Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ــ از ابتدای تابستان تاکنون درختان بلوط در برخی از مناطق کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر زخم کهنه آتش و ضربه بی‌رحم تبر، شاهد هجوم آفت پروانه برگ‌خوار هستند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  یاسوج، استان کهگیلویه و بویراحمد با قرار گرفتن در دامنه رشته کوه‌های زاگرس و زیر سایه بلندترین قله این رشته کوه یعنی کوه دنا از منابع طبیعی و محیط زیست بی‌نظیر برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پوشش جنگلی بلوط به عنوان عمده پوشش جنگلی در کنار پوشش‌ دیگر درختان نظیر بادام، بنه، ارژن، گز و گون و... و پوشش گیاهی غنی که اغلب گونه‌های آن دارویی می‌باشد، استان کهگیلویه و بویراحمد را در ردیف استان‌های شاخص کشور و حتی خاورمیانه از لحاظ منابع طبیعی قرار داده‌ است.

متأسفانه عدم مدیریت صحیح منابع طبیعی در کنار گستردگی و کمبود منابع و امکانات برای حفاظت و بی‌توجهی انسان‌ها و چشم طمع سودجویان سبب شده تا هرمز شاهد فرود آمدن تبر غفلت بر پیکر درختان بلوط در این باشیم.

درختان بلوط در استان کهگیلویه و بویراحمد را می‌توان نماد و نشان زیست و امید به زندگی از دیرباز تاکنون در این منطقه دانست، درختانی که در وانفسای تاریخ و روزهای تلخ فقر و نبود امکانات هم یارای مردم در گریز از سرما و گرما بوده و هم سفره‌ها را خالی بودن و شکم‌ها را از گرسنگی نجات می‌داد.

گرچه هنوز در بین مردم نان بلوط از محبوبیت خاصی برخوردار است و سایه درختان بلوط دلنشین ترین مکان برای دمی آسودن و رفع خستگی است، اما ناگفته نماند که در عصر تکنولوژی و وفور امکانات همچنان تبر بر پیکر بلوط زاگرس و دود شدن آن تراژدی تلخی است که هر روز در حال تکرار است.

از ابتدای تابستان تاکنون درختان بلوط در برخی از مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر زخم کهنه آتش و ضربه بی‌رحم تبر شاهد هجوم آفت پروانه برگ‌خوار نیز بوده‌اند، آفتی که از برگ درخت برای پرواز نهایی پروانه‌ها استفاده می‌کند و آنچه از درخت باقی می‌گذارد، یک پیکر عریان و بیمار است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد از مبارزه با آفت پروانه برگ خوار در جنگل های کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و گفت: 19 دستگاه تراکتور تانکردار عملیات زمینی مبارزه با آفت پروانه برگ خوار سفید در سطح استان  را بر عهده دارد.

غلامحسین حکمتیان‌اصل در بازدید از نحوه محلول پاشی درختان بلوط در سطح استان، افزود: به دلیل کاهش بارندگی و خشکسالی‌های پی در پی جنگل‌های بلوط زاگرس دچار خسارت از آفت پروانه برگ خوار سفید بلوط شده است.

آتش کمبود امکانات، دامنگیر جنگل‌های گلستان/سازمان مدیریت بحران به قول‌هایش عمل کندزخم گردشگران بر تن ‌جنگل فندقلو / چهره زشت طبیعت با رهاسازی زباله‌آتش‌سوزی جنگل‌های "دیل" گچساران مهار شد

وی با اشاره به اینکه عملیات مبارزه با پروانه برگ خوار سفید بلوط با محلول پاشی و با استفاده از محلول BT است، افزود: در جنگل‌های این مناطق دچار خسارت آفت پروانه برگ خوار سفید بلوط از روش محلول‌پاشی استفاده می‌شود که سازگار با محیط زیست است و ضرر و زیان برای موجودات و محیط زیست ندارد.

حکمتیان اصل با تاکید بر اینکه آفت پروانه برگ خوار سفید بلوط به عنوان یک تهدید برای جنگل‌های بلوط  است، عنوان کرد: امسال درختان بلوط منطقه چهار راه گشین، تلخاب بیدک، تلخاب میرعلی بخش، پنبه‌ زار، نارگ موسی، تلچگاه، آبدگاه، ملیتم و کوه دهک دچار آفت پروانه برگ خوار سفید شدند.

وی خاطرنشان کرد: از 12 تیرماه برای  مبارزه با آفت جنگل‌های بلوط  در سطح 6863 هکتار محلول پاشی را انجام دادیم و همچنین  در سطح 9800 هکتار از جنگل‌های استان که دچار پروانه سفید برگ خوار شده بودند محلول پاشی انجام دادیم واین محلول پاشی تا پایان شهریور ماه 1400 ادامه داشت و در حال حاضر با محلول پاشی تا حدودی از پیش‌روی این بیماری به خوبی جلوگیری شده است.‌

حکمتیان اصل در پایان از رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به خاطر تخصیص اعتبارات لازم در خصوص محلول پاشی درختان بلوط زاگرس تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام/542/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آتش سوزی جنگل ها و مراتع آتش سوزی جنگل ها و مراتع استان کهگیلویه و بویراحمد پروانه برگ خوار سفید بلوط آفت پروانه برگ خوار سفید درختان بلوط منابع طبیعی محلول پاشی بلوط زاگرس جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۲۱۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش شهرداری نسبت به قطع درختان کنار باغ موزه قصر | آفت چوب خوار درختان را پوک کرده بود

به گزارش همشهری آنلاین، طبق اعلام روابط عمومی منطقه ۷، اخیرا فیلمی در فضای مجازی به نمایش در آمده است که نشان می دهد شهرداری منطقه ۷ در باغ موزه قصر تعدادی درخت را قطع کرده است و این طور وانمود می کند که گویی شهرداری به دنبال قتل عام درختان و دشمنی با آنهاست!

این روابط عمومی طی اطلاعیه اظهار کرده است:

ضمن تشکر از حساسیت شهروندان نسبت به حفظ و نگهداشت فضای شهر که همواره مورد تاکید مدیریت شهری بوده به اطلاع می رساند که ۱۳ اصله درخت طبق نظر پزشک گیاه، مبتلا به آفت پوست خوار و چوب خوار شده بود و ضرورت قطع این درختان توسط پزشک گیاه به اداره فضای سبز اعلام شد. سپس این موضوع با ارائه مستندات پزشکی در کمیسیون ماده ۷ طرح و اعلام شد که برای حفظ سایر درختان آن محوطه و نیز حفظ جان عابران و شهروندانی که در این محوطه تردد می‌کنند، قطع این درختان اجتناب ناپذیر است و کمیسیون بر اساس مستندات پزشک گیاه و نیز سایر کارشناسان، رای به قطع این درختان داد.

در نتیجه بر خلاف فضاسازی رسانه ای که قطع این درختان را در جهت بی‌توجهی به نگهداشت فضای سبز توسط شهرداری تلقی می‌کرد، واقعیت این است که برای حفظ فضاهای سبز شهری و طبق قوانین موجود و با نظر کارشناسان معتبر این اتفاق موجود است و در صورت لزوم تمامی اسناد و مدارک به انتشار در خواهد آمد.

از سوی دیگر با توجه به این که آفت چوب خوار تنه درخت را به تدریج از داخل پوک می‌کند در فصولی که در شهرمان باد و طوفان وجود دارد، شکستن و افتادن این درختان به جان و مال شهروندان آسیب می زند.

در پایان اعلام می کند که حساسیت افکار عمومی نسبت به نگهداشت فضای سبز شهری یک سرمایه ارزشمند برای شهرداری و خادمان شهر است و ضمن ارج نهادن به این نگرانی، به صورت کامل پاسخگوی تمامی دغدغه ها و نگرانی ها در این زمینه هستیم.

کد خبر 847230 منبع: خبرگزاری شهر برچسب‌ها منطقه ۷ فضای سبز گیاهان و درختان شهردارى تهران

دیگر خبرها

  • شیوع آفت سن گندم با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد
  • تراژدی بنزما: غیبت‌های پرتعداد، حضورهای متوسط!‏
  • ماجرای قطع درختان در بوستان قصر چیست؟
  • دلیل قطع درختان در محدوده باغ‌موزه قصر مشخص شد
  • چرا برخی درختان در محدوده باغ‌موزه قصر قطع شده‌اند؟
  • توضیحات شهرداری درباره قطع درختان کنار باغ موزه قصر | آفت چوب خوار درختان را پوک کرده بود
  • واکنش شهرداری نسبت به قطع درختان کنار باغ موزه قصر | آفت چوب خوار درختان را پوک کرده بود
  • خلجی: ادعای دروغین حفظ حریم دانشگاه در غرب، رسوا شده است
  • سخنرانی ترومن پس از بمباران هیروشیما / عماد مغنیه که بود و چگونه ترور شد؟ / تراژدی منابع مشترک چیست؟ / لذت رانندگی با شورلت‌های کلاسیک
  • سکانس‌هایی از فیلم ماه در جنگل