Web Analytics Made Easy - Statcounter

درحالیکه دولت رئیسی باعث افزایش امید مردم به اصلاحات جدی شده است، ریخت و پاش سنگین در وزارت خارجه ادامه دارد. درحالیکه دولت آیت الله رئیسی با اتخاذ رویکردی مردمگرا؛ باعث افزایش امید‌ها برای ایجاد اصلاحات جدی در اداره کشور شده است، ریخت و پاش سنگین در وزارت خارجه ذیل انبوهی از دفاتر در کشور‌های اروپایی ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بررسی‌های تحریریه نشان می‌دهد که حدود ۴۰ سفارتخانه و کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در اروپا دایر می‌باشد که فاقد تناسب با حجم مراودات اقتصادی و سیاسی ایران با این قاره است.

تجارت ایران و اروپا در سال گذشته میلادی یعنی سال ۲۰۲۰ حدود ۴ میلیارد یورو بود که تقریبا ۶ درصد از تجارت خارجی کشور را شکل می‌دهد، درحالیکه ۴۰ سفارتخانه و کنسولگری با هزینه‌های سرسام آور برای پوشش این رقم ناچیز از سفره مردم؛ به خط شده اند تا وسیله اروپاگردی و ماموریت‌های یورویی عده‌ای را فراهم کنند که قطعا شامل همه دیپلمات‌ها نمی‌شود و در بین دیپلمات‌های اعزامی افراد متخصص و متعهدی وجود دارند که در هر ماموریتی برای ایران ایجاد ارزش افزوده می‌کنند.

حضور در سفارتخانه‌های اروپایی برای هر مامور در ماه حدود ۵۰۰۰ یورو و بالاتر پرداخت مستقیم دارد که با هزینه‌های جانبی مانند تشریفات بسیار گران، مکان‌های گران در شهر‌های اروپایی، هزینه استخدام نیرو‌های محلی که معمولا از میان خانواده‌های سفرا و سایر ماموران تامین می‌شوند! و هزینه‌های سربار اداره صد‌ها ساختمان مجلل سر به فلک می‌زند.

به دلیل عدم شفافیت وزارت خارجه اطلاعات جزئی در سایت وجود ندارد، و بهانه امنیتی هم شوخی‌ای بیش نیست، زیرا کشور‌های غربی که ویزا و اجازه کار را صادر می‌کنند به تمام اطلاعات پرسنلی و خانواده‌های دیپلمات‌های ایرانی دسترسی دارند و بیمه کارکنان محلی (بخوانید عمدتا فرزندان دیپلمات‌ها و ...) باعث می‌شود اطلاعات ریز آن‌ها در اختیار دولت‌های غربی قرار گیرد. فقط این مردم ایران هستند که محرم دانسته نمی‌شوند.

نمی‌توان به درستی تخمین زد که چه هزینه سرسام آوری برای حفظ این شبکه دیپلماتیک کم خاصیت در قاره‌ای که اکثر کشور‌های آن با ایران سر عناد دارند بر بیت المال تحمیل می‌شود، اما حتی گر در این ۴۰ دفتر اروپایی ۴۰۰ مامور حضور داشته باشد که قطعا با محاسبه نیرو‌های محلی و خرید خدمات از محل بسیار بیشتر خواهد بود، ماهانه بیش از ۲۰۰ هزار یورو و سالانه بیش از ۲۴ میلیون یورو پرداخت انجام می‌شود. یعنی سالی حدود ۸ هزار میلیارد ریال دستمزد برای حفظ دفاتری بسیار کم خاصیت (غیر از دفاتر بسیار گران مانند سفارتخانه‌های ایران در هلند، انگلیس و ...) هزینه می‌شود. بعید به نظر می‌رسد که هزینه فرصت ساختمان‌های لوکس اروپایی وزارت خارجه کمتر از ۱ میلیارد یورو در سال باشد که به معنای هزینه‌ای ۳۰ هزار میلیارد تومانی است و توجیه منطق ندارد.

دولت حسن روحانی و دولت‌های قبل بر روی این سومدیریت و سوسیاستگذاری چشم خود را بسته بودند، و حتی ذی نفع بودند، اما باید دید که دولت رئیسی با رویکرد مردمی و با تاکید بر منافع ملی، چه تصمیم اتخاذ می‌کند.

یک سوال ساده: تعداد دیپلمات‌های ایران در کشور‌های همسایه با ده‌ها میلیارد دلار مراوده اقتصادی چقدر است؟

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: رئیسی سفارت ایران در لندن وزارت خارجه ایران ماموریت یورویی دیپلمات در اروپا وزارت خارجه دیپلمات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۲۲۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش کنعانی به شهادت بیش از ۱۴۰ خبرنگار فلسطینی

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به شهادت ۱۴۰ خبرنگار فلسطینی نوشت: مدعیان دروغین آزادی بیان و گردش آزاد اطلاعات، نه‌ تنها در مقابل کشتار این همه خبرنگار طی هفت ماه سکوت کرده‌اند، بلکه حمایت از قاتلان آنان را با تمام توان ادامه می‌دهند! - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در روز جهانی آزادی مطبوعات درباره شهادت خبرنگاران فلسطینی در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت:‏در روز جهانی آزادی مطبوعات، یاد خبرنگاران شجاع و پرافتخار فلسطینی که جان خود را در مسیر انعکاس واقعیت‌ها و تاباندن نور به صحنه‌های تاریک جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در نوار ‎غزه فدا کردند، گرامی می‌داریم.

وی افزود: تنها طی هفت ماه و در سکوت کر کننده کشورهای غربی مدعی آزادی مطبوعات و بی‌تفاوتی سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی، بیش از 140 خبرنگار فلسطینی راوی حقیقت، قربانی جنایت بی‌سابقه رژیم صهیونیستی علیه رسانه‌ها و آزادی بیان شدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: مدعیان دروغین آزادی بیان و گردش آزاد اطلاعات، نه‌ تنها در مقابل کشتار این همه خبرنگار طی هفت ماه سکوت کرده‌اند، بلکه حمایت از قاتلان آنان را با تمام توان ادامه می‌دهند!

به گزارش تسنیم، 210 روز از جنگ در غزه می‌گذرد، جنگی که به گفته سازمان ملل به قدری ویرانه از خود به جا گذاشته است که بازسازی غزه ممکن است 80 سال زمان ببرد.

طبق آخرین آمار وزارت بهداشت غزه تاکنون 34596 نفر در غزه به شهادت رسیده و 77816 نفر نیز زخمی شده‌اند. از سوی دیگر سازمان امدادرسانی غزه نیز خبر داده است که بالغ بر پیکر 10 هزار فلسطینی زیر آوار ساختمان‌ها مانده و در سایه وجود مواد منفجره در زیر آوارها و همچنین نبود امکانات لازم، تفحص پیکر همه شهدا 3 سال طول خواهد کشید.

در این بین سازمان یونسکو نیز جایزه سالانه آزادی مطبوعات را به خبرنگاران غزه اختصاص داد و نقش آن‌ها را ستود.

روز 210 طوفان‌الاقصی|جایزه یونسکو برای خبرنگاران غزهحمله جدید صهیونیست‌ها به خبرنگاران در مرکز غزه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بررسی وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه
  • ۱۰ سال بعد از طرح تحول سلامت؛ سرمایه‌گذاری‌ بی‌سابقه برای سلامت مردم/ «این طرح نشان داد ظرفیت پاسخ دادن به نیازهای بزرگ کشور وجود دارد»
  • انتقاد یک نماینده مجلس از ناکارآمدی وزرای رئیسی /جا داشت وزرای بیشتری استیضاح می شدند / در مجلس با دولت رودربایستی‌هایی داشتیم
  • سکوت هشت‌ماهه سیاستگذار ارزی خودرو
  • ایرنا : دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به برچسب «یهودستیزی» زدن به دانشجویان آمریکایی
  • واکنش کنعانی به شهادت بیش از ۱۴۰ خبرنگار فلسطینی
  • دولت ترینیداد و توباگو کشور فلسطین را به رسمیت شناخت
  • جزییات درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال/ کدام هزینه ها سهم دولت است