Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس ـ اردبیل|مریم نیازی: قرآن کریم، برترین و بالاترین هدیه حضرت احدیّت به بشر است و حفظ آن یکی از توفیقات بزرگ الهی به حساب می‌آید که شامل حال هر کسی نمی‌شود.

استعداد، آمادگی، لیاقت، توفیق، سعادت، عنایت و افاضت باعث می‌‎شود تا خداوند متعال، این نعمت بزرگ را به فرد عطا فرماید. این نعمت شامل حال روشن‌دل اردبیلی، امیرهادی بایرامی شده تا با کمک پدر و مادر قرآن را کامل حفظ کرده و در مسابقات مختلفی حائز رتبه‌های برتر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به سراغ این روشن‌دل خردسال اردبیلی رفتیم از چگونگی فراگیری و حفظ قرآن تا تاثیر آن در زندگیش بپرسیم:

فارس: لطفا خودتان را معرفی کنید؟

بنده امیر هادی بایرامی، تنها حافظ کل خردسال روشندل اردبیلی در سطح کشور هستم.

حفظ کل قرآن، مفاهیم قرآنی و نهج البلاغه در مدتی کم

فارس: از چه زمانی تلاوت و حفظ قرآن را شروع کردید؟

بایرامی: تلاوت و حفظ قرآن را با عنایت خدا از ۴ سالگی شروع کردم و در سن ۸ سالگی با کمک پدر و مادرم، اساتید محترم قرآنی و با توکل بر خداوند متعال توانستم حافظ کل قرآن شوم.

حفظ قرآن کریم به مدت ۴ سال طول کشید که بعد از اتمام و تثبیت حفظ آن، به حفظ مفاهیم قرآنی، شرکت در کلاس‌های تجوید سطح ۱ و ۲ روی آوردم و حفظ مفاهیم ۳ جلد قرآن کریم موضوعی را به اتمام رساندم.

در حال حاضر نیز تثبیت مفاهیم قرآنی را به‌صورت کلی انجام می‌دهم که با یاری خداوند متعال توانسته‌ام تا به امروز، ۱۲ جزء از قرآن را با معنی و مفاهیم تثبیت نمایم. البته الان مشغول حفظ نهج البلاغه نیز هستم.

فارس: تلاوت و حفظ قرآن چه احساسی به شما می‌دهد؟

بایرامی: احساس می‌کنم با تلاوت قرآن کریم در هر لحظه به خدا نزدیک و نزدیکتر می‌شوم که لذت این احساس با هیچ چیزی در دنیا قابل قیاس نیست.

احساس می‌کنم با تلاوت قرآن کریم در هر لحظه به خدا نزدیک و نزدیکتر می‌شوم.

 

فارس: پدر و مادر در این راه تا چه حدی مشوقتان بوده‌اند؟

بایرامی: پدر و مادرم همیشه در تمامی عرصه‌ها پشتیبان من بوده‌اند و برای رسیدن بنده به این مقام، از هیچ کمکی دریغ نکردند و در هر حال دعاگو بودند.

می‌خواهم معلم قرآن شوم

فارس: برای آینده خود چه اهدافی دارید؟

بایرامی: می‌خواهم با استعانت از درگاه خداوند در این راه ثابت قدم باشم تا در آینده معلم قرآن شوم و به فرمایش امام صادق(ع)، مبنی بر این که هر چیزی زکاتی دارد و زکات علم هم آموزش آن به دیگران است، عمل کنم.

فارس: اولین نفر چه کسی، شما را به حفظ و تلاوت قرآن تشویق کرد؟

بایرامی: با میل و رغبت خود به این سمت گرایش یافتم و همیشه خدا را به‌خاطر این انتخاب صحیح شکر می‌گویم. البته موفقیت‌های الانم را نیز مرهون تشویق‌ها و حمایت‌های والدین عزیزم هستم که برای پیشرفتم از هیچ کمکی دریغ نکردند.

فارس: قرآن را با چه روشی حفظ کردید؟

بایرامی: اول صفحه مورد نظر را همراه با صوت استاد منشاوی می‌خواندم و در وهله دوم ۴ بار گوش می‌دادم و نهایتا همخوانی، خودخوانی و دوباره گوش دادن و تثبیت.

فارس: تا به امروز چه مقام‌هایی کسب کرده‌اید؟

بایرامی: نفر اول مسابقات استانی و نفر اول مسابقات بهزیستی استان در سال ۹۷، نفر دوم مسابقات استانی در سال ۹۸، چهره برتر قرآنی استان در سال ۹۸ و ۹۹، نفر اول مسابقات استانی سال ۹۹، پدیده چهاردهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن امام علی(ع) در شهر قم در سال ۹۹، پدیده و فینالیست پانزدهمین جشنواره مسابقات قرآنی کشور و انتخاب حافظ برتر قرآن کشور در رده سنی آزاد در سال ۹۹، نفر اول مسابقات قرآنی استان در سال ۱۴۰۰ را کسب کرده‌ام.

من مدالی دارم که آن را به حرم امام رضا(ع) اعطا نموده‌ام و می‌خواهم آن را زمانی که خادم افتخاری امام هشتم شدم، به بارگاه مطهر امام رضا(ع) تقدیم کنم.

دیدار مقام معظم رهبری بهترین خاطره و دیدار مجدد ایشان آرزویم است

فارس: شیرین‌ترین خاطره؟

بایرامی: جشن قرآن گرفته بودیم که در آن‌جا آیت‌الله عاملی (امام جمعه اردبیل) با تماشای استعداد بنده، وعده دیدار با مقام معظم رهبری را دادند که در ۲۵ آذر ماه سال ۱۳۹۸ این وعده محقق شد و من به دیدار رهبر عزیز مشرف شدم.

در همین جشن قرآن، شهردار اردبیل، زیارت کربلای معلی را به همراهی خانواده به بنده هدیه داد که این سفر زیارتی دومین خاطره شیرین بنده بود. در کربلا، در جمعی که اساتید قرآنی عراق حضور داشتند، قرآن را از حفظ خواندم و در آنجا از طرف استاد برتر عراقی تایید شدم و یک استاد دیگر از من سوال کرد که باعث ناراحتی استاد برتر شد. پدرم علت ماجرا را از یک شهروند اهوازی جویا شد و وی گفت که در این کشور وقتی استاد برتر یکی را تایید کرد  اساتید دیگر حق سوال از آن قاری یا حافظ را ندارند چرا که این سوال به منزله بی‌احترامی به استاد برتر و قاری تلقی می‌شود.

دیدار مقام معظم رهبری و زیارت حرم مطهر امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) جزو شیرین‌ترین خاطرات بنده است.

فارس: یک آرزو ...

بایرامی: اولین آرزویم ظهور منجی عالم بشریت آقا امام زمان (عج) است. یک آرزوی بزرگ دیگری هم دارم که دیدار دوباره مقام معظم رهبری و زیارت خانه خدا است و از ته قلبم دوست دارم که خادم افتخاری امام رضا (ع) شوم.

آرزوی من دیدار مجدد مقام معظم رهبری و زیارت خانه خدا است.

 

فارس: کدام اساتید شما را در این راه همراهی کردند؟

بایرامی: موفقیت اکنونم را مرهون زحمات پدر و مادرم و خیلی از اساتید از جمله، استاد مقدسی در حفظ، استاد رحمانی در تجوید، صوت و لحن، استاد زارع در مفاهیم، استاد کریمی در پشتیبان حفظ و سرکار خانم بیک زاده در حفظ و مفاهیم قرآنی هستم.

از تک تک معلمانم که مرا در این راه همراهی کردند، نهایت تشکر و قدردانی را دارم و امیدوارم که بتوانم با موفقیت‌های روزافزونم باعث سربلندی آنها شوم و گوشه‌ای از زحماتشان را جبران کنم.

از امیرهادی خواستم تا ما را به تلاوت آیه‌ای از قرآن میهمان کند و او آیه 23 و 24 سوره هود را به دلیل روز عصای سفید برایمان قرائت کرد.«اِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ وَ أَخْبَتُوا إِلى رَبِّهِمْ أُولئِکَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ هُمْ فیها خالِدُونَ مَثَلُ الْفَریقَیْنِ کَالأَعْمى وَ الأَصَمِّ وَ الْبَصیرِ وَ السَّمیعِ هَلْ یَسْتَوِیانِ مَثَلاً أَ فَلا تَذَکَّرُونَ»/ کسانى که ایمان آوردند و کارهاى شایسته انجام دادند و در برابر پروردگارشان خضوع و خشوع کردند، آن‌ها اهل بهشتند و جاودانه در آن خواهند ماند! حالِ این دو گروه (مؤمنان و منکران)، حالِ «نابینا و کر» و «بینا و شنوا» است؛ آیا این دو، همانند یکدیگرند؟! آیا پند نمى‌گیرید؟!

در ادامه، گفت‌و‌گوی کوتاهی نیز با مادر امیرهادی داشتم

فارس: چه زمانی از معلولیت امیرهادی مطلع شدید؟

مادر امیرهادی: امیرهادی ۴ ماهه بود که او را برای تست بینایی نزد یکی از پزشکان سرشناس اردبیل بردم، دکتر با دیدن امیرهادی گفت که نابینا است و با انجام تست، سخن خود را تایید کرد و گفت که این نابینایی مادرزادی است.

فارس: عکس‌العمل شما بعد از شنیدن نابینایی امیرهادی چه بود؟

مادر امیرهادی: فهمیدن معلولیت امیرهادی، به کل زندگی ما را دگرگون کرد ما حتی به مشهد رفتیم و از امام رضا(ع) کمک خواستیم.

امیرهادی در نوزادی به سمت صدای قرآن می‌رفت

فارس: چه شد که از استعداد امیرهادی در رشته قرآنی مطلع شدید و اقدام شما چه بود؟

مادر امیرهادی: امیرهادی از دوران نوزادی علاقه زیادی به قرآن داشت؛ یادم هست که وقتی ۴ ماهه بود زمانی که صدای قرآن از تلویزیون پخش می‌شد، خود را به سمت صدا می‌کشاند. اول فکر کردم که چنین چیزی اتفاقی است اما چند باری که امتحان کردم فهمیدم که ارادی است و به‌ صوت قرآن علاقه شدیدی دارد، به‌گونه‌ای که وقتی می‌خواست غذا بخورد بایستی اول صوت قرآن را باز می‌کردیم و با شنیدن صدای قرآن غذا می‌خورد.

امیرهادی زمانی که زبان باز کرد با خود آیاتی از قرآن را می‌خواند و این کار او باعث شد به استعدادش پی ببریم و سعی کنیم آن را شکوفا کنیم.

فارس: از این‌که فرزند خردسالتان در این سن توانسته بود به‌عنوان پدیده قرآنی مطرح شود چه احساسی دارید؟

مادر امیرهادی: هر پدر و مادری دوست دارد که فرزندش در اوج باشد و الگوی مناسبی برای هم سن و سال‌های خود باشد. این کار امیرهادی را با هیچ کلمه یا جمله‌ای نمی‌توان توصیف کرد فقط در قبال چنین فرزند با استعدادی می‌توانم خدا را روزی هزاران بار شکر بگویم.

فارس: توصیه شما به سایر خانواده‌ها برای استعدادیابی و تشویق فرزندانشان جهت انس با قرآن چیست؟

مادر امیرهادی: از خانواده‌ها عاجزانه تمنا می‌کنم که به فرزندانشان اجازه دهند که خودشان راه خود را پیدا کنند و آن‌ها فقط راهنمای خوبی برای آنان باشند. وقتی که استعداد فرزندانشان را یافتند آن را تقویت و پشتیبانی کنند.

فارس: فرزند شما به عینه نشان داد که معلولیت محدودیت نیست. چه شد که به این موضوع غلبه کرده و قدم در راهی بزرگ گذاشت؟

مادر امیرهادی: درست است که معلولیت مشکلاتی را با خود به همراه دارد ولی این باعث نمی‌شود که والدین دیگر کاری برای فرزندانشان انجام ندهند. همان‌طوری که پیش از این عرض کردم استعداد افراد متفاوت است چرا ما همیشه قسمت خالی لیوان را می‌بینیم. اگر ما طرز فکرمان را عوض کنیم آن وقت جمله معروف معلولیت محدودیت نیست را واقعا درک خواهیم کرد.

در هر خانه‌ای که قرآن تلاوت شود، رزق و روزی آن خانه زیاد می‌شود

فارس: از اینکه فضای خانواده‌تان قرآنی شده چه حسی دارید و چه تاثیری در زندگیتان داشته؟

مادر امیرهادی: در هر خانه‌ای که قرآن خوانده شود روزی‌اش زیاد می‌شود و منزل نورانی می‌شود که ما به عینه واقعیت این جمله را می‌بینیم، باعث طراوت و پایداری زندگی نیز می‌شود. البته فقط حفظ و قرائت قرآن کافی نیست بلکه باید به مفاهیم آن در طول زندگی عمل کرد.

فارس: امیرهادی چه علایقی دارد؟

مادر امیرهادی: به حفظ و قرائت و مفاهیم علاقه زیادی دارد. او حتی سوره‌های کوچک را به خواهر ۴ ساله‌اش یاد می‌دهد و می‌گوید که دوست دارد خواهرش مثل خودش حافظ کل قرآن شود. خواهرش نیز فقط با شنیدن صدای قرآن آرام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، خانواده ۴ نفره قرآنی ساعاتی را مهمان خبرگزاری فارس بودند تا از بزرگ‌ترین داشته خود که انس با قرآن کریم است، بگویند. گفت‌وشنود ما با وجود گذشت دو سه ساعت، برایم بسیار اندک آمد.

فضای محل گفت‌وگویمان عطر معنویت گرفته بود، برادر و خواهری خردسال که انس عجیبی با قرآن دارند و پدر و مادری که تمام همتشان برای موفقیت این دو فرزندشان در عرصه قرآنی است.

حرف زدن مادر امیرهادی احساس عجیبی را در من ایجاد می‌کرد. مادری که بدون توجه به نابینایی کودکش و با عنایت پروردگار متعال، امروز به امیرهادی افتخار می‌کند که پدیده قرآنی کشور است.

انتهای پیام/۳۴۶۳/

منبع: فارس

کلیدواژه: قرآن مقام معظم رهبری حافظ آرزویم نفر اول مسابقات مقام معظم رهبری مفاهیم قرآنی استاد برتر حفظ قرآن پدر و مادر صدای قرآن قرآن کریم امام رضا کل قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۲۲۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی "حفظ نور رضوی" آغاز شد

"اعظم السادات برغمدی" با بیان این که دبیرخانه طرح ملی تلاوت قرآن کریم در مشهد دایر است گفت: همه دختران ۱۴ تا ۲۴ سال می‌توانند در این طرح شرکت کنند و از آموزش‌های ویژه بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: کار ثبت نام از دختران تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری ادامه دارد و علاقه مندان می‌توانند برای ثبت نام به تارنمای طرح ملی قرآن حفظ نور https://beitnarjes.ir/Article/Single/۴۸ مراجعه کنند.

مدیرطرح ملی قرآنی حفظ نور کشور گفت: تربیت نسل جوان، تربیت نسل قرآنی مهدوی، کمک به خواسته رهبری در خصوص تربیت حافظ قرآنی و انتقال فرهنگ قرآنی به خانواده ها از جمله اهداف این طرح است.

برغمدی افزود: این طرح فرصت بی‌نظیری پیش‌ روی دختران علاقه مند به قرآن در استانها قرار می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • تجلیل از نخبگان قرآنی در استان البرز
  • ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی "حفظ نور رضوی" آغاز شد
  • مشارکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی شرکت گاز خراسان جنوبی
  • اهانت مجدد به قرآن کریم در استکهلم
  • آغاز ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی حفظ نور رضوی
  • سند راهبردی جامعه قرآنی عصر رونمایی شد
  • تکریم حافظ قرآن توانخواه در کردستان
  • تکریم حافظ قرآن توانخواه توسط استاندار کردستان
  • معرفی حافظان و قاریان در ترویج رفتارهای قرآنی اثرگذار است
  • رقابت قرآنی دانش آموزان شمال فارس در سرچهان