Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@10:53:57 GMT

نکاتی برای جلوگیری از گازگرفتگی در فصل سرما

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۲۲۵۳۱

نکاتی برای جلوگیری از گازگرفتگی در فصل سرما

ایسنا/کرمانشاه با سرد شدن هوا، استفاده از وسایل گرمایشی و به تبع آن مسمومیت با گازمنوکسیدکربن افزایش می‌یابد، اما با رعایت برخی نکات به سادگی می توان از بروز آن پیشگیری کرد.

اکبر آزادی مسئول واحد آموزش اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه با سرد شدن آب و هوای استان و افزایش میزان استفاده از وسایل گرمایشی، میزان شیوع مسمومیت با گاز منوکسیدکربن (CO) نیز افزایش می یابد، گفت:  گاز منوکسید کربن گازی بی رنگ و بی بو است  که در اثر احتراق ناقص مواد سوختی تولید می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گاز میل ترکیبی شدیدی با هموگلوبین خون دارد

وی با بیان اینکه بخاری، آبگرمکن، شومینه و اجاق گازها به علت سیستم تهویه نامناسب(دودکش) عامل اصلی مسمومیت با منوکسیدکربن هستند، گفت: علایم و نشانه های اولیه مسمومیت با مونوکسیدکربن می تواند شبیه علایم آنفولانزا باشد و اکثر افراد در این وضعیت تصور می کنند دچار سرماخوردگی و یا آنفولانزا شده اند و سعی در خواباندن خود می کنند.

 آزادی علایم مهم و اولیه که باید به آن شک کرد را سردرد، سرگیجه، ضعف و بی حالی، تهوع و استفراغ، عدم تعادل در راه رفتن، خواب آلودگی، تند تند نفس کشیدن و حتی بی قراری دانست و گفت: میزان غلظت گاز منوکسیدکربن در محیط نیز بر شدت این علایم تاثیرگذار است.

به گفته آزادی کودکان، زنان باردار، سالخوردگان و بیماران خاص در برابر منوکسیدکربن آسیب پذیر ترند و علایم مسمومیت در آنها شدیدتر ظاهر خواهد شد.

وی با بیان اینکه استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد در پیشگیری از این نوع مسمومیت از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: باید از به کار بردن وسایل گرمایشی بدون نصب دودکش و یا دارای نقص در دودکش جدا خودداری شود.

آزادی افزود: کنترل و انسداد منافذ مسیر دودکش از نظر نشت گازهای سمی قبل از راه اندازی بخاری بهترین راه پیشگیری از بروز حوادث مسمومیت به شمار می‌رود.

مسئول واحد آموزش اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه توجه به داغ بودن دودکش نیز بهترین آزمایش سلامت دودکش است، افزود:  اگر لوله دودکش بخاری سرد است، دلیل آن خارج نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی از دودکش است، در این صورت باید ضمن رفع نقص، به طور موقت با بازکردن قسمتی از در یا پنجره تهویه در محیط ایجاد شود.

وی عنوان کرد: داشتن کلاهک مخصوص برای دودکش در پشت بام‌ها برای جلوگیری از عدم بروز خاموشی بخاری و به دنبال آن انتشار گاز CO نیز اهمیت بالایی دارد.

آزادی ادامه داد: رنگ شعله بخاری و وسایل پخت و پز باید آبی باشد و چنانچه رنگ شعله قرمز، زرد و یا نارنجی باشد، حتما نقص در سوخت رسانی و کمبود اکسیژن در محیط است که سریعا باید بررسی و تعمیر شود. اگر رنگ شعله بخاری آبی نباشد ممکن است هوای کافی به بخاری نرسیده و تولید گاز منوکسید کربن کند.

وی گفت: در صورت استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه، نباید تمامی روزنه‌های جریان هوا در منزل و به ویژه اتاق خواب مسدود شود.

وی افزود: از نصب آبگرمکن در حمام و روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه جهت گرم نگه داشتن محیط داخل خانه جدا خودداری شود. همچنین باید از قراردادن لوله خروجی بخاری به داخل ظرف آب پرهیز شود.

وی همچنین در خصوص چگونگی برخورد با افرادی که دچار گاز گرفتگی شده اند، گفت: اولین اقدام، خارج کردن افراد مسموم از محل آلودگی و ورود آنها به هوای آزاد است. برای این کار روی دهان خود را با دستمال مرطوب پوشانده و وارد محل شوید. در و پنجره ها را سریعا باز کرده و با اورژانس ۱۱۵ و آتش نشانی تماس بگیرید و آدرس دقیق بدهید.

آزادی افزود: هیچ نوع خوراکی و نوشیدنی به بیمار ندهید. اتصالات گاز را ببندید و از روشن کردن لامپ و آتش خودداری کنید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گازگرفتگي استانی اجتماعی كرمانشاه استفاده از وسایل گرمایشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۲۲۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهار عارضه جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D

ویتامین D نقش مهمی در حفظ سلامت کلی بدن دارد. این ویتامین برای رشد و توسعه سلول‌های عضلانی، عملکرد مناسب و سازگار سیستم ایمنی، حفظ سلامت سیستم اسکلتی و موارد دیگر ضروری است. به همین دلیل است که سطوح ناکافی یا کمبود ویتامین D ممکن است خطر ابتلا به بیماری و عفونت، تخریب استخوان و بسیاری دیگر از پیامدهای منفی سلامتی را افزایش دهد.

به گزارش خبرآنلاین، کمبود ویتامین D بسیار رایج است و در سراسر جهان، حدود ۱ میلیارد نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عواملی که خطر کمبود ویتامین D را افزایش می دهند عبارتند از:

رنگ پوست، محل زندگی، توانایی بدن برای جذب ویتامین D، قرارگیری در معرض نور خورشید، شرایط پزشکی، وزن بدن.

مصرف بیش از حد و تصادفی ویتامین D تحت شرایط زیر پیش می‌آید:

خطاهای نسخه، استفاده نادرست از مکمل‌های ویتامین D با دوز بالا و ...

افزایش مصرف ویتامین D چه عوارضی را به دنبال دارد؟

۱. افزایش سطح ویتامین D موجود در خون

سطوح ویتامین D بیشتر از ۱۰۰ نانوگرم در میلی لیتر ممکن است مضر باشد. در مواردی که افراد مگادوز (دوزهای بسیار بالا) مکمل‌های ویتامین D را برای مدت طولانی مصرف می‌کردند، علائم مسمومیت در سطوح خونی بسیار بالا گزارش شده است.

بیشتر موارد مسمومیت ویتامین D ناشی از دوز نامناسب مکمل و اشتباهات تجویزی است.

۲. افزایش سطح کلسیم خون

ویتامین D به بدن شما کمک می‌کند تا کلسیم غذای مصرفی را جذب کند. در واقع این یکی از مهمترین نقش‌های آن است. با این حال، اگر مصرف ویتامین D شما بیش از حد باشد، کلسیم خون شما ممکن است به سطوحی برسد که علائم ناخوشایند و بالقوه خطرناکی ایجاد کند.

علائم هایپرکلسمی (کلسیم بالا) عبارتند از:

ناراحتی‌های گوارشی مانند استفراغ، حالت تهوع، یبوست و درد معده خستگی، سرگیجه، توهم و گیجی بی‌اشتهایی ادرار بیش از حد سنگ کلیه، آسیب به کلیه و حتی نارسایی کلیه فشار خون بالا و ناهنجاری‌های قلبی کم‌آبی بدن

هایپرکلسمی معمولاً پس از مصرف مگادوز ویتامین D برای مدت طولانی ایجاد می‌شود و نوعی تهدید برای سلامتی به شمار می‌آید.

۳. تغییر وضعیت روانی

هایپرکلسمی می‌تواند منجر به تغییر وضعیت روانی در افراد مبتلا به مسمومیت ویتامین D شود. افراد مبتلا به هایپرکلسمیِ ناشی از مسمومیت ویتامین D معمولاً علائمی مانند گیجی، افسردگی و روان پریشی دارند. در موارد شدید، کما نیز گزارش شده است.

۴. عوارض کلیوی

در برخی موارد، مسمومیت ویتامین D می‌تواند منجر به آسیب به کلیه و حتی نارسایی کلیه شود. این به این دلیل است که داشتن ویتامین D بیش از حد در بدن می‌تواند منجر به سطوح بالای کلسیم شود که همین امر منجر به از دست دادن آب از طریق ادرار زیاد و کلسیفیکاسیون (انباشت کلسیم) کلیه‌ها می‌گردد.

هایپرکلسمی همچنین می‌تواند باعث انقباض عروق خونی کلیه و در نهایت افت عملکرد کلیه ‌شود.

منبع: healthline

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آیا مصرف بیش از حد ویتامین دی برای بدن مضر است؟
  • اتصال دوباره واحد شماره ۲ بخاری نیروگاه شهید رجایی به شبکه سراسری
  • انتقال مسافران دچار مسمومیت به بیمارستان در قم
  • مسمومیت اعضای یک خانواده با قارچ در روستای کوهمره سرخی
  • خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی
  • حریق منزل مسکونی در شهرک شهید رجایی مشهد  
  • مرگ یک نفر در بروجن به علت گازگرفتگی
  • جان باختن جوان بروجنی در اثر گازگرفتگی
  • چهار عارضه جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D
  • ایمنی لیفتراک چیست و چه نکاتی را باید رعایت کرد؟