Web Analytics Made Easy - Statcounter

در نشستی که در محل سفارت آفریقای جنوبی برگزار شد ضمن اشاره به همکاری‌ها و روابط دو جانبه‌ای که طی سال‌های زیاد بین دو کشور وجود داشته در خصوص مسائل جاری هم مباحثی مطرح شد از جمله این که سفارت آفریقای جنوبی در حال حاضر همه نوع ویزا صادر می کند و تنها محدودیتی که وجود دارد ارائه تست کرونا است که باید ۹۶ ساعت قبل از ورود انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، ویکا کومالو، سفیر آفریقای جنوبی در تهران طی نشستی در محل این سفارت خانه با اشاره به هدف برگزاری آن گفت: قرار است از این به بعد چنین نشست هایی برگزار شود تا در جریان اتفاقات جدید بین دو کشور قرار گیریم و تحولات جدید به روزرسانی شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در آفریقای جنوبی دو نوع انتخابات برگزار می شود به صورت ملی و محلی که انتخابات محلی یکی از بزرگترین انتخابات است و اهمیت آن از این رو است که نشان می دهد از لحاظ اقتصادی کجا ایستاده ایم  و به حزب حاکم و عملکرد آن حزب کمک می‌کند.

این دیپلمات آفریقای جنوبی همچنین بیان کرد: در مورد انتخابات ملی نیز اعضای پارلمان انتخاب می شوند در واقع رقابت در انتخابات‌ها بسیار تنگاتنگ است. صد حزب سیاسی در آفریقای جنوبی وجود دارند که با یکدیگر رقابت می کنند تا کرسی لازم را به دست آورند. برای این که بتوانند وارد حیطه مدیریتی شوند.

کومالو همچنین بیان کرد: این انتخابات مهر تاییدی می زند برای این که دولت آفریقای جنوبی دولتی دموکراتیک در جهان بوده و از قانون اساسی کشورش تبعیت می کند. در واقع مرجع عالی کشور قانونی است که جریان دارد و اگر پارلمان هم قانونی وضع کند که مخالف قانون اساسی باشد جهت اصلاح برگشت داده می شود. در آفریقای جنوبی هیچ کس بالاتر از قانون نیست و حق بالاتر از قانون وجود ندارد.

بر اساس این گزارش سفیر جمهوری آفریقای جنوبی نیز در این نشست با اشاره به روابط دو جانبه گفت: روابط ایران و آفریقای جنوبی قدمت بسیاری دارد زیرا با پیروزی انقلاب اسلامی دولت جمهوری اسلامی ایران از مردم آزادی خواه آفریقای جنوبی حمایت به عمل آورد. و دو کشور به صورت منظم و مرتب با هم در تعامل هستند واز طریق مکانیزم ها برای همکاری توسط کمیسیون مشترک با یکدیگر گفت و گو و مذاکره دارند. در واقع کمیسیون مشترک مهر تاییدی برای همکاری های دو جانبه و اهمیت حزب این روابط است.

کومالو در ادامه اظهار کرد: ذیل کمیسیون مشترک زیر گروههایی تشکیل شده که گستره وسیعی از گردشگری و تجارت، کشاورزی و ... را پوشش می دهد.

وی افزود: یکی دیگر از مباحث این کمیسیون مشترک مسائل سیاسی دو کشور است که معمولا در فصول مختلف بین وزیر خارجه ایران و وزیر روابط وهمکاری های بین الملل ( وزیر خارجه آفریقای جنوبی) مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین  در بین جلسات کمیسیون مشترک نشست هایی هم بین معاونین وزرای خارجه برگزار می شود که آخرین جلسه در سال ۲۰۱۹ بود و جلسه بعدی در سال ۲۰۲۲ خواهد بود.

به گزارش ایسنا، هوگو باسون، رایزن سیاسی سفارت نیز در پاسخ به سوال ایسنا درباره ی سفر آقای رئیسی به آفریقای جنوبی گفت: قبل از این رئیس جمهور آفریقای جنوبی دعوت نامه ای را برای آقای روحانی رئیس جمهور پیشین ارسال کرده بود که با توجه به وضعیت کرونا این سفر محقق نشد. قرار است جلسه کمیسیون مشترک پانزدهمین نشست آن در سال ۲۰۲۲ در آفریقای جنوبی برگزار شود و آقای رئیسی سفری رسمی داشته باشد اما هنوز نه تاریخی پیشنهاد شده و نه قطعی است. صحبتها درحال انجام می باشد و باید برنامه های هر دو رئیس جمهور چک شود.

وی در ادامه اظهار کرد: در خلال برگزاری نشست های کمیسیون مشترک توافقات زیادی هم صورت گرفته و از سال ۱۹۹۵ تاکنون ۲۵ توافق نامه بین ایران و آفریقای جنوبی به امضاء رسیده که کارشناسان مختلف روی این قراردادها کار می کنند البته با شیوع کرونا بسیاری از برنامه ها عقب افتاد اما در حال آماده سازی برای برگزاری نشست کمیسیون مشترک هستیم.

رایزن سیاسی سفارت آفریقای جنوبی همچنین بیان کرد: جلسات کارگروههای کمیسیون مشترک در صورت برگزار شدن اقدامات آینده را مورد بررسی قرار می دهد اما با چالشی که کرونا ایجاد کرد فرایند برگزاری نشست کند شده است. جلسات کار گروه توسط معاونان وزرای خارجه باید برگزار شود و این جلسات به میزبانی ایران است اما باید دید وزارت خارجه چه تاریخی را پیشنهاد می دهد. آفریقای جنوبی هم هنوز تاریخی را برای برگزاری جلسه پیشنهاد نکرده است.

باسون در خصوص مواضع آفریقای جنوبی نسبت به مساله فلسطین هم گفت: مساله فلسطین برای آفرزیقای جنوبی بسیار مهم است اخیرا هم جنبش رسمی را به راه انداختند در رابطه با این که رژیم اسراییل عضو ناظر در اتحادیه آفریقا شده است این مساله درنشست بعدی اتحادیه آفریقا حتما مورد بررسی قرار می گیرد یکی از معیارهای اساسی سیاست خارجی آفریقای جنوبی مساله فلسطین است .

وی تصریح کرد: در تاریخ آفریقای جنوبی و مساله آپارتاید که تا سال ۱۹۹۴ تحت سلطه رژیم آپارتاید بود اکثریت مردم از حقوق انسانی و قانونی محروم بودند و به خاطر این مساله پیوند تاریخی با فلسطین دارد ضمن این که قوانین بین المللی و قطع نامه هایی که شورای امنیت سازمان ملل تصویب می کند اجرا نمی شود . ما متعهد هستیم که این قطعنامه ها اجرایی شود و خواستار پایان اشغال سرزمین فلسطین و به رسمیت شناختن حقوق مردم فلسطین هستیم.

وی خاطر نشان کرد: موضع آفریقای جنوبی این است که به قوانین بین المللی احترام گذاشته شده و به ویژه در مساله حمایت از فلسطین اجرایی شود ما از خواسته قانونی و مشروع مردم فلسطین حمایت می کنیم .

این خبر تکمیل می‌شود.

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ایران و آفریقای جنوبی آفریقای جنوبی کمیسیون مشترک برگزاری نشست دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۲۴۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر راه و شهرسازی عازم ابوظبی شد

 مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات شامگاه سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه عازم ابوظبی شد تا در اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی حضور یابد.

اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی به ریاست بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور و بن الطوق الماری وزیر اقتصاد و رئیس طرف اماراتی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور، روزهای یازدهم و دوازدهم اردیبهشت ۱۴۰۳ در ابوظبی برگزار می‌شود.

آخرین اجلاس این کمیسیون در فروردین ۱۳۹۳ برگزار شده است. این نشست پس از گذشت ۱۰ سال به‌ منظور توسعه همکاری‌های دو کشور در همه زمینه‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری و حمل‌ونقلی (هوایی، دریایی، جاده‌ای و ترکیبی) برگزار خواهد شد.

علاوه بر حوزه‌های اشاره شده، توسعه مناسبات دو کشور در حوزه کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی به ویژه کریدور شمال- جنوب به منظور ترانزیت کالاهای اماراتی به سمت کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز و روسیه و نیز اروپا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران در دستور کار این نشست قرار دارد.

پیش‌بینی می‌شود در این اجلاس دو سند همکاری توسط رؤسای کمیسیون مشترک دو کشور به امضا برسد.

شایان ذکر است در حاشیه اجلاس  همایش تجار، فعالان اقتصادی و کارآفرینان بخش‌های خصوصی دو کشور نیز در حاشیه کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور برگزار خواهد شد.

در این نشست تجار و کار آفرینان ایرانی و اماراتی با همتایان خود به‌صورت رو در رو مذاکره خواهند کرد.

همچنین تعدادی از متخصصان حوزه تجاری و سرمایه گذاری در خصوص توسعه فضای کسب و کار دو کشور و قوانین و مقررات حاکم بر سرمایه‌گذاری و تجارت و فرایندهای مربوطه مبادرت به سخنرانی خواهند کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات پس از ۱۰ سال برگزار می شود
  • توسعه همکاری‌های تجاری در دستور کار کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • ◄ وزیر راه و شهرسازی عازم ابوظبی شد
  • وزیر راه و شهرسازی عازم ابوظبی شد
  • بذرپاش عازم ابوظبی شد
  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات بعد از ۱۰ سال
  • ضرورت تشکیل کمیسیون مشترک برای پیگیری موافقتنامه‌های دوجانبه بین ایران و اوگاندا
  • رقابت داوطلبان شانزدهمین دوره المپیاد علوم پزشکی در دانشگاه آزاد یزد
  • تمرین مشترک ملی پوشان ووشو ایران با چینی‌ها
  • تمرین مشترک ملی پوشان ووشو ایران با چینی‌ها در اردوی آماده‌سازی