Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@00:04:22 GMT

مهارت‌افزایی، نیاز دنیای کار

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۲۶۴۴۴

مهارت‌افزایی، نیاز دنیای کار

به گزارش ایرنا، توسعه اقتصادی در گرو افزایش اشتغال‌زایی است، بدون مهارت‌ها و آموزش‌های مهارتی، امکان ورود نیروی انسانی به بازار کار میسر نیست. رابطه آموزش‌های مهارتی با نگرش اشتغال‌زایی و کارآفرینی به توسعه اشتغال پایدار در جامعه و حل معضل بیکاری جوانان کمک می‌کند و طبق تاکید رییس جمهوری برای ایجاد اشتغال سالیانه یک میلیون نفری در کشور نیاز به مهارت‌های فنی و حرفه ای نیز افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهارت‌آموزی نقش مهمی در رونق اشتغال و کارآفرینی دارد و این مهم در دستیابی به توسعه پایدار در یک جامعه، بسیار اثرگذار است. از این رو به جهت تأثیر امر آموزش‌های مهارتی به عنوان یکی از راه‌های مهم برون‌رفت از معضل بیکاری، کارآفرینی و افزایش سطح مهارت در جامعه نیاز به برنامه ریزی های دقیق و کارشناسی است.

در راستای افزایش مهارت‌آموزی و اشتغال پذیری جوانان، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور آموزش‌های مهارتی به مردان و زنان در موقعیت‌های گوناگون از جمله روستا، عشایر، دانشگاه، زندان، سکونتگاه غیر رسمی، کمپ، اردوگاه و پادگان در مراکز ثابت بخش دولتی، تیم‌های سیار شهری و روستایی، مراکز جوار صنایع و صنوف، مراکز جوار دانشگاه، مراکز جوار زندان، مراکز جوار پادگان‌ها، آموزش در مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های فنی و حرفه ای فراهم کرده است.

آموزش ۳۱۲ هزار نفر در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای دولتی

بر اساس اعلام مدیرکل راهبری اجرای آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه ۳۱۲ هزار و ۹۱ نفر در سراسر کشور آموزش‌های دولتی مهارتی را برای ارتقای توانمندی‌ها و ورود به بازار کار فرا گرفتند.

«حبیب عرفان‌منش» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در این باره گفت: این آموزش‌ها درحجمی معادل ۴۷ میلیون و ۳۱۱ هزار و ۹۱۴ نفر- ساعت ارائه شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش بیش از پنج درصدی را نشان می دهد که ناشی از تدابیر لازم در مورد آموزش در محیط کار و مجازی در شرایط پاندمی کرونا است.

وی با  تاکید به مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار به‌عنوان یک مدل مهارت آموزی اثربخشی با مشارکت فعالان اقتصادی، ادامه‌داد: در نیمه نخست امسال ۳۵ هزار و ۲۱۷ نفر در کارگاه‌های تولیدی و خدماتی اصناف، صنایع و حتی برخی کارگاه‌های متعلق به نیروهای مسلح و بنیاد تعاون زندانیان، در شرایط فعالیت واقعی اقتصادی، آموزش‌ها را فرا گرفتند و  بالطبع تعداد قابل توجهی از این مهارت آموختگان در همان بنگاه‌های اقتصادی پس از مهارت آموزی و اخذ گواهینامه مهارت، جذب خواهند شد.

مدیرکل راهبری اجرای آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اضافه‌کرد: مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار یکی ‌از ‌روش‌های ‌آموزش ‌فنی‌وحرفه‌ای ‌است‌ که ‌طی ‌آن‌ مهارت ‌و شایستگی‌های ‌مورد ‌نیاز ‌در چارچوب‌ استانداردهای ‌آموزشی ‌سازمان ‌از استادکار (مربی) ‌به‌ مهارت‌آموز منتقل‌ می‌شود.

به گفته این مقام مسوول، دستورالعمل مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی با رویکرد ایجاد بسترهای لازم برای توسعه مهارت‌های لازم برای اشتغال مولد و پایدار، مطابق با فناوری‌های روز و همچنین اقتضائات بازار کار، استمرار و تثبیت مشاغل موجود جامعه به‌ویژه در حوزه مشاغل صنعتی و صنفی جدید و سنتی با استفاده از ظرفیت بخش‌های غیردولتی و در راستای اجرایی کردن سند راهبردی مهارت و فناوری، توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ابلاغ شده و تحقق آن توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای با مشارکت ذی‌نفعان و شرکای مهارت‌آموزی در حال پیگیری است.

آموزش های فنی و حرفه ای تنها به مراکز دولتی اختصاص ندارد بلکه در کنار این مراکز آموزش در بخش غیر دولتی توسط آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد ارائه می‌شود. در همین راستا تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر مورد نیاز بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات و ارتقای فرهنگ مهارت‌های فنی جامعه انجام می‌شود.

سرعت بخشیدن به گسترش خدمات آموزشی با رویکرد مشارکت بیشتر بخش غیردولتی باعث شد تا سازمان آموزش فنی و حرفه ای از توان و ظرفیت‌های بخش غیردولتی نیز بهره ببرد از این رو به استنادماده ۱۱۱ قانون کارجمهوری اسلامی ایران، آخرین آیین‌نامه چگونگی تشکیل و اداره آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه ای در سال ۱۳۸۵ به تصویب هیات وزیران رسید. این امر به بخش خصوصی متقاضی به حضور در عرصه ارائه آموزش‌های فنی و حرفه ای اجازه داد تا با دریافت مجوز تاسیس و نسبت به ارائه خدمات آموزشی اقدام کنند.

بر اساس اعلام سازمان فنی و حرفه ای، در حال حاضر بیش از ۱۲ هزار و ۲۰۰ آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد در سراسر کشور در چارچوب ضوابط و شرایط مندرج در آئین نامه نحوه تشکیل و اداره آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای و تحت مدیریت ادارات موسسات کارآموزی آزاد و مشارکت مردمی استان‌ها و با هدایت دفتر موسسات کارآموزی آزاد و مشارکت‌های مردمی راه اندازی شده که اقدام به برنامه ریزی و اجرای دوره های آموزشی در چارچوب استانداردهای مهارتی مصوب می‌کنند.

این دوره ها که در قالب ۶۰  رشته و یک‌هزار و ۷۶۴ عنوان حرفه با نظارت مستمر سازمان در بخش غیردولتی اجرا و ارائه می شود که حائز اعتبارو ارزشی معادل دوره های آموزشی بخش دولتی بوده و در صورت موفقیت کارآموزان آموزش دیده در آزمون هایی که در پایان دوره آموزش توسط سازمان برگزار می شود گواهینامه ای با کد بین المللی به فرد اعطاء می شود.

بر اساس آخرین گزارش سازمان فنی و حرفه ای در سال ۱۳۹۹، نزدیک به ۵۲۷ هزار و ۵۸۶ نفر را در قالب ۱۲۳  میلیون و ۸۸۰ هزار و۷۶۶  نفر ساعت در آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد، دوره های مهارتی ارائه شد.

کاهش زمان صدور مجوز آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد

همچنین برای گسترش آموزش‌ها، زمان صدور مجوز تاسیس آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای به سه روز کاهش یافت. پیش از این زمان مورد نیاز صدور این مجوزها، حدود هشت ماه بوده است.

حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پیامی توییتری از کاهش زمان صدور مجوز آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای خبر داد و نوشته بود:« از امروز صدور مجوز آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای برای افراد واجد شرایط حداکثر طی سه روز کاری انجام خواهد شد. در صورت اطاله بررسی، سیستم بصورت خودکار پس از روز سوم مجوز را صادر می کند.پ ن: میانگین صدور مجوزها تا پیش از این، حدود هشت ماه بوده است!»     

در این باره معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بر اساس دستور وزیر تعاون در اجرای تحقق شعار سال مبتنی بر تولید پشتیبانی و مانع زدایی‌ها و نیز تحقق برنامه‌های وعده داده شده به مردم و مجلس، صدور مجوز آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد در سراسر کشور حداکثر به سه روز کاری به صورت خودکار رسید.

«غلامحسین حسینی‌نیا» در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: در راستای اصل ۲۸ قانون اساسی و فراهم کردن امکان اشتغال با شرایط مساوی، بهبود فضای کسب و کار و ایجاد فضای رقابتی، همه درخواست‌های مجوز تاسیس آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای آزاد منوط به احراز شرایط متقاضیان، در سه روز و به‌طور اتوماتیک انجام می‌شود.

وی درخصوص اهمیت مهارت‌آموزی در جامعه و نقش این آموزش‌ها در دستیابی سریع‌تر جوانان و بیکاران به اشتغال، خاطرنشان‌کرد: این مهارت‌ها به افزایش بهره‌وری شاغلان در صنایع و صنوف و کمک به درآمد و معیشت خانواده کمک می‌کند از این رو توسعه آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در گستره کشور و مطابق با طرح های کسب و کار بومی و محلی و با تنوعی از حرفه‌های آموزشی بخصوص حرفه فناوری‌های نوین از ضروریات امروز بازار اشتغال کشور است.

حسینی‌نیا همچنین بر حمایت و تشویق سرمایه‌گذاران حائز شرایط به ایجاد و راه اندازی آموزشگاه های فنی و حرفه ای در مناطق محروم و کم برخوردار تاکید کرد و گفت: با همه درخواست های مجوز تاسیس آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد به‌خصوص در رشته های مورد نیاز بازار کار منوط به احراز شرایط متقاضیان در یک فرایند حداکثر سه روزه موافقت می‌شود و در تلاش هستیم صدور این‌گونه مجوزهای کسب و کار را در کشور در همه حوزه‌های مرتبط تسهیل کنیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و بیان‌داشت: این اعتبارات ویژه تجهیز و توسعه آموزشگاه‌های آزاد بوده و برای نخستین بار دولت امسال ۵۰ درصد از تسهیلات این تبصره را به امر مهارت آموزی در کشور اختصاص داده است.

ایجاد آموزشگاه‌های جدید توسط افراد واجد شرایط و با رعایت همه اصول راه اندازی یک بنگاه آموزشی و اقتصادی از جمله داشتن برنامه کسب و کار و مطالعه امکان سنجی و برآورد همه مولفه‌های لازم برای موفقیت یک بنگاه آموزشی اقتصادی باعث توسعه متوازن در رشته های مورد نیاز و در بخش های کمتر توسعه‌یافته شده و زمینه ساز ایجاد رقابت سالم برای ارائه آموزش های با کیفیت بیشتر و افزایش چتر مهارت آموزی در جامعه می شود.

برچسب‌ها سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بیکاری اشتغال زایی مهارت اموزی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بیکاری اشتغال زایی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بیکاری اشتغال زایی مهارت اموزی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای صدور مجوز آموزشگاه کار و رفاه اجتماعی آموزش های مهارتی فنی و حرفه ای مهارت آموزی مجوز تاسیس مراکز جوار وزیر تعاون مورد نیاز بازار کار کسب و کار مهارت ها آموزش ها بر اساس دوره ها سه روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۲۶۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهاد افزایش ۴۰ درصدی تعرفه شهریه آموزشگاه‌های آزاد هنری یزد

ایسنا/یزد معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با اشاره به فعالیت ۱۰۶ آموزشگاه آزاد هنری دارای مجوز در استان و معافیت این آموزشگاه‌ها از پرداخت مالیات، اعلام کرد: افزایش ۴۰ درصدی تعرفه شهریه این آموزشگاه‌ها به وزارت ارشاد پیشنهاد شده است.

  «سیدعباس دهقان» در نشست با مدیران مسئولان آموزشگاههای آزاد هنری استان افزود: مطابق بند «ل» ماده ۱۳۹ قانون مالیات های مستقیم بر آموزشگاهها، این صنف از پرداخت مالیات معاف هستند.

وی در عین حال تاکید کرد: آموزشگاه‌ها برای معافیت از مالیات می‌بایست فرم اظهارنامه مالیاتی و دفتر اسناد مالی داشته باشند و فعالیت اقتصادی نیز در آموزشگاه آزاد هنری نداشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به حمایت از آموزشگاههای آزاد هنری استان اظهار کرد: در راستای تداوم فعالیت هنری و همچنین تجهیز کردن آموزشگاه‌ها پیشنهاد افزایش ۴۰ درصدی تعرفه شهریه بر مبنای تعرفه سه ماهه آخر سال گذشته به دفتر بر نامه‌ریزی و آموزش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه شد.

این مسئول ادامه داد: همچنین معرفی نامه برای اخذ تسهیلات بانکی طبق درخواست تسهیلات تبصره ۱۶ توسط واحد اشتغال اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد به آموزشگاههای آزاد هنری انجام می شود.

معاون هنری و سینمایی استان، بر اخذ کارت صلاحیت تدریس توسط هنرآموزان آموزشگاهها تاکید کرد و گفت: آموزشگاه‌هایی که دارای مجوز قدیمی هستند پیگیری لازم برای دریافت مجوز دائمی از سامانه http://sso.farhang.gov.irرا انجام دهند.

دهقان در بخش دیگری از سخنانش رعایت شئونات اسلامی، نصب نرخنامه و مجوز فعالیت، ارایه گزارشهای سه ماهه آموزشگاه را در سامانه مربوطه را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد، ۱۰۶ آموزشگاه آزاد هنری در رشته‌های تخصصی نمایش، تجسمی، موسیقی، خوشنویسی و هنرهای سنتی با مجوز دائمی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در سطح استان فعالیت می کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • کلاس آموزش بازیگری کودک بارانا
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • آغاز به کار ستاد برگزاری نخستین المپیاد هنر در مشهد
  • یکی از بهترین آموزشگاه‌های آرایشگری مردانه در تهران با مدرک بین المللی
  • مهارت آموزی ۱۵۰۰ بانوی بیرجندی در رشته‌های فنی و حرفه‌ای
  • چرا آموزش مهارت به کارگران ضرورت دارد؟
  • پیشنهاد افزایش ۴۰ درصدی تعرفه شهریه آموزشگاه‌های آزاد هنری یزد
  • آموزشگاه‌های آزادهنری معاف از مالیات می‌باشند
  • فیلم| دنیای آزاد خبرنگاران در آمریکا به روایت تصویر