برترین های دوسالانه خوشنویسی در قزوین معرفی شدند
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۲۸۰۵۸
ششمین دوسالانه خوشنویسی ایران با معرفی آثار برتر در رشته های نستعلیق، شکسته نستعلیق، ثلث و نسخ به کار خود در قزوین پایان داد.
به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ مراسم اختتامیه ششمین دو سالانه ملی خوشنویسی ایران بزرگداشت عمادالکتاب عصر دوشنبه با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمالی پور استاندار، محمد حسن اسماعیلی مدیر کل ارشاد استان، استاد امیرخانی و جمعی از هنرمندان در محوطه تاریخی چهل ستون قزوین برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این مراسم برگزیدگان بخش های مختلف دوسالانه حوشنویسی در رشته های نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ و ثلث معرفی شدند.
در رشته خط نستعلیق قزوین، مصطفی عابدینی از قزوین در رده اول قرار گرفت، محمد جواد شکوهی فر از استان البرز دوم شد و حامد فقیهی از قم صاحب رتبه سوم شد.
در رشته شکسته نستعلیق: محمود رحیمی از استان تهران به مقام اول رسید و محمد اندرز از بوشهر در رده سوم جای گرفت.
در رشته ثلث: مقام اول به مجید داستانی از قم رسید، علی احسان پور از خراسان رضوی دوم و علی سلاطانی از همدان سوم شد.
در رشته خوشنویسی خط ثلث هم مجید سعید کافی از سمنان به مقام اول دست یافت.
همچنین محمد جوادی از قم در رده دوم و سحر فرید از قم رتبه سوم را کسب کرد.
در رشته نقاشی خط: شمس الدین مرادی تهران صاحب رتبه اول شد، فاطمه حسنی از سمنان در جایگاه دوم قرار گرفت و مهدی زمانی از استان البرز به مقام سوم رسید.
در این دوسالانه 1140 اثر خوشنویسی ارائه شد که با رای داوران تعداد 250 اثر به مرحله حضوری نویسی راه یافتند.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: ارشاد قزوین دوسالانه خوشنویسی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۲۸۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آثار رضا مافی به موزه هنرهای معاصر میرود/نمایش برگزیدهای ازآثار
به گزارش خبرنگار مهر، پس از اتمام نمایشگاه آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران با عنوان «بر فراز دشت»، نمایشگاه آثار رضا مافی هنرمند خوشنویس و نقاش ایرانی به کیوریتوری محبوبه کاظمی در موزه هنرهای معاصر تهران آغاز به کار میکند.
این نمایشگاه که به همت نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی اسلامی ترانه باران برگزار میشود، برگزیدهای از آثار، لوازم و مجموعه شخصی زنده یاد رضا مافی را در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش خواهد گذاشت.
رضا مافی هنرمند نقاش و خوشنویس و از پیشگامان هنر معاصر ایران است. او از نخستین هنرمندانی است که در دوره معاصر به خلق نقاشیخط پرداخت. او در مشهد و در خانوادهای اهل هنر زاده شد، برادر بزرگترش، محمد مافی نقاش بود. رضا مافی از کودکی قلم به دست گرفت سپس خوشنویسی را نزد جلالالدین اعتضادی آموخت و در سال ۱۳۴۳ در انجمن خوشنویسان ایران، نزد حسین میرخانی آموختن خوشنویسی را ادامه داد.
نمونهای از آثار رضا مافی که در سال ۱۳۵۱ خلق شده استرضا مافی از مکتب سقاخانه تاثیرگرفته بود و سعی داشت آثار خوشنویسی خود را به نقاشی نزدیک کند. برگزاری نمایشگاهی از آثار نقاشی آمیخته با خط او در گالری سیحون نقطه عطفی در تاریخ این هنر به شمار میرود چرا که برای نخستین بار خوشنویسی سنتی با شیوههای نقاشی مدرن تلفیق میشد. مافی که هم خوشنویس بود و هم نقاش، از ترکیب این ۲ هنر راهی نو و شیوهای جدید در هنر معاصر ایران پدید آورد که تا به امروز ادامه پیدا کرده و پیروان فراوانی دارد. او همچنین به دلیل علاقه به گچبری مساجد به تولید آثار حجم و برجسته نیز پرداخته بود. مافی در سال ۱۳۶۱ در اثر حادثه سقوط از روی اسب در گذشت.
مافی بر آن شد تا پتانسیل مستتر در سیاهمشقنویسی و نمایان کردن توان زیباشناختی نستعلیق ایرانی را در مسیری متفاوت از هنرمندان همنسلش که با موتیف خط کار میکردند، به سطحی تازه، ارتقا بخشد و در این راه موفق بود و توانست هوایی تازه به جهان هنر نوگرای ایرانی بدمد و آن را غنیتر سازد.
این هنرمند در طول زندگی کوتاه خود تعداد قابل توجهی آثار سیاه مشق آفرید. او در این روش فرمهای بدیع و جدید را با استفاده از قلم نی و مرکب (بدون قلمو) بر روی بوم مینوشت. مافی با تسلطی که بر شیوههای مختلف خوشنویسی چون نستعلیق، شکسته، ثلث، تعلیق و رقاع و اجرای آنها بر روی بوم داشت، توانست زیبایی نهفته در سیاه مشق نویسی را آشکار و روحی تازه در آن بدمد.
نمایشگاه «بر فراز دشت» نیز در حالی به پایان رسید که طی ۴۳ روز برپایی، بیش از ۳۷ هزار نفر بهصورت انفرادی و نیز در قالب گروههای دانشجویی، دانشآموزی و هنری از این نمایشگاه دیدن کردند. همچنین بیش از ۱۴۰ بازدیدکننده خارجی هم با حضور در موزه هنرهای معاصر تهران از آثار نمایشگاه «بر فراز دشت» بازدید کردند.
کد خبر 6099636