آغاز جشنهای هفته وحدت مسلمانان در آستارا
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۲۹۱۱۹
به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، امام جمعه آستارا شامگاه دوشنبه در جشن وحدت اسلامی در مسجد باباحسن منطقه سنی نشین بخش لوندویل این شهرستان گفت: اختلاف نظر و سلیقه از اول اسلام در میان بزرگان و صاحب نظران بوده و اکنون نیز بین عالمان دین، تضارب آرا و تفاوت دیدگاه در برخی مسائل وجود دارد اما همه بر اتحاد بر محور اشتراکات پایبند هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حجت الاسلام کاظم حافظ نیا زندگی توام با انس و الفت مردم شیعه و سنی آستارا را الگویی موفق از اتحاد اسلامی مسلمانان توصیف کرد و تقویت و تحکیم وحدت و برادری را از تاثیرات هدایتگری و روشنگری عالمان شیعه و سنی دانست.
حجت الاسلام علیرضا بنی پولاد امام جمعه اهل سنت مسجد باباحسن نیز صلوات بر پیامبر و آل او در تشهد نماز اهل سنت و شیعه را از نمادهای وحدت آفرین معرفی کرد و گفت: در خصوص ضرورت حب اهل بیت (ع) احادیث زیادی نقل شده است.
وی خدا، پیامبر، کتاب و شهادتین را از اشتراکات محکم و مسلم مسلمانان معرفی کرد و احترام به فرق اسلامی را جزو عقاید و باورهای اهل سنت دانست.
حجت الاسلام حمید مومنی امام جمعه اهل سنت آستارا نیز در این برنامه، حضور مسئولان و جمعی از مسلمانان را گرامی داشت و به مناسبت میلاد پیامبر خدا (ص) به مولودی خوانی پرداخت.
پذیرایی از مهمانان از بخش های دیگر این آئین بود و تا پایان هفته وحدت، جشن های تحکیم برادری شیعه و سنی در مساجد محلات سنی نشین و شیعه نشین آستارا ادامه خواهد داشت.
دوازدهم ربیع الاول، سالروز میلاد پیامبر بزرگوار اسلام به روایت اهل سنت و هفدهم ربیع الاول سالروز میلاد آن حضرت به روایت شیعیان است و بین این دو تاریخ، هفته وحدت نامگذاری شده است.
شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده و ۱۷ درصد جمعیت آن را برادران و خواهران اهل سنت تشکیل داده است.
انتهای پیام/
منبع: تقریب
کلیدواژه: اهل سنت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۲۹۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مسجد و هویتبخشی به محله
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارتقا و رسیدگی به فضاهای عمومی به ارتقا هرچه بیشتر زندگی عمومی در شهرها و محلهها میشود مساجد یکی از فضاهای عمومی هستند که با درگیری هرچه بیشتر شهروندان باعث هویت بخشی به شهر و محله میشود.
محسن الويری (مدرس دانشگاه باقرالعلوم(ع)) در مقالهای با عنوان «رويکردی تاريخی به مسجد بهعنوان الگوی جامعه دينی و هويتبخش محله» به این موضوع اشاره میکند که مسجد به معنی سجدهگاه در اصطلاح شرعی به مکانی اطلاق میشود که برای نماز خواندن همه مسلمانان وقف شده باشد و مسجد علاوه بر مرکزیت برای عبادت، محلی برای نشان دادن هماهنگی بیشتر و همبستگی مردم برای رسیدن به اهداف الهی و انسانی است.
* مساجد و تاثیر آن برآداب شهروندی
به زعم این پژوهشگر تاسیس مسجد از سوی پیامبر (ص) بلافاصله پس از ورود به شهر مدینه، تنها اقدامی نمادین برای نشان دادن جوهره عبودی جامعه و حکومت در اندیشه اسلامی نبود؛ بلکه با مروری بر متون دینی و تاریخی، چنین به نظر میآید که مسجد به عنوان نخستین فضای کالبدی شهری، الگو و ماکتی بود برای آنچه پیامبر (ص) در سطح کلان جامعه تعقیب میکردند.
یعنی پیامبر (ص) نخست الگویی از جامعه مطلوب و آرمانی اسلامی را در مقیاسی کوچک به نمایش گذاشتند تا مسلمانان ضمن یافتن نگاهی کلان نسبت به افق آینده، به تدریج و در فضای فراهم آمده در مسجد با احکام و معارف دینی آشنا شوند، متناسب با آموزههای دینی تربیت شوند و با آداب شهروندی در یک جامعه دینی انس بگیرند.
* مهمترین کارکرد مساجد
این پژوهشگر توضیح میدهد که بعدها مسلمانان با تأسی به پیامبر (ص) بنای شهرهای جدید مانند کوفه، بصره و قاهره را با ساختن مسجد آغاز کردند. مسجد از همان آغاز پیدایش در عصر پیامبر (ص) کارکردهای مختلفی داشت. مهمترین این کارکردها به رغم فراز و نشیبی که در گذار تاریخ یافته است، چنین است: کارکرد عبادی؛ کارکرد آموزشی؛ کارکرد فرهنگی و ارتباطاتی؛ کارکرد سیای و کارکرد اجتماعی.
الویری در ادامه این پژوهش توضیح میدهد که این کارکردها به ویژه با تکیه بر تجربه تاریخی، نمایانگر گونهای خاص از تعامل بین انسان و خدا و نماد بیرونی جامعیت دین و تجسم جایگاه عبادت و علم به مثابه دو بال تعالی انسان ها در تفکر دینی است.
این پژوهشگر اینگونه جمعبندی میکند که جامه تحقق پوشیدن توسعه محلهای متناسب با باورهای دینی و ظرفیتها و ضرورتهای برخاسته از آرمانهای نظام جمهوری اسلامی، نیازمند بازتعریف رسالت، نقش و کارکردهای مساجد محله با رعایت یکسانیها و تفاوتهای آن با مساجد جامع به ویژه از نظر گستره عمل بر اساس آموزههای دینی و ژرفکاری در تجربه تاریخی است و بر این اساس تمامی امور مربوطه به مساجد مانند معماری، اجزاء، کارگزاران، درآمدها و هزینههای آن نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.
گفتنی است، یافتههای این پژوهش در همایش «همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران» ارائه شده، این همایش توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و راتباطات اسفند ۱۴۰۲ برگزار شده است.
انتهای پیام/