Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام اکبر احمدپور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شرکتهای معدنی فعال در منطقه سنگان خواف تاکنون گامهای موثری در تقویت زیرساختهای منطقه ای بر نداشته اند و مواردی که به آنها پیشنهاد شده از پذیرش آن به عناوین مختلف سرباز زده اند و تنها کمکهای خود را منوط به تهیه تعدادی سبد معیشتی و کمکهای ناچیز مادی کرده اند در حالی که این اقدامات با رسالت اصلی آنها فرسنگها فاصله دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی نبود گردش مالی شرکتهای معدنی در بانکهای منطقه را معضل این بخش دانست و ادامه داد: متولیان معادن فعال سنگان خواف نیازهای خود را از منطقه تامین نمی کنند و گردش مالی آنان نیز در بانکهای این شهرستان صورت نمی گیرد تا جایی که با وجود شرکتهای معدنی فعال در سنگان و چرخش مالی بالای آنها  هر از چند گاهی تعدادی از بانکهای این منطقه به لحاظ نداشتن پشتوانه پولی از منطقه برچیده می شوند.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی در خصوص موضوع حقوق دولتی معادن و سهم آلاینده ها و فقدان نقش آفرینی این حقوق در اقتصاد منطقه هم گفت: با وجود تاکید و نص صریح قانون ولی این حقوق از خزانه به منطقه بر نمی گردد و مسوولان محلی و مردم با وجود پیگیریهای فراوان تاکنون به نتیجه مطلوبی در این زمینه دست نیافته اند.

احمدپور با اشاره به پیگیریهای متعدد خود برای ایفای نقش شرکتهای معدنی در تقویت و توسعه زیرساختهای منطقه ای و عمل به مسوولیتهای اجتماعی شان از طریق مذاکره با مسوولان مربوطه و در سطوح وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی و مجلس شورای اسلامی، جذب نیروهای غیر بومی در شرکتهای معدنی را دیگر مشکلات این بخش برشمرد.

وی اضافه کرد: با وجود آن که شرکتهای معدنی در مرحله نخست باید زمینه اشتغال بومیان که سالها با مشکلات و آلایندگی ناشی از فعالیت آنها دست به گریبان هستند را فراهم کنند ولی در حد وسیعی نسبت به جذب نیروهای غیر بومی آن هم با حقوق های گزاف و چند برابر نیروهای محلی اقدام کرده اند و فرصت اشتغال را افراد بومی منطقه گرفته اند و این مساله، مشکلات زیادی برای مردم منطقه ایجاد کرده است. 

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی گفت: مسوولان ذیربط باید نسبت به رفع این معضل و تغییر در نگرش شرکتهای معدنی و سرعت بخشی در جذب نیروهای بومی اقدام کنند.

احمدپور افزود: شهرستان خواف با وجودی که از معادن بی نظیر سنگان بهره مند است و این مساله به صورت طبیعی باید زمینه رشد و پیشرفت و عمران و آبادانی را در منطقه به همراه داشته باشد ولی با مشکلات اجتماعی مانند فقر و محرومیت و بیکاری  دست به گریبان است و اگر شرکتهای معدنی به رسالت خطیر خود در انجام مسوولیتهای اجتماعی بیشتر عمل کنند این تنگناها کاهش می یابد.

وی استفاده نکردن از مدیران بومی در حوزه معادن را از مشکلات دیگر این بخش دانست و ادامه داد: در حالی که یکی از ارکان مهم پیشرفت منطقه ای و رساتهای معادن، تربیت نیروهای انسانی در منطقه و از جمله مدیران لایق و مستعد است تا در آینده بتوانند خود، اداره آنها را به عهده بگیرند ولی این مساله تاکنون در این شرکتها مغفول مانده است.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی گفت: نبود صنایع فولادی و معدنی و صنایع جانبی و پایین دستی معادن از نیازهای مهم این منطقه است و تاکنون اقدام قابل توجهی در زمینه جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی و ایجاد واحدهای تولیدی فرآوری و صنایع پشتیبان در منطقه انجام نشده است.

احمدپور یکی از  مطالبات جدی مردم شهرستانهای خواف و رشتخوار را احداث باند دوم جاده خواف به تربت حیدریه دانست و افزود: با توجه به قدمت و روستایی بودن و تردد صدها خودروی سبک و سنگین و از جمله وسایل نقلیه سنگین معادن در این محور مواصلاتی و افزایش سوانح جاده ای و تلفات ناشی از آن، سرعت بخشی در تکمیل ساخت این جاده ضروری است.

وی اضافه کرد: معادن سنگان و وزارت راه و شهرسازی طبق موافقتنامه ای متعهد شدند که نیمی از هزینه اجرای این طرح را معادن و نیم دیگر را وزارت راه و شهرسازی بپردازد ولی تاکنون شاهد اقدام اثر بخشی در این زمینه نبوده ایم.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود گذشت حدود ۲ سال از آغاز اجرای طرح ۲ بانده سازی جاده خواف به تربت حیدریه تاکنون تنها ۲ قطعه آن به پیمانکار واگذار شده است و معادن و وزارت راه به موقع به تعهدات خود در  پرداخت هزینه آن به پیمانکار عمل نمی کنند.

احمدپور  با اشاره به پیگیریهای متعدد خود برای پرداخت هزینه ها و مطالبات قطعات در دست اجرا و سرعت بخشی در آغاز سایر قطعات این جاده دو بانده  خواستار توجه بیشتر مسوولان مربوطه به این مساله شد.

شهرستان ۱۵۰ هزار نفری خواف با چهار بخش مرکزی، سنگان، جلگه زوزن و سلامی و ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

معادن سنگ آهن سنگان خواف در مجموع با ذخیره یک میلیارد تن، یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ آهن جهان است که تامین کننده خوراک اولیه تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ آهن است.
مجموعه کانسارهای سنگ آهن سنگان خواف در وسعتی به طول تقریبی ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی مشهد وزارت راه و شهرسازی سنگان خواف نماینده مجلس شورای اسلامی مواد معدنی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی مشهد وزارت راه و شهرسازی مجلس شورای اسلامی مشهد وزارت راه و شهرسازی سنگان خواف نماینده مجلس شورای اسلامی مواد معدنی شرکتهای معدنی راه و شهرسازی سنگان خواف وزارت راه منطقه ای سنگ آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۲۹۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی روند بازسازی زیرساختهای آب وفاضلاب مناطق زلزله زده خوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، یاسر رهبردین در این بازدید، با حضور در روستاهای خنجر خان و مرتضی قلی کندی، اقدامات انجام شده برای بازسازی واحدهای آسیب دیده از زلزله و زیرساخت های خدماتی از جمله تامین آب شرب این روستاها را مورد بررسی قرار داد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوی نیز در این بازدید با ارائه گزارش از نحوه تامین آب شرب این روستاها اظهار داشت: در پی وقوع زلزله و بروز خسارت به چاه تامین کننده آب شرب روستاهای خنجر خان و موسی قلی کندی با مساعدت استاندار آذربایجان غربی، در کوتاهترین زمان ممکن حفر و تجهیز چاه ها انجام و مورد بهره برداری قرار گرفت.

 یداله سلطانی گفت :شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوی از اولین روز وقوع زلزله در روستاهای مذکور حضور داشت و به امداد رسانی و حل مشکلات آب شرب پرداخت.

دیگر خبرها

  • مدیریت بحران شهرستان خوروبیابانک ار امکانات کافی برخوردار نیست
  • در بزرگداشت روز میمند خاستگاه گل و گلاب جهان چه گذشت؟
  • روحیه عقیدتی میان نیروهای انقلابی تقویت شود
  • فعالیت معدن یا احیای منابع آبی! / منابع محلی خبر از حفاری در نزدیکی سرچشمه کامو می‌دهند
  • «خضری» در یک قدمی فرآوری ۵ ماده معدنی/جهش اقتصادی در حوزه معدن
  • نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد
  • نماینده ویژه رئیس‌ جمهور : نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم
  • افزایش ۱۰۰ درصدی اکتشاف سنگ آهن در معادن سنگان خواف
  • سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد
  • بررسی روند بازسازی زیرساختهای آب وفاضلاب مناطق زلزله زده خوی