Web Analytics Made Easy - Statcounter

‌به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، وقتی میگوییم که چرخ تولید و صنعت باید به سرعت بچرخد، یعنی مانعی در این مسیر وجود نداشته باشد، گاهی برخی روندهای اداری و ناهماهنگی‌ها، چوبی می‌شود در چرخ‌دنده‌های صنعت و تولید، یکی از همین موارد، مشکلاتی است که صنایع مرتبط با تولید اتصالات نفت و گاز با سازمان استاندارد دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این‌باره با‌ ناصر تحسینی، از فعالان حوزه اتصالات جوشی فولادی گفت‌و‌گو کردیم، وی که سابقه 20 ساله در حوزه اتصالات دارد‌، صدها میلیارد تومان در این عرصه سرمایه‌گذاری کرده است، وی معتقد است باید هماهنگی‌های بین ادارات استاندارد وجود داشته باشد در حالی که امروز شاهد بروز این اتفاق نیستیم.

‌وی در تشریح مشکلاتی که در حوزه فعالیت خود با اداره استاندارد دارد، توضیح داد: ‌در سال‌های اخیر با پیشنهاد اداره استاندارد، موضوع استاندارد ملی اتصالات جوشی گازی به شماره استاندارد 3076 مطرح شده است، ‌دو الی سه سال پیش هم اداره استاندارد جلساتی با فعالان و شرکت‌های حوزه اتصالات جوشی فولادی داشته و در این باره مباحثی مطرح شد اما ما در این حوزه، وارد چالش‌هایی با این اداره شده‌ایم.

این فعال اتصالات نفت و گاز در پاسخ به این سؤال که با چه چالش‌هایی مواجه بوده‌اید؟ بیان کرد: ‌از نگاه جهانی و از نگاه فنی، به وضع قوانین و مقررات برای تعیین کیفیت و مشخصت مطلوب یک کالا یا خدمات، استاندارد گفته می‌شود، این استانداردها دارای حوزه‌های مشخص امور مدیریتی، ماهیت محصولات، مسئولیت‌های اجتماعی و ارزیابی و انطباق‌ها می‌شود.

وی اظهار کرد: ‌در زمینه اتصالات جوشی فولادی نیز استانداردهای جهانی‌ وضع شده‌ مثل استاندارد ASME انجمن مهندسان مکانیک آمریکا که استانداردی معتبر و قابل قبول هم هست، از معیارهای مهم استانداردسازی، ارزیابی و انطباق است، برای رسیدن به استانداردهای جهانی در این حوزه تلاش‌ها و تجربیات زیادی هم صورت گرفته است، مشکل ما اینجاست که اداره استاندارد، بخشی از پارامترهای استانداردهای بین‌المللی را تغییر داده و استاندارد جدیدی به نام 3076 به نام استاندارد ملی اتصالات جوشی و گازی را وضع کرده است.

تحسینی در پاسخ به این سؤال که این کار چه ایرادی دارد؟ توضیح داد: یکی از اشکالات این است که خریداران ما که پیمانکاران غالباً دولتی هستند، می‌گویند اگر مهر استاندارد روی اتصالات شما باشد، خرید نمی‌کنیم، اداره استاندارد هم می‌گوید نه، باید حتماً من تأیید کنم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا این پیمانکاران با مهر استاندارد مشکل دارند؟ گفت: ببینید، مثلاً در تولید مواد اولیه اتصالات، استانداردهای جهانی مانند ASME برای آنالیز مواد مربوط به فولاد، محدوده و سختگیری‌هایی قائل هستند، این کار باید توسط متخصصان مجرب صورت بگیرد، طبیعی است که نمی‌شود اعداد مورد نظر در این زمینه را بدون آزمایش‌های صورت گرفته متخصصان تغییر داد، اما اداره استاندارد در استانداردسازی جدید خودش اقدام به این کار کرده است البته این اداره متوجه اشتباه خودش شد.

این فعال اتصالات نفت و گاز افزود: ‌آنها متوجه شدند تعدادی از فعالیت‌های این حوزه مربوط به مصارف خانگی و تعدادی مربوط به مصارف غیرخانگی است و اینکه بخواهند استانداردسازی جدیدشان را به این همه فعالان این حوزه سرایت دهند، درست نیست، همین ناهماهنگی صدمات زیادی به ما وارد کرده است، همچنین باید تلاش زیادی کنیم تا ‌ثابت کنیم که حوزه فعالیت ما کدام یک است.

وی ادامه داد:‌ طبق تعریف جهانی از استاندارد که پیش از این عنوان شد، ‌متوجه شدیم که تعریف اداره استاندارد در این زمینه درست نیست، استانداردسازی مخصوصاً در حوزه‌های تخصصی مثل کار ما، نیازمند سال‌ها دانش و تجربه فنی متخصصان و مهندسان و نگاه صرفاً فنی است، نیاز به کلی آزمایش‌های تخصصی هم وجود دارد، در حالی که در رفت و آمدها و جلساتمان متوجه شدیم چنین نگاهی در اداره استاندارد وجود ندارد.

تحسینی در پاسخ به این سؤال که این ناهماهنگی‌ها موجب بروز چه مشکلات دیگری شده است؟ گفت: ‌طبیعی است که در صادرات اتصالات جوشی فولادی هم ایراد وارد می‌کند، استاندارد ملی 3076 که به آن اشاره کردم، هیچ دید فنی و مهندسی ندارد، وقتی شما با مهر این استاندارد، اقدام به صادرات می‌کنید، در کشورهای مقصد، این اتصالات با استانداردهای معتبر جهانی بررسی می‌شود، در نتیجه این محصولات مرجوع شده و چه بسا حتی می‌تواند از سوی واحد استاندارد بین‌المللی، شکایت‌هایی را متوجه سازمان استاندارد ایران هم کند.

وی اضافه کرد: امیدواریم ‌متولیان امر در استاندارد، توجه به این موضوع داشته باشند و ‌ناهماهنگی‌ها‌ در این‌باره رفع شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: استاندارد جوشکاری اداره استاندارد اتصالات نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۳۰۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سازمان ملی استاندارد: امضای ایرانی جهانی شد

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از سازمان ملی استاندارد ایران، مهدی اسلام‌پناه، در نشستی با اعضای هیئت مدیره و مسوولان انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های بازرسی فنی و آزمایش‌های غیرمخرب ایران با اشاره به موفقیت کشورمان در ارزیابی همترازی از سوی اتحادیه تایید صلاحیت آسیا - اقیانوسیه (APAC)، اظهار کرد: نتیجه موفقیت‌آمیز این ممیزی با کسب ۹۷ درصد آرا از سوی تمام کشور‌های عضو (به استثنای نمایندگان آمریکا و صهیونیسم) آن هم در شرایط پرتنش سیاسی و هجمه رسانه‌های معاند، بیانگر شکست معادله دشمنان در اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران است.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران، دستاورد امروز در این رخداد بین‌المللی را حاصل نهال‌هایی دانست که طی دو سال و نیم اخیر در این سازمان کاشته شده بود و تاکید کرد: این رویداد با کمک تمامی ذی‌نفعان می‌تواند منجر به تحقق جهش تولیدی شود که مورد تاکید مقام معظم رهبری در انتخاب شعار سال قرار گرفت.

کالا‌های ایرانی هویت اصلی خود را در بازار‌های جهانی خواهد یافت

وی گفت: در جریان این رویداد بین‌المللی، امضای ایرانی جهانی شد، کالای ایرانی هویت اصلی خود را در بازار‌های جهانی خواهد یافت، تولیدات ایرانی کیفی‌تر و قابل رقابت می‌شود، از این رو تجارت شتاب می‌گیرد و بازرگانان می‌توانند با یک آزمون و یک گواهی محصولات و خدمات خود را به دنیا صادر کنند به طوری که آثار آن را در پایان سال مالی در بخش تجارت خارجی خواهیم دید.

معاون رییس جمهور با تقدیر از تلاش رئیس و کارشناسان مرکز ملی تایید صلاحیت ایران در این ممیزی پیچیده فنی، خاطرنشان کرد: قدردان این اراده هستم و با اراده‌ای استوارتر به‌زودی شاهد اتفاقات بهتری خواهیم بود که نوید آن را امروز به ملت همیشه سرافراز ایران می‌دهم.

اسلام‌پناه، ره‌آورد اقتصادی این همترازی را با صدور گواهی تایید صلاحیت نهاد‌های ارزیابی‌کننده، جلوگیری از خروج ارز از کشور دانست که باید آن را صیانت و تقویت کرد و برای توسعه آن کوشید.

وی اذعان داشت: آنچه بیش از همه مورد توجه قرار دارد درک صحیح بخش خصوصی از این اتفاق تاریخی بود که بعد از گذشت ۲۶ سال محقق شد و با وجود برخی انتقادات، صحنه زیبایی از همگرایی بین دولت و ملت را خلق کردند.

وعده دولت مردمی محقق شد

سید محمود هاشمی، رییس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران نیز در ادامه این نشست تحقق این راهبرد کلان را وعده صادقی دیگر در دولت مردمی دانست و گفت: این رویداد نمونه‌ای دیگر از تحولاتی است که دولت مردمی سیزدهم وعده آن را داده بود که خوشبختانه با سرمایه انسانی متخصص و فنی و حمایت‌های بی‌دریغ رئیس سازمان ملی استاندارد ایران به نتیجه رسید.

وی با بیان اینکه با کسب این موفقیت در ارزیابی همترازی، کالای ایرانی مبتنی بر آزمون و گواهی نهاد‌های ارزیابی‌کننده ایرانی مورد اعتماد و اعتقاد کشور‌های هدف خواهد بود افزود: در همین راستا رونق صنعت بازرسی و آزمایشگاه کشور را به عنوان یکی از ده‌ها آثار مثبت مبتنی بر این راهبرد فنی می‌توان پیش‌بینی کرد.

رییس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران با بیان اینکه پیش از این ارزیابی انطباق فقط در داخل مرز‌های جغرافیایی کشور اعتبار داشت و برای ورود به کشور ثالث باید آزمون مجدد، بازرسی مجدد انجام می‌گرفت خاطرنشان ساخت: راهبرد یک آزمون، یک بازرسی، صدور گواهی و پذیرش جهانی پس از ۲۶ سال در دولت مردمی محقق شد.

استاندارد آماده ورود به بازار‌های جهانی

حسن شیروانی، رییس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های بازرسی فنی و آزمایش‌های غیرمخرب ایران در این نشست با تقدیر از تلاش‌های مرکز ملی تایید صلاحیت ایران و حمایت بی‌دریغ رییس سازمان ملی استاندارد ایران در کسب این افتخار اظهار داشت: بالغ بر ۳۵ هزار نفر در این صنعت در حوزه‌های تست، بازرسی و صدور گواهی مشغول فعالیت هستند که این اتفاق مهم منجر به آن می‌شود که با اطمینان بتوانیم جهانی فکر کنیم، جهانی عمل کنیم و نگاهی جهانی داشته باشیم.

وی گفت: با تلاشی مضاعف در عرصه کیفیت و استاندارد آماده ورود به بازار‌های جهانی هستیم تا این دستاورد را به منصه ظهور برسانیم و نقش خود را در کیفیت به اثبات رسانیم.

شیروانی به نیابت از نهاد‌های ارزیابی‌کننده تاکید کرد: حقمان را در بازار‌های جهانی خواهیم گرفت و بی شک در سطح بالاتر عضویت‌های بین‌المللی قرار می‌گیریم. به سمت جهانی شدن حرکت می‌کنیم و این پیروزی را با تمامی مردم عزیز کشورمان به جشن خواهیم نشست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استانداردهای دوگانه آلمان در قبال پوتین و نتانیاهو
  • صادرات بیش از ۲ میلیون دلار صنایع دستی فارس به خارج از کشور
  • تعیین تکلیف تعهدات ساینا Sدو‌گانه سوز+ قیمت
  • نروژ غرب را به استاندارد‌های دوگانه در مورد غزه متهم کرد
  • رفع موانع صادرات واحدهای تولیدی در استان تهران پیگیری شود
  • موانع مشارکت مردم‬ استان‬ تهران‬ در امر تولید و اقتصاد رفع شود
  • سامانه بارشی بهاری چهارشنبه فعال می‌شود
  • رئیس سازمان ملی استاندارد: امضای ایرانی جهانی شد
  • وجود تناقضات و استانداردهای دوگانه در سازوکارهای حقوق بشری
  • کشف ۱۰۵۰ بسته شکر بسته‌بندی غیراستاندارد