Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@21:16:53 GMT

هفته سرنوشت ساز سوریه با کمیته قانون اساسی

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۳۰۴۷۲

هفته سرنوشت ساز سوریه با کمیته قانون اساسی

نماینده سازمان ملل در امور سوریه خبر داد، دمشق و مخالفان سوری بر سر پیش‌نویس قانون اساسی جدید این کشور توافق کرده‌اند و از روز دوشنبه (دیروز) مذاکرات را از سر گرفته‌اند. این در حالی است که مذاکرات بین دو طرف از 10 ماه پیش به این سو متوقف شده بود.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، «گی یر پدرسن» تأکید کرد، نشست‌ها با حضور کامل اعضای کمیته قانون اساسی آغاز شده است و با توجه به توافق ابتدایی بین طرفین انتظار می‌رود بتوانند روی اصلاحاتی که باید در قانون اساسی صورت گیرد، توافق کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که اعضای این کمیته در دو سال اخیر 6 دور وارد مذاکره شده‌اند اما هیچ‌کدام از این نشست‌ها تاکنون به نتیجه خاصی منجر نشده و اختلافات بین آنها باقی مانده بود. «هادی البحره»، رئیس هیأت مخالفان دمشق که به‌طور مشترک با «احمد الکزبری»، نماینده دمشق، ریاست کمیته قانون اساسی را برعهده دارد، دیروز پیش از این نشست به خبرنگار «رویترز» گفته بود که آنها از موضع خود که داشتن حقوق برابر با همه شهروندان سوری است، کوتاه نخواهند آمد. این در حالی است که به گزارش سایت رسمی سازمان ملل، «پدرسن» پیشتر در ماه ژانویه یعنی زمانی که مذاکرات بین طرفین متوقف شد، گفته بود که دولت سوریه هرچند برخی از خواسته‌های مخالفان را نمی‌پذیرد اما در کل نگاهی مثبت به ایجاد تغییرات و اصلاحات در قانون اساسی سوریه دارد. او که در هفته‌های اخیر برای از سر گرفتن مذاکرات کمیته قانون اساسی چندین سفر به دمشق و خاورمیانه کرده بود تا طرفین را راضی به از سر‌گیری مذاکرات کند، دیروز نیز با اشاره به دیدارهای خود در ژنو با هیأت‌های حاضر در نشست، تأکید کرده بود: «صبح یکشنبه برای اولین بار با رؤسای کمیته قانون اساسی دیدار کردم. کمیته قانون اساسی سوریه، کمیته مهمی است و می‌تواند نقش زیادی در پروسه سیاسی سوریه داشته باشد اما طبیعی است که به تنهایی نمی‌تواند بحران این کشور را حل کند.» بنا بر گزارش‌ها «پدرسن» در سفرهای خود هر سه طرف را متقاعد کرده است که در نشستی که از دیروز آغاز شده و روز جمعه خاتمه می‌گیرد، به جای تمرکز روی بحث‌های پایان ناپذیر، وارد تدوین بندهای قانون اساسی شوند. بر همین اساس قرار است تا روز جمعه تدوین بندهای اساسی انجام شده و در روز جمعه، با رسیدن به یک جمع‌بندی کلی بر سر تدوین قانون اساسی، نقاط اختلاف بررسی مجدد شده و توافق نهایی حاصل شود.
به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، ایده کمیته قانون اساسی سوریه سال 2018 در نشست صلحی که روسیه در سوچی برگزار کرد، کلید خورد. این ایده در نهایت سال 2019 عملی شد و کمیته در گام اول با 150 عضو از سوی سه هیأت دولت سوریه، مخالفان دمشق و جامعه مدنی آغاز به کار کرد. این گروه بزرگ با توافق‌هایی که حاصل آمد، تبدیل به گروه کوچکی با 45 عضو از سوی سه هیأت شد. سهم هر هیأت نیز به طور برابر 15 نفر است. امید زیادی می‌رود این کمیته بتواند با ایجاد اصلاحات در قانون اساسی کنونی سوریه که برخی بندهای آن با مخالفت گروه‌های مخالف دمشق و جامعه مدنی رو‌به‌رو است، این کشور را بعد از 10 سال بحران داخلی مرگبار به ساحل آرامش برساند. اگر سه هیأت شرکت کننده در نشست کنونی ژنو بتوانند به توافق برسند، روز جمعه، آخرین روز نشست، می‌تواند تبدیل به روزی تاریخی برای مردم سوریه شود.
ابقای قدرتمندانه اسد
نشست کمیته قانون اساسی سوریه در حالی در تلاش است به توافق نهایی دست یابد که دولت اسد بیش از همه مشتاق به سرانجام رسیدن آن است. یک دهه نبرد بی‌امان او با مخالفانی که از سوی غربی‌ها و شماری از کشورهای منطقه حمایت و تقویت می‌شدند، در حالی که کفه نبردها به سوی او کج شده، در حال پایان است و همان‌طور که اغلب رسانه‌های غربی تحلیل کرده‌اند، در قدرت کامل قرار دارد. در هفته‌ای که گذشت، مجله «نیوزویک» امریکا با تصویری از «اسد» روی جلد خود از بازگشت وی به عرصه سیاسی کشورهای عربی خبر داد و نوشت: «سال 2011 کشورهای عربی منطقه و همین‌طور بسیاری از کشورهای غربی، تحت حمایت امریکا، یکی پس از دیگری به روابط خود با دمشق پایان دادند. اما اکنون درست یک دهه بعد از آن زمان در پاییز 2021 می‌بینیم که دولت اسد نه تنها از حملات علیه خود نجات یافته که حضوری قدرتمندتر از هر زمان دارد.» به نوشته «نیوزویک»، در همین ارتباط «رابرت فورد» که زمانی سفیر امریکا در دمشق بود، گفته است: «اسد در آینده نیز در قدرت خواهد ماند. به هیچ عنوان و با هیچ فرضی نمی‌توان تصور کرد، مخالفان او دیگر بتوانند وی را از قدرت خلع کنند و هیچ آلترناتیوی برای او دیده نمی‌شود.» در همین ارتباط «مونا یعقوبین»، تحلیلگر امور خاورمیانه نیز در تحلیلی مشابه می‌گوید: «کشورهای منطقه بخوبی دریافته‌اند که اسد باقی می‌ماند و بنابراین به‌طور خاص در ماه‌های اخیر با این واقعیت کنار آمده و مذاکرات پنهان و آشکار را با دولت اسد آغاز کرده‌اند.» بنا بر این گزارش، مهم‌ترین کشوری که در ماه‌های اخیر با دمشق تماس برقرار کرده، اردن است که متحد امریکا در منطقه محسوب می‌شود. کمتر از یک ماه پیش پادشاه اردن دستور بازگشایی مرزهای کشور خود با سوریه را صادر کرد. او همچنین بعد از یک دهه به طور نمادین مذاکراتی تلفنی با بشار اسد داشت. دو کشور دیگری که در ماه‌های گذشته تلاش کرده‌اند، روابط با سوریه را از سر بگیرند، امارات و بحرین بوده‌اند که اقدام به بازگشایی سفارت‌های خود در دمشق کرده‌اند. علاوه بر این درخواست‌ها برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نیز رو به افزایش است./ ایران 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: قانون اساسی سوریه کمیته قانون اساسی روز جمعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۳۰۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام مراحل پایانی غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین تیموری، مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با اشاره به فعالیت‌های این کمیته در آستانه برگزاری این دوره از نمایشگاه بین‌‎المللی کتاب تهران گفت: فضای مصلی امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه قرار گرفته است و نقشه‌ها و جانمایی ناشران حوزه‌های کودک و نوجوان، ناشران داخلی، ناشران خارجی، ناشران بین‌الملل نهایی شده و اجرای غرفه ناشران این حوزه‌ها اواخر این هفته شروع و تا اوایل هفته آینده تکمیل می‌شود.

وی با بیان اینکه غرفه‌سازی ناشران در فضای شبستان مراحل پایانی خود را طی می‌کند، افزود: آماده‌سازی زیرساخت‌های مورد نیاز در مصلی امام خمینی (ره) همچون غرفه‌های تبلیغات، غرفه‌های رفاهی و غرفه‌های اطلاع‌رسانی از سه شنبه (چهارم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) آغاز شده است.

تیموری گفت: ارتباط با نهادها و سازمان‌های همکار در برگزاری این رویداد برقرار شده و جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران برگزار شده است. همچنین کمیته‌های تخصصی شکل گرفته تا در فرآیندی ضمن بازدید از محل برگزاری نمایشگاه برنامه‌ریزی‌ها لازم برای اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های خود پیش‌بینی کنند. بیش از ۷۰ سازمان و نهاد با نمایشگاه همکاری دارند.

کد خبر 6087307 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • هفته‌ جذاب در انتظار لژیونرها؛ ۹۰ دقیقه سرنوشت‌ساز طارمی و آزمون
  • قنبرزاده: باشگاه‌ها برای بیانیه‌نویسی مسابقه گذاشته بودند
  • اجرای قانون اساسی در حوزه‌های مختلف مدنظر باشد
  • سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟
  • عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد
  • مأموریت‌های مستشاران ایرانی در سوریه ادامه دارد
  • چادرملو علیه چهار صحنه داوری نیم فصل دوم
  • معاون وزیر دفاع روسیه بازداشت شد
  • انجام مراحل پایانی غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب
  • چه کسانی کاندیدای رهبری نظام بعد از امام بودند و چند رأی بدست آوردند؟ /وقتی متمم قاون اساسی با حکم ۲ رهبر به تصویب رسید!