Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@03:58:35 GMT

پلیس با مقاومت متهمان چه کند؟

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۳۱۷۴۷

پلیس با مقاومت متهمان چه کند؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ویدویی از بازداشت یک خانم در تهران توسط پلیس در فضای مجازی دست به دست چرخید که در آن پلیس برای اینکه بتواند این متهم را دستگیر و سوار خودرو کند مجبور شد دست و پای او را بگیرد و با هل دادن متهم، او را سوار خوردو کند.

این فیلم به سرعت در فضای مجازی بازخورد داشت و اغلب از آن با عنوان دستگیری دختر بدحجاب توسط گشت ارشاد یاد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که اولین واکنش پلیس به این فیلم توسط پلیس امنیت صورت گرفت. سرهنگ کاویانی رئیس پلیس امنیت عمومی پایتخت در واکنش به این فیلم گفت: در این ماموریت برخورد نامناسب و خارج از ضوابط ماموران قابل قبول نبوده و با ماموران متخلف برخورد انضباطی شد.

چند روز بعد سرهنگ مرادی معاون اجتماعی پلیس تهران از دستور ویژه فرمانده ناجا برای رسیدگی به موضوع خبر داد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که علت دستگیری وی بدحجابی نبوده و بنا به درخواست مردم و کسبه محل از پلیس، به اتهام دیگری صورت گرفته است و زمان دستگیری ضمن توهین و پرخاشگری، از دستور پلیس تمرد و سرپیچی کرده است که در این خصوص پرونده قضائی تشکیل و تحویل مقامات قضائی شده است.

نکته مهم آنجاست که در هر دو واکنش منتشر شده از سوی پلیس، رفتار ماموران حاضر در صحنه غیر حرفه‌ای و غیر قابل قبول تلقی شده است. اما یک سوال مهم اینجا باقی است و آن اینکه پلیس در شرایطی که متهم نسبت به دستور پلیس بی‌تفاوت است و حتی برای انتقال به کلانتری مقاومت می‌کند چه اقدامی باید انجام دهد؟

قانون چه می‌گوید؟

یک مامور پلیس در حالت‌های مختلف که به تصریح قانون آمده می‌تواند فرد را بازداشت کند و هنگام بازداشت باید علت آن را توضیح دهد؛ مامور پلیس باید اسم و محل خدمتش را برای متهم اعلام کند تا حق او برای اعتراض و شکایت‌های بعدی حفظ شود؛ قانون گذار البته حقی برای تمرد از تصمیم پلیس قائل نشده و در ماده ۶۰۷ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵، هرگونه حمله یا مقاومت که با علم و آگاهی نسبت به ماموران در حین انجام وظیفه آنان به عمل آید تمرد محسوب می‌شود و مجازاتی برای آن در نظر گرفته است.

اما شرط اعمال این مجازات اولاً آن است که متهم دستگیر شده و به مراجع ذی‌صلاح تحویل شود. طبیعی است در چنین شرایطی اعمال زور برای اجرای قانون امری بدیهی است و مردم انتظار دارند پلیس برای حفظ امنیت از تمام ظرفیت‌های قانونی خود استفاده کند.

پلیس ضعیف امنیت جامعه را به خطر خواهد انداخت

هر آن چیزی که باعث شود پلیس از ماموریت‌های اصلی خود باز ماند ضربه جدی به اصل امنیت جامعه خواهد زد. اگر پلیس به این نتیجه برسد که نمی‌تواند از ابزار‌ها و شرایط قانونی برای کنترل امنیت جامعه استفاده کند به مرور فضا برای وقوع جرم فراهم خواهد شد. در چنین شرایطی هیچ چیز نمی‌تواند امنیت یک جامعه را حفظ کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نیروی انتظامی فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۳۱۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت مردی که با زنجیر به مسافران اتوبوس حمله کرد

ماموران پلیس پایتخت فردی را با زنجیر به مسافران یک اتوبوس در تهران حمله‌ کرده بود، بازداشت کردند.

به گزارش ایسنا، فروردین ماه امسال ویدیویی از کتک زدن مردم با زنجیر در اتوبوس در فضای مجازی منتشر شد و درپی آن نیز تیمی ویژه از ماموران پلیس رسیدگی به موضوع را در دستورکار خود قرار دادند و در جریان تحقیقات اولیه مشخص شد که متهم در یک دستگاه اتوبوس درون شهری در محدوده خیابان دماوند مرتکب این اقدام مجرمانه شده است.

در جریان تحقیقات ماموران عامل این اقدام مورد شناسایی قرار گرفت و پس از آن هماهنگی با مقام قضایی انجام و متهم مربوطه در عملیاتی پلیسی دستگیر و به مقر انتظامی منتقل شد.

برای این فرد پرونده‌ای تشکیل شده و تحقیقات در این خصوص همچنان ادامه دارد.

پلیس تهران اعلام کرده که جزئیات بیشتر از این پرونده را به زودی اعلام خواهد کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دستبند پلیس بر دستان باند سارقان اماکن خصوصی و کشف اموال سرقتی
  • بازداشت مردی که با زنجیر به مسافران اتوبوس حمله کرد
  • تیراندازی و رعب و وحشت در فرحزاد
  • بازداشت شرور تیرانداز در فرحزاد
  • متهمان به قتل در آمل دستگیر شدند
  • دستگیری دو متهم به قتل در آمل
  • ماجرای قمه‌کشی در ارومیه
  • پلیس در پی دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه
  • کلاهبرداری یک بیلیون و ۹۰۰ میلیارد ریالی با وعده خرید خودرو
  • کلاهبرداری ۱۹۰ میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو