Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، عطاءالله ابراهیمی رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: از یک میلیون و ۶۵۳ هزار هکتار سطح استان، ۲۵۰ هزار و ۲۷۳ هکتار آن در دست اجرا است که یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود و بیش از ۷۰ هزار بهره‌بردار در بخش‌های کشاورزی با تولیدات دامی، باغبانی، شیلات و زراعت فعالیت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: تولید ماهی سردآبی و بادام از مزیت‌های استان است و تولیدات سردآبی به عنوان یک برند به شمار می‌رود و مشکل اصلی برای رونق بخش کشاورزی تأمین منابع است، اما تسهیلات کشاورزان از ردیف‌های مختلف توانسته بخشی از مشکلات تولید کنندگان را حل کند.

بیشتر بخوانید

فعالیت ۴۰۵ مزرعه پرورش ماهی در چهارمحال و بختیاری

ابراهیمی اضافه کرد: این اعتبارات از محل ردیف‌های مختلف از جمله رونق تولید، بند «الف» تبصره ۱۸، تسهیلات روستایی و عشایری، مشاغل خانگی، کشاورز کارت با اعتباری بالغ بر ۵۵۴ میلیارد تومان، کمک فنی و اعتباری، بند «الف» ماده ۵۲ قانون الحاقی بودجه، تسهیلات خُرد مناطق روستایی، اعتبارات مکانیزاسیون کشاورزی و توافق‌نامه با بنیاد برکت بوده است به طوریکه در جذب کشاورز کارت رتبه خوبی را کسب کرده ایم.

او اظهار داشت: امسال در بحث خط اعتباری مکانیزاسیون بیش از ۵۲ میلیارد تومان برای نوسازی و بازسازی تجهیزات کشاورزی به استان اختصاص داده شد که ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در استان از ۱.۶۸ اسب بخار به ۱.۹۴ اسب بخار تبدیل شده است و امسال ۱۹۸ دستگاه ادوات کشاورزی و ۲۱۴ ماشین باغبانی به حوزه مکانیزاسیون کشاورزی افزوده شده که ۱۸ دستگاه از این تعداد کمباین است که در افزایش کیفیت برداشت محصولات و کاهش ضایعات بخش کشاورزی اثر گذار است.

ابراهیمی تصریح کرد: تهیه سامانه اطلاعات جغرافیایی در سازمان جهادکشاورزی به عنوان یک کار زیربنایی و اصولی در حوزه کشاورزی در حال تکمیل است که با تکمیل این سامانه، اطلاعات و مکان‌های واحد‌های تولیدی در اختیار قرار میگیرد و با توجه به تجزیه و تحلیل مکانی زمینه توسعه بخش کشاورزی و مدیریت اصولی این بخش را به همراه دارد تا در مواقع بحران از جمله سیل و زلزله و سایر موارد تمام اطلاعات این واحد‌ها مشخص باشد.

او گفت: پارسال با توجه به شرایط خشکسالی در استان بحث افزایش سطح زیر کشت گلخانه‌ای مطرح شد که بر اساس آن سطح زیر کشت گلخانه‌ای استان از ۳۰ هکتار به ۳۷هکتار رسید و ۱۹.۱هکتار دیگر در حال احداث است که در خصوص کشت گلخانه‌ای رتبه اول را کسب کرده ایم که در حال حاضر یکی از استان‌های پیشرو بوده و حدود ۲۰۰ هکتار موافقت‌نامه اصولی برای کشت گلخانه‌ای صادر شده است.

ابراهیمی بیان کرد: امسال توسعه باغات و گیاهان دارویی در اراضی شیب‌دار به وسعت یک هزار هکتار پیش بینی شده است و از آنجایی که میزان بارندگی به‌شدت کاهش یافته و از طرفی تولید محصولات در اراضی دیم وابسته به بارندگی‌های بهاره می‌باشد تقریباً تولید این محصولات به صفر رسیده است، بنابراین در کشت دیم نیز کاهش محصول را داشته ایم.

او افزود: توسعه کشت گیاهان دارویی امسال در سطح ۴۷۰ هکتار محقق شده در حالی‌که برنامه هدف ۳۰۰ هکتار بوده و هم اکنون سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان به یک‌هزار و ۶۰۰ هکتار رسیده است که توسعه این کشت در دشت‌هایی که با مشکل آب مواجه هستند در اولویت قرار دارند.

شیرانی اضافه کرد: تاکنون یک‌هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده است که ۴۰۰ گونه خاصیت دارویی دارند و حدود ۲۰ گونه از گونه‌های اقتصادی است که توسعه کشت گیاهان دارویی در تنوع بخشی تولیدات کشاورزی و بهره‌وری منابع آبی اثرگذار خواهد بود.

او ادامه داد: اعتبارات تملک دارایی از محل اعتبارات ملی و استانی تأمین می‌شود تا برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام هزینه گردد و این اعتبارات شامل ۵۳ میلیارد تومان استانی و ۵۱ میلیارد تومان است و از شاخص‌ترین پروژه‌هایی که از محل اعتبارات تملک دارایی در بخش کشاورزی در استان به بهره‌برداری رسیده است تأمین و انتقال آب دشت اردل با ۱۰ میلیارد تومان اعتبار است که ۴۸۰ هکتار از اراضی دشت اردل را به زیر آب می‌برد.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی محصولات کشاورزی بهره برداران میلیارد تومان گیاهان دارویی کشت گلخانه ای بخش کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۳۲۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع موانع تولید در ۱۷ طرح صنعتی چهارمحال و بختیاری

بهنام خسروی در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: بیشترین مشکلات طرح‌های تولیدی و صنعتی با بانک‌ها، شرکت شهرک‌های صنعتی و شرکت آب منطقه‌ای استان بود.

وی افزود: پس از بررسی‌های کارشناسی و تصمیم‌گیری مسوولان چهارمحال و بختیاری زمینه رفع مشکلات این طرح‌ها فراهم و راهکار‌های عملیاتی برای اجرای آن مصوب شد.

بیشتر بخوانید

رفع موانع تولید ۱۵ واحد تولیدی و صنعتی در چهارمحال و بختیاری

خسروی تصریح کرد: در این راستا وضعیت تسهیلات بانکی ۲ طرح تولیدی و صنعتی در چهارمحال و بختیاری تعیین‌تکلیف شد.

وی یادآور شد: همچنین با تصمیم اعضای ستاد تسهیل و رفع موانع تولید چهارمحال بختیاری مشکلات سه طرح تولیدی و صنعتی دیگر رفع شد که باعث تکمیل و بهره‌برداری از این طرح‌ها در آینده‌ای نزدیک می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • پروژه پمپاژ آب ناغان می‌تواند در بخش کشاورزی تحول ایجاد کند
  • رفع موانع تولید در ۱۷ طرح صنعتی چهارمحال و بختیاری
  • رونق تولید در بخش کشاورزی معطل صدور مجوز
  • سهم اصفهان از حقابه زاینده‌رود؛ تقریباً صفر/ بارگذاری بیش از اندازه آب در سد زاینده‌رود مشکل‌ساز می‌شود
  • بهره برداری ۷ طرح برق رسانی در چهارمحال و بختیاری
  • تبلیغات و اطلاع‌رسانی از راهکار‌های رونق گردشگری است
  • افزایش تعداد حامیان ایتام و محسنین در چهارمحال و بختیاری
  • گندم مورد نیاز چهارمحال و بختیاری تا خردادماه تأمین است
  • تأمین و توزیع ۴۹۰ تن شکر خانوار در چهارمحال و بختیاری
  • راه‌اندازی بازارچه‌ها در چهارمحال و بختیاری در دستورکار باشد