Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین، مرتضوی مقدم در این دیدار با بیان اینکه ایران و عراق از دشمن مشترک ضربه خورده‌اند، اظهار کرد: اتحاد بین ایران و عراق می‌تواند صدمات را کم کرده و این دو کشور همدل و هم عقیده را تقویت کند.

رییس دیوان عالی کشور افزود: نمونه بارز خسارت وارده از ناحیه دشمن مشترک به ایران و عراق، شهادت و ترور دو مجاهد شهید ما شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس است که دو خسارت بزرگی برای دو کشور بود که البته خون این‌ شهیدان والامقام باعث تقویت روابط بین دو کشور شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرتضوی مقدم تاکید کرد: ان‌شاءالله یک کمیته مشترکی این موضوع را دنبال کنند و از این جهت که دشمن مشترک ما این دو شهید را از ما گرفت، بتوانیم اقداماتی که علیه آن‌ها صورت گرفته را به یک نتیجه‌ مشترک برسانیم.

وی با بیان اینکه قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران یک ساختار تشکیلاتی و یک ساختار قضایی دارد، خاطرنشان کرد: ساختار تشکیلاتی که در راس آن رییس قوه قضاییه است یک سازمان تابعه است که کل قوه قضاییه را از جهت ساختاری مدیریت می‌کند.

رییس دیوان عالی کشور تاکید کرد: در راس ساختار قضایی جمهوری اسلامی ایران دیوان عالی کشور قرار دارد؛ یعنی دیوان عالی کشور بالاترین مقام قضایی کشور است؛ رییس قوه قضاییه به عنوان مقام عالی و ریاست عالیه، نصب و انتصاب همه روسای تابعه قوه قضاییه را بر عهده دارد.

مرتضوی مقدم افزود: در قانون اساسی جمهوری اسلامی که قوه قضاییه را به عنوان بالاترین مرجع قضایی معرفی می‌کند دو وظیفه مهم برای دیوان عالی کشور تعریف شده است؛ اول نظارت بر احکام تمام دادگاه‌های سراسر کشور و وظیفه مهم دیگر ایجاد وحدت رویه بین دادگاه‌های سراسر کشور در موارد اختلاف دربرداشت از قانون.

وی ادامه داد: وظیفه اول که همان نظارت است آن را به دو صورت انجام می‌دهیم یکی تجدیدنظر به عنوان فرجام نسبت به احکام قضایی که باید در دیوانعالی کشور بررسی شود و دوم اعزام گروه‌های قضایی با سابقه به اقصی نقاط کشور برای بررسی آرایی که در دیوان رسیدگی نمی‌شود.

رییس دیوان عالی کشور تصریح کرد: وظیفه دوم که همان ایجاد وحدت رویه است به دوگونه است یکی ایجاد وحدت رویه‌ای است که کل قضات دیوان عالی کشور شامل ۱۵۰ نفر قاضی در دیوان عالی درموارد اختلاف، ایجاد می‌کنند ونوع دوم آن این است که اگر دادگاهی اصراری بر رای خود داشته باشد بازهم هیات عمومی دیوان عالی کشور یکی از آرا را مورد بررسی قرار می‌دهد و تایید می‌کند.

مرتضوی مقدم یادآور شد: شعبه‌های دیوان عالی کشوررسیدگی ماهیتی نمی‌کند بلکه از نظر شکلی رسیدگی می‌کنند که آیا قانونآیین دادرسی در این رسیدگی رعایت شده و اگر ایراد داشت رای را نقض می‌کنند و دادگاه‌ها الزامی برای تبعیت از رای دیوان ندارند لذا به همین جهتدادگاه‌ها در رای خود اصرار می‌کنند، اما رای قضات دیوان عالی کشور در هیات عمومی، لازم می‌شود.

وی ادامه داد: دیوان عالی کشور بالغ بر ۵۰ شعبه در ایران و نزدیک به ۱۵۰قاضی دارد شعبات دیوان عالی کشور متشکل از سه گروه هستند اعم از شعباتیکه به امور حقوقی، خانواده و جزایی هستند.

وی اظهار کرد: رییس دیوان عالی کشور در جمهوری اسلامی ایران رییس شعبهاول دیوان عالی کشور هم هست یعنی خود نیز می‌تواند رای صادر کند.

رییس دیوان عالی کشور خاطرنشان کرد: امیدواریم توافقاتی که در سفر ریاست وقت قوه قضاییه به عراق صورت گرفته از جمله موضوع استرداد زندانیان، با سرعت انجام گیرد.

در ادامه این دیدار، عبدالستار محمد وزیر دادگستری عراق گفت: ساختار دیوان عالی در نظام قضایی ایران، تقریباً همان ساختار در عراق است که به آن ساختار تمیز می‌گویند.

وزیر دادگستری عراق تاکید کرد: ما در عراق آمادگی اجرای کامل توافقنامه‌هایی که در جریان سفر مقامات قضایی دو کشور حاصل شده است بویژه در حوزه استرداد زندانیان را داریم.

در جریان دیدار وزیر دادگستری عراق با رییس دیوان عالی کشورمان، مقام قضایی عراقی از برخی از شعب دیوان عالی کشور بازدید به عمل آورد.

پربیننده ترین مجازات قانونی ماموران ویدئوی جنجالی گشت ارشاد چیست؟ دعوا بر سر محرمانگی اموال مسئولان در سالروز تصویب اصل ۱۴۲ / چه کسی فکرش را می‌ کرد؟ ابطال معاملات مردم با تصویب طرح الزام به ثبت کدام یک از مدیران بانک‌ ها ممنوع‌ الخروج هستند؟ تاکید اژه‌ ای بر پیگیری جدی‌ تر پرونده ترور سردار سلیمانی / نخستین واکنش علنی رییس عدلیه به مصوبه تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: دیوان عالی کشور رییس دیوان عالی کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق مرتضوی مقدم قوه قضاییه دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۳۳۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه قضایی آخرین ملجأ و پناهگاه مردم است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ حجت‌الاسلام علی مصطفوی نیا در مراسم معارفه رئیس‌ کل جدید دادگستری استان قزوین که با حضور حجت‌الاسلام علی عبداللهی رییس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه، نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، استاندار قزوین و جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی و انتظامی در سالن اجتماعات مرکز آینده پژوهی دانشگاه بین المللی امام(ره) قزوین برگزار شد، گفت: یکی از مطالبات مهم مقام معظم رهبری که در سال‌های اخیر در دیدار با مسوولان دستگاه قضایی مطرح می شود، اجرای سند تحول قضایی است که باید به نحو احسن محقق شود.

وی با بیان اینکه یکی از ماموریت‌هایی که در سند تحول به دستگاه قضایی واگذار شده، پیشگیری از وقوع جرم است. اظهارکرد: اگر امروز در استان قزوین گرفتار مشکلات ریز و درشت هستیم که ذهن همه را به خود مشغول کرده و بیانگر این است که در پیشگیری از جرم، توجه لازم نشده است.

رییس کل جدید دادگستری استان قزوین تصریح کرد: در پیشگیری از جرم نباید فقط از دستگاه قضایی و نیروی انتظامی و سازمان‌ها انتظار داشت بلکه باید از ظرفیت همه دستگاه ها برای پیشگیری از وقوع جرم استفاده کرد.

حجت‌الاسلام علی مصطفوی نیا با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی آخرین ملجأ و پناهگاه مردم است اذعان کرد: دستگاه قضایی در کنار دقت در رسیدگی به مسائل چالشی استان همچون مالباختگان خودرویی، اهل سرعت است و کسی نمی‌تواند مسیر اجرای عدالت را مخدوش کند اما مردم هم باید صبر و حوصله داشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر بین همه مسوولان همدلی و همراهی باشد قطعا در آینده نه چندان دور مشکلات حل می‌شود.

در پایان مراسم با حکم حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای ریاست قوه قضاییه کشور؛ حجت الاسلام و المسلمین مصطفوی نیا به عنوان رییس کل جدید دادگستری کل استان قزوین معرفی شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900685

دیگر خبرها

  • دیوان بین‌المللی کیفری در جنگ اسرائیل و حماس صلاحیت قضایی ندارد
  • دستگاه قضایی آخرین ملجأ و پناهگاه مردم است
  • انتقاد استاندار گلستان از سنگ‌اندازی‌ در اجرای مصوبه رییس جمهور در آشوراده
  • نظارت ویژه بر پرونده‌های اقتصادی در دستور کار است
  • تکریم بیشتر ارباب رجوع و پیگیری برنامه‌های نظارتی بر محاکم در اولویت دیوان عالی کشور
  • منتظری: کاهش زمان رسیدگی‌های قضایی مورد توجه قرار بگیرد
  • نیاز امروز جامعه ما معنویت است
  • تاکید وزرای دفاع ایران و بلاروس بر اجرای
  • تسریع در جهش تولید با مشارکت مردم با اجرای کامل برنامه هفتم توسعه
  • تشکیل ۵۰۶ فقره پرونده با موضوع سلاح و مهمات در دادگستری استان کرمان