Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-30@10:33:55 GMT

قیمت‌گذاری در زنجیره خودرو اصلاح می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۳۳۶۲۱

قیمت‌گذاری در زنجیره خودرو اصلاح می‌شود؟

معاون وزیر صمت با بیان اینکه اقتصاد صنعت خودرو باید اصلاح شود، گفت: وزارت صمت به دنبال اصلاح قیمت گذاری در زنجیره صنعت خودروسازی است. مهدی صادقی نیارکی امروز در پنجمین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو، اظهار کرد: در سال ۹۹، ۸.۱ درصد رشد صنعتی در کشور داشتیم. بر اساس آمار مرکز آمار ایران در سه ماه ابتدایی امسال رشد صنعتی ۵.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ درصد و بر اساس آمار بانک مرکزی ۶.۱ درصد بوده است.

معاون امور صنایع وزیر صمت افزود: صدور پروانه بهره برداری در شش ماه ابتدایی امسال رشد ۲ درصدی و اشتغال ناشی از آن‌ها رشد ۲۰ درصدی داشته است. حدود ۷۷ هزار نفر در بخش صنعت شاغل شدند.

وی ادامه داد: در بخش صادرات و واردات نیز رشد قابل توجهی داشتیم. همچنین واردات در کالاهای اساسی و مواد اولیه افزایش یافت.

صادقی نیارکی گفت: طی ۶ ماه نخست امسال تولید خودرو ۳‌.۴ درصد، تولید اتوبوس ۱۰ درصد و تولید کامیون کشنده و کامیونت ۶۶ درصد رشد داشت اما تولید وانت ۱۳ درصد کاهش یافت.

وی افزود: در پروژه نهضت ساخت داخل در سال ۹۹ سهم هر استان از ۲۱۱ اقلام گلوگاهی مشخص شد و برنامه نیز ۳.۵ میلیارد دلار بود که ۲ میلیارد دلار آن تأیید شد؛ یعنی در این بخش حدود ۷۰ درصد عملکرد داشتیم.

معاون وزیر صمت گفت: برنامه نهضت ساخت داخل برای امسال ۳.۴ میلیارد دلار است که برنامه شش ماه نخست ۲.۲ میلیارد دلار بود.

وی اظهار کرد: برنامه وزارتخانه و سازمان گسترش برای افق ۱۴۰۴ تولید سه میلیون دستگاه خودرو بود که از این میزان ۳۰ درصد سهم صادرات می‌شد. با این حال مشکلات ساختاری صنعت خودرو و مشکلات پیرامونی این صنعت آیا اجازه دستیابی به این هدف را می‌دهد؟

صادقی نیارکی با بیان اینکه در صنعت قطعه‌سازی باید سرمایه گذاری صورت گیرد، گفت: از بنگاهی که زیان‌دیده چطور توقع اصلاح ساختار، توسعه صادرات رقابت و سرمایه گذاری داریم؟ اقتصاد صنعت خودرو باید اصلاح شود که مهم‌ترین بخشِ پروژه‌های مربوط به خودرو است.

معاون وزیر صمت افزود: پروژه اول وزیر صمت اصلاح قیمت گذاری در زنجیره خودروسازی است؛ همچنین مکانیزم زنجیره ارزش در صنعت خودروسازی اصلاح خواهد شد.

وی ادامه داد: اصلاح ساختار مدیریتی، نوسازی ناوگان تجاری، بهبود وضعیت صادرات و … هم جزو پروژه‌های وزیر صمت است.

صادقی نیارکی گفت: در بخش ناوگان تجاری نیاز زیادی به اصلاح و بهبود فرایندها داریم چراکه ناوگان فرسوده هم شده‌اند.

وی افزود: در مورد مشوق‌ها مثل مالیات و تسهیلات ارزان قیمت نیز نیاز به قانون داریم.

صادقی نیارکی گفت: تسهیلات با سود ۱۸ درصد در تورم کنونی خیلی غیرطبیعی نیست ولی برای همکاری در ارائه تسهیلات با سود کمتر آمادگی داریم.

وی تاکید کرد: باید خودرویی داشته باشیم که در خارج بتوانیم بفروشیم؛ بنابراین تکلیف گیربکس اتوماتیک و مصرف سوخت و غیره باید مشخص شود.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: خودرو کالاهای اساسی واردات صنعت خودرو مرکز آمار ایران صادقی نیارکی میلیارد دلار صنعت خودرو وزیر صمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۳۳۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم شتاب بخشی به تکمیل زنجیره ارزش/ نباید به خارج وابسته باشیم

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در آیین امضای تفاهم‌نامه طرح‌های توسعه میدان‌های گازی کشور با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و اکتشاف و تولید گفت: یکی از مشکلات اساسی صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ که «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده، تأمین خوراک پایدار است.

وی با تأکید بر اینکه همه باید برای تحقق راهبرد تعیین‌شده از سوی مقام معظم رهبری در این مسیر حرکت کنیم، افزود: تقاضا دارم شرکت‌های ملی نفت، گاز، پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به‌منظور تحقق جهش تولید کمک‌حال صنعت پتروشیمی باشند.

معاون وزیر نفت با اشاره به سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی در دولت سیزدهم در بالادست صنعت نفت به‌ویژه جمع‌آوری گازهای همراه نفت، گفت: هم‌اکنون طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه نفت در قالب چهار طرح برای جمع‌آوری گازهای غرب و شرق کارون از سوی شرکت پالایش بیدبلند خلیج‌فارس، شرکت هویزه خلیج‌فارس، ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ و شرکت پتروشیمی مارون در حال اجراست تا از سوزاندن گازهایی که در دهه‌های پیش سوزانده می‌شد، جلوگیری شود.

جمع آوری ۱.۴ میلیارد فوت‌مکعب از گازهای همراه شرق و غرب کارون

شاهمیرزایی تأکید کرد: حداکثر تا سه سال آینده در مجموع یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون فوت‌مکعب از گازهای همراه شرق و غرب کارون توسط صنعت پتروشیمی جمع‌آوری می‌شود که گاز متان آن به شبکه سراسری تزریق و C۲+ آن خوراک پتروشیمی‌ها می‌شود.

وی امروز را روزی تاریخی دانست و بر همکاری تنگاتنگ دولت و بخش خصوصی برای اجرای هرچه سریع‌تر طرح‌های توسعه میدان‌های گازی تأکید کرد و گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز به‌عنوان شرکت مادر تخصصی، در این مسیر در کنار هلدینگ‌ها خواهد بود.

شاهمیرزایی، تکمیل زنجیره ارزش را مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی برشمرد و گفت: باید با شتاب بیشتر به‌سمت تکمیل زنجیره ارزش حرکت کنیم و از وابستگی به خارج بی‌نیاز شویم، بنابراین صنعت پتروشیمی، با سرمایه‌گذاری در بالادست، از تکمیل زنجیره ارزش غافل نمی‌شود.

شاهمیرزایی از شرکت‌های پتروشیمی درخواست کرد به پرداخت بهای خوراک و سوخت دریافتی مطابق قرارداد متعهد باشند.

کد خبر 6092949 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • سرمایه‌گذاری پتروشمی‌ها در بالادست صنعت برای حل مشکل خوراک
  • لزوم شتاب بخشی به تکمیل زنجیره ارزش/ نباید به خارج وابسته باشیم
  • سرمایه‌گذاری ۱۵۰ همتی در صنعت و معدن خراسان رضوی
  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی
  • تصادف زنجیره‌ای ۵ دستگاه خودرو در آزادراه قزوین به زنجان 
  • تصادف زنجیره ای ۵ دستگاه خودرو در آزادراه قزوین به زنجان 
  • ۵۵۵ میلیارد ریال در صنعت برق میامی سرمایه‌گذاری شد
  • پیش‌بینی تازه درباره قیمت ارز، طلا، مسکن و خودرو
  • «خالی فروشی» حواله خودرو
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری