Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@18:11:49 GMT

زلزله زرند؛ خسارت‌ها و ضعف زیرساخت‌ها

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۳۶۸۰۰

زلزله زرند؛ خسارت‌ها و ضعف زیرساخت‌ها

به گزارش خبرنگار ایرنا حاضر در این بازدید خسارت ها در بخش راه ها، منازل مسکونی برخی روستاها، قطعی برق و آنتن دهی تلفن همراه از جمله تبعات این زلزله بود که نشان از ضعف برخی زیرساخت ها بویژه در زمان بحران است.

زمان بروز زلزله در ساعت ۱۵:۱۶ عصر و قرارداشتن کانون آن در مناطق غیرمسکونی سبب شد که این زلزله تلفات جانی نداشته باشد اما بروز خسارت به برخی واحدهای مسکونی روستایی بویژه در روستای دهزوییه گویای بروز برخی مشکلات بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دهزوییه روستایی با جمعیت حدود ۳۰ خانوار در شهرستان زرند است که اهالی با کمبود امکانات و با دشواری امورات زندگی را می گذرانند.

پیش از پیاده شدن از خودرو، ریزش برخی دیوارها و سقف برخی منازل و نیز ترک های عمیق در بعضی واحدهای مسکونی روستایی از دور هویدا بود و در عین حال خبرنگاران به همراه استاندار و دیگر مدیران در روستا بین اهالی حاضر شدند و با آنان به گفت وگو نشستند.

در ادامه ارزیابی ابعاد حادثه و رسیدگی به زلزله زدگان به‌همراه استاندار کرمان و سایر مسئولان به این منطقه سفر کردیم، در بدو ورود به این روستا، ریختن 

ساکنان این روستا می گفتند که شب پس از زلزله را در هلال احمر گذرانده اند. یک بانو که جلو خانه نیمه ویرانه اش نشسته بود از مسئولان درخواست کرد که به درون منزلش بروند و گفت: کفش هایتان را درنیاورید، دیگر زندگی برایم باقی نمانده است، شما را خدا برای کمک به من فرستاده، هرلحظه دستم به دعا بود که چه کنم؟

در همان حین دختر او هم پیش آمد و گفت: زمان زلزله خواب بودم و زمانی که بیدار شدم روی دوش مادرم در کوچه بودیم و زمانی متوجه شدم که خطر رفع شده بود.

خانه دیگری در آن سوی روستا بود قدیمی از چوب و آجر که دیوار سالم نداشت؛ شیشه هایی فروریخته و دیوارهای ترک خورده حتی ظروف و وسایل زندگیشان به زمین افتاده و شکسته بود که ساکنان این منزل از استاندار کرمان درخواست بازسازی و مقاوم سازی منزلشان را داشتند. 

جلوتر که رفتیم ساکنان بیشتری از استاندار کرمان و مسئولان درخواست می کردند که وضعیت زندگی و خانه های ویران و خسارت زده‌شان را ببینند، حتی برخی نقاط راه های روستایی خسارت دیده و بعضی تیرهای برق بتنی هم ترک خورده بود اما مردم می گفتند پس از زلزله آب قنات افزایش یافته است.

یکی دیگر از ساکنان روستای دهزوییه فردی میانسال بود که با دعوت از مسئولان، درخواست کمک کرد و گفت: پس از وقوع زلزله اصلی برق و آنتن دهی تلفن همراه قطع شد؛ شب نخست این روستا در تاریکی مطلق بود و حتی تلفن های همراهمان آنتن نداشت اما اکنون با رسیدگی این مشکلات رفع شده است.

حسین علیزاده با بیان اینکه برای استحمام گاهی به حوض آب می روند یا از آب قنات استفاده می کنند تصریح کرد: متاسفانه روستای دهزوییه آب، تلفن و گاز ندارد و از مسئولان تقاضا داریم زیرساخت های اولیه زندگی را برای ما فراهم کنند.

وی اظهار داشت: زیرساخت های اکثر روستاهای این منطقه از زلزله اخیر خسارت دیده و حتی خانه هایی داریم که دیگر قابل سکونت نیستند.

مشکل آنتن دهی تلفن همراه به علت قطعی برق بود

به دنبال پیگیری خبرنگار ایرنا مدیر مخابرات منطقه کرمان در این خصوص با اشاره به زمین لرزه ۵.۱ ریشتری اخیر در حوالی یزدانشهر زرند گفت: با پیگیری انجام شده، اکنون وضعیت سایت های تلفن همراه استان طبیعی است.

سیدرهام حسینی افزود: ارتباط سایت روح آباد پس از وقوع زلزله به علت قطعی برق، دچار مشکل شده بود اما اکنون وضعیت عادی است.

وی با بیان اینکه هیچ زنگ خطری به‌علت وقوع زلزله مشاهده نشده است ادامه داد: با وصل برق سایت روح آباد تمامی ارتباطات معمولی ارزیابی می شود.

علت قطعی برق سوختگی فیوز اعلام شد 

مدیر شرکت توزیع نیروی برق شهرستان زرند نیز گفت: سوختگی فیوز علت قطعی برق از سوی کارشناسان اعلام شده و خوشبختانه در کل منطقه شکستگی تیربرق نداشتیم.

هادی اسدی افزود: زلزله اصلی در عصر رخ داد اما در ساعت ۲۰:۶ به ما اطلاع دادند که برق روستای دهزوییه قطع شده که پرسنل سه ساعت پس از اولین تماس، آن را وصل کردند.

وی با بیان اینکه گردنه ده علیرضا به علت ریزش کوه مسدود شده بود گفت: کارکنان عملیاتی برق بلافاصله پس از بازگشایی جاده اصلی، برق روستا را وصل کردند.

آسیب به برخی منازل مسکونی و اسکان موقت ساکنان

استاندار کرمان در جریان بازدید از روستای دهزوییه گفت: عده ای از خانوارها به صورت موقت و برخی به صورت ثابت ساکن این روستا هستند که دستور اسکان موقت آنان با فوریت داده شد.

علی زینی وند افزود: چادر و کانکس از سراسر استان جمع آوری و در این منطقه که بیشترین آسیب را از زلزله دیده، توزیع شد زیرا ساکنان با این شرایط نمی‌توانستند در منازلشان سکونت داشته باشند.

وی تاکید کرد: تعداد همه زلزله زدگان در شهرستان زرند کرمان برآورد شد و جزو آمار بنیاد مسکن برای بازسازی قرار گرفت.

علی صادق زاده فرماندار زرند نیز گفت: برخی منازل مسکونی شهرستان زرند و روستای دهزوییه تا ۸۰ درصد از زلزله آسیب دیده اند که در دستور کار بازسازی قرار می گیرند.

آواربرداری از منازل خسارت دیده آغاز شد

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان نیز با بیان اینکه تیم های ارزیاب بنیاد مسکن در روستاها در حال ارزیابی میزان خسارت‌ها هستند گفت: شمارش واحدهای خسارت دیده و برآورد میزان خسارت منازل مسکونی قابل بازسازی و مقاوم سازی در اسرع وقت جمعبندی می‌شود.

علی اکبر سلطانی نژاد افزود: ساکنان منازل مسکونی خسارت دیده از زلزله ۵.۱ ریشتری شهرستان زرند اکنون اسکان موقت شدند، ضمن آنکه بلافاصله پس از وقوع زلزله و همزمان با برآورد خسارت ها، آواربرداری از منازل متقاضیان را آغاز کردیم.

چهار میلیارد تومان خسارت زلزله به راه‌های زرند

همچنین معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان در خصوص زلزله اخیر شهرستان زرند گفت: ریزش کوه پس از زلزله گردنه ده علیرضا زرند را مسدود کرد اما با تلاش راهداران، این گردنه پس از یک ساعت ریزش‌برداری بازگشایی شد.

احسان عراقی زاده ادامه داد: نزدیک چهار میلیارد تومان از جمله راه آسفالته و روستایی شهرستان زرند در این زلزله تخریب شده است.

امداد هلال احمر پس از حادثه

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان نیز با اشاره به وقوع زمین لرزه حوالی یزدانشهر شهرستان زرند گفت: این جمعیت برای امدادرسانی پس از حادثه و اسکان موقت مردم زلزله زده روستاهای شهرستان زرند با تمامی توان به میدان آمده است.

رضا فلاح افزود: ۲۷ نیروی امدادی و داوطلب جمعیت هلال احمر از ساعات اولیه این زمین لرزه به مناطق زلزله زده اعزام شد که عملیات امدادرسانی را آغاز کردند.

وی یادآور شد: نیروهای امدادونجات جمعیت هلال احمر استان کرمان در قالب ۶ تیم عملیاتی از شهرستان زرند و پایگاه امدادونجات جاده‌ای گردنه خراسانی شهرستان راور به مناطق حادثه دیده اعزام شدند. 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کرمان با اشاره به وقوع پس لرزه‌ای به شدت چهار ریشتر در ساعت ۱۶:۱۶ در یزدانشهر زرند تصریح کرد: اعضای داوطلب خانه‌های هلال یزدانشهر، جلال آباد، سلیمان آباد و ده چنار نیز جمعیت هلال احمر را در دقایق اولیه برای ارزیابی روستاها همراهی کردند و تیم های امدادونجات جمعیت هلال احمر شهرستان های راور، کوهبنان، رفسنجان و کرمان در آماده باش کامل قرار گرفتند.

وی افزود: به گزارش تیم های ارزیاب تعدادی از دیوارهای خشت و گلی در بعضی از روستاها فرو ریخته اند و برخی از منازل مسکونی آسیب جدی دیده‌اند.

دستور استاندار کرمان برای رفع سریع مشکلات زلزله زدگان

به گزارش ایرنا استاندار کرمان که در جریان بازدید از مناطق زلزله زده از عمق خسارت های زلزله بازدید کرده بود، دستور رسیدگی فوری به مسائل و مشکلات زلزله زدگان را به مدیران استان صادر کرد.

زینی وند افزود: تمامی افراد متاثر و آسیب دیده از زلزله با استفاده از تمامی امکانات استان با فوریت اسکان‌ داده شدند.

وی اظهار داشت: در حوزه مقاوم‌سازی و بازسازی روستاهای استان کرمان کارهای خوبی انجام شده زیرا در گذشته زلزله های با ریشتر پایینتر در منطقه آسیب بیشتر داشتند.

استاندار کرمان گفت: مردم در بازسازی و مقاوم سازی همکاری را با بنیاد مسکن داشته باشند، ضمن آنکه مسئولان نظارت ها را جدی بگیرند.

زینی وند افزود: رئیس دفتر رئیس جمهوری و وزیر کشور با تماس تلفنی دستور اکید برای بازدید از مناطق زلزله‌زده استان کرمان را صادر کردند و از لحظات اولیه تیم های ارزیاب آمدند و به مسئولان دستور اسکان موقت صاحبان خانه های خسارت دیده و گسیل امکانات استان داده شد و در این خصوص جمعیت هلال احمر و ستاد بحران نیز ملزم به همکاری هستند.

شهرستان زرند در ۷۵ کیلومتری شمال مرکز استان کرمان قرار دارد.

برچسب‌ها زمین لرزه کرمان زرند استانداری کرمان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زمین لرزه کرمان زرند زمین لرزه کرمان زرند استانداری کرمان جمعیت هلال احمر استاندار کرمان منازل مسکونی شهرستان زرند علت قطعی برق خسارت دیده زلزله زدگان استان کرمان تلفن همراه زیرساخت ها وقوع زلزله اسکان موقت بنیاد مسکن مقاوم سازی زلزله زده زمین لرزه خسارت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۳۶۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت عجیب پارکینگ خودروهای لوکس در سیل بم!

بارش‌های اخیر در کرمان هر چند دو برابر میانگین بارش سال گذشته اعلام شده‌است، اما با خود خسارت‌هایی را به همراه داشت.

به گزارش همشهری آنلاین همزمان با صدور هشدار قرمز از ۲۷ فروردین کرمان به ویژه جنوب این استان شاهد بارش‌های رگباری بوده‌اند. به تازگی تصویری از آب گرفتگی پارکینگ خودروهای تولیدی کارخانه‌های خودروسازی ارگ جدید بم نیز منتشر شده‌است.

مدیر بحران کرمان در این باره به همشهری می‌گوید: «بارش سیل‌آسا در مدت زمان کوتاه و با شدت زیادی رخ داد و باعث آبگرفتگی پارگینک غیر مسقف کارخانه خودروسازی ارگ جدید بم شد. برای بررسی موضوع و برآورد خسارت استاندار کرمان در منطقه حاضر شد.»

حمید سالخورده ادامه می‌دهد: «به دستور استاندار ستاد ویژه بحران برای بررسی میزان خسارت و رفع این مشکل صادر شده‌است. بلافاصله نیز خودروهای لجن‌کش به این منطقه عازم شدند تا تخلیه پارکینگ از آبگرفتگی و گل و لای حاصل از بارش سیل آسا انجام شود. از آنجا که آبگرفتگی در محوطه سر باز اتفاق افتاد، خسارت چندانی حاصل نشده است. اما بررسی و ارزیابی میزبان خسارت ادامه دارد و به زودی اعلام می‌شود.»

این‌طور که مدیر بحران استان کرمان به همشهری می‌گوید با فروکش کردن آب در روستاهایی که دچار آبگرفتگی شده‌بود، راه های دسترسی روستایی باز است. 

tags # سیل سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • دستگاه های حمایتی از خسارت دیدگان سیل اخیر زرند حمایت کنند
  • خسارت ۱۷۰۰ میلیارد تومانی بارندگی اخیر به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی شهرستان راور
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر زرند کرمان بررسی می‌شود
  • ذخیره ۲و نیم میلیون متر مکعب آب در پشت سد‌های خاکی زرند
  • شهروندان از شنا در آب‌های جمع شده ناشی از رواناب‌ها و سدهای خاکی خودداری کنند
  • بهره برداری از دومین باشگاه کوهنوردی در زرند
  • وضعیت عجیب پارکینگ خودروهای لوکس در سیل بم!
  • ریزش کوه، گردنه ده علیرضا در محور زرند _ راور را مسدود کرد
  • سیل بم در پارکینگ خودرو | خودروهای لجن کش در حال کارند
  • نجات بیش از ۲۰ خودروی گرفتار در سیلاب توسط نیروهای آتش‌نشانی زرند