Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-05@18:41:34 GMT

اقدام جدید مجلس برای محاکمه روحانی

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۴۰۳۵۹

اقدام جدید مجلس برای محاکمه روحانی

بهارستان که کمر به محاکمه روحانی و کابینه او بسته است، روز گذشته گزارش جدیدی رادر باب متخلف دانستن دولت دوازدهم به قوه قضاییه ارسال کرد.

به گزارش شرق؛ ۱۹۵نماینده مجلس دیروز، دولت روحانی را به خاطر تاخیر در ترخیص کالا‌های اساسی متخلف شناختند و گزارش کمیسیون اقتصادی در این زمینه را برای بررسی به قوه قضائیه فرستادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش آمده است که وزارت صمت باید بنابر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سامانه نرم افزاری را برای ثبت سفارش شفاف و بدون تبعیض ایجاد می‌کرد، اما ۷ سال از تصویب این قانون گذشت و اقدام موثری انجام نشد که این بی توجهی به قانون، آثار اقتصادی به دنبال داشته است.

غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گزارش کمیسیون متبوعش را درخصوص دلایل تاخیر چندماهه در ترخیص کالا‌های اساسی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت علی الراس و بدون تصمیم‌گیری قانونی در این کارگروه، نسبت به تعیین کالا‌های مشمول این حکم قانونی اقدام می‌کند که این اقدام مغایر قانون می‌باشد.

از طرف دیگر صرفاً کالا‌های مصرفی مشمول حکم این ماده قانونی هستند در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت خارج از حدود موضوع این ماده قانونی، کالا‌های واسطه‌ای را نیز در دایره شمول این محدودیت وارداتی قرار داده است که این اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت به همراه آثار مالی و اقتصادی آن تخلف و نیازمند رسیدگی قضایی است.

همچنین نهمین گزارش نظارتی مجلس از تخلفات دولت به قوه قضاییه ارسال شد، یکی از ظرفیت‌های موثر قانونی کشور اعمال ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس است که اگر قوه قضاییه به موقع به پرونده‌های آن رسیدگی کند حتی می‌تواند از استیضاح وزرا موثرتر باشد. همچنین نمایندگان گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص عملکرد سازمان امور مالیاتی در تهیه و اجرای طرح جامع مالیاتی، با ۱۸۶ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۱ نماینده حاضر در صحن با این گزارش موافقت کرده و آن را به قوه قضائیه ارسال کردند.

علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به گزارش کمیسیون اقتصادی درباره عملکرد سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: این سازمان قرارداد‌های منعقده با شرکت‌های خارجی را از مجلس مخفی نگه داشته است که قوه قضائیه باید به آن‌ها رسیدگی کند.

در این جلسه همچنین نمایندگان برخی دیگر از تخلفات دولتمردان را به قوه قضاییه ارسال کردند، نمایندگان مجلس یازدهم از ابتدای سال ۱۴۰۰ نسبت به ارسال ۸ فقره گزارش نظارتی در خصوص نقض اجرای ناقص و استنکاف از اجرای اصل یکصد و سی و چهارم (۱۳۴) قانون اساسی و قوانین متعدد در موضوع عدم تصویب تمام یا بخشی از مقررات و آیین‌نامه‌های اجرائی قوانین، مغایرت‌های قانونی در نحوه انتخاب و انتصاب رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، استنکاف رئیس جمهور از اجرای اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی در موضوع سند ۲۰۳۰، بررسی عملکرد استانداری خوزستان، استنکاف از اجرای ماده (۱) قانون مدنی از سوی حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور سابق، نقض در اجرای قانون تمرکز اختیارات و وظایف بخش کشاورزی در راستای اعمال ماده ۲۳۴ قانون اساسی، موضوع بررسی گرانی و نابسامانی‌های اخیر بازار و چرایی تاخیر چندماهه در ترخیص کالا‌های اساسی را جهت رسیدگی به قوه قضائیه موافقت کردند.

ماجرای تقاضا برای محاکمه روحانی داستان طولانی دارد، چندی پیش بود که نماینده خمینی‌شهر در مجلس گفت: واقعیت آن است که آنچه در مذاکرات هسته‌ای وین بین آقای عراقچی و طرف‌های ۵+۱ رخ داده است، جرم محسوب می‌شود و دادستانی باید علیه روحانی اعلام جرم کند. در رابطه محمد جواد ظریف و آذری جهرمی و سایر افراد کابینه دولت روحانی هم بار‌ها صدای نمایندگان برای محاکمه شنیده شده است.

با پایان کار دولت دوازدهم، نمایندگان اصولگرا حمله به روحانی را که از همان ابتدای شروع به کار خود آغاز کرده بودند با قدرت بیشتری ادامه دادند و فارغ از همه مسوولیت‌هایی که بر عهده دارند، همه تمرکز خود را برای تهیه گزارش علیه روحانی صرف کرده‌اند.

طی چند هفته اخیر با ارسال هر گزارش مجلس به کمیسیون اصل نود یا قوه قضاییه نام حسن روحانی به عنوان متهمی که در زمان وقوع تخلفات مد نظر گزارش‌ها، رییس دولت بوده، شنیده میشود، به نوعی که هر گزارش در کمیسیون‌ها به بهانه‌ای برای حمله به دولت روحانی ختم می‌شود.

کمیسیون اصل نود هم بار‌ها از وجود شکایت‌های متعدد از روحانی گفته و حتی با ارسال نامه به قوه‌قضاییه خواستار محاکمه روحانی شده بود. دیروز هم دو گزارش جدید به قوه قضاییه با امید محاکمه دولت دوازدهم ارسال شد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: محاکمه روحانی کمیسیون اقتصادی گزارش کمیسیون محاکمه روحانی قوه قضاییه قوه قضائیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۰۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت به کجا رسید؟ / تکلیف نیروهای شرکتی چه می‌شود؟

بعد از این رایزنی‌ها قرار شد با سپری شدن تعطیلی هفته آینده جلسات صحن مجلس، دو هفته بعد که جلسات صحن مجددا برقرار است ما طرح را به کمیسیون بیاوریم و اگر در مواردی نیاز به اصرار بر مصوبه وجود داشت، بر آنها اصرار کنیم.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس آخرین وضعیت بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت را تشریح کرد و از تلاش‌ها برای تصویب طرح مذکور تا قبل از پایان عمر مجلس یازدهم خبر داد.

سیدکریم حسینی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، درخصوص آخرین وضعیت رسیدگی به طرح ساماندهی و رفع ایرادات آن، گفت: بعد از ایراداتی که هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به این مصوبه داشتند قرار شد که آقای اسماعیلی رییس کمیسیون مذاکراتی با اعضای هیات عالی نظارت مجمع داشته باشند و همچنین آقای قالیباف به عنوان رییس مجلس هم رایزنی‌هایی با اعضای هیات عالی و مجمع داشته باشند.

وی ادامه داد: بعد از این رایزنی‌ها قرار شد با سپری شدن تعطیلی هفته آینده جلسات صحن مجلس، دو هفته بعد که جلسات صحن مجددا برقرار است ما طرح را به کمیسیون بیاوریم و اگر در مواردی نیاز به اصرار بر مصوبه وجود داشت، بر آنها اصرار کنیم.

حسینی در پاسخ به این سوال که «فکر می‌کنید با توجه به روند پیش‌رو این مصوبه به عمر این مجلس برسد یا زمان‌بر شود؟»، اظهار داشت: ما به برخی از مصوبات این طرح اصرار داریم که اگر آقایان هیات عالی نظارت به اقناع نرسند و اصرار کمیسیون را قبول نکنند امکان به نتیجه رسیدن در این مجلس بعید است، اما در صورت اقناع عزیزان و همکاری آنها این اقدام شدنی است.

وی گفت: رییس مجلس هم پیگیر این مساله است تا بتوانیم این طرح را به عنوان یکی از گام‌های مهم مجلس یازدهم به نتیجه برسانیم.

با این اوصاف، ظاهراً تعیین تکلیف طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت به مجلس دوازدهم موکول شده است که علت آن با توجه به عدم رسیدن به توافق با شورای نگهبان و هیات عالی نظارت و به دلیل رای نیاوردن بعضی از نمایندگان پیگیر طرح، تلاش جهت به دست آوردن نظر مثبت هیأت نظارت و رفع ابهامات به مجلس دوازدهم موکول شده است.

به این ترتیب، فعلاً پیمانکاران در عرصه روابط کار کشور با قدرت ماندگارند و قرارداد‌های مناقصه جدید پیاپی برگزار می‌شود.

منبع: ایلنا

tags # حقوق کارمندان سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان: طرح ساماندهی مسکن و اجاره‌بها تایید شد/ موارد ردصلاحیت حسن روحانی متعدد است/ برخی ایرادات شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب هنوز به قوت خود باقی است
  • ۶۰ هزار میلیارد تومان برای قانون رتبه‌بندی معلمان هزینه شد
  • طرحی برای اخذ مالیات از دلالی‌های مخرب در بازارهای مختلف
  • واکنش به اظهارات حسن روحانی درباره دلایل رد صلاحیت خود | آخرین وضعیت لایحه حجاب | شورای نگهبان به مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان ایراد گرفت؟
  • سخنگوی شورای نگهبان: لایحه حجاب هنوز کار دارد؛ ایرادات همچنان باقی است /کنایه به روحانی: وقتی تایید می شوید، سطح درک شورا بالاست؟ /تایید تشکیل سازمان «سپند»
  • ۷۰ درصد ظرفیت شهرک صنعتی شورمست غیرفعال است
  • جوکار: طبق قانون شفافیت قوای سه گانه آراء نمایندگان باید در دسترس عموم قرار گیرد
  • جوکار: طبق قانون " شفافیت قوای سه گانه " آراء نمایندگان باید در دسترس عموم قرار گیرد + فیلم
  • لزوم قانون‌مندی کاندیدهای مجلس برای رقم زدن انتخاباتی پرشور و بدون حواشی
  • وضعیت بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت به کجا رسید؟ / تکلیف نیروهای شرکتی چه می‌شود؟