Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@22:40:51 GMT

«طبیب سالم و جوان، بیمار رنجور و پیر»

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۴۰۴۴۸

«طبیب سالم و جوان، بیمار رنجور و پیر»

اسماعیل امینی از تأثیر نگاهی که منجر می‌شود وزیر بیل به دست گرفته و مزرعه را شخم بزند، مدیرکل وارد سیلاب شده و برای عبور سیل راه‌گشایی ‌کند و استاندار داس به دست گرفته و گندم درو کند، می‌گوید.

این شاعر، نویسنده و مدرس دانشگاه در یادداشتی با عنوان «طبیب سالم و جوان، بیمار رنجور و پیر» که آن را در اختیار ایسنا قرار داده، نوشته است: «این جمله را بسیار خوانده‌ایم و شنیده‌ایم: «مشکلات محرومان را کسی می‌تواند حل کند که خودش طعم  محرومیت را چشیده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» جملاتی از این دست در نگاه اول منطقی به نظر می‌رسند و به خاطر این‌که مشهور خاص و عام شده‌اند، کمتر کسی است که درباره منطقی بودن آن‌ها تردید کند.

آیا با همین منطق می‌توانیم بگوییم: عوارض و دردهای ناشی از پیری را فقط پزشکی می‌تواند درمان کند که خودش کهن‌سال باشد و درد پیری را تجربه کرده باشد؟ اصلاً پزشک جوان و سالم چه می‌داند که ساییدگی مفصل زانو و نارسایی تنفسی و گوارشی چه رنجی دارد؟ آیا کسی که خودش درد نکشیده، دلش به حال دردمندان می‌سوزد؟

با این منطق مثلا اگر پدر پیری بخواهد به درمان دردهایش بپردازد، لابد باید به یک نفر پیرتر از خودش، مراجعه کند!

این نوع نگاه عوامانه به مسائل انسانی و مشکلات اجتماعی، بر اساس این تصور نادرست است که گویا شناخت مشکلات اجتماعی و اقتصادی، نه بر اساس آمار و مطالعه روشمند بلکه بر اساس تجربه فردی و مشاهدات شخصی است و از آن عجیب‌تر این‌که انگار هر کسی که دردمند و رنج‌کشیده باشد، می‌تواند مشکلات دردمندان را حل کند، بی منت تجربه و تخصص و بی زحمت مطالعه و برنامه‌ریزی و مشورت با صاحب‌نظران.

درآمیختن حوزه دانش، منطق و خردورزی با حوزه احساسات، عواطف و هیجانات که در موج‌آفرینی‌های انتخاباتی، تبلیغاتی و رسانه‌ای رواج دارد گاهی به مجامع علمی و مقالات تخصصی سرایت می‌کند چندان که در عنوان مقالات و موضوع رساله‌های دانشگاهی تبعات همان درآمیختگی‌ها را می‌توان دید.

تأثیر این نوع نگاه به مشکلات و چاره‌جویی برای حل آن‌ها را گاهی در رفتار برخی مسئولان می‌توان دید؛ وزیر بیل به دست گرفته و مزرعه را شخم می‌زند، مدیرکل وارد سیلاب شده و دارد برای عبور سیل راه‌گشایی می‌کند و استاندار داس به دست گرفته و گندم درو می‌کند.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اسماعيل اميني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۰۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرمان میزبان همایش سرمایه‌گذاری آیدکس ۲۰۲۴

  به گزارش خبرگزاری صداوسیمای کرمان، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: در این همایش یک گفت‌وگوی ملی برای توسعه هر چه بیشتر کرمان شکل می‌گیرد و ۲۲ پنل تخصصی در قالب این همایش برگزار و پیشنهادات بخش خصوصی دریافت می‌شود.

مهدی طبیب‌زاده افزود: کرمان ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد و باید همه کمک کنیم تصویر بهتری از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری استان کرمان معرفی کنیم و میزان جلب سرمایه‌گذاری در استان را ارتقا دهیم.

وی بیان کرد: این همایش به مدت چهار روز از ۲۴ تا ۲۷ اردیبهشت‌ماه امسال در کرمان برگزار می‌شود و یک نمایشگاه جانبی با حضور شرکت‌های اقتصادی نیز در کنار این همایش دایر می‌شود.

طبیب‌زاده گفت: برپایی غرفه صندوق توسعه ملی و سازمان بورس و شرکت فرابورس را هم در این نمایشگاه داریم که برگزاری دوره‌های آموزشی برای تامین مالی از این طریق را در دستور کار دارد.

وی تاکید کرد: دراین همایش برای اولین بار میزبان تعداد زیادی از سفرا و نمایندگان کشور‌های خارجی هستیم.

دیگر خبرها

  • جوان مرگ مغزی بجنوردی جان چهار بیمار را نجات داد
  • بیمار روانی مادرش را در خانه آتش زد
  • نجات جان ۵ بیمار با اهدای عضو جوان بجنوردی
  • اهدای عضو جوان بجنوردی، ناجی جان ۵ بیمار شد
  • کرمان میزبان همایش سرمایه‌گذاری آیدکس ۲۰۲۴
  • ماجرای بدن رنجور سردار آزمون چیست؟
  • هوشیاری یک چوپان سلماسی جان ده‌ها نفر را نجات داد
  • جوان ۳۳ ساله از سقوط در کوه‌های کرمان جان سالم به در برد
  • جوان مرگ مغزی به ۵ بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید
  • حیات دوباره ۵ بیمار با اهدای اعضای جوان مرگ مغزی در مشهد