Web Analytics Made Easy - Statcounter

خلیلزاد سه شنبه شب به وقت محلی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: امروز از سمت خود به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه کناره گیری می کنم. نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شده اند و جنگ خاتمه یافته است اما مردم افغانستان با چالش های بزرگی در زمینه امنیت و اقتصاد مواجه هستند.
وی بدون هیچ اشاره ای به دو دهه اشغال افغانستان و درد و رنج مردم این کشور در نتیجه اشغالگری آمریکا مدعی شد همچنان متعهد به امکان صلح و پیشرفت در افغانستان و منطقه گسترده تر هستم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این چیزی است که مردم افغانستان بیش از ۴۰ سال خواهان آن بوده اند. آمریکا در کنار آنها ایستاده است.
خلیلزاد همچنین اظهار داشت: در میان تعامل آمریکا با جامعه جهانی و رهبران افغان در مورد مسیر پیش رو، من از تام وست به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان استقبال می کنم.
به گزارش ایرنا، شبکه خبری سی ان ان آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد خلیلزاد فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان از سمت خود کناره گیری می‌کند و معاون او "توماس وست" بعنوان جایگزین وی انتخاب می‌شود.
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در حساب کاربری خود در توییتر از چندین دهه خدمت خلیلزاد به آمریکا تشکر کرد و  به تام وست به عنوان نماینده جدید آمریکا در امور افغانستان تبریک گفت.
کناره گیری خلیلزاد کمتر از دو ماه از خروج آشفته و پر هرج و مرج آمریکا از افغانستان اتفاق می‌افتد که بدلیل این تصمیم دولت جو بایدن در داخل و خارج از آمریکا تحت فشار و انتقادات بیشماری قرار گرفته است.
خلیلزاد در سپتامبر ٢۰١٨ از سوی مایک پمپئو وزیر خارجه سابق آمریکا به عنوان فرستاده ویژه آمریکا در افغانستان منصوب شد. او سال‌ها هدایت گفت‌وگوهای آمریکا با گروه طالبان در افغانستان را بر عهده داشت و از شخصیت‌های کلیدی مذاکرات سازش با این گروه بود.
پس از ۹ دور مذاکره، سرانجام در فوریه ۲۰۲۰ یک توافقنامه توسط خلیلزاد و «عبدالغنی برادر» معاون سیاسی طالبان با حضور «پمپئو» وزیر امور خارجه دولت ترامپ به امضا رسید.
خلیلزاد در مذاکرات اخیر میان دولت موقت طالبان و هیات آمریکایی اما حضور نداشت.
رابرت هانتر سفیر پیشین آمریکا در ناتو در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در نیویورک درباره مذاکرات دوحه قطر و ترکیب تیم آمریکایی گفت: این هیات همچنین شامل زلمی خلیلزاد مذاکره کننده توافق ۲۹ فوریه سال ۲۰۲۰ نمی شود چرا که او مقامی ارشد است  که آمریکا در حال حاضر نمی خواهد چنین مقامی را به این مذاکرات اعزام کند.
هانتر درعین حال گفت: با توجه به برخی جنجال های سیاسی در آمریکا در خصوص نقش خلیلزاد، به خصوص به عنوان مذاکره کننده ارشد در دولت دونالد ترامپ و پس از آن در دولت جو بایدن،  دولت بایدن ممکن است به این نتیجه رسیده باشد که نقش او دیگر مفید نیست.
بر اساس گزارش ها، مردم افغانستان از خلیلزاد بعنوان چهره ای منفور یاد می کردند.
در سفر مرداد ماه سال جاری خلیلزاد به قطر، شماری از مردم و کاربران فضای مجازی افغانستان با انتشار عکس این نماینده افغان تبار وزارت امور خارجه آمریکا، او را چهره ای منفور در نزد افغان ها دانستند و خواستار برکناری اش شدند.
سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در دولت موقت طالبان در بیانیه‌ای از انتصاب توماس وست نماینده جدید آمریکا در امور افغانستان استقبال کرد.
عبدل کهار برکی در توییتی گفت: مذاکرات در دو دولت آمریکا که زلمی خلیلزاد نمایندگی آنها را بر عهده داشت با پیشرفت خوبی همراه بود. ما به وست نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان خوشبین هستیم. اجرای کامل توافق دوحه (میان طالبان و آمریکا) روابط دولت‌های دو کشور را عادی خواهد کرد.
این درحالی است که جبهه مقاومت ملی که مخالف طالبان است بار دیگر خلیلزاد را متهم به توطئه با گروه طالبان کرده است. 

برچسب‌ها زلمی خلیلزاد ایالات متحده آمریکا تحولات افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زلمی خلیلزاد ایالات متحده آمریکا تحولات افغانستان زلمی خلیلزاد ایالات متحده آمریکا تحولات افغانستان آمریکا در امور افغانستان ویژه آمریکا در امور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۰۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تور منطقه‌ای «جان بس» برای رایزنی درباره افغانستان

سرپرست معاونت سیاسی وزارت خارجه آمریکا برای رایزنی درباره افغانستان عازم قطر و پاکستان شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «جان بس» سرپرست معاونت سیاسی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته سفر 4 روزه منطقه‌ای خود به قطر و پاکستان جهت رایزنی درباره افغانستان را آغاز کرده است.

آخرین سفیر آمریکا در افغانستان قرار است در تور منطقه‌ای خود در دیدار با مقامات ارشد دولت قطر و سایر هیئت‌های دیپلماتیک در این کشور درباره «حمایت از افغانستان و منافع مشترک امنیتی در منطقه» گفتگو کند.

 بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط وزارت خارجه آمریکا، جان بس در اسلام‌آباد نیز با مقامات ارشد پاکستان دیدار خواهد کرد تا در مورد طیف وسیعی از مسائل منطقه‌ای و دوجانبه گفتگو کند.

جان بس پیش از این و از سال 2017 تا 2020 سفیر آمریکا در کابل بود.

رایزنی توماس وست درباره تعیین نماینده ویژه افغانستان در دبیرایزنی‌های نماینده ویژه آمریکا با برخی مقامات اروپایی و آسیایی درباره افغانستانافغانستان محور رایزنی‌های مخفیانه مقامات ارتش پاکستان با آمریکایی‌ها

این نخستین سفر یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا درباره افغانستان در سطح معاون سیاسی این وزارت به منطقه، پس از خروج مفتضحانه آمریکا از افغانستان است.

پیش از این رایزنی‌ها و دیدارهای منطقه‌ای توسط «تام وست» نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان صورت می‌گرفت.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • تور منطقه‌ای «جان بس» برای رایزنی درباره افغانستان
  • افغانستان در اقتصاد و سیاست رو به پیشرفت است
  • نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد
  • درانی: پاکستان بیشتر از هند از ناحیه افغانستان آسیب دیده است
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است
  • نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!
  • رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با هیات دیپلماتیک ایران
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با کاظمی قمی
  • نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند