Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@20:02:01 GMT

تسهیل فضای کسب و کار، کسری بودجه را کاهش می‌دهد

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۴۱۳۱۵

تسهیل فضای کسب و کار، کسری بودجه را کاهش می‌دهد

«جعفر قادری» در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا در مورد تدوین لایحه بودجه۱۴۰۱ کل کشور گفت: با توجه به شرایط تحریمی درآمدهای مالی و نفتی کشور محدود است. در این وضعیت شاهد هستیم که مجلس و دولت هم بسیج شدند تا هزینه‌های دولت را افزایش دهند با این وضعیت، تدوین لایحه بودجه بدون کسری، کار بسیار سخت و دشوار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس تامین مالی از طریق مالیات تورمی را بدترین شکل و شیوه اقتصاد کشور دانست و عنوان کرد: اگر این روش‌ها توجیه اقتصادی و علمی داشته باشد باید در سایر کشورها هم شاهد اجرای آن باشیم. باید این روش‌ها در کشور محدود شود و نمایندگان هزینه‌های اضافی ایجاد نکنند زیرا این اقدام فقرا را فقیرتر و کشور را از نظر اقتصادی با مشکل مواجه می‌کند.

قادری گفت: برای جبران کاهش درآمدهای نفتی باید به سمت تهاتر با خریدارانی برویم که حاضرند در ازای دریافت نفت، مواد اولیه و کالاهای اساسی تحویل دهند با این رویه چنین امکانی به وجود می‌آید تا از این طریق بخشی از هزینه‌های دولت در بودجه تامین شود.

وی افزود: واقعیت این است که تدوین بودجه بدون درآمدهای نفتی کار دشواری است در این وضعیت باید به دنبال ایجاد تحرک در اقتصاد و تسهیل فضای کسب و کار رونق باشیم تا دولت بتواند از محل این رونق کسب درآمد کند.

قادری افزایش نرخ‌های مالیاتی را بدترین شکل کسب درآمد عنوان کرد و گفت: مالیات بر خانه‌های خالی و خودروهای لوکس که از سوی مجلس تصویب شد اقدام مهمی است که دولت باید در دستور کار خود قرار دهد اگر چه  قدرت مانور دولت در این بخش زیاد نبوده و منابع حاصل از آن قابل توجه نیست اما در این شرایط هم به توسعه اقتصاد کمک می‌کند.

وی با اشاره به سخنان رییس جمهوری برای کاهش مالیاتی تولید کنندگان از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد گفت: رقم زیادی برای کاهش معافیت تولید نیست این نوع کاهش مالیات، می‌تواند منجر به تحرک در تولید شده و درآمدهای دولت را افزایش دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تحرک اقتصادی را بهترین شیوه برای افزایش درآمدهای مالیاتی و جبران کسری بودجه عنوان کرد و گفت: اگر بنا شود از طریق فروش اوراق کسب درآمد کنیم، نباید استقراض مستقیم از بانک مرکزی باشد. باید استقراض و افزایش پایه پولی را عقب بندازیم تا در آینده با ایجاد گشایش وضعیت اقتصاد کشور بهبود یابد.

نماینده مردم شیراز در مجلس راهکار دیگر برای جبران کسری بودجه را واگذاری پروژه های عمرانی به بخش غیردولتی عنوان کرد و گفت: باید پروژه‌های عمرانی را به صورت مشارکتی با بخش خصوصی تعریف کنیم. اگر این کار صورت بگیرد هم هزینه‌های جاری دولت کاهش می‌یابد و هم پروژه‌های عمرانی به صورت مشارکتی اجرا می‌شود

قادری در مورد سرنوشت ارز ۴۲۰۰ تومانی اضافه کرد: دیر یا زود باید ارز یارانه ای ۴۲۰۰ تومانی حذف شود و یارانه این حوزه را به صورت واقعی به گروه‌ها واقشاری پرداخت شود که نیاز به حمایت ویژه از طرف دولت دارند.

برچسب‌ها کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بانک مرکزی نرخ تورم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بانک مرکزی نرخ تورم کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بانک مرکزی نرخ تورم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۱۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت بدون مماشات با سوداگران امنیت اقتصادی کشور مبارزه کند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام‌مجید گشول دره‌سیبی در خطبه‌های این هفته نماز عبادی سیاسی جمعه اقلید اظهار کرد: وعده صادق نشانگر منطق مقاومت و هجوم بر دشمن بود و نه تنها موجب کاهش تنش اقتصادی شد بلکه به ثبات بازار کمک کرد و به‌خاطر امنیت و بازدارندگی ایجادشده، سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری بیشتر تشویق نمود.

امام جمعه اقلید تاکید کرد: دولت، بانک مرکزی و وزارتخانه‌های اقتصادی برای رفع مشکلات معیشتی که کام مردم را تلخ کرده است اقدام کرده و نقشه‌ای روشن و اقداماتی نقطه‌زن علیه سوداگران امنیت اقتصادی ایران تهیه کرده و تدارک ببینند و خانه‌های فساد اقتصادی را در اربیل و اتاق‌های سیاه دلار فردایی و تلگرامی را هدف قرار دهد.

وی گفت: باید بدون مماشات فراز و فرودهای آزاردهنده بازار پول و سرمایه را کاهش داد.

کد خبر 6095617

دیگر خبرها

  • کاخ سفید برای تأمین کسری بودجه دست به دامن افزایش مالیات می شود؟
  • چگونه می‌توان با بیماری هلندی مقابله کرد؟
  • تسویه بدهی گازی پتروشیمی ها به دلیل ماهیت مصارف قطعی تبصره هدفمندی یارانه‌ ها باید سریعا انجام پذیرد
  • خبر خوب رئیس سازمان برنامه و بودجه به کادر درمان کشور
  • باید ضمانت نامه‌های بانکی شرکت‌های دانش بنیان تسهیل شود/بودجه اندک در مقایسه با دانشگاه‌ها
  • دولت مشارکت مردم در تولید را تسهیل کند
  • معاون وزیر علوم: آیین‌نامه تسهیل جذب دانشجوی خارجی در دستور کار دولت است
  • وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه دولت ناشی از چیست؟
  • دولت بدون مماشات با سوداگران امنیت اقتصادی کشور مبارزه کند
  • کاهش معافیت‌های مالیاتی بودجه برمبنای احکام برنامه هفتم بود