Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت (مفدا)، نخستین روز از نشست سه روزه مجمع دبیران شوراهای صنفی دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی وزارت بهداشت، در سالن اجتماعات سردار شهید قاسم سلیمانی مجتمع صندوق رفاه دانشجویان این وزارتخانه در خزرآباد ساری برگزار شد.

دکتر هومان پارسایی دبیرکل شورای مرکزی مجمع دبیران شوراهای صنفی دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی وزارت بهداشت در این نشست با اشاره به تشکیل و راه‌اندازی این شورا در سال ۱۳۹۷ و تشکر از تلاش های مدیران به منظور پیگیری مطالبات دانشجویان گفت: با این پیگیری‌های مجدانه و روحیه مطالبه‌گری، به بخشی از مطالبات خود رسیدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خطاب به اعضای جدید مجمع شوراهای صنفی دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی گفت: موضوع تحقق بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی دستیاران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و افزایش ۵۰ درصدی حقوق دستیاری و افزایش وام‌های دانشجویی جزو تلاش‌های مجمع قبلی بود و اعضای جدید باید در مسیر ایجاد شده توسط مجمع قبلی، هدفمند حرکت کند.

پارسایی بر لزوم تعهد و مسئولیت‌پذیری اعضای شوراهای صنفی دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: اعضای مجمع و شورا باید روحیه کنش‌گری، مطالبه‌گری و جهادی خود را افزایش داده و فردی دغدغه‌مند در مسیر رفع مطالبات و نیازهای صنفی دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی باشیم چرا که نماینده حداقل ۱۴ هزار رزیدنت و ۸ هزار نفر دانشجوی دکتری تخصصی هستیم.

وی با طرح این سؤال که چرا ما در جامعه علوم پزشکی، نخبه‌هایی را که برای خدمت‌رسانی به مردم تربیت می‌کنیم به این راحتی از دست می‌دهیم، اظهار داشت: از اسفند ۹۸ که کرونا آغاز شد به صورت پیش بینی نشده‌ای حجم بالایی از فشار کار بر دوش دستیاران گذاشته شد، اما تازه متوجه شدیم این قشر از جامعه علوم پزشکی تا چه اندازه تحت فشار و تحت ظلم قرار دارند.

دبیر شورای مرکزی مجمع دبیران شوراهای صنفی دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی وزارت بهداشت یادآور شد: ما درباره قشری از دانشجویان صحبت می کنیم که با حداقل‌های امکانات رفاهی، اجتماعی و اقتصادی در حال ارائه خدمت هستند، بدون هیچ ادعایی و در حقیقت به دلیل ذات مقدس رشته‌ای که دارند به صورت مظلومانه شبانه‌روز در داخل بیمارستان‌ها خدمات ارائه می‌دهند. توجه به نیازها و خواسته‌های دستیاران یک اصل اساسی و یک امر بدیهی در خدمت‌رسانی مفید در آینده می‌تواند باشد.

وی به ناچیز بودن حق‌الزحمه دستیاران اشاره کرد و گفت: در کل جامعه دستیاری ما با حداقل حق‌الزحمه و کمک هزینه تحصیلی در حال خدمت‌رسانی است. این حداقل حتی از حداقل‌های حقوق اداره کار نیز پایین‌تر است. ما دستیارانی داریم که در کنار ارائه خدمات باید نگران هزینه‌های مالی خانواده باشند؛ این در حالی است که از حدود یک سال گذشته که تعداد تخت‌های بیمارستانی افزایش یافته است، تعداد کشیک‌های آنها به قدری افزایش یافته که دچار فرسودگی شغلی، خستگی روحی و روانی شده‌اند.

پارسایی خاطرنشان کرد: لازم است که به این گروه نشان دهیم که حضورشان را می‌بینیم و افراد با ارزشی در جامعه شغلی و اجتماعی خود هستند، این را باید مسئولان توجه کنند که افرادی که در جامعه ارائه خدمات می‌دهند، خود نیز نیازمند دریافت خدمات هستند تا با روحیه بهتر بتوانند کار و زندگی کنند.

وی خدمات رفاهی و روانشناسی را از نیازهای مهم دستیاران دانست و گفت: دستیاران تحت فشار روحی و روانی بسیاری هستند زیرا در کنار سختی ارایه خدماتی که دارند، باید ساعت‌ها ماسک و لباس‌های حفاظت شده که تحملشان در ساعات طولانی کشیک سخت است، تاب بیاورند.

دبیر شورای مرکزی مجمع دبیران شوراهای صنفی دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی وزارت بهداشت گفت: از طرفی کرونا که همه امید داشتیم ظرف یک سال کمرنگ و کمرنگ‌تر شود مدام در حال وارد شدن به پیک جدید و به تبع آن فشار جدید بر کادر درمان است. تمام نشدن کرونا و ثابت ماندن فشار مضاعفی که یک سال است بار آن بیش از همه در کادر درمان بر دوش دستیاران است، همه و همه شرایط دستیاری را سخت‌تر کرده است.

وی اظهار داشت: دیدن چهره بی‌جان بیمارانی که ساعات و روزهای قبل وارد بخش‌های درمانی شدند و به دلیل کرونا جان خود را از دست دادند و دیدن تلاش‌هایی که نتیجه مد نظر دستیار را به دنبال ندارد به تنهایی برای بروز فشارهای روحی و روانی دستیاران کافی است؛ به همین دلیل تاکید داریم که باید کارگروه‌هایی در سطح وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها تشکیل شود تا مشکلات دستیاران را بررسی کنند و راه‌های عملیاتی در کوتاه مدت و بلندمدت به آنها ارائه شود.

پارسایی خاطرنشان کرد: باید به همه نیازهای یک رزیدنت توجه شود و مانند تمام مردم عادی، باید احتیاجات اولیه آنها دیده شود. این‌که مدام و به صورت پشت سر هم یک رزیدنت را در مراکز درمانی برای خدمت موظف به حضور کنیم، انسانی، اخلاقی و خداپسندانه نیست. خانواده کانون آرامش برای رفع مشکلات است، محیط‌های شاداب دوستانه و داشتن سرگرمی‌ در طول هفته برای رزیدنت‌ها باید دیده شود.

وی خاطرنشان کرد: باید بین کشیک‌های رزیدنتی و آزمون‌های این قشر از جامعه پزشکی تعادل و توازنی ایجاد کرد. آزمون‌های ارتقاء، گواهینامه و بورد آزمون‌های ساده‌ای نیستند و نیاز به آماده شدن، مطالعه و آمادگی روحی و روانی مناسب دارد. دستیاری که در شیفت‌های طولانی باید مراقب بیمار باشد، باید پاسخ پزشک سال بالایی و همراه بیمار را بدهد، باید بی‌اخلاقی‌های این فضا را تحمل کند و رنج حق‌الزحمه ناچیزی که اصلا پاسخ گوی شرایط اقتصادی کنونی نیست را تحمل کند، دیگر چه جایی برای استرس‌های ناشی از برگزاری آزمون در شرایط کرونا دارد؟

در ادامه این نشست، اعضای کارگروه‌های تخصصی شوراهای صنفی دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی از جمله دکتر احسان آدینه‌وند دبیر کارگروه فرهنگی و رفاهی، دکتر علی سلحشور دبیر کارگروه درمان، دکتر صادق‌زاده دبیر کارگروه روابط عمومی، دکتر رحمانیان دبیر حقوقی، دکتر اسفندیاری دبیر آموزشی و دکتر دادگستر دبیر پژوهشی به بیان مشکلات، پیشنهادات و راه‌کارهای رفع مشکلات صنفی و معیشتی دستیاران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی پرداختند.

لزوم چکاپ مستمر تندرستی و سلامت دستیاران، لزوم تحت پوشش قرا گرفتن بیمه مسئولیت، فشار کاری سنگین به دستیاران به خصوص در ایام شیوع ویروس کرونا، نبود پاویون‌های مناسب برای دستیاران خصوصاً دستیاران سال اولی، مشکلات معیشتی و رفاهی دانشجویان دستیاری، امنیت شغلی و آینده مبهم شغلی از جمله مسائل مطرح شده توسط اعضای شورا بود.

همچنین ندادن مرخصی به دستیاران و کار در کشیک‌های طاقت فرسا، اهمیت سلامت‌روان دستیاران، تغییرات خلقی دستیاران در طول دوره دستیاری، فرسودگی شغلی، فشار دستیاران سال بالایی، فشار از سوی اعضای هیأت علمی و اساتید، تاکید بر داشتن نگاه پروسه‌ای در شورای صنفی دستیاران به جای نگاه پروژه‌ای، تأکید بر برداشتن موانع دریافت وام دستیاری، مشکلات آموزشی و دغدغه‌های مالی نیز از دیگر مسائل مطرح شده از سوی اعضا بود.

کد خبر 5332068

منبع: مهر

کلیدواژه: دستیاران پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی شورای صنفی دانشجویی معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت حکم انتصاب دانشگاه آزاد اسلامی وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی دانشگاه علامه طباطبایی سازمان امور دانشجویان دانشگاه های ایران آزمون کارشناسی ارشد نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها دانشگاه تهران سازمان سنجش دانشگاه فنی و حرفه ای روحی و روانی علوم پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۲۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید مهلت نام‌نویسی بدون آزمون در مقطع دکتری تخصصی

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ثبت نام بدون آزمون ( ویژه استعدادهای درخشان ) مقطع دکتری تخصصی سال 1403 دانشگاه آزاد اسلامی تمدید شد .

به اطلاع متقاضیان ثبت نام بدون آزمون ویژه استعدادهای درخشان مقطع دکتری تخصصی  سال  1403 دانشگاه آزاد اسلامی می­­ رساند، ثبت نام این دوره تا ساعت 24 چهارشنبه 12 اردیبهشت تمدید شد .

داوطلبان با مراجعه به سامانه ثبت نام الکترونیکی مرکز سنجش، پذیرش و فارغ التحصیلی به آدرس www.azmoon.org  پس از مطالعه دفترچه راهنما و در صورت داشتن شرایط ویژه استعدادهای درخشان مقطع دکتری تخصصی ابتدا نسبت به خرید کارت اعتباری اقدام و سپس با ورود به سامانه نسبت به ثبت نام و انتخاب رشته / محل های درخواستی اقدام نمایند.

داوطلبان لازم است پس از انتخاب رشته / محل ، کد رهگیری و نسخه چاپی ثبت نام خود را تهیه و تا زمان اعلام نتایج نزد  خود حفظ نمایند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تمدید مهلت ثبت‌نام بدون آزمون دکتری دانشگاه آزاد تا ۱۲ اردیبهشت
  • ارائه خدمات درمانی به حجاج توسط تیم پزشکی هلال احمر / نسخه پزشکی خود را همراه داشته باشید
  • تمدید مهلت نام‌نویسی بدون آزمون در مقطع دکتری تخصصی
  • ضرورت حفظ کرامت جامعه‌ پزشکی/ رسیدگی به وضعیت دستیاران
  • مدارک تحصیلی مورد پذیرش در آزمون دکتری علوم پزشکی ۱۴۰۳ اعلام شد
  • کارگروه ویژه پیشگیری از طلاق در راور تشکیل شد
  • ارتقای سطح سلامت روان اقشار کم‌برخوردار
  • فعالیت بیش از ۷۰ مرکز خدمات مشاوره‌ای در استان اردبیل
  • تشکیل کارگروه‌ تخصصی مشترک بین دانشگاه آزاد و شورای شهر زرقان
  • تاکید رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بر تلاش تجهیزات موجود و اتقاء کمی و کیفی ارائه خدمات