Web Analytics Made Easy - Statcounter

برنامه اقدام و عمل با هدف ساماندهی کودکان خیابانی توسط بهزیستی استان قرار است با مشارکت سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی در رشت از هفته آینده اجرایی شود.

به گزارش قدس آنلاین، اصولاً کودکان خیابانی به دو گروه عمده کودکان خیابانی که بعد از فراغت از کار روزانه یا پرسه زنی در خیابان نزد خانواده‌های خود برمی‌گردند و یا کودکان خیابان که به‌تنهایی یا همراه خانواده در خیابان، کار و زندگی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دراین‌بین کودکان خیابانی یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌های اجتماعی هستند، حمایت و صیانت از حقوق آنان، یکی از مهم‌ترین وظایف دولت‌ها محسوب می‌شود و در همین راستا، سازمان بهزیستی از تقریباً دو دهه پیش‌طرح‌ها و برنامه‌های را برای کنترل و کاهش این آسیب اجرا کرده است.

راه‌اندازی مراکز شبانه‌روزی کودکان خیابانی با هدف نگهداری از کودکان خیابانی فاقد سرپرست مؤثر به مدت حداکثر یک سال، انجام برنامه‌ریزی و اقدامات مؤثر برای بازگشت موفقیت‌آمیز کودکان به خانواده با انجام حمایت‌های اجتماعی و توانمندسازی خانواده و در صورت عدم مهیا شدن زمینه بازگشت و همچنین نگهداری بلندمدت کودکان مشمول در خانه‌های کودکان و نوجوانان از دیگر اقدامات حمایتی بهزیستی است.

رضا جعفری، معاون اجتماعی بهزیستی گیلان در خصوص اقدامات و حمایت‌های این نهاد از کودکان خیابانی می‌گوید: با توجه به تجارب سالیان گذشته و بررسی ویژگی‌های کودکان خیابانی که عموماً دارای خانواده بوده، اجرای طرح راه‌اندازی مرکز حمایتی –آموزشی کودک و خانواده در اولویت برنامه‌های سازمان قرار گرفت.

به گفته وی، هدف عمده طرح، کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از حضور کودک در خیابان و توانمندسازی خانواده بود زیرا که اعتقاد بر این است کودکان به‌واسطه شرایط نامناسب اقتصادی خانواده یا عدم آشنایی والدین نسبت به وظایف ذاتی خود، در خیابان حضور می‌یابند لذا حل بنیادی مسائله مستلزم توجه و اهتمام جدی در کمک به خانواده جهت انجام کارکردهای مطلوب خود است.

آن‌طور که معاون اجتماعی بهزیستی گیلان خبر داده؛ مرکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را با هدف شناسایی کودکان خیابانی زیر ۱۸ سال در رشت شروع کرده و تا به امروز ۱۸۰ کودک از طریق گروه تخصصی مرکز اعم از روان‌شناس و مددکار اجتماعی، شناسایی و از خدمات متنوع آموزشی، مالی، بهداشتی و فنی حرفه‌ای بهره‌مند شدند.

به گفته دکتر جعفری، در حال حاضر با توجه به اقدامات مؤثر بهزیستی و سایر نهادها جهت توانمندسازی خانواده از طریق پرداخت کمک‌هزینه معیشتی و آموزش فنی حرفه‌ای، کمک به ادامه تحصیل کودکان، برگزاری انواع دوره‌های آموزشی و مهارتی، اجرای دوره‌های فرهنگی و هنری و نیز افزایش سن گروه هدف، در حال حاضر ۹۴ کودک در چرخه حمایتی این مرکز قرار دارند.

گرایش به آسیب‌های اجتماعی ازجمله استعمال دخانیات، سوءمصرف مواد و الکل، سوءاستفاده اخلاقی از آنان، احتمال جذب در باندهای فساد، بهره‌کشی اقتصادی، در معرض خشونت کلامی و جسمی در خیابان، اختلال در فرایند تحصیلی اعم از افت تحصیلی و ترک تحصیل و سایر آسیب‌های اجتماعی از پیامدها و عوارض نامطلوب پدیده کار کودکان در خیابان است.

معاون اجتماعی بهزیستی گیلان همچنین خبر داده که طی هفته آینده فرایند ساماندهی کودکان خیابانی در سطح شهر رشت در قالب برنامه اقدام و عمل با رویکرد دوستدار کودک با مشارکت سایر دستگاه‌ها و نهادها ازجمله نیروی انتظامی، کمیته امداد حضرت امام و دادگستری با هدف «حذف کار کودک از خیابان» از طریق مهیاکردن شرایط زندگی مناسب در خانواده و افزایش مسئولیت‌پذیری والدین در ایفای وظایف والدگری شروع خواهد شد.

آموزش ویژه نیروهای کارشناس جهت شناسایی و هدایت اصولی کودکان به مراکز تعیین‌شده، پهنه‌بندی مناطق شهری جهت استقرار گروه‌های شناسایی، انجام هماهنگی‌های لازم با نیروی انتظامی  و ارائه لیست اسامی کارشناسان طرح به نیروی انتظامی به‌منظور حمایت و پشتیبانی از کارشناسان و کودکان، اخذ حکم قضایی جهت انتقال کودکان به مراکز تعیین‌شده، پذیرش و تشکیل پرونده برای کودکان شناسایی‌شده و ارائه خدمات فوری شامل استحمام، تعویض لباس، تغذیه مناسب، خدمات اورژانس پزشکی در صورت نیاز، شناسایی خانواده، بررسی وضعیت اقتصادی و اجتماعی آنان، تعیین صلاحیت سرپرستی کودک و اخذ دستور قضایی برای نگهداری کودکان فاقد سرپرست مؤثر در مراکز شبه خانواده و مراکز اسکان موقت ازجمله اقداماتی است که با محوریت بهزیستی گیلان قرار است برای ساماندهی کودکان خیابانی انجام شود.

البته توانمندسازی کودکان تحویل شده به خانواده نیز از دیگر اقدامات بهزیستی گیلان در آینده برای ساماندهی کودکان خیابانی است که برای آن دسته از کودکانی که دارای سرپرست قابل باز توانی هستند، پس از طی مراحل پذیرش و غربالگری به خانواده تحویل داده می‌شوند و بر اساس نوع مشکل سرپرست، باز توانی با اولویت‌گذاری بر سه گروه هدف کودک، سرپرست و سایر اعضاء خانواده انجام می‌شود.

اجرای طرح ساماندهی کودکان خیابانی گامی بلند برای ارتقای سلامت روانی و اجتماعی، بهبود کیفیت زندگی کودکان خیابانی و خانواده‌های آنان در بستر همکاری و تعامل و استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و منابع موجود خواهد بود.

منبع:فارس

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: معاون اجتماعی بهزیستی گیلان کودکان کار ساماندهی کودکان خیابانی بهزیستی گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۳۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌مندی ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌

مدیرکل بهزیستی مازندران گفت: نقش روانشناسان در مراحل زندگی انسان‌ها کاملا مشهود است و بحران ها و حوادث سبب افزایش اختلالات روانی مانند افسردگی، خشونت، خودکشی‌ و غیره می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، فریبا بریمانی مدیرکل بهزیستی مازندران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه روانشناسان در جامعه سالم نقش بسزایی دارند، اظهار داشت: کمک روانشناسان به افراد جامعه برای مهار احساسات و رفتارهای خود و مدیریت رفتارها سبب می‌شود اقشار جامعه زندگی با کیفیت تری داشته باشند.

مدیرکل بهزیستی مازندران از اهداف سازمان بهزیستی را برنامه‌ریزی جهت ارتقا سلامت روان آحاد جامعه بیان و عنوان کرد: 212 مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی در سراسر استان با ارائه مشاوره تخصصی در حوزه فردی و خانوادگی خدمات ارائه می‌کنند.

وی بیان کرد: مشاوران روانشناسی در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، مشاوره تحصیلی، ازدواج، ارتقاء توانمندی معنوی ورود می‌کنند و به شهروندان خدمات ارائه می‌دهند.

بریمانی خدمات مشاوره حضوری را بخش دیگری از اقدامات روانشناسانه دانست و گفت: 166301 نفر سال گذشته با مراجعه به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی از متخصصین خدمات دریافت کردند.

مدیرکل بهزیستی مازندران خدمات روانشناختی و ارتقای سلامت روان به صورت تلفنی را بخش دیگری از اقدامات در مراکز مشاوره اعلام کرد و افزود: در یک سال اخیر  194568 نفر در تماس با خط 1480 "صدای مشاور"، خواستار برطرف کردن مشکلات روانشناختی در زمینه کودک و نوجوان، فردی و خانوادگی، مشاوره شغلی و تحصیلی، مشاوره قبل از ازدواج، توانایی تصمیم گیری صحیح و تقویت مهارت  زندگی شدند.

بریمانی با تاکید بر اینکه به تقویت مهارت  بین فردی نیاز داریم گفت: با مشاوره تلفنی موضوعات مختلف دریافت و خدمات مشاوره ارائه شد.

مدیرکل بهزیستی مازندران به ارائه آموزش به بیش از هشت هزار و 300 نفر از جوانان در آستانه ازدواج در سال گذشته اشاره کرد و افزود: مشاوره قبل ازدواج در پیشگیری از جدایی و طلاق زوجین نقش دارد و با آموزش پیش از ازدواج توانمندی فردی در انتخاب همسر افزایش می‌یابد.

وی تشکیل خانواده موفق جهت ثبات خانواده در کارگاه‌ها و جلسات آموزشی پیش از ازدواج را موثر در تحکیم خانواده عنوان کرد.

بریمانی تاکید کرد: سال گذشته 14099 زوج مازندرانی جهت افزایش استحکام روابط زوجین در کلاس‌های آموزشی و مشاوره حین ازدواج شرکت داشتند.

مدیرکل بهزیستی مازندران ارتقای سلامت روانشناختی زوجین، تحکیم خانواده، افزایش رضایتمندی زندگی زناشویی را از اهداف برنامه پیشگیرانه سازمان بهزیستی در حوزه خانواده دانست.

 وی گفت: 15411 نفر نیز تاکنون از آموزش زندگی خانواده بهره‌مند شدند و 44099 نفر هم از آموزش‌های مهارت زندگی استفاده کردند.

مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره به انتخاب همسر و مقوله مهم ازدواج اظهار کرد: 9680 نفر سال گذشته در مراکز مشاوره استان جهت ازدواج و انتخاب همسر خدمات مشاوره دریافت کردند.

بریمانی مدیرکل بهزیستی مازندران مشاوره طلاق در مراکز بهزیستی را نیز بخش دیگری از اقدامات بیان کرد و افزود: 46361 زوج سال گذشته در مراکز مشاوره، خدمات مشاوره ای دریافت کردند که بیش از 23 درصد پرونده‌ها منجر به سازش شده است .

وی از دلایل طلاق را عدم مسوولیت پذیری، کمبود مهارت‌های زندگی، خیانت، اعتیاد، دخالت و خشونت عنوان کرد.‌

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • لزوم اتحاد کشورهای اسلامی در برابر ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی
  • جراحی تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی
  • تاثیر اسباب بازی در نبوغ و رشد کودکان
  • (تصاویر) خیابانی که قرار بود شانزلیزه ایران شود
  • چرا کودکان فرانسوی به خوش رفتار و مؤدب بودن مشهورند؟
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • بهره‌مندی ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌
  • نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟
  • بهزیستی چه خدماتی به «خانواده‌های دارای فرزند چندقلو» می دهد؟
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده