Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-02@21:59:59 GMT

چرا دست خود را نمی شوییم؟!

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۴۳۳۶۰

چرا دست خود را نمی شوییم؟!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ جالب است بدانید افراد بسیار زیادی هستند که در کنار ما زندگی می کنند اما اهمیتی به رعایت نکات ساده بهداشتی از جمله شستن دست ها نمی دهند. به نظر شما دلیل این بی توجهی چیست و چگونه می توان طرز تفکر این افراد را تغییر داد؟

بعضی از آن ها اظهار دارند که حتی حدود 10 سال است که دستان خود را نشستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن ها هرگز اعتقادی به انجام این کار ندارند و می توانند بعد از دستشویی بدون شستن دست ها به راحتی غذا بخورند؛ البته در بعضی از کشور های فقیر دنیا مردم به دلیل نداشتن امکانات کافی مثل آب و صابون مجبور به نشستن دست ها هستند اما در کشورهای دیگر چطور؟

بر اساس گزارشات سازمان های جهانی و یونیسف، تقریباً سه میلیارد انسان روی کره زمین زندگی می کنند که در منزل امکانات بهداشتی حتی یک آب و صابون مناسب ندارند. قطعا اگر اکثر مردم دنیا اگر بهداشت را رعایت می کردند، جلوگیری از پاندمی ها و عفونت های تنفسی خیلی راحت تر انجام می شد. شستشوی دست ها یکی از بهترین فرهنگ های موجود برای بسیاری از کشورها محسوب می شود که امروزه به دلیل وجود ویروس کرونا از اهمیت بیشتری برخوردار است. و اما دلیل این رفتار شامل موارد روانشناختی می شود که در ادامه ی این بخش به آن پرداخته ایم.

خوش بینی کاذب و اشتباه

بعضی از افراد هستند که با وجود دسترسی داشتن به منابع بهداشتی فقط از روی تنبلی دستان خود را نمی شویند. طرز فکر آن ها هم معمولاً یک طرز فکر خوشبینانه توهمی است . آن ها عقیده دارند که باید به آینده خوشبین بود و کاملاً طبیعی زندگی کرد. آن ها هیچ ترسی از آلودگی و کثیفی به خودشان راه نمی دهند که این خوشبینی کاملاً مضاعف و کاذب است.

این خوشبینی ممکن است در مواردی مثل سیگار کشیدن هم وجود داشته باشد. این افراد عقیده دارند که سیگار هیچ اثر منفی روی سلامت آن ها ندارد و در نتیجه باعث می شود که زیاده روی کنند و همین خوشبینی در نهایت آسیب جبران ناپذیری را برای آن ها ایجاد خواهد کرد.

تفاوت های فرهنگی

اهمیت دادن به شستشوی دست ها، جزء فرهنگ های بعضی از کشورها محسوب می شود. یک مطالعه فرانسوی در این مورد نشان می دهد که حدود 64 هزار انسان در 63 کشور عقیده دارند که حتما بعد از دستشویی به طور اتوماتیک باید دست با آب و صابون شسته شود. بیشترین افرادی که با آنها مصاحبه شده است، در کشورهای آسیایی مثل ایران، چین، ژاپن و کره جنوبی زندگی می کنند اما بعضی از کشورها این فرهنگ را ندارند و عقیده ای در این مورد وجود ندارد و همین باعث می شود که دستان خود را نشویند.

تفکرات تجربی و استدلالی

همانطور که گفتیم شستن دست ها در بعضی از افراد می تواند ریشه روانی داشته باشد. آنها به دلیل بعضی از تجربیاتی که دارند، از شستن دست ها سر باز می زنند. همانطور که می دانید، پزشکان بیشتر وقت خود را صرف شستن دست می کنند. جراحان نیز 10 درصد زمان خود را قبل از مراجعه بیمار در حال شستن دست هستند. 30 درصد زمان خود را بعد از مراجعه بیماران نیز دست می شویند، زیرا آن ها از لحاظ تجربی و استدلالی به اهمیت این کار پی برده اند.

موضوع فقط تنبلی نیست

دلیل اینکه برخی افراد به شستن دستها اهمیت نمیدهند فقط به دلیل تنبلی نیست بلکه به گفته ی کارشناسان این مسئله ریشه ی روانشناختی دارد. از روش تفکر فرد تا میزان خوش بینی کاذب، نیاز به احساس طبیعی بودن و میزان احساس انزجار که به همه ی این موارد در قسمت بالای این بخش اشاره شد، همه از عوامل روان شناختی هستند که به شکل ناخودآگاه موجب می شود افراد میلی به شستن دست هایشان نداشته باشند و در واقع این جهت گیری های نهفته ی ذهنی باعث بی توجهی بسیاری از انسان ها به مسئله ی مهمی به نام شستن دست ها می شود.

به نظر شما باید با وجود چنین افرادی چگونه رفتار کرد ؟ فقط تا جایی که می توانید بهداشت را رعایت کنید

معمولا از آنجایی که این افراد با صحبت های زیاد هم عقیده خود را تغییر نمی دهند، بهتر است که شما شستن دست ها را افزایش دهید و تا جایی که می توانید در یک مکان مشترک با این افراد قرار نگیرید و در هوایی که آن ها تتفس می کنند، نفس نکشید. البته مطالعات و آزمایش های مختلف نشان می دهد که اگر به صورت کاملاً علمی جرم ها و آلودگی هایی که روی دست این افراد در اثر نشستن دست خانه می کنند را به آن ها نشان دهیم، احتمال اینکه آن ها به شستن دست ها ترغیب شوند بسیار بالا است و می تواند در طولانی مدت آن را به یک عادت تبدیل کند. البته عادت کردن به این موضوع ممکن است مدت زمان زیادی برای آن ها طول بکشد.

پربیننده ترین چرا کالین پاول با وجود دو دوز واکسن در گذشت؟ بهترین راه کنترل فشار خون موج ششم کرونا در آبان قطعی است با این روش خشکی پوست دست را از بین ببریم چرا باید به رژیم گیاه خواری روی آورد؟!

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: دست شستن دست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۳۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید فضای رسانه را به سمت بهره‌وری سوق داد

محمد مهدی کوثری، کارشناس رسانه در پاسخ به این سوال که نقش رسانه تا چه اندازه می‌تواند در تربیت بچه‌ها تأثیرگذار باشد؟ گفت: در حال حاضر، رسانه مثل هوا در زندگی همه ما جاری است. زیرا ما؛ از همه اقشار و سنین و با افکار و عقاید مختلف با رسانه درگیر هستیم و با این مقوله و ابزار ارتباطی کار می‌کنیم و از مزایای آن بهره مند می‌شویم. به همین دلیل، طبیعتاً اگر بتوانیم این فضا را به سمت بهره‌وری و استفاده بیشتر پیش ببریم و از مزایای آن در زمینه‌های مختلف آموزش، توانمندی‌های فردی و... بیشتر استفاده کنیم کمک کننده است؛ بنابراین هر قدر به این سمت برویم و پیشرفت کنیم بدنبال آن، می‌توانیم از ابزار رسانه نیز، بهتر بهره‌مند شویم.

این کارشناس رسانه با اشاره به فراگیری رسانه در زندگی افراد بعد از شیوع ویروس کرونا در سال‌های گذشته تصریح کرد: رسانه به ویژه فضای مجازی بعد از شیوع بیماری کرونا در میان گروه‌های مختلف سنی بسیار فراگیر شد و به همین دلیل، هرقدر بتوانیم منابع و آورده‌های رسانه‌ای بهتری را برای همه اقشار جامعه فراهم کنیم و در اختیار آن‌ها قرار دهیم مفیدتر است و الان هم، می‌بینیم که به لطف خدا، تولیدات رسانه‌ای ما بیشتر شده اند؛ هم در سازمان صدا و سیما و هم در خارج از آن؛ به طوری که در فضای مجازی شاهد تولید بعضی از برنامه‌های خوبی هستیم. 

کوثری با اشاره به نقش والدین برای هدایت فرزندان در استفاده از ابزار رسانه ادامه داد: هنر والدین این است که در وهله اول، بتوانند فضای خانواده را به سمت و سویی پیش ببرند تا فرزندان و افراد خانواده بتوانند آورده و بهره‌وری بهتری از رسانه داشته باشند و در مرحله بعدی، همه افراد خانواده هم بتوانند از این طریق رشد کنند و خانواده بتواند به سمت متعالی شدن و بهره‌وری بیشتر از این ابزار پیش برود.

این کارشناس رسانه افزود: با توجه به این‌که بخش عمده‌ای از فضای زندگی افراد را رسانه تشکیل می‌دهد حتی می‌توان خانواده را از طریق رسانه جهت داد که این موضوع می‌تواند از فرزندان شکل بگیرد چراکه رسانه می‌تواند این اختیار را به پدر و مادر دهد تا مطالبی که آموزش آن‌ها و دسترسی به این مطالب سخت و دشوار است را راحت‌تر در اختیار داشته باشند و باید توجه کرد که در بحث رسانه برای کودکان می‌توان از فضاسازی استفاده کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • مرگ به دلیل شستن دست با تینر
  • (ویدئو) اولین صحبت‌های مادر «یسنا» درباره مفقود شدن دخترش
  • خدمات بهزیستی البرز به افراد دارای اختلال اتیسم
  • شستن دست با تینر جان مرد کهنسال مهابادی را گرفت
  • با سریع ترین روش های کاهش وزن آشنا شوید
  • چرا برخی مادران باردار مُهر می‌خورند؟
  • (عکس) شغل جدید لیونل مسی چیست؟
  • پول‌ های زیر فرش/ پردرآمدترین مشاغل خانگی کدام‌اند؟
  • باید فضای رسانه را به سمت بهره‌وری سوق داد
  • شستن دست با ماده مشتعل تینر جان مرد کهنسال مهابادی را گرفت