Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، یکی از پرچالش‌ترین مسائلی که از آغاز همه‌گیری کرونا در کشور مطرح شد، موضوع ارائه آمار بود چراکه آمار تعیین می‌کرد که چه تصمیمی گرفته شود. به همین جهت شفافیت در ارائه آمار هم دارای اهمیت بالایی است. مقام مسئولی که این وظیفه را برعهده می‌گیرد هم باید دقت نظر بالایی در اعلام آمار داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عواقب اشتباه رییس جمهور سابق در ارائه آمار کرونا

این روزها که واکسیناسیون در سطح گسترده در کشور انجام می‌شود، ارائه آمار دقیق و شفاف آن هم از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا افکار عمومی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و با افزایش میزان واکسیناسیون افکار عمومی هم متقابلا انتظار کاهش محدودیت‌ها را دارند و اگر این آمار به اشتباه کمتر یا بیشتر از مقدار واقعی اعلام شود یا مسئول مورد نظر در اعلام آن دقت نظر نداشته باشد، مردم به سیستم بهداشت و درمان کشور بی‌اعتماد می‌شوند. نمونه این بی‌دقتی در ارائه آمار را در سخنان حسن روحانی رییس جمهور سابق دیدیم که با اعلام خبر ابتلای ۲۵ میلیون ایرانی به کرونا که به دلیل یک بی‌دقتی و با استناد به تست‌هایی که جنبه تحقیقاتی داشتند نه تشخیصی، مطرح شد و عواقب این اشتباه ایجاد تردید در آمارهای رسمی کشور بود.

چندی پیش بهرام عین‌الهی؛ وزیر بهداشت دولت سیزدهم در سخنانی در تاریخ ۲۴ مهر اعلام کرد که تاکنون ۷۵ درصد مردم  کشور علیه ویروس کرونا واکسینه شده‌اند. این خبر زمانی که از زبان یک وزیر آن هم وزیری که نقش کلیدی در تصمیم‌گیری‌های حوزه کرونا دارد، اعلام می‌شود، یعنی خبر موثقی است چراکه وزیر بهداشت مقام مهمی محسوب شده و سخنان او هم ارزش خبری بسیاری دارند.

۵۷ درصد مردم واکسن زده‌اند نه ۷۵ درصد

این درحالی است که براساس آخرین خبری که از آمار واکسیناسیون توسط روابط عمومی وزارت بهداشت منتشر شده، تا ۲۶ مهر مجموعاً ۴۸ میلیون و ۹۵۶ هزار و ۶۹۳ نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت و ۲۵ میلیون و ۱۵۶ هزار و ۹۸۷ نفر هم دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند. با درنظر گرفتن جمعیت نزدیک به ۸۵ میلیون نفری ایران در حقیقت تقریبا ۵۷ درصد از مردم ایران واکسن زده‌اند که از این میان ۳۰ درصد هم دوز دوم را دریافت کرده‌اند، پس وزیر بهداشت در اعلام آمار با درنظر گرفتن تعداد کل واکسن‌های تزریق شده و بدون کسرتعداد واکسن‌های دوز دوم دچار اشتباه شده است.

این تناقض گویی در اعلام آمار آن هم توسط وزیر بهداشت، بر بی‎اعتمادی‌ها علیه کشور دامن می‌زند و طبیعتا بی‌اعتمادی مردم به سیستم درمانی اثرات جانبی خواهد داشت که یکی از آن‌ها تبعیت نکردن مردم از تصمیمات وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا است زیرا مردمی که از مسئولان خود صداقت و شفافیت ندیده‌اند دیگر تن به انجام قوانین وضع شده توسط آن‌ها هم نمی‌دهند.

بی‌اعتمادی مردم به نظام سلامت

به نظر می‌رسد که هنوز اهمیت ارائه آمار در نظر مسئولان کشور آشکار نشده که این روزها هر مسئولی در هر جایگاهی که هست به راحتی آمار ارائه می‌دهد. آمار به خصوص مواردی که تاثیر مستقیم در سرنوشت جمع کثیری از مردم دارد، باید توسط  نهاد مشخصی ارائه شود و فردی هم که مسئولیت ارائه آمار را برعهده دارد، باید توجیه شده باشد نه اینکه هر نماینده مجلس و عضو شورای شهری در مصاحبه‌های خود به راحتی آمار ارائه دهند و از همه بدتر اینکه وزیر بهداشت کشور برای ارائه آمار توجیه نشده باشد و در رسانه ملی و جایی که هر جمله‌ای که می‌گوید، به یک تیتر خبری تبدیل می‌شود، مرتکب اشتباه شود.

نادیده گرفته شدن زحمات کادر درمان

تاثیر دیگری که این تناقض‌گویی در ارائه آمار دارد در نادیده گرفته شدن زحمات کادر درمان است. کادر درمان  در دوران کرونازحمات بسیاری کشیدند و از جان گذشتگی‌های زیادی داشتند اما زمانی که مسئولان رده بالای وزارت بهداشت دچار خطا می‌شوند، این انگشت اتهام دروغ‌گویی به سمت همه اجزای نظام سلامت نشانه می‌رود و خشک و تر باهم می‌سوزند.

بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، تنها مرجع رسمی و معتبر برای ارائه آمارهای کشوری از شمار مبتلایان به ویروس کرونا، بهبودیافتگان و جان باختگان این ستاد بوده و ارائه آمار از سوی دستگاه‌های دیگر معتبر نیست و شخص ارائه دهنده هم باید حداکثر دقت را داشته باشد و اگر در این میان خطا و اشتباهی هم رخ داد، به سرعت اصلاح شود تا بی‌اعتمادی مردم به نظام سلامت عمیق‌تر نشود.

انتهای پیام/

پرستو خلعتبری کد خبر: 1115611 برچسب‌ها واکسن کرونا

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: واکسن کرونا ارائه آمار وزیر بهداشت بی اعتمادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۳۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش‌ از ۷۰ درصد مردم از عملیات وعده صادق احساس غرور کردند

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری آنا، محمدمهدی اسماعیلی با تبریک روز معلم، روز کارگر و روز خلیج فارس گفت: تغییر نام جزیره ابوموسی به بوموسی در دستور کار دولت قرار دارد؛ یاد شهدایی که در خلیج فارس به شهادت رسیدند از جمله شهید مهدوی را نیز گرامی می‌داریم.

وی همچنین با گرامی‌داشت یاد شهدایی که در جنگ با پرتغال به شهادت رسیدند، افزود: روز ملی خلیج فارس روز فتح بندرعباس و مناطق در اختیار پرتغال و روز شکست غربی‌ها از ملت ایران است که دولت شیعی صفوی توانست در این مبارزه پیروز شود.

وزیر فرهنگ پس از ارائه گزارش معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: کسانی که از میانسالی عبور کرده‌اند ارزش اقدامات مربوط به سلامت را می‌دانند؛ در همین راستا به تبیین گسترده در مورد ضرورت این کار نیاز داریم، انشاالله این رویکرد به عنوان بخش مهمی از فرهنگ عمومی کشور که تاثیر مستقیم بر سبک زندگی دارد، تلقی شود.

وی در ادامه پس از شنیدن گزارش رئیس شورای فرهنگ عمومی زنجان گفت: روند اینگونه است که اولویت‌های ملی را اعلام می‌کنیم که اولویت‌های استانی و شهرستانی هم در آن قرار دارد؛ اما مسأله واحدی نیستند؛ سال گذشته پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌ها و سبک‌زندگی را انجام دادیم، به ازای هر شهرستان می‌توانیم خروجی کتاب مستقلی را ارائه کنیم امسال هم مشابه سال ۱۴۰۲ اولویت‌هایی اعلام کردیم و وضعیت توصیفی ملی آنها بیان می‌شود.

اسماعیلی افزود: شورای فرهنگ عمومی استان‌ها برش استانی خود را خواهند داشت؛ شهرستان‌ها نیز همینطور، ممکن است در شهرستانی مسأله طلاق پررنگ باشد در شهرستانی دیگر مسأله مواد مخدر که باید همه این مسائل مدنظر قرار گیرد.

وزیر فرهنگ درباره عملیات وعده صادق گفت: بیش از ۷۰ درصد مردم از این عملیات احساس غرور کردند که عدد بسیار بالایی محسوب می‌شود و همه پاسخ جمهوری اسلامی را مبتنی بر اصول جهانی در حوزه تعاملات دیپلماتیک دانستند، پشتیبانی از اقدام نظامی در این سطح برای ما مغتنم است.

اسماعیلی ادامه داد: در سفر اخیر به پاکستان و سریلانکا هیچ اجتماعی نبود مگر اینکه مردم مسلمان این کشور‌ها با شور و شعف از این اقدام جمهوری اسلامی تشکر کنند.

با توجه به صورت گرفتن عملیات وعده صادق علیه رژیم صهیونسیتی، در مورد ثبت این روز در تقویم نیز بحث و بررسی صورت گرفت.

در این جلسه حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارشی از اقدامات انجام شده در هفته سلامت و محمدامین محمدی دبیر کارگروه تغذیه و سلامت خانواده در رویداد ملی خانواده و فرهنگ عامه گزارشی در مورد اقدامات اجرایی در حوزه سفره خانواده و ارتقای سطح سلامت تغذیه در بین جوانان و اعضای خانواده و توجه به جنگ فرهنگی و تغییر سبک تغذیه سالم در جامعه ارائه کردند.

در ادامه جلسه آیت الله علی خاتمی رئیس شورای فرهنگ عمومی زنجان نیز گزارشی از فعالیت‌های شورای فرهنگ عمومی این استان ارائه کرد.

بررسی مناسبت‌های تقویم ۱۴۰۴هجری شمسی نیز از دیگر دستورکار‌های این جلسه بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزیر بهداشت: حمل دارو توسط سکو‌های اینترنتی موجب تسهیل امور مردم می‌شود
  • ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است
  • مصوبه ارائه خدمات پزشکی رایگان به کودکان زیر ۷ سال ابلاغ شد
  • آمار مرگ‌ومیر زنجان در سال ۱۴۰۲ اعلام شد
  • شاکری: تامین اجتماعی آمار بیمه کارگران ساختمانی را شفاف ارائه دهد + فیلم
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • بیش‌ از ۷۰ درصد مردم از عملیات وعده صادق احساس غرور کردند
  • وال استریت ژورنال: شمار کشته‌ ها در غزه از دست مقامات در رفته
  • وال استریت ژورنال: شمار کشته‌ها در غزه از دست مقامات در رفته است
  • تناقض عجیب در پذیرش دانشجویان خارجی و کیفیت دانشگاههای ترکیه