Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، قرار بود طرح سهام عدالت که از حدود 16 سال پیش توسط رئیس جمهور وقت و با تصویب مقام معظم رهبری اجرا شد،‌ در راستای توانمندسازی 6 دهک کم‌درآمد جامعه سهامی از بهترین شرکت‌های دولتی شامل 49 شرکت در قالب سهام عدالت به مردم ارائه شود.

‌بعد از 15 سال این سهام آزاد شد و در حال حاضر ارزش پرتفوی سهام عدالت در کل کشور به اندازه 30 درصد تولید ناخالص داخلی کشور است، اما بعد از آزادسازی سهام عدالت درواقع این سهام به نوعی رهاسازی شد، به گونه‌ای که از 49 میلیون سهامدار عدالت، حدود 19 میلیون نفر روش مدیریت مستقیم را انتخاب کرده و 30 میلیون نفر روش غیرمستقیم یعنی اعمال مدیریت از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را انتخاب کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما بعد از حدود یک و نیم سال، حدود 2 میلیون نفر از سهامداران در روش مستقیم اقدام به فروش 30 درصد از سهام خود کردند که برخی از کارشناسان می‌گویند از دلایل مهم ریزش بازار در سال گذشته بوده است و در مورد سهامداران عدالت در روش غیرمستقیم هم به خاطر عدم مدیریت و بازارگردانی، ارزش پرتفوی سهام عدالت شرکت‌های استانی که اتفاقا دارای یک ترکیب ارزنده‌ای است، در بورس افت کرد و برخی از سهامداران روش غیرمستقیم هم سهام شرکت‌های استانی خود را به بهای ناچیز فروختند.

در این زمینه حسین امینی‌خواه، رئیس هیات مدیره کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری عدالت گفت: با وجود اینکه حدود 2 هزار میلیارد تومان از منابع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت برداشته و به صندوق توسعه و تثبیت بازار واریز شد، قرار بود از این منابع برای بازارگردانی سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی استفاده شود و از ریزش بیش از اندازه آن در بازار جلوگیری شود، اما این پول در صندوق تثبیت بازار رسوب کرد و هیچ بازاریابی از آن ندیدیم، نتیجه این شد که سهام شرکت‌های استانی سرمایه‌گذاری عدالت افت کردند به گونه‌ای که ارزش سهام برخی از این شرکت‌ها بین 40 تا 50 درصد هم کاهش یافت، در حالی که پرتفوی این سهام واقعا ارزنده و متنوع است.

وی افزود: متأسفانه روش مدیریت و برخورد دولت قبل با سهام عدالت به هیچ وجه درست نبود و چه کسانی که روش مدیریت مستقیم انتخاب کرده بودند و یا آنهایی که روش غیرمستقیم را برگزیده بودند، مجبور شدند سهام خود را به بهای ناچیز بفروشند، اما مطمئن باشید ارزش سهام عدالت رشد خواهد کرد، چون دارای پرتفوی متنوع و ارزشمندی است.

امینی خواه این را هم گفت که 352 شرکت سهام عدالت در شهرستان‌ها وجود دارد که درواقع پایگاه مردمی برای توانمندسازی اقتصاد به شمار می‌رود و می‌توان برای مدیریت سهام عدالت مردم از این ظرفیت استفاده کرد. در فرمان 8 ماده‌ای مقام معظم رهبری هم توصیه شده است که مردم در سهام عدالت ماندگار شوند و امور سهام عدالت از طریق مشورت با افراد خبره و کارشناس انجام شود.

به گفته وی، در حال حاضر 31 شرکت سرمایه‌گذاری استانی در کشور وجود دارد که از این تعداد تاکنون 26 شرکت وارد بورس شده و در تابلوی بورس معامله می‌شوند، شرکت سرمایه گذاری استان البرز با جدا شدن از استان تهران در حال تاسیس و شکل گیری است و 4 شرکت سرمایه‌گذاری از جمله تهران، سمنان و چهارمحال و بختیاری هنوز وارد بورس نشده‌اند. قطعا دولت جدید با برنامه‌ای که دارد قصد دارد سهام عدالت را به ریل اصلی خود برگرداند و نمایندگان مردم و سهامداران در مجامع شرکت‌های استانی و همچنین در مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر حضور پیدا کنند.

رئیس هیات مدیره کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری عدالت در مورد جا ماندگان سهام عدالت گفت: تعدادی از 6 دهک پایین درآمدی جامعه که مشمول سهام عدالت بودند، از قلم افتادند و تعدادی هم اخیرا جزء این 6 دهک قرار گرفتند که این افراد جزو کم‌درآمدهای جامعه هستند. همچنین 2 میلیون نفر از کسانی که قبلا همه مراحل سهام عدالت را طی کرده و حتی کارت پرس شده سهام عدالت هم در اختیار دارند، هم اکنون به دلیل مشکل نرم‌افزاری سازمان خصوصی‌سازی جزء سهام‌داران عدالت به شمار نمی‌روند، در حالی که حقی برای آنها توسط دولت وقت در نظر گرفته شده و باید سهام حتما به آنها اختصاص یابد.

امینی خواه همچنین گفت:‌ طبق برآورد حدود 20 میلیون نفر از 6 دهک کم درآمد جامعه نیز مستحق دریافت سهام عدالت هستند که امیدواریم در طرح اختصاص سهام به جاماندگان به آنها اختصاص پیدا کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سهام عدالت سهام سرمایه گذاری توسعه شرکت های سرمایه گذاری سرمایه گذاری استانی شرکت های استانی روش غیرمستقیم سهام عدالت میلیون نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۳۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جاماندگی بورس از بازار‌ها

این روز‌ها رکود و رخوت در صحنه معاملات بورس تهران به عادت و سنت همیشگی تبدیل شده است و تابلوی معاملات و نقشه بازار، سهامداران را هرروز میهمان رنگ سرخ می‌کند و نشانی از تمایلات به سمت ارتفاعات بالاتر در بازار مشاهده نمی‌شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، تداوم روند نزولی در تالار شیشه‏ای سبب شده است جریان پول در بازار نیز با حالتی مأیوس و ناامید نظاره گر دادوستد‌های روز‌های اخیر بورس تهران باشد. سرمایه‌گذاران حقیقی همچنان به خارج کردن پول از بازار ادامه می‌دهند و ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز رکودی بودن اوضاع بورس را مخابره می‌‏کند.

بازار از دریچه آمار

در جریان معاملات روز گذشته، شاخص کل برای سومین روز متوالی در مدار نزولی قرار گرفت و در سطح ۲ میلیون و ۲۶۸ هزار واحدی، کار خود را به اتمام رساند. شاخص کل که بعد از زدوده‌شدن سایه ریسک سیستماتیک، تا سطح ۲ میلیون و ۳۱۶ هزار واحدی نیز پیشروی کرده بود، در روز گذشته نیز ۰.۵۴ از ارتفاع خود را از دست داد تا از سقف تاریخی خود در کانال ۲ میلیون و ۵۰۰هزار واحدی، دورتر شود.

نماگر هموزن نیز که نشانی از اثرگذاری یکسان کلیه نماد‌های معاملاتی است و چهره بازار را به نحو مطلوب‌تری نشان می‌دهد، با افت ۰.۸ درصدی همراه شد. این شاخص نیز برای سومین روز متوالی در مسیر نزولی قرار گرفت. در فرابورس نیز شاخص کل این بازار با افت ۰.۷۵ درصدی همراه شد. در جریان دادوستد‌های روز سه‌شنبه بورس تهران، ۲۴۸ میلیارد تومان پول حقیقی از گردونه معاملات سهام خارج شد. ارزش معاملات خرد بازار نیز که شامل سهام و حق تقدم می‌شود، در روز گذشته رقم ۳ هزار و ۱۱۱ میلیارد تومان را ثبت کرد.

تطابق بازار‌ها با دلار

بازار‌های داخلی کشور (بازار سهام، سکه و طلا، خودرو و مسکن) در بازه زمانی بلندمدت همواره با توجه به وضعیت تورم عمومی کشور و قیمت دلار، خود را با تغییرات این متغیر‌ها همراه کرده اند. همسو با افزایش قیمت دلار و ثبت تورم‌های بالا در اقتصاد کشور، بازار‌ها نیز شاهد تاخت وتاز قیمتی و رشد‌های افسارگسیخته بوده‌اند.

حتی گاهی برخی از بازار‌ها موفق به سبقت‌گرفتن از تورم و دلار می‌شوند که این موضوع علاوه بر حفظ قدرت خرید سرمایه گذاران آن بازارها، بازدهی مثبت حقیقی را برای فعالان آن‌ها به ارمغان می‌آورد. حال در این میان، گاهی بنا به دلایل مختلفی مانند تصمیمات تاثیرگذار سیاستگذار، محدودیت‌های ایجادشده از سوی نهاد قانون‌گذار و چشم انداز منفی که نسبت به آینده بازار موردنظر وجود دارد شاهد جاماندگی قیمتی در بازار‌ها بوده ایم، اما نکته حائز اهمیت این است که اگرچه در کوتاه مدت، بازار‌ها در اثر عوامل منفی مختلف تاثیرگذار، قادر به حرکت موازی و همسان با سایر بازار‌ها و تورم نیستند، اما در بلندمدت بازار‌ها خود را از قید و بند این جاماندگی و عقب نشینی قیمتی رها می‌کنند و نماگر‌ها و قیمت‌های بازار‌ها خود را با تغییرات تورم و دلار همگام می‌کنند.

براساس آمار موجود، بازار سهام همچنان نسبت به رشد قیمت اسکناس آمریکایی واکنش درخوری نشان نداده است و می‌توان گفت که این بازار دیر یا زود در راستای جبران جاماندگی خود نسبت به دلار حرکت خواهد کرد. نکته قابل ذکر این است که در شرایط کنونی، تمایلات فروش در بازار بیش از میل به خرید است که این موضوع موجب عقب نشینی نماگر‌های تالار شیشه‌ای و قیمت‌ها در روز گذشته شد. فعالان بازار سهام فعلا امیدی به افزایش قیمت‌ها در این بازار ندارند و نقدکردن سهام را به کاهش ارزش سبد سهام خود ترجیح می‌دهند.

ریسک‌های بازار

تصمیمات خلق الساعه‌ای که هر از گاهی از سوی نهاد‌ها و مسوولان مختلف بازار سرمایه را مورد هدف قرار می‌دهند از جمله ریسک‌های داخلی موجود در اطراف بورس تهران است که هر یک به نوبه خود و از جنبه‌ای خاص مانع از رشد بیشتر قیمت‌ها در بازار سهام می‌شوند. اختلاف بیش از ۵۰ درصد میان دلار نیمایی و دلار بازار آزاد و نرخ بهره بالا نیز از جمله عوامل مهم دیگری است که بازار را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

به نظر می‌رسد تا زمانی که بخش اعظم این موانع و مشکلات حل‌و فصل نشوند، روند صعودی قدرتمندی در بازار شکل نخواهد گرفت که جاماندگی قیمت‌ها را جبران کند. همچنین نبود اعتماد در بازار نیز از دیگر عواملی است که مانع از ورود جریان پول به بازار می‌شود.

همان‌طور که در گزارش روز گذشته «دنیای اقتصاد» نیز اشاره شد: متاسفانه در سال‌های اخیر اعتماد، به حلقه مفقوده بورس تهران تبدیل شده است و همین موضوع باعث‌شده تا بازار سهام بعد از گذشت بیش از ۳سال که از ریزش قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای می‌گذرد، همچنان به روند آتی این بازار و مکانیزم‌های آن اعتماد کمی داشته باشد؛ به‌گونه‌ای که هر روند صعودی که در بازار سهام شروع می‌شود، سهامداران در انتظار فرارسیدن فرجام زودهنگام آن و سقوط آزاد قیمت‌ها هستند و در مقطع کنونی کمتر کسی پیدا می‌شود که افق سرمایه‌گذاری خود را بلندمدت قرار دهد. بی اعتمادی به‌گونه‌ای باعث تزریق بدبینی مفرط به جریان معاملات سهام می‌شود و در اذهان سهامداران رخنه و رسوخ می‌کند که کمتر کسی در تالار شیشه‌ای پیدا می‌شود در شرایط کنونی افق سرمایه‌گذاری خود را در این بازار به‌صورت بلندمدت قرار دهد.

دیگر خبرها

  • اعلام تاریخ دقیق واریز سود سهام عدالت
  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • تاریخ جدید واریز سود سهام عدالت اعلام شد
  • غفلت در بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز، چه بر سر آینده اقتصاد می آورد؟
  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • نظارت ها بر شرکت های بورسی برای واریز به موقع سود سهام عدالت چگونه است؟
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • تاریخ دقیق واریز سود سهام عدالت اعلام شد + جزئیات
  • ۲۳ درصد درآمد بودجه از سودِ سهام روی دوش بانک مرکزی
  • تعیین اعتبارات محرومیت‌زدایی استانی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس