Web Analytics Made Easy - Statcounter

 خبرگزاری آریا- تخته سه لایی به عنوان یک متریال مدرن و مقاوم شناخته می شود. در انواع صنایع کاربرد های مختلفی دارد. از گذشته های بسیار دور در تمدن ها و کشور های مختلف چوب به عنوان یکی از ابزار های اصلی شناخته می شد. در تهیه لوازم اولیه زندگی و ساخت و ساز از چوب استفاده می کردند.

چوب درختان کاربرد های مختلفی در صنایع مختلف دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طور مثال در ساخت و ساز های داخلی و خارجی ساختمان به طور گسترده استفاده می شوند. چوب این درختان به دو نوع تقسیم می شود:

درختان سوزنی برگ: در فصل سرما برگ ریزان ندارند. چوب اکثر این گونه ها نرم بوده و جرم مخصوص پایینی دارند. گره های بیشتری در این نوع چوب وجود دارد. به این دلیل از مقاومت پایین تری برخوردار هستند، مانند کاج و سرو.درختان پهن برگ: در فصل سرد خزان دارد و برگ هایشان می ریزند. چوب این درختان به سخت چوب معروف هستند که مقاومت بالایی دارند.

این نوع چوب تنوع رنگی و نقوش بسیار زیبایی دارد. نمای زیبایی بعد از رنگ آمیزی چوب ایجاد می شود. به دلیل مقاومت مکانیکی بالا در ساخت تخته سه لایی و تخته چند لا استفاده می شوند.

تخته سه لایی، ply wood

پیشرفت علم و تکنولوژی در صنعت چوب به دنبال این است که مقاومت چوب را از آنچه که هست بالاتر ببرد. در نتیجه ماندگاری بیشتری داشته باشد. از این رو ایده ساخت تخته ply wood یا چند لایه مطرح شد. بر اساس تعداد لایه های استفاده شده به سه گروه تقسیم می شود:

تخته سه لایی تخته هفت لاییتخته نه لایی

اولین قدم در ساخت تخته سه لا انتخاب یک چوب مناسب است. سپس چوب ها در اندازه های مناسبی برش داده می شوند. در مرحله بعد چوب ها در مخزن های بخار قرار داده می شوند. باعث می شود بافت چوب نرم شود، در نتیجه برش راحت تر انجام می شود.

با استفاده از دستگاه برش تکه های چوب را به صورت طولی برش می دهند. تکه های برش داده شده از یک دستگاه اسکنر عبور داده می ‌شوند. هرگونه ترک، گره یا مشکل در دستگاه به وضوح نمایش داده می شود.

سپس لایه ها را با چسب های مخصوص به یکدیگر می‌چسبانند. این لایه های بهم چسبیده و آغشته به چسب در دستگاه پرس قرار می گیرند تا خشک شده و به ضخامت مورد نظر برسند.

چسب مورد استفاده دو نوع است:

چسب صنعتی: چسبندگی و مقاومت بسیار بالایی دارد. برای درختان سخت چوب استفاده می شود. در صنایع مهم ساختمان سازی، کشتی‌سازی و... نیز استفاده می شود. چسب نشاسته، حیوانی و کازیین (تهیه شده از شیر): برای نرم چوب ها کاربرد دارد. برای ساخت میز صندلی، مبلمان، کابینت، کمدسازی و... استفاده می شوند.

مدرن چوب باکیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین مواد و متریال ها را در اختیار شما قرار داده است.

کاربرد و انواع تخته سه لایی

طبقه بندی های مختلفی بر اساس کاربرد و نوع چسباندن لایه های چوب عنوان می شود:

تخته سه لایی ضد آب: برای تهیه تخته سه لایه ضد آب از چسب های ویژه ای استفاده می شود. می توانید از تخته ضد آب در فضای آزاد و آب و هوای مرطوب استفاده کنید.تخته سه لایی معمولی: از چسب های معمولی استفاده می شود و ضد آب نیستند.

بین تخته سه لایی با پلی وود یک تفاوت مهم وجود دارد. تخته سه لا یکی از انواع تخته چند لا (ply wood) است. تمام لایه ها با چسب به یکدیگر چسبانده شده اند. در مقابل پلی وود (poly wood) از ترکیب خاک اره چوبو ترموپلاستیک (مواد بازیافتی) تولید می شود. برای نمای خارجی و داخلی ساختمان به عنوان یک جایگزین ارزان برای چوب استفاده می شود. ظاهری شبیه به چوب دارد.

انواع تخته سه لایی با توجه به روش چسباندن لایه های چوب عبارتند از:

تخته سه لا قالبی تخته سه لا پهنا تار تخته سه لا دراز تار تخته سه لا همگن تخته سه لا ناهمگن

تخته سه لایی کاربرد های گسترده ای دارد. از کاربرد های داخلی و خارجی ساختمان و قالب بندی تا پوشش و نمای ساختمان و... را می توان نام برد.

نوع دیگری از دسته بندی تخته سه لا بر اساس طراحی آن است:

ساختاری خارجی داخلی دریایی

مدرن چوب ارائه دهنده انواع محصولات پلای وود و پلی وود است که با تکنولوژی و متریال های روز دنیا ساخته می شوند. محصولات باکیفیت خود را در متراژ و ضخامت های استاندارد در اختیار مشتریان گرامی قرار می دهد.

تخته سه لایی

مزایای استفاده از تخته سه لایی

مزایای استفاده از تخته سه لایی عبارت است از

وزن بسیار سبکی دارد اما درجه مقاومت آن بسیار بالاست.نسبت به چوب معمولی قیمت بسیار ارزان تری دارد.در برابر نم و رطوبت نیز مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهد.به دلیل استفاده از متریال های اولیه باکیفیت از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است. از این نوع چوب برای مصارف داخلی مانند زیباسازی سقف، کف و تهیه لوازم خانه استفاده می شود. از تخته سه لایه ضد آب برای مصارف بیرونی و فضای باز مانند نمای ساختمان، بخش ساخت و ساز، کشتی سازی و... نیز استفاده می کنند.

به این نکته توجه داشته باشید که با توجه به نوع مصرف باید از نوع چوب و چسب آن اطلاع کامل داشته باشید.

تخته زیر پایی

در صنعت ساخت و ساز برخی از مصالح به صورت مستقیم استفاده می شوند. به عبارت دیگر کاربرد مستقیم دارند، اما برخی دیگر به صورت غیر مستقیم استفاده می‌ شوند، مانند تخته زیر پایی.

برای کار هایی مانند سفید کاری، گچ بری، رنگ آمیزی، تاسیسات و... باید ابزاری باشد که براحتی بتوان در فضای داخل یا خارج روی آن ایستاد و راه رفت.

کارگران ساختمانی و بنا ها از این تخته برای راه رفتن و تعادل خود استفاده می کنند و روی آن می ایستند. تخته بنایی به دو نوع تقسیم می شود:

ایرانی: با ضخامت 2.5 سانتیمتر و طول 4 متر ساخته می شود. در عرض های 10، 12 و 15 سانتیمتر طراحی و تولید می شوند.روسی: از چوب درختان سفید چوب استفاده می شود. مقاومت و استحکام بالاتری دارد. در طول های 3، 4 و 6 متر ساخته می شود. ضخامت آن 5.2 سانتی متر است که در عرض های 10، 12 و 20 سانتیمتر می توانید تهیه کنید.

جنس هر دو نوع تخته زیرپایی بسیار مرغوب و مقاوم است. در برابر پوسیدگی، نوسان دما، قارچ و کپک مقاومت بسیار بالایی دارند. وزن بسیار سبکی دارند و به راحتی قابل حمل و جابجایی هستند.



منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: تخته سه لایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۳۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ۷۷۰ امدادگر برای امدادرسانی به سیل‌زدگان ۱۳ استان/ اسکان اضطراری ۳۴۴ نفر

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ محمودی، رئیس سازمان امدادونجات هلال احمر، با اشاره به امدادرسانی در سیل و آبگرفتگی از ۴ تا ۹ اردیبهشت ١٤٠٣، گفت: ۱۳ استان (اصفهان، البرز، تهران، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، گلستان، مازندران، کرمان، هرمزگان و یزد) و ۵۷ شهرستان، نیاز به دریافت خدمات امدادی پیدا کردند.

وی با بیان اینکه امدادگران در این مدت زمان، به ۴۸۱۳ نفر امدادرسانی کردند، ادامه داد: ۱۹۷ تیم عملیاتی، شامل ۷۷۰ امدادگر، در ۹۱ عملیات شرکت کردند، ۳۴۴ نفر را اسکان اضطراری دادند و ۱۲۳ نفر را به مناطق امن منتقل کردند.

محمودی افزود: امدادگران با کمک دستگاه پمپاژ، آب تجمیع شده در ۲۹۲ واحد مسکونی را تخلیه کردند.

رئیس سازمان امدادونجات گفت: ۵۵ دستگاه چادر، ۶۸۴ تخته پتو، ۲۹۵ تخته موکت، ۲۰۶۶ کیلوگرم نایلون، ٢۴٠ بسته غذایی، ۹۵۸ قوطی کنسروجات، ١٩٤ قرص نان و ٥٤٠ کیلوگرم برنج بین افراد متاثر از سیل و آبگرفتگی توزیع شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پانوپتیکون و کاربرد آن در شهرسازی مدرن چیست؟
  • افتتاح نمایشگاه فرصت‌های متنوع یادگیری در هفته گرامیداشت مقام معلم
  • آیا منجمد کردن نان آن را سالم‌تر می‌کند؟
  • ویدئو| روش مدرن بازداشت توسط پلیس آمریکا
  • آیا قرار دادن نان در فریزر آن را سالم‌تر می‌کند؟
  • امدادرسانی به ۶۲۰۰ نفر در سیل و آبگرفتگی ۱۳ استان
  • خبر‌هایی از بزرگداشت هفته کار و کارگر در دامغان
  • حضور ۷۷۰ امدادگر برای امدادرسانی به سیل‌زدگان ۱۳ استان/ اسکان اضطراری ۳۴۴ نفر
  • امدادرسانی هلال‌احمر به ۱۳ استان در سیل و آب‌گرفتگی
  • حضور همدان با بسته‌های سرمایه‌گذاری جدید در نمایشگاه اکسپو