Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت خارجه چین توافق آکوس را بیانگر ذهنیت جنگ‌ سرد، استانداردهای دوگانه و تلاش برای نادیده گرفتن دستور کار سیاسی مشخص دانست و آمریکا را به عنوان تنها ابرقدرت سال‌های اخیر به پایبندی به ذهنیت جنگ‌سرد، تضعیف صلح و امنیت جهانی، به خطر انداختن ثبات استراتژیک بین‌المللی متهم کرد.

 وانگ ونبین سخنگوی وزارت خارجه چین درباره نگرانی دو کشور مالزی و اندونزی مربوط به توافق و مشارکت بین استرالیا، آمریکا و انگلیس موسوم به آکوس برای ساخت زیردریایی‌های اتمی به تلویزیون شنژن گفت: من درباره این گزارش‌ها مطلع شده‌ام.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اظهار نظرهای وزرای خارجه اندونزی و مالزی بیانگر نگرانی عمیق آنها در باره توافق سه جانبه آکوس و همکاری برای ساخت زیردریایی اتمی قابل تامل است چون این مساله، سیستم بین المللی عدم اشاعه را تضعیف کرده و توافق منطقه آزاد اتمی جنوب پاسیفیک و تلاش‌های کشورهای عضو آ.سه.آن را برای ایجاد منطقه عاری از تسلیحات اتمی در جنوب شرق آسیا به خطر می‌اندازد و اگر چنین اقدامی صورت گیرد، آنها یک خطر امنیتی بزرگ را ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: توافق سه‌جانبه آکوس بیانگر ذهنیت جنگ‌ سرد، استانداردهای دوگانه و تلاش برای نادیده گرفتن دستور کار سیاسی مشخص است که می‌تواند باعث تقابل قدرت‌های بزرگ در منطقه و ایجاد تحریک و مجبور کردن کشورهای منطقه برای مقابله شود.

آزمایش موشکی کره شمالی

وی درباره آزمایش اخیر موشکی کره شمالی گفت: پکن گزارش‌هایی در این باره دریافت کرده و اقدامات اخیر نظامی در شبه جزیره کره را مدنظر دارد. در حال حاضر اوضاع در منطقه در وضعیت جدی قرار دارد. کشورهای منطقه نگران این مساله هستند و باید با دیدی باز، اقدام به خویشتن داری کرده و متعهد به حفاظت از صلح و ثبات در شبه جزیره کره باشند. آنها باید به گفتگو و مذاکره پایبند بمانند. ما برای حل مساله اتمی شبه جزیره کره به صورت مشترک فعالیت داریم.

تسلیحات هسته‌ای آمریکا

وانگ ونبین در واکنش به سخنان لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا که گفته بود "ساخت تسلیحات و ظرفیت‌ها و سیستم‌های پیشرفته از سوی چین تنها باعث تنش‌های بیشتر در منطقه می‌شود"، گفت: چین به طور قاطع با مطرح شدن اصطلاح "تهدید چین" از سوی آمریکا مخالفت می‌کند. پکن همواره برای حفظ صلح جهانی، مشارکت در توسعه جهانی، حفظ نظم بین‌المللی و تامین منافع عمومی تلاش می‌کند و بی وقفه از یک سیاست دفاعی ملی که دارای ماهیت دفاعی است و یک استراتژی اتمی برای دفاع از خود پیروی کرده و نیروهای اتمی خود را همیشه در سطح حداقلی مورد نیاز برای حفظ امنیت ملی نگه داشته می‌دارد.

وی ادامه داد: چین هرگز در رقابت تسلیحات هسته‌ای با هیچ کشوری شرکت نخواهد کرد. تنها هدف، توسعه توانمندی‌های نظامی لازم چین، حفاظت از منافع امنیتی مشروع آن است. رشد چین، نیروی صلح جهانی را تقویت می‌کند. مادام که کشوری قصد تهدید یا تضعیف حاکمیت، امنیت و تمامیت ارضی چین را نداشته باشد، مورد تهدید قدرت دفاعی ملی چین هم قرار نخواهد گرفت.

وزیر خارجه چین در ادامه صحبت‌هایش گفت: ایالات متحده نه تنها بزرگترین و پیشرفته‌ترین زرادخانه اتمی جهان را در اختیار دارد، بلکه تریلیون‌ها دلار برای ارتقای "سه گانه هسته‌ای" خود سرمایه گذاری می‌کند. با بیان "تهدید چین"، آنچه ایالات متحده واقعا در پیش گرفته این مساله است که به دنبال توجیهی برای تقویت قابلیت‌ها و ظرفیت‌های نظامی خود و به دنبال امتیاز امنیت مطلق است.

او تصریح کرد: همانطور که همه می‌دانند ایالات متحده از "معاهده محدودیت سیستم‌های موشکی ضد بالستیک و پیمان نیروهای هسته‌ای میان برد" خارج شده است. مدت‌هاست که ایالات متحده تنها کشوری است که مانع مذاکرات درباره پروتکل تایید کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی شده است. درضمن، آمریکا تلاش‌های مذاکره برای کنترل تسلیحات فضایی را متوقف و زیردریایی‌های اتمی را به کشورهای فاقد سلاح هسته‌ای منتقل می‌کند که این مساله، خطر اشاعه تسلیحات هسته‌ای را افزایش می‌دهد.

وانگ ونبین همچنین ادامه داد: ایالات متحده به عنوان تنها ابرقدرت در سال‌های اخیر همچنان به ذهنیت جنگ‌سرد پای‌بند است و آنچه که انجام می‌دهد، تضعیف صلح و امنیت جهانی، به خطر انداختن ثبات استراتژیک بین‌المللی است. ادعای واشنگنتن مبنی بر تشدید رقابت تسلیحاتی چین با هدف این است که تقصیر را به گردن دیگران بیندازد و توجه‌ها را منحرف کند. طرف آمریکایی باید از طرح "تهدید چین" دست بردارد، رویکردی مسئولانه از خود نشان دهد، نقش مناسب خود را به عنوان یک کشور اصلی ایفا کند و با جامعه بین‌المللی برای حفظ تعادل و ثبات استراتژیک جهانی و دستیابی به امنیت مشترک برای همه کشورها همکاری کند.

استرالیا و سین‌کیانگ

سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سوالی درباره اینکه موسسه سیاست استراتژی استرالیا در جدیدترین گزارش خود مدعی "معماری سیاسی" پکن در سین‌کیانگ و جمع‌آوری داده‌های انبوه از میلیون‌ها اویغور شده، گفت: این موسسه که شما به آن اشاره کردید مدت‌هاست که دروغ‌های زیادی را درباره چین و سین‌کیانگ منتشر کرده است و تحلیل‌ها و گزارش‌های این موسسه از سازمان‌های غیردولتی مستقر در آمریکا است که ضد چین هستند یا شواهدی است که نمی‌توان آنها را مورد تایید قرار داد. یافته‌های این نهاد بر اساس و مبنای واقعی نیست و بر خلاف تحقیقات آکادمیک هستند. این گزارش دستکاری شده و تنها دروغ‌هایی را منتشر می‌کند.

افغانستان

وی در خصوص افغانستان نیز گفت: پکن با طرف‌های مرتبط افغان در ارتباط است اما هنوز اطلاعاتی در این باره منتشر نشده است.

دموکراسی

او گفت: دموکراسی یک شعار نیست. نباید از "دموکراسی" به عنوان توجیهی برای مخفی کردن ناتوانی و شکست خود در کشورداری استفاده کرد و اجازه داد مردم بهای سنگینی را برای تبعیض‌های نژادی گسترده، افزایش شکاف اجتماعی و افزایش شکاف بین ثروتمندان و فقرا بپردازند.

وی افزود: دموکراسی اصول متعصبانه نیست. نباید سعی کرد دموکراسی را به ماده‌ای غذایی مثل کوکاکولا تبدیل کنیم؛ طعم این نوشیدنی در سراسر جهان یکسان است و کشورها را از حق و آزادی برای کشف مسیر دموکراتیک خود، بدون توجه به تنوع تاریخی، فرهنگی، نظام اجتماعی و مرحله توسعه کشورها محروم می‌کند. دموکراسی توجیهی برای تحمیل هژمونی و تسلط نیست. نباید از ایدئولوژی و ارزش‌ها برای سرکوب سایر کشورها و پیشبرد استراتژی ژئوپلیتیک، ایجاد دوگانگی و رویارویی در عرصه بین‌المللی استفاده کرد و جهان را تحت لوای دموکراسی به دوران خطرناک جنگ سرد سوق داد. آنچه اکنون به شدت مورد نیاز است "اجلاس برای دموکراسی" یا ایجاد "اتحاد دموکراسی‌ها" نیست بلکه تلاش برای تقویت هماهنگی و همکاری جهانی بر اساس رعایت هنجارهای حاکم بر روابط جهانی است که توسط منشور سازمان ملل متحد و به طور مشترک نشان داده می‌شود. به چالش‌های جهانی مانند پاندمی کرونا و تغییرات آب و هوایی بپردازید و به پیشرفت بشریت بپردازید.

وانگ ونبین همچنین ادامه داد: تحریک بیگانه هراسی، تفرقه و مقابله به اسم دموکراسی، اقدامی در راستای پایمال کردن و خیانت به روح و ارزش‌های دموکراتیک است. این روند فقط آشفتگی و هرج و مرج را برای جهان دارد و صلح و توسعه بشر را تضعیف می‌کند. جامعه بین‌الملل باید به مقاومت و مخالفت با آن بپردازد./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: ایالات متحده بین المللی وانگ ونبین ذهنیت جنگ خارجه چین هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۴۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«شویگو» دستور افزایش تولید تسلیحات در روسیه را صادر کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یورو نیوز، روسیه امروز چهارشنبه اعلام کرد که همگام با تحویل سلاح‌ های آمریکایی به اوکراین، ظرفیت تولید تسلیحات خود را افزایش می‌ دهد.

بر اساس اعلام این رسانه، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه امروز در سخنانی ضمن صدور دستوری مبنی بر افزایش تولید اسلحه تاکید کرد که تحویل تسلیحات برای جنگ اوکراین باید تسریع شود.

بر این اساس، دستور وزیر دفاع روسیه در حالی صادر شد که جو بایدن رئیس‌ جمهور آمریکا هفته گذشته مصوبه کنگره مبنی بر اختصاص ۶۱ میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین را امضاء کرد.

این کمک‌ ها شامل تجهیزات توپخانه‌ ای، سامانه‌ های راکتی، مهمات ضدتانک و دیگر انواع تسلیحات می‌ شود.

روند رأی‌گیری و تصویب لایحه کمک ۶۱ میلیارد دلاری برای اوکراین، ظرف چند دقیقه انجام شد؛ اتفاقی که بعد از چند ماه بلاتکلیفی لایحه در مجلس نمایندگان، حاکی از آن بود که قانونگذاران آمریکایی فارغ از تمایلات حزبی، به طور متفق‌القول حامی تداوم حمایت از اوکراین هستند؛ بایدن نیز سپس آن را امضاء کرد.

این در حالیست که یک سیاستمدار فرانسوی پیشتر در سخنانی تاکید کرد که کمک جدید آمریکا به کی یف تنها منجر به افزایش قربانیان در اوکراین خواهد شد.

«فلوریان فیلیپات»، رهبر حزب میهن پرستان فرانسه و نامزد انتخابات پارلمان اروپا در واکنش به تصویب لایحه اختصاص ۶۱ میلیارد دلار به اوکراین توسط مجلس نمایندگان آمریکا گفت که این رای چیزی را تغییر نخواهد داد و تنها منجر به طولانی شدن زمان جنگ و افزایش قربانیان خواهد شد.

کد خبر 6094670

دیگر خبرها

  • «شویگو» دستور افزایش تولید تسلیحات در روسیه را صادر کرد
  • وقایع دانشگاه‌های آمریکا وجهه دموکراسی غرب را نابود کرد
  • آیت‌الله علم‌الهدی: وقایع دانشگاه‌های آمریکا وجهه دموکراسی غرب را نابود کرد
  • استولتنبرگ: اعتماد اوکراین به ناتو خدشه‌دار شده است
  • وقتی نقاب دموکراسی غرب فرو افتاد + فیلم
  • پنتاگون: نه تنها اف-۱۶، بلکه تسلیحات دیگر به اوکراین ارسال می‌کنیم
  • دموکراسی دروغین آمریکا و برخورد‌های دوگانه
  • صنعا: سرکوب دانشجویان موید دروغ بودن شعار دموکراسی آمریکاست
  • دموکراسی دروغین آمریکا و برخوردهای دوگانه
  • سرکوب دانشجویان ضد صهیونیستی برگ دیگری از دموکراسی دروغین آمریکا را رقم زد