Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@13:13:36 GMT

تصویرسازی و نقاشی روایاتی از واقعه کربلا

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۴۴۵۰۵

تصویرسازی و نقاشی روایاتی از واقعه کربلا

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، کتاب «وَقَعَةُ الطَّف» از نسخه‌های ارزشمندی است که درباره واقعه کربلا نگارش شده و قرار است به همت این فرهنگستان تصویرسازی شود. مهدی مکی‌نژاد، عضو هیأت‌علمی فرهنگستان هنر که دبیری هنری این رویداد را بر عهده دارد، درباره موضوع این کتاب توضیح داد و گفت: «وَقَعَةُ الطَّف» کتابی بازسازی‌شده از کتاب مفقود ابومخنف اَزْدی (متوفی ۱۵۷ ق)، درباره واقعه کربلاست که تا به حال چندین نسخه بار ترجمه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مکی‌نژاد درباره معتبرترین نسخه این کتاب یادآور شد: یکی از این کتاب‌ها را آیت‌الله محمدهادی یوسفی‌غروی تصحیح و گردآوری کرده است که با بررسی‌های انجام‌شده، این نسخه دارای اعتبار بیشتری است و ما آن را برای تصویرسازی انتخاب کرده‌ایم.

دبیر هنری این رویداد ادامه داد: واقعه کربلا موضوعی بسیار مهم در وقایع تاریخی و مناسک مذهبی ماست و برای تاریخ تشیع اهمیت بسیاری دارد. قریب ۱۴۰۰ سال از این واقعه تاریخی می‌گذرد و مانند هر واقعه تاریخی دیگری روایت‌های مختلفی از آن در طول تاریخ نقل شده است. بر اساس تحقیقات ما و بررسی تطبیقی‌ای که انجام شده است، روایت‌های این کتاب مستندترین روایت‌هایی است که با فاصله‌ای نزدیک از واقعه کربلا توسط ابومخنف جمع‌آوری و نقل شده است.

وی هدف از تصویرسازی این کتاب را این‌گونه بیان کرد: علاوه بر ادای دین به ساحت امام سوم شیعیان، امام حسین (ع)، هدف از تصویرسازی این کتاب ادامه‌دادن سنت تصویرسازی و نقاشی است که در ایران وجود داشته است. بر این اساس، فرهنگستان هنر تصمیم گرفت این متن تاریخی به دست نقاشان قهوه‌خانه‌ای تصویرسازی شود.

عضو هیأت‌ علمی فرهنگستان هنر درباره تحریف‌های صورت‌گرفته عنوان کرد: اصولاً حادثه‌های بزرگ تاریخی، به دلیل گستردگی و اهمیتشان، دچار دخل و تصرف و گاهی تحریف نیز می‌شوند. با نگاه به گذشته تاریخی درمی‌یابیم راویان این واقعه، از قبیل نقالان، نقاشان، مداحان و روضه‌خوانان، تحریف‌هایی صورت داده‌اند، لذا فرهنگستان هنر وظیفه دارد که متن اصلی را در اختیار هنرمندان قرار دهد و از آنها بخواهد این متن را با خلاقیت هنری برای نسل آینده به تصویر بکشند تا هم سنت مصورسازی کتاب حفظ شود و هم از تحریف‌های احتمالی جلوگیری شود.

وی ادامه داد: با موافقت رئیس فرهنگستان هنر، تصویرسازی این کتاب را هنرمندان قهوه‌خانه‌ای انجام خواهند داد که از لحاظ اجرایی به این تم و محتوا نزدیک‌ترند، چون نقاشان قهوه‌خانه‌ای، به‌طور سنّتی، درباره موضوعات رزمی و بزمی و مذهبی کار می‌کنند که حوادث کربلا در شاخه مذهبی‌شان زبانزد است.

مکی‌نژاد به برگزاری نمایشگاهی از آثار و نشر تصویرسازی‌ها در قالب کتاب به‌عنوان دستاوردهای این کار اشاره و درباره چگونگی اجرای آن تصریح کرد: این کتاب روایت‌های مختلفی را تصویر کرده است که بر اساس تعداد هنرمندان و توانایی آنها، بین دوازده تا چهارده روایت انتخاب شده و این روایت‌ها را هنرمندان نقاشی می‌کنند. تا به امروز ۱۰ هنرمند شناسایی شده و اعلام مشارکت کرده‌اند و امیدواریم بتوانیم روند تولید اثر را نیز مستندسازی کنیم.

کد خبر 5332271

منبع: مهر

کلیدواژه: فرهنگستان هنر کربلا تصویرگری جشنواره فیلم کوتاه تهران نقاشی تئاتر ایران موسیقی ایرانی سریال ایرانی خانه موسیقی سازمان صداوسیما محمد خزاعی فیلم کوتاه فیلم سینمایی آکادمی اسکار سینمای مستند شبکه سه سیما شبکه مستند سیما فرهنگستان هنر واقعه کربلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۴۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان اسناد ملی ایران به کتابخانه‌های آذربایجان‌غربی کتاب هدیه کرد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: چهار هزار نسخه کتاب از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به این نهاد اهدا شده تا در اختیار متقاضیان در استان قرار گیرد.

خدیجه معصومی اظهار کرد: این تعداد کتاب در موضوعات مختلف ادبیات، کمک درسی، کودک بوده و به ارزش تقریبی ۱۰ میلیارد ریال توسط کتابخانه ملی ایران برای استفاده اعضا و مخاطبان به کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی اهدا شد.

وی اظهارکرد: کتب اهدا شده پس از نیازسنجی در سطح کتابخانه‌های عمومی استان توزیع و پس از آماده سازی در دسترس اعضای کتابخانه‌های عمومی قرار خواهد گرفت.

اهدای کتاب اقدامی در راستای غنی سازی منابع کتابخانه‌های عمومی و ارتقای فرهنگ مطالعه بوده و سال گذشته نیز چهار هزار جلد کتاب به ارزش هشت میلیارد ریال از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور به این نهاد اهدا شد و علاقه‌مندان جهت اهدای کتاب می‌توانند به کتابخانه‌های عمومی سراسر استان مراجعه کنند.

آذربایجان غربی دارای ۱۰۱ کتابخانه عمومی است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • «آفرینش تو برای ما مهم است» در برج آزادی آغاز به کار می‌کند
  • آماده سازی مصلی تهران برای برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
  • سازمان اسناد ملی ایران به کتابخانه‌های آذربایجان‌غربی کتاب هدیه کرد
  • باید و نبایدهای کتاب دینی برای بچه‌های امروز
  • تلقین، خاطرات را تغییر می‌دهد!/ اثر تصویرسازی ذهنی بر حافظه
  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان در سال گذشته
  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان طی سال گذشته
  • آماده سازی سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران (عکس)
  • کسب چهار افتخار علمی بین‌المللی توسط عضو پیوسته فرهنگستان علوم
  • تجدید چاپ مجموعه کتاب «کودکی نامداران»