Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-27@03:24:03 GMT

یارانه ۸۰۰ هزار تومانی واریز می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۴۴۹۴۷

یارانه ۸۰۰ هزار تومانی واریز می‌شود؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رئیس جمهور در زمان انتخابات بیان کرده بود احتمالا از آذرماه مبلغ یارانه نقدی افزایش پیدا کند. اما مبلغ افزایش یارانه چقدر است و مشمولان یارانه چه کسانی هستند؟

یارانه ۸۰۰ هزار تومانی واریز می‌شود؟

 هرچند رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌گوید یارانه نقدی تاثیری در بهبود معیشت مردم نداشته، اما آخرین اخبار حاکی از افزایش این مبلغ احتمالا تا پایان فصل پاییز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه عده‌ای معتقدند ترکیب دولت رئیسی در کنار وعده‌های انتخاباتی او احتمال محقق‌شدن تغییرات در نظام پرداخت یارانه را جدی‌تر می‌کند، اما کسری بودجه و منابع مالی مورد نیاز برای اجرای این طرح‌ها همچنان محل سؤال هستند، علاوه بر اینکه براساس اظهارات پیش از انتخابات رئیسی، احتمالا باید تا پایان فصل پاییز در انتظار وقوع تحولات یارانه‌ای بمانیم.

یارانه نقدی، دومین واریزی مهر بود. این یارانه نیز براساس زمانبندی در روز بیستم مهر به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. مبلغ این یارانه نیز طی چندین سال گذشته بدون تغییر بوده، به نحوی که همه‌ی خانوار‌های مشمول مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به‌ازای هر یک از اعضای خانواده دریافت می‌کنند.با وجود چنین روندی تاکنون دو سناریو رقم دار منتشر شده است.

اولین آن مربوط به اظهارات ابراهیم رئیسی است که برای کاهش هزینه خانواده‌ها وعده داده که کارت اعتباری معیشت صادر می‌شود. بر این اساس به ازای هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و دو دهک بعدی ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه قرض‌الحسنه با کارمزد دو درصد تخصیص یابد.

این یارانه برای خانواده پنج نفره سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و برای دهک‌های چهارم و پنجم ۱۵۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر است. آنطور که رئیسی گفته این کمک‌های معیشتی قرار است به دولت برگردد، اما او گفته به خانواری که در پرداخت اقساط مشکل داشته باشد یارانه بازپرداخت تعلق می‌گیرد.

علاوه بر این، جوان‌ترین وزیر کابینه دولت رئیسی موافقت خود را با افزایش یارانه‌ها اعلام کرده است.

جدا از بدنه دولت، در مجلس نیز زمزمه‌های در حوزه کاهش یا افزایش یارانه‌ها وجود دارد، مجلسی‌ها به دنبال این هستند که موضوع حذف یارانه‌ها را به رفراندوم بگذارند.

آیا دولت و مجلس یارانه‌ها را افزایش خواهند داد؟

به گزارش سازمان هدفمندسازی یارانه‌های کشور، مدیرعامل این سازمان یادآور شد؛ دراین ماه، «دهمین قسط» از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی، از حساب سرپرستان خانواده‌هایی که این وام را دریافت کرده‌اند، کسر می‌شود.

بر اساس گفته ابراهیم رئیسی، هر یک از اعضای خانوار دهک‌های اول تا سوم نفری ۲۰۰ هزار تومان یارانه می‌گیرند. یارانه دهک‌های چهارم و پنجم هم نفری ۱۵۰ هزار تومان است. بر اساس وعده رئیسی، هر خانوار چهار نفره در آذرماه باید منتظر یارانه ۸۰۰ تا۶۰۰ هزار تومانی باشد.

این در حالی است که اکنون رقم یارانه نقدی ماهانه نفری ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است و مجموع یارانه نقدی یک خانوار چهار نفره ۱۸۲ هزار تومان است.

توضیحات وزیر رفاه درباره حذف یارانه  پردرآمد جامعه

 عبدالملکی درباره چگونگی حذف یارانه پردرآمدها توضیحاتی داد.

،عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تغییر رقم یارانه گفت: هنوز هیچ تصمیم قطعی درباره مبلغ یارانه‌ها گرفته نشده است بحث‌های زیادی در حال مطرح شدن است، ولی هیچ تصمیم نهایی اخذ نشده است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: ۳ دهک بالاتر بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها باید از گروه یارانه بگیران حذف شوند، ولی هنوز بانک‌های اطلاعات اقتصادی ما کامل نیست که بخواهیم این کار را انجام دهیم و فعلا باید صبر کنیم و آن زمان مجددا دولت تصمیم‌گیری خواهد کرد.

عبدالملکی در پاسخ به این سوال که آیا به دنبال حذف یارانه پر درآمد‌ها هستید؟، تصریح کرد: تکلیف قانونی ما حذف پر درآمد‌ها از لیست یارانه بگیران است ما مسئول این هستیم که زیر ساخت اطلاعاتی را فراهم کنیم، اما کم و کیف و زمان‌بندی آن با دولت است.

آمار عجیب از پرداخت یارانه پنهان

در سال گذشته در مجموع ۱.۶ هزار هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در کشور توزیع شده که این رقم معادل ۴۶ درصد از حجم نقدینگی کشور در سال ۹۹ بوده است.

ایران در جمع بزرگترین پرداخت‌کنندگان یارانه انرژی در جهان است. در حالی که مجموع یارانه انرژی پرداخت شده در جهان در سال ۲۰۲۰ میلادی، کمی بیش از ۱۸۱ میلیارد دلار بوده، ایران در مجموع سال گذشته میلادی ۲۹.۶ میلیارد دلار یارانه به بخش انرژی پرداخت کرده است که نشان می‌دهد بیش از ۱۶ درصد از یارانه انرژی پرداخت شده در جهان سهم ایران است.

گزارش تفریق بودجه سال ۹۹ نیز نشان می‌دهد ایرانی‌ها بیش از ۱.۶ هزار هزار میلیارد تومان یارانه پنهان دریافت کرده‌اند که از این میزان ۱.۴ هزارهزار میلیارد تومان مربوط به بخش‌های مختلف انرژی از گاز طبیعی تا فرآورده‌های نفتی و آب و برق است.

در واقع حدود ۹۰ درصد از یارانه پنهانی که در سال گذشته در ایران پرداخت شده مربوط به بخش انرژی است.

عضویت در بیتکس ۲۴؛ امن‌ترین و سریع‌ترین راه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال

در این میان گاز طبیعی با سهمی ۶۳ درصدی بالاترین یارانه را به خود اختصاص داده است. بعد از آن پنج فرآورده اصلی نفت و سوخت هوایی با سهمی ۲۵ درصدی قرار دارند.

کالاهای اساسی اما فقط حدود ۱۱ درصد از یارانه نقدی را به خود اختصاص داده‌اند و سهم آب و برق نیز در مجموع کمی بیش از یک درصد را نشان می‌دهد.

با این حساب، یارانه پنهانی که در سال ۹۹ برای گاز طبیعی پرداخت شد عددی معادل ۹۸۰ هزار میلیارد تومان است که بیش از هر چیز به دلیل عدم رعایت الگوی مصرف در بخش خانگی، فرسوده بودن وسایل گرمایشی از موتورخانه‌ها گرفته تا بخاری‌ها و بازدهی پایین نیروگاه‌های برق حرارتی کشور است.

در بخش فرآورده‌های نفتی نیز که ۴۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان دریافت کرده، عدم افزایش قیمت این فرآورده‌های در سال‌های اخیر در مقابل افزایش قیمت جهانی آن باعث شده تا دولت مجبور به پرداخت مابه‌التفاوت این قیمت به پالایشگاه‌های کشور باشد.

اگرچه این اعداد به خودی خود بسیار بزرگ هستند اما زمانی که آن را با اعداد کلان بودجه و عملکرد آن در سال گذشته مقایسه کنیم عمق فاجعه مشخص می‌شود.

۱.۶ هزارهزار میلیارد تومان در واقع ۲.۵ برابر عمملکرد بودجه عمومی دولت در سال ۹۹ است. همچنین این عدد چیزی معادل ۴۶ درصد از حجم نقدینگی کشور در سال گذشته به شمار می‌رود.

براساس تراز سال ۹۷، مصرف فعلی انرژی کشور معادل ۶.۳ میلیون بشکه نفت در روز است که چنان‌چه برنامه‌های بهینه‌سازی انجام شود، قابلیت صرفه‌جویی ۵۰ درصدی مصرف انرژی وجود خواهد داشت.

در طول دهه‌های اخیر عرضه انرژی اولیه کشور به‌طور متوسط سالیانه سه درصد رشد داشته و با توجه به رشد تولید ناخالص داخلی موجب روند افزایشی شدت مصرف انرژی اولیه شده است. در حالی که شدت مصرف انرژی جهان در طول دهه‌های گذشته روند کاهشی داشته است.

شدت عرضه انرژی در ایران بیش از سه برابر متوسط جهانی است و ایران از نظر میزان عرضه انرژی نزدیک به کشور آلمان است اما شدت مصرف انرژی ایران ۶ برابر آلمان است.

این در شرایطی است که میزان تولید ناخالص آلمان با توجه به شاخص برابری قدرت خرید بیش از سه برابر و بدون در نظر گرفتن این شاخص ۶ برابر ایران است و این اعداد نشان می‌دهد مصرف انرژی در ایران در خدمت بخش غیرمولد است.

بیشترین یارانه را این افراد می‌گیرد

طبق گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹، در سال مذکور مبلغ ۱۶۰۳ هزار میلیارد تومان تحت عنوان یارانه پنهان (یارانه کالاهای اساسی، پنج فرآورده نفتی و سوخت هوایی، گاز طبیعی، برق و آب) پرداخته شده است.

طبق گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹، در سال مذکور مبلغ ۱۶۰۳ هزار میلیارد تومان تحت عنوان یارانه پنهان (یارانه کالاهای اساسی، پنج فرآورده نفتی و سوخت هوایی، گاز طبیعی، برق و آب) به شرح جدول پرداخته شده و یا به حساب بدهکاری دولت منظور شده که حدود ۲.۵ برابر عملکرد بودجه عمومی دولت و ۴۶ درصد حجم نقدینگی در سال ۹۹ بوده است.

بیشترین یارانه پنهان، مربوط به گاز طبیعی است که علت آن را می‌توان مصرف زیاد گاز طبیعی در صنایع و بخش خانگی در فصل سرما برشمرد.

این حجم از مصرف گاز طبیعی ناشی از سیاست‌های اشتباه استفاده از گاز طبیعی به عنوان منبع اصلی گرمایشی بیشتر خانوارهای کشور و کیفیت پایین تجهیزات مرتبط است که علاوه بر خسارت مالی شدید، آلودگی هوای شهرها را هم به دنبال خواهد داشت.

همچنین بعد از گاز طبیعی، بیشترین یارانه به پنج فرآورده اصلی نفتی و سوخت هوایی تعلق دارد.

قطع یارانه‌ها جدی شد؟

پس از دو سال از آغاز پرداخت یارانه تورم ایجاد شد و این تورم به گونه‌ای بود که چند برابر درآمد مردم بابت این قضیه افت کرد و زیان این ۴۵ هزارو ۵۰۰ تومان بسیار بیشتر از منفعت آن بود.

بودجه سال ۱۴۰۱ در حالی کمتر از دو ماه دیگر باید برای بررسی به مجلس ارایه شود که بزرگ‌ترین چالش آن یعنی کسری احتمالی منابع پیش‌بینی‌هایی را برای حذف برخی یارانه‌ها قوت می‌بخشد. این در حالی است که اخبار مشخصی از جلسات برگزار شده پیرامون لایحه بودجه سال آینده به بیرون درز نکرده و حتی روز یکشنبه نیز مجلس در این‌باره جلسه غیرعلنی برگزار کرد.

مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه در جلسه اخیر ستاد تهیه و تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، با اشاره به موضوع یارانه‌های نقدی گفته است با توجه به توزیع یارانه‌ها در بخش‌های مختلف، آثار مثبت و اثربخشی مطلوب و قابل قبولی در بهبود سفره مردم، شاخص‌های کلان اقتصادی و بخش تولید دیده نمی‌شود و بهبود اثرگذاری هدفمندسازی یارانه نیاز به مطالعه علمی و کارشناسی دارد.

البته پیش از این امید حاجتی در مورد احتمال حذف یارانه‌ها در شهریور ماه گفته بود برای بهینه‌ترین تصمیم به حال مردم و جامعه، تاکنون نشست‌های متنوعی با دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار شده است که پس از جمع‌بندی کلیه نظرات کارشناسان این حوزه‌ها، بهترین تصمیم برای ارائه و تصویب در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به ستاد بودجه کشور در قالب بسته پیشنهادی هدفمندی ارائه خواهد شد.

امید حاجتی، مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌های کشور از واریز یکصد و بیست و هشتمین مرحله یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار در ساعت ۲۴ روز سه‌شنبه ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۰ خبر داد.

طبق اعلام اداره کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی سازمان هدفمندسازی یارانه‌های کشور، وی با اعلام این خبر عنوان کرد: واریز این مرحله از یارانه نقدی، مانند سنوات گذشته به ازای هر نفر ۴۵۵ هزار ریال به همراه افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کل کشور به حساب سرپرستان محترم خانوارها واریز و قابل برداشت خواهد بود.

حاجتی افزود: برحسب مصوبه ستاد ملی کرونا و اطلاع رسانی‌های قبلی صورت گرفته، شانزدهمین بخش از اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه ۱۰ میلیون ریالی مرحله اول وام کرونا، از یارانه نقدی مهرماه سال جاری سرپرستان خانواری که این تسهیلات را دریافت کرده‌اند، کسر خواهد شد.

زمان واریز دومین یارانه نقدی مهر/  ثبت‌نام مسکن ارزان کی شروع می‌شود؟

در هفته پیش‌رو برای بیشتر مردم دو اتفاق از سوی دولت رخ می‌دهد، یکی واریز دومین یارانه مهر است و دومی شروع ثبت‌نام مسکن در طرح جهش تولید مسکن. حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیز در هفته آینده واریز می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، در هفته پیش‌رو برای اکثر مردم دو اتفاق از سوی دولت رخ می‌دهد، یکی واریز دومین یارانه مهر است و دیگری ثبت‌نام مسکن در طرح جهش تولید مسکن.

یارانه معیشتی بنزین در روز دهم مهر واریز شد و یارانه نقدی در این ماه نیز به احتمال زیاد همانند ماه‌های گذشته در روز بیستم مهر واریز می‌شود، این زمان‌بندی حدود دو سال است که رعایت می‌شود.

بنابراین یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی که در بیش از ۱۰ سال گذشته ثابت بوده، در روز سه‌شنبه هفته آینده به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

بیش از ۲۱ میلیون خانواری که یارانه نقدی دریافت می‌کنند در خرداد سال قبل مرحله اول وام یک میلیون تومانی کرونا را دریافت کردند. اقساط این وام ۳۰ ماهه و مبلغ هر قسط ۳۵ هزار تومان است. تا شهریور ۱۵ قسط آن از یارانه خانوار کسر شده، در مهر شانزدهمین قسط آن برداشت می‌شود.

طبق اعلام سازمان برنامه‌وبودجه تعداد کسانی که این یارانه را دریافت می‌کنند حدود ۷۸ میلیون نفر است، قرار بود امسال حدود ۲۰ میلیون نفر آن حذف شود اما چنین اتفاقی رخ نداد. طی ماه‌های اخیر گمانه‌‌های بسیاری برای حذف گروهی از یارانه‌بگیران زده شد.

  آنچه دیگران می خوانند واریز یارانه 250 هزار تومانی به حساب این افراد + جزئیات زمان واریز نوید محمدزاده لباس هایش را ازکجا می خرد ؟ + تیپ های جنجالی نوید اینستاگرام مهدی قایدی را چه کسی هک کرد ؟ | صحبت های جنجالی ستاره معصومی عکس های دونفره مهدی پاکدل و همسرش + داستان آشنایی این زوج یارانه ۸۰۰ هزار تومانی واریز می‌شود؟

منبع: فردا

کلیدواژه: یارانه ثروتمندان یارانه دارویی یارانه شهریور کی واریز می شود یارانه حمایت معیشتی یارانه 120 هزار تومانی یارانه جدید یارانه کالا های اساسی یارانه کمک معیشتی کرونا یارانه ۱۰۰ هزار تومانی یارانه چه کسانی قطع می شود یارانه معیشتی کی واریز می شود هزار میلیارد تومان هدفمندسازی یارانه حساب سرپرستان سرپرستان خانوار یارانه پنهان تومان یارانه سال گذشته واریز می شود سوخت هوایی پنج فرآورده هزار تومانی دریافت کرده یارانه نقدی نشان می دهد ۵۰۰ تومان مصرف انرژی هزار تومان یارانه ۸۰۰ حذف یارانه بودجه سال پرداخت شد یارانه ها گاز طبیعی سال ۹۹ بیش از ۱ ۴۵ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۴۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد از واریز نشدن افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

به گزارش سرویس شهروند خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، در حالیکه خبر واریز افزایش حقوق ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی فروردین بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی و لشکری و کشوری به همراه حقوق خردادماه اعلام شده است. شهروند خبرنگاری از این افزایش دیر هنگام گلایه دارند.

پیام شهروند خبرنگار ما:

سلام.‌مستأجران مشکلات زیادی دارند . چرا حقوق بازنشستگان کشوری را آنقدر زود اضافه کردن ولی کارگران بازنشسته را هنوز اضافه نکردن؟؟؟کرایه تاکسی را ۵۰درصد اضافه کردن . چرا از دلالان دلار مالیات سنگین نمیگیرند؟؟؟؟؟

دیگر خبرها

  • ۱۶۱ هزار میلیارد تومان یارانه برای نان
  • اگر سود سهام عدالت نگرفتید بخوانید!
  • خبر مهم درباره واریز سود سهام عدالت | جیب دارندگان سهام عدالت پرپول می‌شود
  • عصبانیت پسر معاون سابق از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش
  • جاعل کلاهبردار در دام پلیس همدان افتاد
  • تشویق ۲۱۱ سوادآموز استان سمنان/ پاداش‌ها واریز شد
  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید
  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید | یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت
  • انتقاد از واریز نشدن افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
  • یارانه ۶۰۰ هزار تومانی برای مادرانِ فرزندان کمتر از دوسال