Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرمرکز توسعه صادرات سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در گفتگو با مرکز صدای استان به مناسبت 29 مهرماه روز ملی صادرات ، توسعه صادرات غیرنفتی را مستلزم توجه به تمامی چرخه صادراتی دانست.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، ، شهرام عارفی مدیرمرکز توسعه صادرات سازمان صمت استان ، ضمن تبریک هفته وحدت و روز ملی صادرات ، بر اهمیت توسعه صادرات به ویژه صادرات کالاهای غیرنفتی به عنوان یکی از محوری ترین برنامه های وزارت صمت در سال جاری ، گفت : توجه به تمامی شاخص‌ها و چرخه صادرات از زنجیره تامین ، تولید تا صادرات در جلسات متعدد با حضور فعالین بخش خصوصی استان و مسئولین دستگاه های متولی با جدیت پیگیری می شود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطر نشان کرد : چالش های پیش روی تولیدکنندگان و صادرکنندگان احصا و مشکلات و مسائل پیرامون این حوزه در کمیته های مختلف و کارگروه توسعه صادرات و همچنین میزهای کشوری بررسی و ارزیابی می شود.

شهرام عارفی افزود : در تجارت مبحثی تحت عنوان تراز تجاری مطرح است که توازن میان صادرات و واردات کشور را بیان می‌کند ، به هر میزان این توازن به نفع صادرات و تراز تجاری یک کشور مثبت باشد طبیعتاً اوضاع اقتصادی و معیشتی کشور بهتر خواهد بود و مردم از رفاه بیشتری برخوردار خواهند بود.

وی با اشاره به فاصله گرفتن جامعه جهانی در استفاده از سوخت های فسیلی به دلایل مختلف اعم از گرمایش زمین و معضلات زیست محیطی ، ادامه داد : در همین راستا با کاهش مصرف این سوخت ها ، بازار این محصولات نیز با کاهش مشتری روبرو خواهد بود بنابراین در مجامع اقتصادی دنیا بیش از پیش به دنبال جایگزین کردن صادرات کالاهای غیرنفتی به جای کالاها و محصولات نفتی هستند.

مدیرمرکز توسعه صادرات سازمان صمت استان ، با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی دارای ظرفیت های عمده صنعتی ، معدنی و تجاری است ، ادامه داد : مجموعه وزارت و سازمان صمت استان نیز در همین راستا توسعه صادرات غیر نفتی را جزو برنامه های محوری امسال قرار داده است.

وی افزایش صادرات غیر نفتی را مستلزم ایجاد و گسترش یک سری زیرساخت ‌ها می دانست و تصریح کرد : امروزه در امر فروش کالا دو مقوله در بحث رقابت مطرح می‌شود یکی قیمت و دیگری کیفیت و به منظور تحقق و پیشبرد این دو مقوله باید ایجاد زیرساخت های جدید و همچنین بسط و گسترش زیرساخت های قبلی در رأس برنامه ها قرار گیرد.

مدیرمرکز توسعه صادرات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان توجه به مقوله اطلاع‌رسانی ، آگاهی بخشی و فرهنگ سازی را به عنوان یکی از اقداماتی که در دهه های اخیر به طور ویژه به آن توجه شده است، برشمرد و گفت : به همین منظور از طریق همکاری و تعامل با سفارتخانه ها و وزارت امور خارجه کشور، بحث معرفی کالا و خدمات مختلف ملی و استانی اعم از صنعتی ، معدنی ، تجاری و فرهنگی با جدیت دنبال شده است.

وی خاطر نشان کرد : جهت شناساندن هر چه بهتر و گسترده تر دستاوردهای اقتصادی و تولیدات صنعتی ، معدنی ، تجاری و فرهنگی ، سفرای با دانش اقتصادی می توانند نقش پررنگی را در توسعه صادرات ایفا کنند.

عارفی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص نامگذاری سال ۱۴۰۰ به عنوان سال " تولید ، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها " ، افزود : وزارت صمت و سازمان صمت استان توجه ویژه‌ای به این مقوله دارد و در جهت شناسایی موانع و تنگناهای موجود و تحقق شعار سال در قالب کمیته ها و ستاد های مختلف تمهیدات لازم را پیش بینی و اجرا می کند.

 

وی از رصد کشورهای هدف صادراتی در جلسات میزهای تجاری استان آذربایجان شرقی خبر داد و اظهار داشت : باتوجه به سیاست های وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت در خصوص اولویت توسعه روابط اقتصادی با ۱۵ کشور همسایه و دو کشور چین و هند به عنوان دو اقتصاد بزرگ دنیا ، استان آذربایجان شرقی نیز در همین راستا محور فعالیت های صادراتی خود را به این کشورها فعال کرده است.

مدیرمرکز توسعه صادرات سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی ، ادامه داد : در استان با ۱۰۴ کشور دنیا ارتباطات اقتصادی و مراودات تجاری داریم و به صورت ماهانه فرایند صادرات به تمامی این کشورها رصد و پیگیری می شود.

وی با اعلام اینکه همه ساله مشوق های صادراتی برای صادرکنندگان در نظر گرفته می شود ، افزود : تمامی مسائل و موارد مرتبط با فرآیند صادرات با کشورهای هدف اعم از مسائل گمرکی ، بانکی ، استاندارد ، نقل و انتقال ارز به صورت مستمر مورد بررسی قرار می گیرد و نسبت به رفع این موانع در استان و در صورت لزوم از طریق وزارت متبوع اقدامات لازم در جهت تسهیل امور صادرات انجام می گیرد.

عارفی با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی امر تجارت همه ساله نحوه حمایت های خود را اعلام می کند ، گفت : حضور در نمایشگاه های بین المللی مختلف ، ارائه مشاوره های صادراتی ، تامین نقدینگی مورد نیاز با هماهنگی سیستم بانکی کشور از جمله خدماتی است که صادرکنندگان از آن بهره مند می شوند.

وی گفت : کار برای صادرات در کشور و استان با توجه به ظرفیت های بزرگ موجود بسیار است ، به ویژه در زمینه صادرات محصولات کشاورزی از توانمندی های بسیار بالایی برخوردار هستیم و کشور ما به عنوان یک کشور صنعتی، گام های بلندی در مسیر صنعتی شدن برداشته است.

مدیرمرکز توسعه صادرات سازمان صمت استان ، آذربایجان شرقی را استانی دارای قابلیت صادرات محصولات صنعتی برشمرد و گفت : ظرفیت های بسیار بزرگ منطقه در حوزه صنایع و معادن و حرکت در مسیر صادرات محصولات فرآوری شده و نهایی دارای ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی از مواردی مهمی است مه تمهیدات آن در سال های اخیر پیش بینی شده و توسعه این روند پیگیری می شود.

وی در ادامه بر ضرورت اصلاح زیرساخت‌ها به منظور حضور قدرتمندتر در بازارهای صادراتی تأکید کرد و افزود : امروزه در بازارهای جهانی برند سازی و تولید این محصولات در جغرافیای دیگر غیر از کشور صاحب نشان تجاری انجام می گیرد و ما نیز باید به این سمت و سو حرکت کرده و نسبت به معرفی کالا و محصولات تولیدی خود با نام و برند شرکت های ایرانی در عرصه بین الملل برنامه ریزی کنیم.

عارفی ، اظهار داشت : اداره ثبت شرکت ها در خصوص برند سازی و ثبت نشان های تجاری اقدامات خوبی را انجام داده است و سازمان صمت استان نیز در این مسیر حمایت های لازم را انجام می دهد.

وی ، گفت : در حال حاضر محصولات شناسنامه دار کشاورزی و محصولات ارگانیک دارای جایگاه ویژه ای در بازارهای جهانی هستند و از طریق تعامل با سازمان جهادکشاورزی در جهت برندسازی و صادرات محوری محصولات کشاورزی برنامه های لازم پیش بینی می شود.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تبریز صمت سازمان صمت استان آذربایجان شرقی برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۵۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش

محمدمهدی برومندی در جشنواره روز میمند شهرستان فیروزآباد در استان فارس، گفت: در این راستا یک ابر پروژه تعریف کردیم که با استفاده از مدرن‌ترین تجهیزات اسانس گیری از گیاهان دارویی، کیفیت اسانس تولیدی را برای صادرات و تولید ادکلن‌های مشهور دنیا ارتقا دهیم. 

این مقام مسئول، سطح کل باغات گل محمدی در دنیا را ۵۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: کشور ایران دارای ۳۰ هزار هکتار باغ گل محمدی است که از این سطح، هشت هزار و ۵۰۰ هکتار متعلق به استان فارس و دو هزار هکتار آن در شهرستان میمند واقع است.

او با بیان اینکه امروزه گردش مالی حوزه گیاهان دارویی در دنیا ۱۵۰ میلیارد دلار است، ابراز کرد: سهم کشور ما از این گردش مالی کمتر از یک میلیارد دلار است و این نشان می‌دهد که ما باید از یک کشاورزی معیشتی به یک کشاورزی مدرن عبور کنیم.

برومندی با بیان اینکه ۲۳۰۰ گونه گیاه دارویی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: شهرستان میمند دارای ۳۶۰ گونه گیاه دارویی است که هر کدام می‌تواند پایه تولید دارو، غذا یا مواد بهداشتی باشد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: چالش اصلی استان فارس، سرمایه گذاری است که امیدواریم با پیگیری‌های وزارت جهاد کشاورزی بتوانیم به توسعه این منطقه کمک کنیم.

فارس رتبه اول تولید محصولات باغی در کشور 

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید ۱۰ تا ۱۲ درصد محصولات کشاورزی کشور متعلق به استان فارس است، افزود: این استان با ۳۶۰ هزار هکتار سطح باغات و تولید سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات باغی، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

برومندی به تولیدات حوزه باغبانی در سطح وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و افزود: میزان تولیدات باغی در کشور ۲۶ میلیون تن و درآمد حاصل از صادرات آنها سالیانه ۶ میلیارد دلار است.

این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از محصولات با ارزش در این حوزه، گیاهان دارویی با سطح زیرکشت ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور است که سالیانه ۵۰۰ هزار تن انواع گیاهان دارویی از این سطح برداشت می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • بازار‌های صادراتی خود را در کشور‌های اروپایی توسعه می‌دهیم
  • رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد
  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور انجام شد
  • امکان ایفای تعهدات صادراتی، از طریق بانک سامان
  • محصولات بیش از ۱۳۰ واحد صنعتی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی
  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • چهارمحال و بختیاری ۳۰ محصول صادرات‌محور دارد
  • هدفگذاری دولت برای توسعه همکاری تجاری با کشور‌ها
  • توسعه بازارهای تجاری با روش های غیرسنتی