Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ریاست‌جمهوری ترکیه امروز (چهارشنبه، ۲۱ اکتبر)، لایحه تمدید اختیارات اعطایی به رئیس‌جمهور در خصوص انجام عملیات نظامی در سوریه و عراق به مدت دو سال دیگر از ۳۰ اکتبر جاری را به پارلمان این کشور ارائه کرد.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، در این لایحه که با امضای «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور به پارلمان ارائه شد، در خصوص خطرات و تهدیدهای امنیت ملی به دلیل تحولات و درگیری موجود در مناطق هم مرز با مرزهای جنوبی ترکیه، هشدار داده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بر اساس این گزارش، ریاست‌جمهوری ترکیه تاکید کرد که «سازمان‌های تروریستی» که در مناطق نزدیک به مرز سوریه به حیات خود ادامه می دهند ، به فعالیت‌های خود علیه ترکیه، امنیت ملی آن و غیرنظامیان ادامه می‌دهند.

در ادامه این درخواست آمده است که حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) و سایر دنباله‌های آن، همچنان به فعالیت های «تجزیه طلبانه» خود در سوریه ادامه می دهد و ترکیه در راستای منافع قانونی خود در رابطه با امنیت ملی، اقداماتی را به منظور حفظ ثبات و آرامش موجود در مناطق عملیاتی خود انجام می‌دهد.

ریاست‌جمهوری ترکیه همچنین به تداوم خطرات و تهدیدها علیه تلاش‌های مربوط به دستیابی به ثبات و امنیت در «روند آستانه» در استان ادلب واقع در شمال غرب سوریه اشاره کرد.

پارلمان ترکیه در اکتبر ۲۰۱۴ بود که برای نخستین‌بار پارلمان ترکیه پس از چندین ساعت بحث و تبادل نظر با اکثریت آرا به عملیات نظامی برون‌مرزی این کشور و اعزام نیرو به عراق و سوریه و تفویض اختیارات این امر به اردوغان، رای مثبت داد.

به موجب این امر، ترکیه از عملیات «درع الفرات» در آگوست 2016 حمایت کرد و در آن زمان گروه تروریستی «الجیش الحر» با حمایت ترکیه توانست بخش‌های وسیعی از شمال حلب را تحت کنترل خود درآورد.

پارلمان ترکیه، از ۳۱ اکتبر ۲۰۱۷ نیز به مدت یک سال، عملیات نظامی برون مرزی ترکیه را تمدید کرد. از آن‌ پس، هر سال در ماه اکتبر پارلمان ترکیه، به درخواست رئیس‌جمهور، این ماموریت را به مدت یک سال تمدید می‌کند. اما این‌بار، اردوغان خواستار تمدید دو ساله عملیات برون‌مرزی در عراق و سوریه شده است.

«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اخیرا در مصاحبه با نشریه آلمانی «اشپیگل» گفت که اگر روسیه و آمریکا حق ورود به سوریه را دارند پس ترکیه نیز از چنین حقی برخوردار است.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اضافه کرد که برخی از دوستان اروپایی از ترکیه به دلیل استقرار نیرو در سوریه انتقاد می‌کنند اما ما باید مردمی که در مناطق تحت سیطره ما بودند را باقی می‌گذاشتیم و این ۲.۵ میلیون نفر به دلیل حضور نظامیان ترکیه ادلب را ترک نکردند.

وی ادامه داد که دوستان کشورش در غرب به گونه‌ای رفتار می‌کنند که ترکیه نیرویی اشغالگر در سوریه است.

کالین مدعی شد که آنکارا هیچگونه طمعی به اراضی سوریه نداشته اما مجبور شده که چنین گامی را در راستای امنیت خود و امنیت سوری‌ها در منطقه اتخاذ کند.

دمشق بارها اعلام کرده است که حضور آمریکا و ترکیه در سوریه اشغالگرانه بوده و تاکید کرده است که این دو کشور باید خاک سوریه را ترک کنند.روسیه نیز به دعوت دمشق برای مبارزه با تروریسم و گروه‌های مسلح در سوریه حضور دارد و مسکو طی سال‌های اخیر کمک‌های زیادی به دمشق در راستای مبارزه با تروریسم انجام داده است.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: رئیس جمهور ترکیه عراق عملیات برون مرزی ریاست جمهوری ترکیه پارلمان ترکیه عملیات نظامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۵۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد

به نقل از المعلومه، ادامه دخالت‌های «النا رومانوسکی» سفیر آمریکا در امور امنیتی و مسائل اجتماعی عراق، واکنش محافل عراقی را به همراه داشته است.

در این راستا «رفیق الصالحی» نماینده فراکسیون پارلمانی صادقون عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا از کشورش به خاطر اظهارات مداخله جویانه او شد.

وی با بیان اینکه اظهارات اخیر سفیر واشنگتن در بغداد مردود و نیازمند موضع ملی برای بیرون راندن آن از عراق است، تاکید کرد: رومانوسکی ملت و دولت عراق را بسیار خوار و خفیف کرده و تداوم تحرکات وی خطرناک است و تبعاتی برای حاکمیت کشور به همراه دارد.

به گفته الصالحی، این قبل تحرکات آمریکا، دخالت آشکار در امور داخلی عراق است.

«نیسان الزایر» عضو کمیسیون حقوق بشر پارلمان عراق نیز اظهارات رومانوسکی درباره اصلاح قانون مبارزه با فحشا و بی بندو باری جنسی در مجلس عرا، را مورد انزجار قرار داد.

«یاسر الحسینی» دیگر نماینده مجلس عراق نیز گفت: ما نمی‌پذیریم که سفیر آمریکا در بغداد خود را رئیس جمهور عراق بداند. دخالت‌های وی مخرب است، از این رو از دولت می‌خواهیم که قیمومیت آمریکا بر عراق را متوقف کند.

وی به دخالت‌های سفیر آمریکا در عراق در امور امنیتی و مسائل اجتماعی در کشورش اشاره کرد و خواستار واکنش دولت و وزارت خارجه عراق در قبال تحرکات سفیر آمریکا در بغداد شد.

پیش از این نیز «علی جابر التمیمی» کارشناس مسائل حقوقی عراق با اشاره به اینکه، رومانسکی قانون‌های بین المللی را در خصوص این کشور نقض کرده، گفته بود: رومانسکی به قانون مبارزه با فحشا در عراق اعتراض کرده که این اقدام در تضاد با مفاد یک، ۲ و سه منشور سازمان ملل و ماده ۲۷ توافقنامه راهبردی امضا شده با طرف آمریکایی در سال ۲۰۰۸ به شمار می‌رود.

وی افزود: بدین ترتیب عراق حق دارد سفیر آمریکا را بر اساس توافقنامه وین سال ۱۹۶۱ بند مربوط به تعیین روابط دیپلماتیک از این کشور اخراج کند. بر اساس ماده ۹ توافقنامه وین، هر کشوری می‌تواند هر سفیر نامطلوبی را اخراج کند.

در همین حال، «ابتسام الهلالی» رئیس فراکسیون المنتج الوطنی در پارلمان عراق نیز تاکید کرده بود: سفیر آمریکا در عراق برای گسترش انحرافات اخلاقی و همجنس گرایی در این کشور تلاش می‌کند.

وی افزود: ما شاهد اقدامات پارلمانی در عراق برای جلوگیری از تحرکات آمریکا در این کشور در راستای گسترش انحرافات اخلاقی و همجنس گرایی هستیم. اقدامات سفیر آمریکا به ویژه در خصوص حمایت از همجنس گرایی در جامعه عراق نگران کننده است.

الهلالی ادامه داد: ما باید از طریق کانال‌های قانونی و دیپلماتیک در برابر پیاده شدن این پروژه‌ها در عراق وارد عمل شویم. اقدامات سفیر آمریکا در راستای اجرای راهبرد این کشور با حمایت برخی کشور‌های غربی انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، پارلمان عراق اخیرا با وجود مخالفت‌ها از سوی آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی، قانون جرم‌انگاری همجنس‌گرایی در این کشور را با یک اصلاحیه به تصویب رساند.

پارلمان عراق با اعمال اصلاحیه‌ای در قانون قبلی که روابط همجنس‌گرایانه و تغییر جنسیت را جرم تلقی می‌کرد، مجازات تعیین شده برای این جرائم را از اعدام به ۱۵ سال حبس تغییر داد و آن را به تصویب رساند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • اردوغان از دست دادن با مارک روته اجتناب کرد؟ + فیلم | وقتی دست آقای سیاستمدار روی هوا ماند!
  • اردوغان از دست دادن با مارک روته اجتناب کرد+ فیلم
  • نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود
  • خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد
  • سودای هلند برای ریاست بر ناتو و نقش ترکیه
  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟
  • احمد داود اوغلو با هنیه دیدار کرد
  • لحظه عملیات گردشگر ترکیه‌ای علیه نظامی صهیونیست+ فیلم
  • دشوارترین عملیات نظامی در دوران جنگ با عراق /کدام فرمانده سپاه به در روز اول به شهادت رسید؟
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت