Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@02:20:41 GMT

برنج را با آب سرد خیس کنیم یا آب گرم؟

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۴۵۷۲۳

برنج را با آب سرد خیس کنیم یا آب گرم؟

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، حمیرا دهقانی مسئول بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان بیان کرد: آلودگی برنج با فلزات سنگین یکی از موارد احتمالی آلودگی‌های محیطی است که در آن تحت شرایط خاصی مانند آلودگی آب، خاک و نزدیکی مزارع برنج به مراکز صنعتی و فاضلاب‌های مربوط، عناصر سنگین به برنج منتقل می‌شود و در آن تجمع پیدا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: شایع‌ترین موارد آلودگی برنج با آرسنیک، کادمیم، جیوه و سرب است که نقشی در رشد و حیات انسان ندارد اما دریافت آن‌ها در مدت طولانی، با تجمع در اندام‌هایی مانند کبد، کلیه، خون و استخوان و اختلال در عملکرد آن‌ها موجب مسمومیت و عوارضی از جمله سرطان‌زایی و ایجاد نقص مادرزادی در نوزادان می‌شود.

 مسئول بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان ادامه داد: از آنجایی که برنج دومین غذای اصلی در ایران بعد از گندم است خیساندن آن به مدت ۳ ساعت و ۳ بار شستشو با آب فراوان برای از بین بردن آرسنیک توصیه شده است.

دهقانی عنوان کرد: در برنج ۱۰ برابر غلات دیگر آرسنیک تجمع می‌یابد و شستن برنج هنگام طبخ باعث کاهش آرسنیک به میزان ۵۰ درصد می‌شود. در برنج سفید، بیشتر فلزات سنگین از طریق آب سرد و در برنج قهوه‌ای، بیشتر از طریق آب گرم خارج می‌شود.

بیشتر بخوانید

چگونه بدنمان را برای مقابله با عوامل بیماری‌زا تقویت کنیم؟ صبحانه‌ای که ایمنی بدن کودکان را تقویت می‌کند

او گفت: نحوه پخت برنج بر میزان آرسنیک باقیمانده در برنج پخته شده موثر است و در روش کته کردن برنج یا پخت با مایکروفر، آب در برنج باقی می‌ماند و هیچ گونه آرسنیکی از آن خارج نمی‌شود، ولی در روش آبکشی مقداری از آرسنیک برنج خارج می‌شود.

 مسئول بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان عنوان کرد: پختن برنج با حجم زیاد آب، روش دیگر پخت و بهترین روش برای کاهش میزان آرسنیک با کاهش حداقلی مواد مغذی برنج است و در این روش میزان ریز مغذی‌های برنج مثل ویتامین‌های گروه B از بین نمی‌رود و ارزش غذایی آن حفظ می‌شود.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: برنج برنج سفید برنج قهوه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۵۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز کاشت نشا برنج در شالیزار‌های بابل + فیلم

با فرا رسیدن اردیبهشت ماه کاشت نشا برنج در شالیزار‌های شمال کشور آغاز شده است. بهترین زمان برای کاشت برنج اردیبهشت ماه است و اغلب در شهریور ماه به بار می‌نشیند و آماده برداشت می‌شود.

این روز‌ها شالیزار‌های شمال کشور نمای زیبایی را به طبیعت بخشیده است. شهروند خبرنگار ما فیلمی از شالیزار‌های شهرستان بابل را به نمایش گذاشت که دیدن آن خالی از لطف نیست.

منبع: علی حاجی آقازاده سنگرودی - مازندران

بیشتر بخوانید:

آغاز کاشت نشا دوم در شالیزار‌های روستای سنگرودپی بابل + فیلم و تصاویر

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • طلسم‌های مرگباری که در کتاب‌های قدیمی جاساز شده‌اند
  • هشدار ! این نشانه‌ها به شما می‌گوید کمبود پروتئین دارید
  • فیلم | وحید شمسایی: از اتفاق هایی که برای من افتاد باید کتاب بنویسم!
  • این کتاب‌ها می‌توانند شما را بکشند!
  • ببینید | ماجرای پیشنهاد نجومی به وحید شمسایی برای تبلیغ برنج!
  • خزانه گیری ۱۷۷ هزار هکتار از اراضی گیلان
  • پیشنهاد‌های مالی وسوسه کننده به شمسایی برای مصرف برنج + فیلم
  • این ۵ ماده غذایی را که هرگز نباید دوباره گرم کرد
  • کاشت برنج به سبک مکانیزه در روستای کیامحله جویبار + فیلم
  • آغاز کاشت نشا برنج در شالیزار‌های بابل + فیلم