Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا،نرخ هر لیتر شیر محلی پاستوریزه  که تابستان امسال در فروشگاه های عرضه لبنیات سنتی استان ۶هزار و۷۰۰ تومان بود پس از سه بار تغییر، قیمت آن به  ۱۰ هزار تومان در زمان حاضر رسیده است.

برخی دامداران در مناطق مختلف استان می گویند: استفاده از علوفه های خشبی (کاه و یونجه) در کنار ذرت،جو و سویا به عنوان خوراک نیاز دامداران است و با  توجه به خشکسالی افت میزان تولید محصولات زراعی علوفه های خشبی در استان کاهش یافته و تقاضای بالا منجر به افزایش قیمت این محصولات شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علوفه های خشبی یا علوفه های پرحجم طبیعی شامل محصولاتی مانند کاه و یونجه می شود.

افت ۱۸ درصدی بارش باران سال زراعی گذشته نسبت به سال قبل در کنار پراکنش نامناسب آن باعث تنش آبی و کاهش شدید تولید محصولات زراعی در استان به ویژه اراضی کشاورزی دیم شد.

افزایش قیمت علوفه های خشبی

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزایش قیمت علوفه های خشبی در استان را تایید کرد و گفت:قیمت هر کیلوگرم کاه از ۳۰۰ تومان در سال گذشته به بیش از یکهزار تومان در سال جاری افزایش یافته است.

عیسی راستین نسب افزود: قیمت یونجه نیز از سه هزار تومان به چهارهزار و  ۵۰۰ تومان افزایش یافته است.

وی اشاره ای به میزان کاهش علوفه های خشبی در استان نکرد اما تایید کرد: میزان تولید یونجه و کاه امسال نسبت به پارسال به دلیل خشکسالی و کم بارشی کاهش چشمگیر یافته است.

راستین نسب ابراز داشت: امسال  ۹۱ هزار ۵۶۲تن علوفه خشبی در کهگیلویه و بویراحمد تولید شده است.

معاون امور دام جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:برای پرورش دام به مجموعه ای مواد غذایی نیاز است به عبارت دیگر  علوفه های خشبی مکمل نهاده های دامی هستند چون از طرفی حجم شکمبه دام محدود است و از طرف دیگر برای حفظ کمی و کیفی تولید شیر و حفظ سلامتی دام به انواع مواد غذایی نیاز است.

علت افزایش شیر

منوچهر محمدی عنوان کرد:علت تغییر قیمت شیر کهگیلویه و بویراحمدافزایش قیمت علوفه خشبی یا پرحجم مانند کاه و یونجه است.

وی افزود: علوفه خشبی یا پرحجم مانند کاه و یونجه در بازار به دلیل خشکسالی افزایش قیمت داشته اند که این مساله بر افزایش هزینه تولیدات دامی موثر بوده است.

وی اظهار داشت: دولت تنها برای تامین نهاده هایی مانند جو و سویا به کشاورزان کمک می کند و تهیه علوفه خشبی برعهده کشاورزان و براساس قیمت روز بازار است.

محمدی تاکید کرد:با وجود این مشکلات به دلیل توزیع مناسب نهاده های دامی یارانه ای میزان تولید شیر در استان از سالیانه ۹۶ هزار تن در  سال زراعی ۱۳۹۸۸-۹۹ به ۱۰۰ هزار تن در سال زراعی گذشته (مهر پارسال تاپایان شهریور امسال) رسیده یعنی این مشکلات نتوانسته بر تولید آن اثربخش باشد.

وی عنوان کرد: تعیین قیمت شیر بر عهده ستاد تنظیم بازار کشور است و ستاد تنظیم بازار استان نیز در افزایش قیمت شیر دخالتی نداشت.

وی درباره کاهش ۱۰ درصدی قیمت شیر که وعده داده شده بود نیز گفت: به نظر می رسد این موضوع در آینده محقق شود.

براساس آخرین بررسی های صورت گرفته در سال ۱۳۹۴ بیش از ۲ میلیون راس دام سبک و بیش از ۸۵ هزار راس دام سنگین در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

تثبیت قیمت دیگر نهاده های کشاورزی

رئیس شرکت پشتیبانی امور دام کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون هیچ نوع افزایش قیمت نهاده های کشاورزی نظیر ذرت، جو و کنستانتره در استان نبوده  و افزایش قیمت علوفه های خشبی از دلایل روند صعودی قیمت شیر است.

محمد شفیع عزیزی اضافه کرد:از ابتدای سال جاری تاکنون ۷۲هزار تن خوراک دام و طیور شامل جو، سویا و ذرت با نرخ مصوب دولتی بین بهره برداران در این استان توزیع شده است.

وی افزود: امسال ۲۸هزار و ۲۱۰ تن ذرت ، ۲۳ هزار و جو و ۱۱تن سویا به قیمت مصوب دولتی در کهگیلویه و بویراحمد توزیع شده است.

وی تاکید کرد: نهاده های اختصاص یافته بین اتحادیه های عشایری، دامداران و کارخانه های تولید خوراک دام در مناطق دشت روم وخان احمد توزیع و با نظارت جهاد کشاورزی براساس میزان دام در مناطق مختلف استان اختصاص می یابد.

اهمیت ماده غذایی شیر و ضرورت کنترل قیمت

ماده غذایی مهم شیر شامل موادی مانند پروتئین‌های مفید، چربی های گوناگون سالم، کربوهیدرات‌ها، مواد معدنی (کلسیم، روی، منیزیم، فسفر، ید، آهن، پتاسیم)، انواع ویتامین‌ها مانند فولات، ویتامین A، ویتامین D، ریبوفلاوین، ویتامین ۱۲ B است و هر لیوان شیر گاو (۲۵۰ میلی لیتر) حدود ۳۱۵ میلی گرم کلسیم دارد و ۲۲ تا ۲۹ درصد نیاز روزانه کلسیم فرد را تامین می‌کند، که با توجه به نقش اساسی کلسیم نقش در استحکام استخوان‌ها و سایر وظایف مهم در بدن انسان نیاز است تا برای پیشگیری از هر نوع کاهش مصرف این کالای اساسی چاره اندیشی شود.

براساس  آمار موجود سرانه مصرف شیر در ایران حدود ۶۰ تا ۷۰ کیلو در سال است، در حالیکه سرانه مصرف شیر در کشورهای توسعه یافته نزدیک به ۳۵۰ کیلوگرم است به همین دلیل هر عاملی که بتواند باعث کاهش شیر از سفره مردم شود نیازمند چاره اندیشی عاجل مسوولان است.

برچسب‌ها کهگیلویه و بویراحمد گچساران سازمان شیلات ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کهگیلویه و بویراحمد گچساران سازمان شیلات ایران کهگیلویه و بویراحمد گچساران سازمان شیلات ایران کهگیلویه و بویراحمد افزایش قیمت علوفه کاه و یونجه قیمت شیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۶۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار سیاه تایر از بین می رود!

تین نیوز

عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران گفت: تایر در بعضی از رینگ ها خریداری و برای افزایش قیمت در انبارک ها احتکار می شد که اکنون با تعادل در عرضه و تقاضا ظرف یک ماه آینده این بازار سیاه از بین خواهد رفت.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، جمال میرزایی اظهار داشت: کمبودی در عرضه تایرهایی با رینگ های ۱۳ و ۱۴ در بازار نداریم و با افزایش عرضه اکنون این تایرها به میزان کافی در بازار موجود است.

میرزایی افزود: مشاهده های میدانی نشان می دهد که تقاضا نسبت به رینگ های ۱۳ و ۱۴ کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: با از بین رفتن بازار سیاه در ماه آینده قیمت تایر در بازار کاهشی خواهد شد.

میرزایی با اشاره به افزایش به صورت میانگین ۱۶ درصدی تایرهای سواری گفت: با توجه به افزایش بهای تمام شده محصولات تولیدی ناشی از افزایش نرخ جهانی مواد اولیه، نرخ مواد اولیه داخل ، انرژی و سایر عوامل و نهاده های تولیدی و براساس اخذ مجوزهای قانونی و تصمیمات اتخاذ شده در انجمن صنفی صنعت تایر مقرر شد تا از پنجم اردیبهشت افزایش قیمت اعمال شود.

مدیر عامل گروه صنعتی بارز عنوان کرد: نرخ جهانی مواد شیمیایی از ۱.۲ به ۱.۷ دلار رسید که این امر باعث زیان ده شدن تولید شده است.

وی بیان داشت: تولیدکنندگان تایر در سال گذشته افزایش قیمتی نداشتند و این افزایش قیمت در امسال می تواند تولیدکنندگان را از زیان خارج و منجر به رونق تولید کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • رصد بازار حبوبات در استان یزد
  • کوهنوردان کهگیلویه و بویراحمد بر فراز کوه خامی
  • بهره برداری از سردرب دانشگاه یاسوج
  • آغاز ساخت پایگاه اورژانس در بویراحمد
  • شوک شدید به بازار طلا / زیان سکه‌بازان سنگین شد
  • نفت در مدار رشد؟
  • اجلاسیه شهدای ارتشی کهگیلویه و بویراحمد‏
  • قیمت پیاز ، اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳
  • ناگفته‌های کهگیلویه و بویراحمد در گفتن نگین
  • بازار سیاه تایر از بین می رود!