Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی شیخ بلال سعید شعبان روز چهارشنبه در وبینار روز دوم کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با اشاره به محاصره لبنان گفت: لبنان را محاصره کرده‌اند تا آن را وادار به دست کشیدن از گزینه‌های جهادی خود کنند. لبنان را محاصره کرده‌اند تا آن را برای عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی تحت فشار قرار دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله دیگر دلایل محاصره لبنان، وادار ساختن آن به ترسیم مرزهای دریایی و زمینی بر اساس منافع و مصالح رژیم غاصب صهیونیستی است.

وی افزود: بیگانگان به دنبال آن هستند تا لبنان از ابراز همبستگی با ملت فلسطین دست بکشد و آن‌ها را در برابر دشمن غاصب صهیونیستی تنها بگذارد. به هر حال، کاروان‌های سوخت جمهوری اسلامی ایران وارد لبنان شدند و محاصره علیه این کشور را شکستند. شاید بتوان گفت که تأثیرگذاری این اقدام ایران به اندازه برگزاری بسیاری از کنفرانس‌های مختلف در عرصه وحدت اسلامی، مؤثر بوده است. 

وی افزود: درحدود ۴۰ سال است که جمهوری اسلامی ایران تحت محاصره اقتصادی بیگانگان قرار دارد. اکنون پروژه وحدت اسلامی برای مقابله با این محاصره کجاست؟ پروژه انسجام و یکپارچگی کجاست؟ امروز عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و دیگر کشورها تحت محاصره قرار دارند. بیگانگان، اقتصاد کشورهای منطقه و کشورهای حامی مقاومت را به شدت هدف قرار داده‌اند و نفت و ثروت‌های منطقه را به یغما می‌برند. علت اصلی آن است که پروژه وحدت اسلامی در عرصه عمل پیاده‌سازی نشده است.

دبیر کل جنبش توحید اسلامی با تاکید بر اینکه کشورهای اسلامی باید یک بازار اقتصادی مشترک در سطح منطقه تشکیل بدهند تا ملت‌هایی نظیر فلسطین، لبنان، ترکیه، عراق، ایران و سوریه به عضویت آن درآیند و مشکلات اقتصادی‌شان حل و فصل شود، تصریح کرد: برداشتن گام‌هایی از این دست می‌تواند نقطه آغازین برای حرکت به سمت چنگ زدن به ریسمان الهی یا همان وحدت اسلامی باشد. مسلمانان از این طریق می‌توانند در برابر باج‌خواهی‌های آمریکا در منطقه بایستند.

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات و گام‌هایی که می‌تواند امت اسلامی را به سمت وحدت اسلامی رهنمون سازد، حمایت از مسأله فلسطین و جهاد فلسطینیان است. زمانی که ما از ملت فلسطین در چارچوب محور مقاومت حمایت می‌کنیم، فلسطینیان دیگر تنها نیستند. این گامی است که می‌تواند ترجمانِ عملیاتی و عینی وحدت اسلامی باشد. تمامی اقشار و مذاهب در امت اسلامی باید با یکدیگر متحد شوند. آتش خشم ما باید بر سر دشمن ریخته شود و نه بر سَر خودمان. کشورهای اسلامی باید ارتش‌های خود را به صورت یکپارچه برای آزادسازی محل عروج پیامبر اکرم (ص) آماده سازند. می‌خواهم به این مسأله اشاره کنم که ما از امکانات و توانمندی‌های لازم برای تشکیل یک ائتلاف قدرتمند در برابر بیگانگان برخوردار هستیم.

از موقعیت جغرافیایی راهبردی جهان اسلام استفاده کنیم

سعید شعبان گفت: در حال حاضر، مسلمانان جمعیتی بالغ بر ۲ میلیارد نفر از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و جملگی دارای ارزش‌ها و اصول واحدی هستند که می‌توانند با تکیه بر آن‌ها در برابر بیگانگان ایستادگی کنند. مسلمانان در یک نقطه جغرافیایی استراتژیک از جهان قرار گرفته‌اند و امروز کنترل بسیاری از گذرگاه‌های آبی از جمله کانال سوئز، تنگه باب المندب و تنگه هرمز در دست مسلمانان است. بنابراین، کشورهای اسلامی دارای یک موقعیت جغرافیایی راهبردی هستند که می‌توانند به بهترین شکل ممکن از آن بهره‌برداری نمایند. حجم ثروت‌های کشورهای اسلامی به ندرت در نزد دیگران دیده می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین، تمامی شرایط لازم برای شکل‌گیری وحدت و یکپارچگی در امت اسلامی مهیا است. ما باید در برابر اقدامات قلدرمآبانه آمریکا، غرب و رژیم صهیونیستی، پرچم وحدت و عدالت را به اهتزاز درآوریم. از سوی دیگر، اجراء کردن عینی و عملیِ وحدت اسلامی در حمایت از ملت فلسطین و آزادسازی مسجدالاقصی نهفته است. باید بدانیم که ملت فلسطین امروز به نیابت از تمامی امت اسلامی درحال مبارزه است. این مسئولیت تمام امت اسلامی است که به جای منازعه و تفرقه یکدیگر، به مبارزه با دشمن شماره یک جهان اسلامی بپردازند. ملت قهرمان فلسطین در طول ۷۰ سال گذشته در برابر صهیونیست‌های اشغالگر مقاومت و ایستادگی کرده است.

تمرکز بر روی نقاط اشتراک به جای نقاط اختلاف

دبیر کل جنبش توحید اسلامی لبنان با اشاره به برخی آیات و روایات درباره ضرورت وحدت مسلمانان گفت: شاید یکی از مهمترین پیشنهادات این باشد که ما بیش از اختلافات، بر روی نقاط اشتراک میان خود متمرکز شویم. زمانی که ما روی نقاط مشترک‌مان متمرکز می‌شویم، بدان معناست که جملگی به دنبال وحدت، تعامل و انسجام هستیم. برعکس، زمانی که ما بر روی نقاط اختلافی تمرکز کنیم، بدان معناست که در صدد دامن زدن به اختلافات و عمیق‌تر کردن آن‌ها هستیم.

وی افزود: ما روحانیون در اینجا نقش مهمی داریم و باید یک گفتمان واحد داشته باشیم. گفتمان ما باید به گونه‌ای باشد که وحدت در بطن آن هویدا باشد. گفتمان ما روحانیون و پرچمداران وحدت در مجالس، کنفرانس‌ها و گردهمایی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی باید اینگونه باشد. پروژه وحدت اسلامی باید به صورت عینی در عرصه عمل پیاده‌سازی و اجراء شود. این پروژه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و جهادی کارایی دارد. تنها از این رهگذر است که ما می‌توانیم یک امّت تکامل‌یافته را تشکیل دهیم.


عزت و قدرت ملت های مسلمان از طریق وحدت تعریف کنیم

مولانا عزمی عبدالحمید، رئیس شورای سازمان های اسلامی مالزی گفت: اجتناب از درگیری و خشونت در جهان اسلام پیام بسیار مهمی است. ما باید همیشه رهنمودهای قرآن و پیامبر را به یاد داشته باشیم که امت همیشه باید متحد باشند. ما باید گرفتاری امت را در سراسر جهان درک کنیم. ما نه تنها با بسیاری از تحولات سیاسی و همچنین درگیری ها روبرو شده ایم، بلکه شاهد قربانی شدن مسلمانان سراسر جهان چه از سوی رهبران مستبد و چه از سلطه قدرت های امپریالیستی هستیم و مسلمانان به شکلی بسیار جدی با این مشکل روبرو هستند.

مولانا عزمی عبدالحمید در ادامه با بیان اینکه ما باید نقش امت را برای بازپس گیری عزت و قدرت ملت های مسلمان از طریق وحدت تعریف کنیم، افزود: برای ما مهم است که دشمنان خود را نیز شناسایی کنیم. همچنین ضرورت دارد که در این کنفرانس وضعیت فلسطینیان و بقیه مسلمانان جهان اعم از کشورهای اکثریت و اقلیت مسلمان مورد توجه قرار گیرد تا همه بدانند که مسلمانان چه از نظر اقتصادی، چه از نظر سیاسی یا دفاعی چگونه در برابر هجوم قدرت های امپریالیستی آسیب پذیر هستند.

او در ادامه تصریح کرد: ضروری است فعالان مسلمان حاضر در این اجلاس راه حلی قوی و کاربردی ارائه دهند و این اطمینان حاصل شود که همه شرکت کنندگان و نمایندگان کشورها این قطعنامه را نه تنها به شکل لفظی، بلکه به صورت عملی و با قید فوریت دنبال می کنند. این کنفرانس باید به گونه ای برگزار شود که بتوانیم تجربیات و دیدگاه های خود را به اشتراک بگذاریم تا پیوند میان ما تقویت شود و به درک ما از مفاهیم و آموزه های فلسفی اسلام مبنی بر ایستادن کنار هم و همبستگی با مستضعفان و آنهایی که توسط دشمنان اسلام قربانی شده اند، کمک نماید.

 افراط و تفریط؛ آفت جهان اسلام 
آیت‌الله سید محمد غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به ضرورت وحدت بین مسلمانان اظهار کرد: امروز مسلمانان جمعیتی حدود دو میلیارد نفری را دارند و بیشترین منابع و مخازن مادی دنیا در دست آنهاست؛از طرف دیگر آینده این جهان هم باید توسط مسلمانان رقم بخورد اما منافع مادی دشمنان اسلام ایجاب می‌کند که این امت واحده را متفرق کند. دشمن می‌خواهد از منابع و مخازن مادی مسلمانان استفاده کند و نگذارد که حقیقت آنچنان که وجود دارد به مردم جهان برسد.

وی با بیان اینکه امروز جهان اسلام مبتلا به افراط و تفریط است، گفت: این یک آفتی است که دشمنان اسلام به دنبال آن هستند؛ با اینکه همه مدعی هستند که ما از دین اسلام تبعیت می‌کنیم و محور حرکت ما قرآن و سنّت نبوی است، اما بر اساس بدفهمی‌ها و کج فهمی‌هایی که در مقطعی از تاریخ وجود آمده و حرکت در مسیر اشتباه را دنبال می‌کنند. دشمنان نیز به حرکت‌های افراطی دامن زده‌اند. علمای اسلام و مسلمان‌ها باید هوشیار باشند و در این رابطه بتوانند مسائل را تبیین کنند و اگر فایده نداشت، باید کاری کرد که افراطی‌ها در جای خودشان بنشینند تا زمینه اختلاف ایجاد نشود.

وی ادامه داد: اگر ما امروز بر اساس محورهای وحدت حرکت بکنیم و بتوانیم گفتگو را شعائر و شعار خودمان قرار دهیم، راحت‌تر می‌توانیم به حقایق اسلام راه پیدا کرده و نقاط قوت خود را مطرح کنیم. ما باید بتوانیم واقعا یک امت واحده و یک تمدن واحده باشیم که خود این هم می‌تواند زمینه خوبی برای دعوت دیگران به اسلام باشد.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه مسلمان با سبک زندگی خود می‌تواند دیگران را به اسلام دعوت کند، اظهار کرد: با هم، هم افزایی داشته باشیم تا زمینه ارائه اسلام به دنیا فراهم می‌شود و دنیا مورد تاثیر قرار می‌گیرد.

فلسفه بزرگ جهاد در اسلام پیشگیری از جنگ است
آیت الله سید احمد حسینی خراسانی عضو شورای نگهبان گفت: یکی از موضوعات بسیار مهم در عصر جدید مسئله تجارب بین المللی در ارتباط با تهیه ساز و کارهای صلح پایدار و جهان عاری از جنگ است، با دقت در آیات، روایات، سیره رسول خدا (ص) و اهل بیت (ع) می‌بینیم که این ساز و کار ها به روشنی استفاده می‌شود و قانون مترقی و خیرخواهانه جهاد در اسلام برای فتوحات ، کشورگشایی، تحمیل عقیده و قتل و غارت دیگر ملت ها وجود ندارد در واقع فلسفه مهم جهاد در اسلام به معنی پیشگیری از وقوع جنگ و یا ادامه آن است.
 وی ادامه داد: اسلام چنانکه از نامش پیداست، آیین سلم، صلح، ایمان و امنیت است باید گفت از نظر اسلام، تامین و تضمین صلح پایدار و همه جانبه و فراهم نمودن زمینه تحقق جهانی عاری از جنگ در گرو عملیاتی شدن دو دستور مهم خدای بزرگ در قرآن عزیز است که یکی تحصیل قوت و ارتقاء سطح اقتدار نظامی و دیگری نمایش توان نظامی به دشمن است.
 
حسینی خراسانی از ضرورت تحصیل اسباب اقتدار و کسب توان بالای نظامی سخن گفت و افزود: اگر دولتی تحت زعامت انسانی عادل و حکیم و صاحب اقتدار باشد و شمشیر را به عنوان نماد اقتدار به کار بگیرد در چنین شرایطی، طبعا دین و دنیای بشر اصلاح خواهد شد. اگر در اسلام با صراحت تمام و فریاد رسا اعلام شده است که تمام خیر و خوبیها در سایه شمشیر است، به این معنا نیست که اسلام دین جنگ، دین خشونت و کشورگشایی است بلکه به این معناست که اگر امت اسلامی دارای اقتدار باشند، دشمن هیچ وقت طمع جنگ و آتش افروزی در ذهنش خطور نمی کند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: در زمان جنگ ایران و عراق، آمریکایی ها به دلیل اینکه ما در قسمت نظامی و دفاعی دچار ضعف هایی بودیم به خودشان اجازه دادند و دسیسه هایی را علیه نظام جمهوری اسلامی ما چیدند اما امروز به این نتیجه رسیده‌اند که اگر احیانا فکر جنگ در مغزشان شکل بگیرد و در محاسباتشان دچار خطا شوند، پاسخی کوبنده و شکننده از سوی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دریافت خواهند کرد؛ اگر آنها امروز دست از پا خطا نمی‌کنند، صرفا به لطف و برکت اقتدار  بالای نظامی جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: اگر سخن از ساز و کارهای ایجاد صلح همه جانبه و پایدار جهانی و دستیابی جهانی عاری از جنگ به میان می‌آید به این دلیل است که این مسئله یک دغدغه جدی برای دلسوزان بشر و یک مطالبه به حق برای همه انسان های صلح طلب و آشتی جو است، بنابراین براساس فرمایشات قرآن کریم باید در همه زمینه ها قوی شد و کسب اقتدار کرد تا جنگی رخ ندهد، فلسفه بزرگ جهاد در اسلام پیشگیری از جنگ و ادامه جنگ است.


شاخصه اصلی حیات اسلامی، پرهیز از تفرّق در دین است
جت الاسلام حبیب الله شعبانی، نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: قرآن کریم به دو نحوه حیات و نحوه زندگی را برای بشر ترسیم کرده است. یکی حیات طیبه و حیات اسلامی و حیات عقلانی است. جامعه بشری می تواند یک حیات و زندگی عقلانی و اسلامی داشته باشد. معنای مقابل حیات عقلانی و حیات اسلامی، حیات و زندگی جاهلانه است. در مقابل حیات اسلامی مرگ جاهلی است. در روایات شیعه و سنی آمده که پیغمبر فرمود کسی که بمیرد در حالی که امامی نداشته باشد، مرگ او مرگ زمان جاهلیت است. لذا مرگ اسلامی در مقابل مرگ جاهلی است.
وی درباره شاخصه های حیات اسلامی گفت: حیات اسلامی و عقلانی در منظر قرآن کریم که تاویل به حیات طیبه و گاهی شجره طیبه یا بلد طیب می شود ویژگی های مختلفی دارد. در قرآن کریم شاخصه اصلی حیات اسلامی را مسئله پرهیز از تفرق در دین مطرح می‌کند.  تفرق نداشتن در دین مسئله بسیار مهمی است. اگر حیات اسلامی بخواهد در جامعه اسلامی ظهور و بروز پیدا کند، باید جامعه اسلامی مظهری برای اقامه دین و پرهیز از تفرق در دین باشد.
شعبانی ادامه داد: قرآن کریم منشأ اختلافات در جامعه و تفرق در دین را جاهلی می داند. اگر جامعه اسلامی مبتلا به تنازع شود و بر محور اصول حرکت نکند، به لحاظ برخی اختلافاتی که ممکن است در فروع داشته باشد منجر به اختلاف و تفرق و تکفیر شود. قرآنی که جامعه اسلامی را دعوت می کند که در برخورد با اهل کتاب مجادله احسن داشته باشید و تکفیر نکنید، آیا دعوت به اختلاف و تفرق می کند؟ خداوند با این آیه «ولَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا » می فرماید که اگر می خواهید جامعه اسلامی قدرتمند و محکم و مقاوم باشد و در عرصه عدالت توسعه داشته باشد جامعه را با اختلافاتتان سست نکنید.
 نماینده ولی فقیه در استان همدان خاطرنشان کرد: پیغمبر بزرگوار اسلام (ص) شاخصه های حیات دینی و حیات عقلانی و اسلامی را برای مامطرح کرده است. حیات اسلامی حیاتی است که در آن اختلاف دینی وجود نداشته باشد. باید بحث و گفتگو کرد اما مجادله باید با بهترین روش باشد و این حرف پروردگار است. اگر جامعه اسلامی تصمیم بگیرد با قرآن زندگی بکند، و همه فرقه ها و مذاهب تصمیم بگیرند در مکتب قرآن کریم مؤدب به آداب الهی بشوند دچار اختلاف نخواهیم شد. اگر به سیره پیامبر بزرگوار اسلام(ص) برگردیم تفرقه ها و تکفیر ها از بین خواهد رفت.
وی افزود: اعتلای کلمه الله، هم هدف شیعه است و هم هدف برادران اهل سنت. با وجود اینکه ممکن است اختلافات علمی وجود داشته باشد و جای بحث و گفتگو است و اشکالی هم ندارد اما همه باید تلاش کنیم نام پیغمبر اسلام در سراسر گیتی اعتلا پیدا کند که هدف مشترک همه ماست.


لازمه تحقق تمدن نوین اسلامی، وحدت و همدلی است
حجت الاسلام محمد عبادی‌زاده، نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان گفت: ضرورت وحدت مساله‌ای است که غیر قابل انکار است. آنچه امروز مسئله‌ مهم و حیاتی در جامعه‌ اسلامی به نظر می‌رسد، مساله‌ راهکارهای تحقق وحدت در امت اسلامی است. اصل باور به وحدت، مهم‌ترین گام برای رسیدن به وحدت امت اسلامی است یعنی جامعه‌ اسلامی مساله‌ وحدت را با همه‌ وجود خود باور کند.
وی ادامه داد: ما برای تحقق وحدت امت اسلامی به کتاب و سنت رجوع کنیم. مساله‌ وحدت در قرآن کریم فراتر از مسئله‌ وحدت بین مذاهب است، بلکه قرآن کریم وحدت بین الادیان را سرلوحه‌ کار خود قرار می دهد و می فرماید: «قُل یا أَهلَ الکِتابِ تَعالَوا إِلی کَلِمَةٍ سَواءٍ بَینَنا وَبَینَکُم» خطاب در اینجا یهود و نصارا و مسلمین و همه اهل کتابند. یعنی ای صاحبان کتاب بیایید در مشترکات خودتان وحدت داشته باشید.
عبادی زاده با اشاره به ایجاد عقد برادری از سوی پیامبر در هنگام ورود به مدینه گفت: پیمان برادری مقدمه‌ وحدت و همدلی جامعه‌ اسلامی است. خدا جامعه‌ اسلامی را به سمت امت و امت‌سازی هدایت می‌کند و این مهم‌ترین مسئله‌ای که باید امروز جهان اسلام بر آن عنایت داشته باشد. زیرا امروز ما دشمنانی داریم که درصددند جامعه‌ اسلامی تبدیل به یک امت نشود. چون اگر امت شکل گرفت قومیت و مذهب رنگ می بازد، جغرافیا و مسایل دیگر، رنگ و نژاد هم رنگ می بازد و جایگاه خود را از دست می دهد.

وی در توضیح عوامل همگرایی گفت: عوامل همگرایی عبارت است از آن عواملی که باعث می‌شود به عنوان مشترکات امت اسلامی، جامعه‌ اسلامی را به همدیگر نزدیک کند. عوامل همگرایی عوامل اشتراک بین افراد امت است. اما عوامل واگرا عواملی است که جامعه اسلامی را از همدیگر دور می‌کند. مساله‌ وحدت امت اسلامی یک تاکتیک نیست. یک استراتژی ثابت است که ما بر اساس این استراتژی ثابت باید در جهان اسلام بر روی آن برنامه‌ریزی کنیم.
وی با بیان لزوم توجه به منافع ملی خاطرنشان کرد: نباید به منافع قومی، منافع نژادی، یا منافع درون‌مذهبی توجه کنیم. مساله‌ اختلاف یک امر طبیعی است. اما مدیریت این اختلافات یکی از عواملی است که باعث وحدت امت اسلامی می‌شود. علما، عالمان ربانی، نخبگان، فرهیختگان با قلم و بیانشان، باید تلاش کنند که عوامل اختلاف را بزدایند و اختلافات را مدیریت کنند.
عبادی زاده یکی از راه‌های مدیریت اختلاف را به حاشیه راندن جریانات افراطی که میان شیعیان و اهل سنت وجود دارد، دانست و گفت: آن کسانی که اعتدال‌گرا هستند و که دل در گرو همبستگی و اتحاد امت اسلامی دارند، باید به عرصه بیایند و افراد متعصب کور و کسانی که به دنبال تفرقه و تشتت هستند را به حاشیه بکشانند.

وی افزود: دنیای امروز به دنبال تحقق یک ایده‌ است تحت عنوان دهکده‌ جهانی، نظم نوین جهانی و جهانی سازی. چرا ما امروز به دنبال جهانی شدن اسلامی حرکت نکنیم؟ چرا جامعه‌ اسلامی و جهان اسلام نسبت به این مسئله حرکت نکنند؟ رهبر عزیز، حکیم و فرزانه‌ی انقلاب یکی از مسائل مهمی که برای آینده‌ جهان اسلام مطرح فرمودند این است که ما باید تمدن نوین اسلامی را احیا کنیم، تمدنی نوین، بر پایه‌ نیازهای امروز جهان اسلام. لذا اگر قرار است تمدن سازی کنیم باید همه‌ مسلمانان شیعه و سنی در این تمدن سهیم باشند.
 
عبادی زاده تاکید کرد: امروز برای تحقق تمدن نوین اسلامی لازم است که همه‌ جهان اسلام حول محور وحدت و همدلی، در کنار یکدیگر، بوده و خالق این تمدن نوین باشند. دشمنان در صدد هستند که تمدن غرب را که بر پایه‌ رذائل اخلاقی بنیان گذاشته شده بر جهان اسلام دیکته کنند. لذا بر ماست که امروز به سمتی حرکت کنیم که انشاءالله در تمدن نوین اسلامی با سبک زندگی اسلامی، با وحدت و همدلی، و تکیه به مشترکات، امتی را بسازیم که خالق این تمدن نوین اسلامی باشد.

سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در یک نگاه

مباحث سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در هشت محور جنگ و صلح عادلانه، اخوت اسلامی و مبارزه با تروریسم، آزاد اندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تکفیری و افراطی گری، همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش ها و منازعات، احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین، تبیین امت واحده و اتحادیه کشورهای اسلامی، فلسطین و مقاومت اسلامی و بزرگداشت مرحوم آیت الله محمدعلی تسخیری مطرح می شود.

هدف از برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، ایجاد اتحاد و همبستگی در بین مسلمانان، همفکری علماء و دانشمندان جهت تقریب دیدگاه‌های علمی و فرهنگی آنان و نیز بررسی و ارائه راهکارهای عملی جهت دستیابی به وحدت اسلامی و تشکیل امت واحده در جهان اسلام و حل مسائل و مشکلات مسلمانان و ارائه راه‌ کارهای مناسب در این خصوص است.

در این کنفرانس ۵۱۴ سخنرانی برگزار می شود که ۲۳۰ سخنرانی با حضور ۵۲ مهمان از ۱۶ کشور به صورت حضوری و ۱۸۰ سخنران از شخصیت های فرهنگی و سیاسی داخل کشور خواهد بود. همچنین۳۶۰ سخنرانی به صورت وبیناری است که شامل ۱۸۰ سخنرانی خارجی و بین المللی و ۱۸۰ سخنرانی ایرانی است. این سخنرانی ها از کانال های یک و دوی کنفرانس وحدت پخش می‌شوند.

بسیاری از این برنامه ها با همکاری وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نمایندگان مقام معظم رهبری در کشورها و ستاد کنفرانس ضبط شده که در کنفرانس پخش خواهد شد. ۲۴ نشست وبیناری نیز برگزار می شود که هر نشست با حضور ۱۵ سخنران از شخصیت های جهان اسلام خواهد بود که مجموعه افراد خارجی از ۳۹ کشور جهان است و برنامه سخنرانی ها به صورت زنده در فضای مجازی و در سایت مجمع تقریب مذاهب اسلامی پخش می شود.

۱۷ نفر از شخصیت های برجسته نیز به صورت حضوری در چهار جلسه سخنرانی خواهند کرد و این مراسم با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار می شود. همچنین ۵۰ مقاله علمی که به دبیرخانه کنفرانس در دانشگاه مذاهب اسلامی، رسیده، در این کنفرانس مطرح می شود.

کنفرانس سی و پنجم دارای دو بخش علمی و اجرایی است که در بخش اجرایی کارگروه های محتوا و اطلاعات ملی، محتوا و اطلاعات بین المللی، تدوین و تولید و کارگروه رسانه و تبلیغات فعالیت می کنند. 

برگزارکنندگان کنفرانس امسال سعی کرده اند اندیشمندانی از تمام مناطق جغرافیایی مانند آمریکای جنوبی، آفریقا، جنوب شرق آسیا، آسیای میانه و قفقاز را دعوت کنند و  قرار است این سخنرانی ها در فضای مجازی به زبان های فارسی، انگلیسی و عربی بارگذاری شود.

هفته وحدت در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی (ره) مطرح شد و همه ساله از ۱۲ ربیع الاول سالروز میلاد پیامبر اعظم (ص) به روایت اهل سنت آغاز می شود و تا ۱۷ ربیع الاول سالروز ولادت رسول خدا (ص) به روایت شیعیان ادامه خواهد داشت که امسال از ۲۷ مهر تا دوم آبان خواهد بود. در همین راستا کنفرانس بین المللی وحدت از سوی جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.

مجمع تقریب مذاهب اسلامی از سال ۶۹ به دستور رهبر معظم انقلاب تشکیل شده، تاکنون ۳۴ دوره از کنفرانس وحدت برگزار شده است که اولین تا چهارمین کنفرانس وحدت قبل از تشکیل مجمع تقریب مذاهب در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شده است. 

برچسب‌ها مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی سید احمد حسینی خراسانی شورای نگهبان لبنان پرسش از خبر کنفرانس وحدت اسلامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی سید احمد حسینی خراسانی شورای نگهبان مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی سید احمد حسینی خراسانی شورای نگهبان لبنان پرسش از خبر کنفرانس وحدت اسلامی کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی جمهوری اسلامی ایران تقریب مذاهب اسلامی تمدن نوین اسلامی وحدت امت اسلامی کشورهای اسلامی برگزار می شود جهاد در اسلام کنفرانس وحدت جامعه اسلامی وحدت و همدلی حیات اسلامی عبادی زاده جهان اسلام ملت فلسطین امت واحده قرآن کریم روی نقاط بر اساس ملت ها بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۷۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی عصر امروز چهارشنبه به وقت محلی، در ادامه برنامه‌های سفر یکروزه خود به سریلانکا، با حضور در مسجد جامع «کالپیتی» شهر کلمبو، ضمن دیدار و گفتگو با نمازگزاران، نماز مغرب را نیز در این مسجد اقامه کرد.

رئیس‌جمهور با ابراز خرسندی از حضور در جمع نمازگزاران مسجد جامع شهر کلمبو، اظهار امیدواری کرد مذاکرات صورت گرفته میان دو کشور به گسترش بیش از پیش روابط و همکاری‌های فیمابین منجر شود.

رئیسی طراحی و اجرای مجموعه سد، نیروگاه و تونل انتقال آب «اومااویا» از سوی شرکت‌های متخصص ایرانی را نماد همکاری‌های موفق دو کشور دانست و گفت: امیدواریم بهره‌برداری از این طرح‌ها افزایش رفاه مردم سریلانکا را در پی داشته باشد.

رئیس‌جمهور در ادامه وحدت و انسجام را نیاز ضروری و مهم امروز جهان اسلام دانست و گفت: دشمنان و در راس آنان آمریکا، با ایجاد گروهک‌های تروریستی مانند داعش به دنبال ایجاد ناامنی، کشتار و تفرقه در جهان اسلام هستند، بنابراین بسیار ضرورت دارد از هر اقدام و گفتاری که میان مسلمانان تفرقه ایجاد می‌کند، پرهیز شود.

رئیسی در ادامه ظالم و ستم بی‌سابقه رژیم صهیونیستی و کشتار و نسل‌کشی در غزه را نتیجه وجود اختلافات در امت اسلامی دانست و افزود: امام خمینی (ره) از 45 سال پیش رژیم صهیونیستی را غده‌ای سرطانی برای امنیت منطقه دانسته و بر آزادی فلسطین به عنوان مسئله اول جهان اسلام تاکید کرده بود و امروز حقانیت این سخن امام راحل، بر همگان روشن شده است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران دفاع از حقوق فلسطینیان را وظیفه همه مسلمانان و انسان‌های آزاده جهان می‌داند و معتقد است امروز حمایت از کسانی که از خانه، وطن، دین، ناموس و جان و عزت خود دفاع می‌کنند، شاخصی برای کشورهاست که آیا مدافع شرافت هستند، یا همراه شرارت؟

رئیسی خاطرنشان کرد: آمریکا مردم ایران را بابت دفاع از حق و عدالت مورد تحریم‌های ظالمانه قرار داد، اما جوانان ما تهدیدها را به فرصت تبدیل کردند و امروز ایران در همه حوزه‌ها در حال پیشرفت است. دشمن تلاش کرد پیشرفت ایران را متوقف کند، اما ملت ایران اراده کرد پیشرفت کند و در این جنگ اراده‌ها ملت ایران پیروز شد.

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی به همه ما آموختند که رمز موفقیت توکل بر خدا و اعتماد به نفس و داشته‌های درونی است، گفت:‌ دشمنان برای متوقف کردن ملت ایران علاوه بر تحمیل 8 سال جنگ به ما، تلاش کردند با ترور، انفجار، توطئه و فتنه‌های متعدد این مردم را از ادامه مسیرش منصرف کنند، اما موفق نشدند. امروز مقاومت و ایستادگی در مقابل نظام سلطه نه فقط مورد توجه نظام اسلامی ایران بلکه مورد توجه و اقبال همه جوان‌های منطقه است که معتقدند نباید تن به زیاده‌خواهی‌ها و مظالم نظام سلطه داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • 200 روز سکوت در مقابل جنایت صهیونیست‌ها مایه شرمساری بشریت است
  • زنان نباید از تحصیل محروم شوند
  • کارگر خالق و محور در امر تولید است
  • عملیات وعده صادق سربلندی جهان اسلام
  • وحدت و انسجام، نیاز ضروری و مهم امروز جهان اسلام است
  • رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند
  • جنگ ترکیبی دشمن با هدف از بین بردن وحدت مسلمین انجام می شود
  • جهان اسلام بعد از عملیات وعده صادق مورد تکریم واقع شد
  • دشمنان وحدت و تقریب امت اسلامی را هدف گرفته اند
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ لزوم وحدت و تقریب بین همه ادیان و مذاهب