Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابوالقاسم‌حسین پور مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه سیل و خشکسالی ۲ مخاطره جدی در کشور محسوب می شوند، اظهار کرد: در شرایطی که کشور ما از ناحیه ۲ مخاطره سیل و خشکسالی در معرض خطر قرار دارد، این امر می طلبد در پهنه وسیعی از کشور که شرایط خشک و نیمه خشک دارد، زیرساخت های آبخیزداری و آبخوانداری اجرا شود، چرا که این امر به تعدیل خشکسالی و کاهش مشکلات آبی کمک می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به اینکه اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری، خسارت سیل را به حداقل می رساند، افزود: در برنامه هفتم توسعه اعتبارات اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری باید به طور ویژه دیده شود، چرا که تغییرات اقلیم، خطر بروز سیل را تشدید می کند.

حسین پور ادامه داد: منابع مورد نیاز برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری برای پاسخگویی به مطالبات حق مردم و کاهش مخاطرات طبیعی حداقل ۳ تا ۴ برابر باید افزایش یابد.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل ها با تاکید بر ردیف بودجه مستقل به احیای قنوات در حوزه های آبخیز بالادست بیان کرد: در قانون بودجه سال آینده باید ردیف بودجه مستقل در نظر گرفته شود، همچنین الزامات آن در برنامه هفتم توسعه پیش بینی شود؛ چرا که سرمایه گذاری در حوزه آبخوانداری و آبخیزداری از منظر علمی و اقتصادی راهکاری کم هزینه و پربازده است.

به گفته او، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری کشور را می تواند از حیث خطرات طبیعی همچون رانش زمین، فرونشست زمین، سیل و زلزله نجات دهد و همواره در حفظ منابع آب و خاک، استمرار تولید محصولات کشاورزی و حفظ سکونتگاه های روستایی تاثیر بسزایی دارد.

حسین پور وسعت پهنه های کشور را ۱۲۵ میلیون هکتار اعلام کرد و گفت: در عرصه های طبیعی خسارت مستقیم و غیرمستقیم از ناحیه تشدید آفات و طغیان، آتش سوزی حریق در عرصه های منابع طبیعی و اکوسیستم های جنگلی، فرسایش خاک و سیل خیزی وارد می شود و همواره در مناطق مختلف، احتمال بروز سیل و تغییر اقلیم وجود دارد که در کنار آن رانش زمین و فرونشست دشت ها مزید بر علت شده است، در حالی که با مدیریت حوزه های آبخیز و توجه به امور زیربنایی می توان خسارت را به حداقل کاهش داد.

او با اشاره به اینکه تقویت زیرساخت ها و توسعه آبخیزداری و آبخوانداری در پیشگیری از خسارت سیل تاثیر بسزایی دارد، بیان کرد: اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در کنترل پدیده های طبیعی اثر بخشی بسزایی دارد، به طوری که در نقاطی که طرح های آبخیزداری و آبخوانداری اجرا شد، خسارت به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل ها اصلاح الگوی مصرف و ارتقای بهره وری آب را از مهم ترین راهکارهای احیای آبخوان‌ها برشمرد و گفت: توسعه طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری ریشه در حوزه‌های آبخیز مشرف به دشت‌ها و آبخوان‌های کشور دارد.

او با اشاره به اهمیت آبخیزداری و آبخوانداری در کشور گفت: با توجه به نوسانات بارش از سالی به سال دیگر و وقوع ترسالی و خشکسالی که اتفاق می افتد، بیش از پیش اهمیت آبخیزداری و آبخوانداری را در کشور نشان می‌دهد؛ چرا که از ظرفیت ترسالی برای سال‌های خشک و کم آب باید بهره گیری شود.

حسین پور با بیان اینکه با تامین زیرساخت‌های آبخیزداری و آبخوانداری در پیشگیری از خسارت سیل تاثیر بسزایی دارد، گفت: یکی از کارکردهای آبخیزداری آن است که در زمان ترسالی بارش‌های مازاد را کنترل و مدیریت کرد تا در شرایط خشکسالی که حداقل بارش‌ها اتفاق می‌افتد، می‌توان به صورت بهینه مدیریت کرد.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل ها در پایان با اشاره به اینکه راه طولانی تا اجرای طرح آبخیزداری و آبخوانداری در کشور پیش روست، تصریح کرد: با سرمایه گذاری دولت این امکان وجود دارد که طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری را در کل پهنه‌های آبخیز تعمیم داد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آبخیزداری و آبخوانداری وقوع سیل فرونشست زمین اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری طرح های آبخیزداری و آبخوانداری آبخیزداری و آبخوانداری سازمان جنگل ها خسارت سیل حسین پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۵۰۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی

علیرضا نصرآبادی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بعد از باران‌هایی که در اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی باریدن گرفت و در برخی مناطق منجر به سیلاب شد، یکی از سوالات دغدغه مندان حوزه منابع طبیعی بحث مهار رواناب‌ها بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: طبق آخرین آمار و بررسی‌ها با توجه به سیلاب در اردیبهشت ماه تا به امروز ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه‌های آبخیز داری خراسان جنوبی مهار شده است.

نصرآبادی ادامه داد: از این میزان یک میلیون متر مکعب آب در سازه‌های آبخیزداری شهرستان بیرجند ذخیره شده است.

وی با اشاره به اینکه در مجموع در سال آبی جاری که از مهرماه ۱۴۰۲ شروع شده است تاکنون حدود ۲۵ میلیون مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی مهار شده است، گفت: بی شک این باران‌ها برای خراسان جنوبی برکت و رحمت به همراه خواهد داشت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در پاسخ به این سوال که آیا سیلاب به سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی خسارت وارد کرده است یا خیر اظهار کرد: این سیلاب به سازه‌ها آبخیزداری و مناطقی که برنامه‌های آبخیزداری اجرا می‌شود خسارت وارد نکرده است ولی به مناطق دیگر خسارت‌هایی را به وجود آورده است.

کد خبر 6090532

دیگر خبرها

  • ۵۹ میلیارد تومان برای طرح های آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت
  • ۵۹ میلیارد تومان برای اجرای عملیات آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند
  • استحصال ۴۸۷ میلیون متر مکعب آب با اجرای عملیات آبخیزداری در کرمانشاه
  • اعمال محدودیت تردد در ۵محور آزاد راهی و شریانی کشور
  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • نقش آبخیزداری در پیشگیری از هدررفت ۳۳ درصدی آب باران
  • آبراهه‌های چند صدساله خراسان‌شمالی تشنه برف و باران
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور راه مقابله با سیلاب است