Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان مسکن از مهمترین نیاز‌های خانواده هاست؛ زمانی این نیاز با داشتن درآمد ثابت و اخذ وام برآورده می‌شد و خانواده‌ها با به جان خریدن قسط‌های درازمدت به چهاردیواری نقل مکان می‌کردند که مالک آن بودند و امسال در سایه بی عملی هشت ساله دولت‌های یازدهم و دوازدهم خانه دار شدن برای خانوار‌ها و به خصوص زوج‌های جوان به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این سال‌ها با کاهش شدید ساخت و ساز‌ها و نبود نظارت قیمت خانه به یک باره سر به فلک کشید و به گفته برخی کارشناسان جوانان با درآمدی متوسط باید بیش از صد سال پول خود را پی انداز کنند تا صاحبخانه شوند. برای رفع این دغدغه حالا، اما دولت سیزدهم و مجلس یازدهم از طرح جهش تولید مسکن می‌گویند؛ طرحی که خیلی از خانواده‌های مستاجر را امیدوار کرده است.

تامین زمین رایگان، اولین گام ساخت مسکن

علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در طرح جهش تولید مسکن قرار است سالیانه یک میلیون و در مدت چهار سال چهار میلیون واحد مسکونی ساخته شود که سهم استان اصفهان ساخت ۱۳۰ هزار واحد در ۱۳۰۰ هکتار زمین است.

او اظهار کرد: کسانی که فاقد مسکن هستند،  از امکانات تهیه مسکن استفاده نکرده اند و در محل خود دست کم پنج سال سکونت کرده اند می‌توانند از مزایای این طرح بهره‌مند شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه طرح جهش تولید در امتداد طرح مسکن ملی تعریف شده است گفت: طرح اقدام ملی، برای جهش در تولید بروزرسانی شده است به این ترتیب که زمین رایگان در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و دستگاه‌های خدماتی شامل آب، برق و گاز مکلفند فقط حق انشعاب را بگیرند و مجاز به اخذ مبالغ مازاد نیستند.

قاری قرآن ادامه داد: به فرمانداران و شهرداران سراسر استان فرصتی چند روزه داده شده تا زمین‌های مناسب برای اجرای طرح را شناسایی کنند؛ همچنین اگر دستگاهی زمین مازاد داشته باشد و تحویل ندهد ادارات کل دارایی و ثبت، پس از دو ماه مکلف هستند این زمین‌ها را به نام اداره کل راه و شهرسازی سند بزنند تا در اختیار طرح جهش تولید قرار بگیرد.

ساخت خانه در بافت فرسوده، از زیرشاخه‌های طرح جهش تولید

او افزود: بخشی از سهمیه استان با ساخت مسکن در بافت فرسوده محقق می‌شود؛ بر این اساس در مناطق ۱۰، ۷ و ۱۴ و محله‌های زینبیه، حصه و قائمیه زمینه‌های اجرای طرح بررسی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اجرای این بخش از طرح را مستلزم همکاری شهرداری دانست و گفت: با فعال شدن دفاتر تسهیلگری در بافت فرسوده و حاشیه‌ای از مشکل الحاق و تجمع در شهر کاسته می‌شود.

قاری قرآن افزود: فولادشهر، بهارستان و شهرمجلسی هم از شهر‌های جدید هستند که در اجرای طرح جهش تولید، تعداد قابل توجهی مسکن در آن‌ها ساخته خواهد شد.

او اضافه کرد: در اجرای طرح اقدام ملی، در بعضی از شهر‌های کوچک زمین به متقاضیان تحویل شده تا در مدت زمان مشخص ساخت و ساز را تکمیل کنند و در دیگر موارد به تناسب مبالغ واریزی متقاضیان به طرح‌ها اعتبار داده شده است.

تسهیلات ارزان قیمت با بازپرداخت ۲۰ ساله برای روستاییان

غلامحسین خانی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بر اساس طرح جهش تولید مسکن باید ۲۰۰ هزار واحد از یک میلیون واحد مسکنی که سالیانه ساخته می‌شود در روستا‌ها و شهر‌های با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر باشد که البته این طرح در ادامه طرح‌هایی است که بنیاد مسکن در سال‌های اخیر در دست اجرا داشته است.

او افزود: طبق طرح مسکن جامع و مسکن روستاییان تا سال ۱۴۰۵ باید سالیانه ۵ هزار و ۸۰۰ واحد مقاوم سازی و برای این منظور به مالکان آن‌ها تسهیلات اعطا شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان ادامه داد: خوشبختانه امسال ۱۰ هزار واحد یعنی دوبرابر آن چیزی که در برنامه پیش بینی شده، پرونده تشکیل شده تا تسهیلات ارزان قیمت با کارمزد ۵ درصد در اختیار متقاضیان قرار بگیرد.

خانی اظهار کرد: نکته قابل توجه اینکه دوره بازپرداخت این تسهیلات از امسال افزایش یافته و به ۲۰ سال رسیده است و افرادی که وام را گرفته اند ماهیانه فقط ۷۰۰ هزار تومان قسط می‌پردازند.

او افزود: ادارات بنیاد مسکن تمام شهرستان‌ها آمادگی تشکیل پرونده برای متقاضیان روستایی و پرداخت این تسهیلات را دارد.

ممنوعیت خرید و فروش امتیاز مسکن ملی

امیر زاغیان معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: برخی افراد به صورت وکالتی اقدام به خرید و فروش امتیاز مسکن ملی می‌کنند در حالی که خرید و فروش امتیاز طرح اقدام ملی مسکن و سایر طرح‌های حمایتی ممنوع و این خرید و فروش، فاقد وجاهت قانونی است.

او تصریح کرد: در صورت بروز این تخلف علاوه بر لغو امتیاز متقاضی، از طریق مراجع قضایی با دفاتر ثبت اسناد و مشاوران املاک سهیم در آن برخورد قانونی می‌شود و حتی می‌تواند منجر به ابطال ثبت‌نام اولیه و حذف افراد متخلف از طرح‌ها شود.

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه یکی از اهداف اجرای طرح اقدام ملی مسکن، بسترسازی و فراهم کردن زمینه رونق تولید در حوزه مسکن و ساختمان و تعادل در عرضه و تقاضای بوده است، گفت: مردم نباید اجازه دهند که فرصت طلبان با خرید و فروش امتیاز در این طرح اخلال ایجاد کنند.

راهکار‌هایی برای کاهش آثار تورمی طرح جهش تولید مسکن

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: سالیانه حدود ۶۰۰ هزار ازدواج جدید در کشور داریم و نخستین نیاز این زوج‌های جوان، تامین مسکن است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فقط سالیانه ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته می‌شود ادامه داد: بنابراین ساخت یک میلیون واحد مسکونی، در سال کمترین نیاز کشور و تحقق آن نیازمند برنامه ریزی و هماهنگی بین دستگاهی است.

نماینده مردم اصفهان اظهار کرد: با توجه به اینکه بازار مسکن آلوده به تقاضا‌های سوداگرانه و یا به اصطلاح دلال بازی است، اگر به نیاز مسکن پاسخ صحیح و به موقع داده نشود، مصرف کننده واقعی با افزایش شدید قیمت مواجه می‌شود.

طغیانی به اهمیت تامین مسکن بدون اقدامات تورم زا اشاره و اضافه کرد: طرح مسکن مهر اگرچه تا اندازه‌ای بازار مسکن را آرام کرد، اما از حیث افزایش پایه پولی، آثار تورمی خود را تا حدی بر جای گذاشت؛ بنابراین برای اجرای طرح جهش تولید، بسته‌های متنوع تامین مالی پیش بینی شده است تا از آثار تورمی آن کم کند.

او یادآور شد: یکی از مزایای مهم طرح، اختصاص زمین رایگان است که در آینده ارزش زمین به ملک اضافه می‌شود.

این روز‌ها خانواده‌های فاقد مسکن به خانه دار شدن آن هم پس ازافزایش سرسام آور قیمت‌ها امیدوار شده اند، اما آنچه از جزییات طرح در اصفهان گفته می‌شود گویا چندان تفاوتی با طرح‌های قبلی جز زمین رایگانش ندارد؛ بنیاد مسکن که طبق روال قبل عمل می‌کند و راه و شهرسازی هم در حالی که از بهسازی بافت فرسوده می‌گوید مناطق حاشیه‌ای و کم برخوردار را برای ساخت خانه انتخاب کرده است. وضع شهر‌های جدید هم که مشخص است. با این حال باید منتظر ماند و دید این طرح کلید خانه را به دست صاحبخانه می‌دهد؟

گزارش از معصومه اکبری
انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مسکن ملی مسکن مهر کل راه و شهرسازی استان اصفهان خرید و فروش امتیاز طرح جهش تولید مسکن طرح اقدام ملی بافت فرسوده خانواده ها بنیاد مسکن اجرای طرح هزار واحد طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۵۱۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحویل ۲۵ واحد مسکن به نیازمندان توسط سپاه اردبیل

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل گفت: به مناسبت هفته بسیج سازندگی ۲۵ واحد مسکن تحویل نیازمندان داده می‌شود.

 

 

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3078542 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • تحویل ۲۵ واحد مسکن به نیازمندان توسط سپاه اردبیل
  • پنج اصفهانی در فهرست استادان نمونه کشوری
  • پیکر مطهر شهید اصفهانی بعد از ۴۲ سال شناسایی شد
  • ۱۷۰ هزار طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید کشور فعال است
  • احیای ۴۹۷ واحد اقتصادی استان مرکزی ظرف دو سال
  • تماس بیش از ۱۰ هزار اصفهانی با ۱۳۷ در هفته نخست اردیبهشت
  • خرید ۱۵ هزار میلیاردی اصفهانی‌ها در طرح فجرانه
  • رفع موانع تولید در مسیر تحقق شعار سال با نگاه مسأله محور
  • مرگ جوان اصفهانی به دنبال سقوط در کانال آب
  • پیکر مرتضی شفیعی در اصفهان خاکسپاری شد