Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@06:59:11 GMT

سیاست امریکا در بی‌ثبات‌سازی غرب آسیا

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۵۱۱۹۵

سیاست امریکا در بی‌ثبات‌سازی غرب آسیا

روزنامه جوان در ۲۹ مهر یادداشتی به قلم رسول سنایی راد نوشت: این منطقه برای امریکا به شدت جذاب و واجد ارزش راهبردی است. همین موقعیت و وسوسه نفوذ و سلطه موجب شده که کاخ سفید علاوه بر استقرار ناوگان پنجم دریایی و در اختیار داشتن پایگاه‌های بزرگ هوایی در چند کشور عربی، هزینه اشغال کشورهای افغانستان و عراق را بپذیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما روند تحولات منطقه‌ای و در رأس آن بیداری اسلامی، تشدید احساسات ضد امریکایی از یکسو و افول قدرت امریکا و غیرقابل تحمل بودن هزینه‌های سنگین این حضور، موجبات خروج اجباری امریکا از منطقه را با وجود احساس خطر نسبت به آینده آن فراهم کرده است. با توجه به همین احساس خطر و پیامدهای این خروج – که مهمترین آن عیان شدن ماهیت پوشالی امریکا نزد متحدان و بی‌اعتباری گرایشات امریکامحور می‌باشد – سران کاخ سفید بی‌ثبات‌سازی در منطقه را، راه‌حلی جبرانی تلقی و لذا در هفته‌های اخیر شاهد موجی از ناآرامی و تنش در منطقه هستیم که کشتار معترضان لبنانی سر از سفارت امریکا درآورده و جنایات تروریستی علیه شیعیان افغانستان، تحریک جمهوری اسلامی به عنوان معارض اصلی امریکا در منطقه را هدف گرفته است.

از نگاه طراحان این سیاست کثیف، یعنی بی‌ثبات‌سازی و تشدید آن در شرایط فعلی، می‌تواند چند هدف را برای کاخ سفید تأمین نماید:

۱- ایجاد زمینه تنش‌ها، مناقشات قومی – مذهبی و درگیرسازی مقاومت منطقه‌ای و گرایشات ضد امریکایی با تنش‌های داخلی و بازماندن از تقویت روند مقاومت و مبارزه با صهیونیست و سلطه امریکا در غرب.

۲- ایجاد وحشت و هراس در دولت‌ها، نیروهای سیاسی وابسته و گرایشات امریکایی در منطقه و تقویت تقاضای حمایت و بازگشت امریکا به منطقه.

۳- گرم نگه داشتن فضای چالش و مناقشه و بازار فروش تسلیحات و تداوم چپاول دولت‌های وابسته.

۴- القاء تشدید ناامنی ناشی از خروج امریکا از منطقه و کمک به حفظ نیروهای سیاسی و گرایشات امریکا محور و تضعیف گروه‌های مخالف امریکا و طرفدار مقاومت و استقلال.

بدیهی است در پیشبرد این سیاست کثیف، جمهوری اسلامی ایران به عنوان محور مقاومت و پرچمدار سلطه‌ستیزی در کانون قرار گرفته و به درگیر سازی آن با مسائل فرسایشی با همسایگان یک اولویت به حساب آید. آنچه در هفته‌های اخیر برای مرزهای شمال غرب کشور و قبل از آن در مرزهای شرقی رخ داد، نشان دهنده این است که اراده‌ای برای این درگیرسازی از طریق بی‌ثبات‌سازی با استفاده از عناصر درون منطقه‌ای و برون منطقه‌ای وجود دارد که خنثی‌سازی مستلزم تدبیر، اقتدار و عقلانیت است.

کلید اصلی خنثی‌سازی این سیاست کثیف دشمن، تمرکز بر عوامل برون زای این تنش‌ها و مناقشات، یعنی شیطان بزرگ و عنصر نیابتی منطقه‌ای آن یعنی رژیم صهیونیستی است که ادامه منافع و حیات ننگین خود را در تداوم تنش و ناامنی در منطقه و دامن زدن به بی‌ثباتی‌ها و تلاش برای جنگ افروزی‌ها می‌دانند. اینکه صهیونیست‌ها در روزهای اخیر ادعای آمادگی برای انجام حمله به مراکز و تأسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی و اعلام ارقام بودجه‌های مربوط به آن را رونمایی می‌نمایند، گرچه هراس صهیونیست‌ها را نمایش می‌دهد، اما از نقش نیابتی آنان برای پیشبرد سیاست‌های کثیف امریکا از جمله دامن زدن به فضای تنش و بی‌ثباتی حکایت می‌کند.

از این رو، در این شرایط نباید به دام شیطنت طراحان این سیاست کثیف افتاد و از ورود به هرگونه مناقشه منطقه‌ای که موجب درگیری شود اجتناب کرد. اما نباید از عوامل اصلی و جانی این سناریو یعنی امریکا و رژیم صهیونیستی غافل شد و به آنان مجال پیشبرد آن را داد. در هر شرایطی باید خواب و آرامش جنایتکاران را برهم زد و فرصت شرارت و فتنه‌گری را از آنان سلب کرد.

منبع: روزنامه جوان برچسب‌ها روسیه افغانستان چین ایالات متحده آمریکا رژیم صهیونیستی ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه افغانستان چین روسیه افغانستان چین ایالات متحده آمریکا رژیم صهیونیستی ایران سیاست کثیف بی ثبات سازی منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۵۱۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی وزیر بهداشت از تلاش جامعه مامایی در اجرای سیاست‌های جوان‌سازی جمعیت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیامی روز ماما را تبریک گفت و از تلاش‌های جامعه مامایی در اجرای سیاست‌های جوان‌سازی جمعیت قدردانی کرد.‌

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، بهرام عین اللهی در پیامی روز ماما را تبریک گفت که متن این پیام به شرح زیر است:

«روز جهانی ماما، فرصت مناسبی برای یادآوری اهمیت جایگاه مامایی در نظام سلامت و پاسداشت حرفه‌ای مقدس و مؤثر در تحقق اهداف و برنامه‌های نظام بهداشتی و درمانی کشور است.

قشری سختکوش و صبور که خدمات آنان، ایران اسلامی را به پرچمدار ترویج فرهنگ خانواده محور در دنیا تبدیل کرده است.

اینجانب با تبریک این روز ارزشمند و با شعار "هر ماما یک سفیر جوانی جمعیت"؛ ضمن اهتمام مجدانه در راستای ارتقاءکرامت این عزیزان، جایگاه والای جامعه‌ی پرتلاش مامایی در اجرای موفق برنامه جوانی جمعیت به عنوان یکی از سیاست‌های کلان حکمرانی سلامت، که ضامن حیات و توسعه نهاد اصیل خانواده بوده است، را ارج می نهم.»

کد خبر 750785

دیگر خبرها

  • مایکروسافت نسبت به حمله «جریان کثیف» که اپ‌های اندرویدی را تحت تأثیر قرار می‌دهد هشدار داد
  • همکاری ایران و آژانس تحت تأثیر رویکرد و رفتار بی‌ثبات و متناقض آمریکا قرار نگیرد
  • ثبات بازار ارز یکی از دستاوردهای عملیات وعده صادق بود
  • میوه‌های «وعده صادق» در موازنه جدید منطقه
  • قدردانی وزیر بهداشت از تلاش جامعه مامایی در اجرای سیاست‌های جوان‌سازی جمعیت
  • میوه‌های «وعده صادق» در موازنه جدید منطقه
  • قدردانی از تلاش جامعه مامایی در اجرای سیاست‌های جوان سازی جمعیت
  • سرطان اسرائیل در روزهای پایانی
  • عباس آخوندی: هر طرحی که در منطقه بر مبنای حذف قدرت‌های جهانی ارائه شود، از همان ابتدا با شکست مواجه خواهد شد
  • تلاش امریکا برای ذخیره انرژی با تولید باتری‌های سدیم‌یونی