Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،عباس نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در نشست بررسی آلودگی هوای تبریز گفت: با توجه به قرار گرفتن نیروگاه تبریز در جوار این کلانشهر مازوتی که به عنوان سوخت اصلی در این نیروگاه استفاده می‌شود تهدیدی بر زیست محیط منطقه به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: با رسیدن به فصل سرد سال و سکون هوایی که از حدود آبان ماه به علت کمبود بارش‌ها داریم هوای کلانشهر تبریز به حد کافی آلوده خواهد بود و در صورتی که نیروگاه تبریز و بناب هم همچنان از مازوت استفاده کنند روز‌های پرخطری از لحاظ آلودگی هوا مردم منطقه را تهدید می‌کند.

عباس نژاد با اشاره به اینکه علاوه بر مشکلات سوختی برخی نشتی ها‌ی آلاینده در زمین‌های اطراف هم از این نیروگاه خطر آفرین است ادامه داد: بار‌ها برای مسئولان این نیروگاه‌ها تذکراتی مبنی بر استفاده از تجهیزات و فیلتر‌های سوختی برای استاندارد سازی دودکش‌های این نیروگاه‌ها از طرف محیط زیست داده شده است، اما متاسفانه هیچ عکس العملی برای نصب تجهیزات کاهش آلودگی از سوی نیروگاه تبریز و بناب دیده نشده است.

هنربر مدیرکل مدیریت بحران استانداری هم در این نشست گفت: ضرورت دارد برای حفظ سلامت مردم تمهیداتی برای جلوگیری از افزایش آلاینده‌ها توسط نیروگاه تبریز انجام شود.

هنربر افزود: لازم است مکاتباتی با تهران و شرکت‌های برق و گاز برای تامین سوخت مایع در این نیروگاه انجام شود تا بتوانیم سهمیه سوخت مایع نیروگاه‌های بناب و تبریز را افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی که به عنوان نماینده نیروگاه تبریز در این جلسه حضور داشت گفت: برخلاف سال‌های گذشته که مصرف مازوت در نیروگاه تبریز و بناب از زمان پیک مصرف گاز در استان آغاز می‌شد، اما امسال طبق دستورعمل از وزارت از ۱۷ شهریور ماه سوخت نیروگاه تبریز را از گاز مایع به مازوت تبدیل کرده ایم.

او افزود: از آنجایی که مالک نیروگاه تبریز بخش خصوصی است شرکت برق در استان هیچ اختیاراتی به عنوان بهره بردار برای تغییر سوخت نیروگاه به گاز مایع یا مازوت را ندارد و حتی برای نصب تجهیزات استاندارد کاهش آلودگی هوا هم نیروگاه هیچ نقشی ندارد و هزینه‌های بالای خرید نصب فیلتر در نیروگاه از خارج از کشور باعث ممانعت مالک شده است.

رحمتی معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی هم در این نشست با اشاره به اینکه تبریز کانون جمعیتی استان است و حدود ۵۰ درصد از جمعیت استان در تبریز و مناطق همجوار قرار دارند گفت: طبق بررسی‌ها امسال با بازآمادی که در نیروگاه تبریز داریم حدود ۳۰۰ مگاوات برق در نیروگاه تبریز تولید خواهد شد، اما برای این مقدار کم از تولید برق نباید جان و زندگی و معیشت و کشاورزی جمعیت ۵۰ درصدی تبریز را در معرض خطر قرار دهیم.

رحمتی افزود: بحث استفاده از مازوت و تمکین از نصب فیلتر‌ها در نیروگاه تبریز سال‌ها است در تبریزمطرح است، اما تا امروز اقدامی در خورشان مردم تبریز برای حفظ سلامت آن‌ها انجام نشده است.

او گفت: کلانشهر تبریز به لحاظ موقعیت اجتماعی و قرار گرفتن در مسیر دود ناشی از مازوت نیروگاه همه ساله روز‌های آلوده‌ای را داشته است و امسال به دلیل کاهش بارندگی‌ها این آلودگی‌ها افزایش خواهد یافت و با ترکیب دود ناشی از مازوت از دی ماه باید شاهد تعطیلی حتی ادارات هم باشیم.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نیروگاه تبریز اداره محیط زیست نیروگاه تبریز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۵۱۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب‌ بسته بندی چه مزیت هایی دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی انصاری، با بیان اینکه آب‌های بسته بندی دارای مزایای متعددی هستند، از عدم وجود آلودگی‌های میکروبی و انگلی بیماری‌زا، وجود محدوده‌های مجاز املاح و فلزات سنگین و آفت کش‌ها به عنوان بخشی از این مزایا یاد کرد و گفت: دلیل کنترل کیفیت این محصولات در محل تولید از منبع اصلی آب گرفته تا پایان فرایند است در حالی که برای آب چاه کنترلی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اظهارنظر در مورد اینکه مصرف آب چاه فقط منجر به بروز سنگ کلیه می‌شود، غیرمسئولانه و غیرکارشناسی است، یادآور شد: آب چاه‌ها ممکن است آلودگی‌های زیادی داشته باشند که ممکن است به دلیل نزدیکی به مناطق مسکونی، کشاورزی، مراکز صنعتی و منابع دیگر آب‌های زیرزمینی متصل آلودگی به ترکیبات آلی، نیترات و سولفات داشته باشد.

انصاری ادامه داد: در تولید و عرضه آب‌های بسته بندی، فرآیندهای صنعتی رعایت شده و مجوزهای لازم پس از بررسی‌ها و آزمایشات متعدد اخذ می‌شود. هر محصول یک شرایط نگهداری دارد که توسط تولید کننده در بسته بندی محصول، اعلام می‌شود که مصرف کننده، فروشنده و توزیع کننده ملزم به رعایت الزامات انبارداری، حمل و نقل و نگهداری هستند.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو تاکید کرد: اگر شرایط نگهداری هر محصولی رعایت نشود، طبیعی است که شاید خطراتی برای مصرف کننده به همراه داشته باشد و این هم محدود به یک فرآورده مانند آب بسته بندی شده نیست. ظروف بسته بندی پت در ایران و دنیا، مختص آب‌های آشامیدنی نیست بلکه در نوشابه‌ها، روغن‌های خوراکی، برخی لبنیات و شیشه‌های شیرخوری کودکان نیز از مواد پت استفاده می‌شود.

کد خبر 6097527 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • استفاده مالکان چاه‌های کشاورزی از نیروگاه خورشیدی
  • میزان تولید برق نیروگاه بیستون از مرز ۲۱۴ میلیون کیلو وات ساعت گذشت
  • تولید برق نیروگاه بیستون از مرز ۲۱۴ میلیون کیلووات ساعت گذشت  
  • منطقه آزاد چابهار در مسیر ساخت نیروگاه خورشیدی
  • هزینه‌کرد ۵.۵ میلیارد یورویی دولت سیزدهم برای بهبود وضع هوا و کاهش سوختن گازهای مشعل
  • آب‌ بسته بندی چه مزیت هایی دارد
  • مانوری برای محک آمادگی در برابر حوادث احتمالی
  • عملیات ایمن‌سازی با قطره فلج اطفال در مناطق پرخطر اجرا شد
  • رهاسازی ۶۰۰ متر مکعب آب در ثانیه از سد دز خوزستان
  • رهاسازی ۶۰۰ متر مکعب آب در ثانیه از سد دز