طوفان شن در کمین 5 استان کشور
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۵۱۵۰۹
افت آبهای زیرزمینی تنها به فرونشستی که از اصفهان تا شیراز را شکاف داده و در جنوب تهران به کمین راهآهن سراسری نشسته، محدود نمیشود.
وحید جعفریان مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگلها در گفتوگو با «ایران»، متهم اصلی طوفانهای گردوغبار و ماسه را عدم مدیریت مطلوب آب و افت آبهای زیرزمینی اعلام میکند و از وقوع طوفان شدید در ۵ استان کشور بهدنبال خشکسالی بیسابقه سال ۱۴۰۰ خبر میدهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
براساس آمارهای او ۳۰ میلیون هکتار از عرصههای کشور تحت تأثیر فرسایش بادی هستند. این عرصهها قابلیت وقوع گردوغبار و حرکت شنهای روان را دارند.
طوفانهای شن زمینهای کشاورزی را دفن میکنند و مناطق مسکونی را خالی از سکنه میکنند، جاده و خطوط ریلی را از مسیر رفت و آمد اهالی خط میزنند.
بهگفته جعفری، شرایط اقلیمی، استانهای بحرانی را آسیب پذیرتر کرده و شدت این رخداد را تقویت میکند.
او از اصلاح رویکردهای سازمان جنگلها، منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در سال ۱۴۰۰ برای کاهش عوارض این بحرانها خبر میدهد.
سازمان جنگلها در برنامه مقابله با بیابانزایی بنا را بر مشارکت مدیریتی در مناطق گذاشته است. این سازمان پیش از این برنامههایی چون پروژه ترسیب کربن (رسوب کربن در خاک و اندامهای گیاهی)، منارید (مدیریت یکپارچه منابع طبیعی تجدید شونده) و... را در استانهای بحرانی انجام داده و نتیجه آنها را در سایر استانها تکرار کرده است. این برنامهها هرچند به توانمندی برخی از جوامع در مناطق بیابانی و ایجاد جنگلهای دست کاشت منجر شده اما هرگز نتوانسته به پای سرعت افزایش مناطق بیابانی برسد. جعفری حفر چاههای بیرویه، سدسازیها، عدم تخصیص حقابه تالابها را از جمله دلایل بیابانی شدن دشتهای حاصلخیز کشور میداند. او یکی از دشتهای بحرانی را که کانون ریزگردها ست جلگه خوزستان میداند که تا یکی دو دهه گذشته حاصلخیزترین زمینهای کشاورزی را در خود جای داده بود. خشک شدن تالابها و افزایش ریزگردها مردم این استان را مثل سیستان و بلوچستان به سمت مهاجرت اجباری برده است.
جعفری از جمله برنامههای سازمان جنگلها برای تثبیت بیابان را طبیعتگردی، پرورش گیاهان دارویی، استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر و قرق اختصاصی میداند. او ایجاد دومیلیون هکتار جنگل انبوه دشت کاشت را از جمله طرحهای موفق منابع طبیعی میداند. جعفری ایجاد پوشش گیاهی، کمک به پرورش دهندگان شتر و تأمین چوب لازم برای صنایع چوب را از پیامدهای مثبت طرحهای بیابانزایی برمیشمرد.
این مسئول انجام عملیات در ۵۰ هزار هکتار از عرصههای بیابانی را برنامه ۱۴۰۰ منابع طبیعی اعلام میکند و میگوید: «ایدهها و طرحها را در ابتدای سال پایش کردیم. تدوین سیاستها و قوانین را در برنامه هفتم توسعه دنبال میکنیم. همچنین باید حمایت و تشویقهایی برای جلب بنگاههای مالی و سرمایه گذاریهای کوچک بهوجود بیاوریم.»
او ایجاد منابع اعتباری متنوع را از جمله ضرورتهای حل معضل ریزگردها در مناطق بحرانی میداند و میگوید: «اگر فقط به اعتبارات دولتی تکیه شود از نظر اصول پایداری با چالش مواجه میشویم. باید مشارکت گروههای مختلف را بالا برد.»
او بهره برداران محلی، صاحبان حقوق عرفی، سرمایهگذاران بخش خصوصی و بنگاههای اقتصادی را از جمله گزینههای جذب سرمایه اعلام میکند و اعتقاد دارد که آنها باید در راستای مسئولیت اجتماعی در احیای منابع طبیعی ایفای نقش کنند.
جعفری از جمله سرمایهگذاران این حوزه را صاحبان صنایع معدنی میداند و میگوید: «برخی از این صنایع فعالیتهای خوبی در تثبیت ریزگردها در مناطق کویری دارند.»
او مدیریت منابع آب و افت آبهای زیرزمینی را بزرگترین عامل بیابان زایی کشور میداند و میگوید: «طوفان شن چهره خشنی دارد. هر آبادی و سبزه را دفن میکند. از هجوم شنهای روان، ناپایداری خاک و پوشش گیاهی به جای میماند.»
او ایجاد ۱۰۰ هزار هکتار جنگل را کمربند ایمنی شهر کرمان برمیشمرد و میگوید:«الان جز ریش سفیدان و گیس سفیدان کسی یادش نمیآید طوفانهای شن با کرمان چه کردند.»
جعفری انتخاب رئیس کارگروه ملی بیابان زایی توسط رئیس جمهوری در ابتدای دولت سیزدهم را دارای پیام مهمی میداند و میگوید: «این انتخاب نشان میدهد که دولت به مسأله بیابان زایی توجه ویژه دارد.»
اعتبارات بیابان زایی در جازموریان قطع شد
مردم جازموریان هنوز بهخاطر دارند که جازموریان ۵۰_۴۰ سال پیش قرار بود مرکز فروش علوفه به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس شود. اما حالا حمزه احمدی مدیرکل منابع طبیعی به «ایران» میگوید: «یک میلیون و ۲۶۰ هزار هکتار از جنوب کرمان عرصه بیابانی است و ۳۰۰ هزار هکتار آن عرصه کانونهای بحران فرسایش بادی است.
او سدسازی را یکی از علل اصلی خشک شدن جازموریان میداند و میگوید: «جازموریان قطب کشاورزی است اما طوفان شن هر بار به منازل مسکونی و زمینهای زراعی خسارت میزند. پیش از این اراضی گستردهای از کشاورزان زیر طوفان شن گم شد.» او این اتفاق را باعث بیرغبتی جوانان و مهاجرت آنها میداند.
احمدی میگوید: «شرایط بحرانی جنوب کرمان نیازمند یکسری اقدامات ویژه است. سال ۹۸_۹۹ اعتبار خوبی اختصاص یافت. ۴۰۰ هکتار نهالکاری شد. تله رسوبگیر زدیم و کانال حفر کردیم. قرق اختصاصی ایجاد کردیم. این فعالیتها باعث شد تا آسیب کمتری به پایین دست برسد اما اعتبارات قطع شد و این فعالیتها ادامه نیافت.»
او اعتقاد دارد اگر جازموریان حمایت شود و اعتبارات برسد نهال رایگان در اختیار کشاورزان قرار داده میشود تا اطراف مزارع بکارند هم سد دفاعی در مقابل طوفان و فرسایش بادی ساخته میشود هم فروش چوب آن به درآمدزایی بیشتر منجر میشود.
او میگوید: «طوفان فقط مزارع کشاورزی را از بین نبرد بسیاری از گونههای مرتعی و جنگلی هم در این هجوم بیامان آسیب دیدند.»
خراسان جنوبی استان بیدفاع!
طوفان ۳۲ منطقه استان خراسان جنوبی را تحت تأثیر دارد. وضعیت ۲۸ کانون آن بحرانی است. یوسفی رئیس اداره بیابان خراسان جنوبی در گفتوگو با «ایران» میگوید: «۸۸۰ هزار هکتار از وسعت استان را مناطق بیابانی با شنهای روان تشکیل میدهد.»
وضعیت خراسان جنوبی آنقدر شکننده است که سازمان ملل در دهه ۸۰ پروژه بینالمللی ترسیب را با هدف حفاظت از منابع طبیعی، ایجاد شغل پایدار و جلوگیری از مهاجرت مرزنشینان در این استان اجرا کرد.
یوسفی هم اعتبارات تخصیص یافته در سال ۹۸-۹۹ را خوب ارزیابی میکند و میگوید: مالچ پاشی با هدف کنترل شنهای روان انجام گرفت. این مالچ پاشی با هدف ایمنی جادههای مواصلاتی انجام گرفت. جاده یزد-طبس شریان اتصال استانهای غربی، جنوبی و مرکزی به مشهد است. راهآهن یزد_ طبس -سبزوار دوستی هم در این مسیر است.»
او این مالچ پاشی را باعث کاهش شدید تصادفات مرگبار در این مسیر و کاهش هزینه پاکسازی هر روز مسیر راهآهن میداند و میگوید: «مسئولان راهآهن میگویند تا پیش از این عملیات پیمانکار همیشه در حال پاکسازی راهآهن بود اما الان پاکسازیها در محدوده زمانی طولانی و با هزینه کمتر انجام میشود.»
او هم نسبت به افزایش مهاجرتها بهدنبال روان شدن طوفانهای شن هشدار میدهد و میگوید: «مرزها نباید خالی از سکنه شوند.»
منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: داند و می گوید سازمان جنگل ها خراسان جنوبی بیابان زایی منابع طبیعی شن های روان هزار هکتار طوفان شن استان ها راه آهن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۵۱۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران میداند/مفاهیم مشترک تئاتری
به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «آلاء» به نویسندگی و کارگردانی محمد کاظمتبار در ادامه اجراهای بینالمللی خود، اینبار از سوی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، در هفته دوم اردیبهشت در جشنواره مونودرام کارتاژ تونس روی صحنه میرود. به بهانه این اجرا کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی به ارایه توضیحاتی درباره این مرکز و فعالیتهای آن در عرصه بینالمللی، پرداخت.
وی درباره فعالیتهای بینالمللی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، یادآور شد: سالها بود که ما بحثی را در حوزه هنری انقلاب اسلامی مطرح میکردیم اما هر بار که مطرح میشد، به نتیجه نمیرسید. گرچه سالها قدمهایی جسته و گریخته برداشته شد اما آنطور که باید اتفاقی نمیافتاد. بحث مورد نظر این بود که حوزه هنری، هنرمندان حوزه هنری و توان تولید حوزه هنری به جایی رسیده است که ما باید کم کم بتوانیم به کشورهای مختلف؛ به ویژه کشورهای همسایه و کشورهای مسلمان، آثار خود را ارایه دهیم. آن هم به ۲ دلیل مهم، اول توجه به مساله جهاد تبیین است که رهبری نیز به آن تاکید دارند و دلیل دیگر سخنی است که امام خمینی (ره) سالها به آن تاکید داشتند و میفرمودند که ما باید انقلابمان را به جهان صادر کنیم. در طول ۴۵ سالی که از انقلاب گذشته است، هنرمندان حوزه هنری در رشتههای مختلف اعم از سینما، ادبیات، شعر، تجسمی و هنرهای نمایشی به جایی رسیدهاند که توان انتقال تجربیات و دانش خود به کشورهای همسایه و مسلمان و فراتر از آن، حتی کشورهای اروپایی را دارند، اما همواره نبود بخش بینالملل در حوزه هنری به عنوان یک خلاء محسوب میشد. ما سالها میگفتیم که باید یک بخش بینالملل در حوزه راهاندازی شود، چراکه هنرمندان حوزه هنری باید فراتر از ایران، فعالیت کنند.
اتفاقات خوبی در چند سال اخیر در بخش بینالملل رقم خورد
زارعی ادامه داد: این صحبتها ادامه داشت، تا بالاخره در دوره جدید هم، ما این مساله را با آقای دادمان و مدیران جدید حوزه هنری مطرح کردیم. صحبتها نتیجه داد و حالا چند سالی است که بخش بینالملل در حوزه هنری تاسیس شده و در حال فعالیت است. اتفاقات خوبی در چند سال اخیر در بخش بینالملل رقم خورد، به عنوان مثال ما در کشورهای سوریه و عراق دفتر راهاندازی کردیم و به کشوری چون لبنان رفت و آمد زیادی داشتیم. این رفتوآمدها روز به روز بیشتر شد به طوری که ما در عراق، لبنان و سوریه شب شعر برگزار کردیم و کم کم اتفاقات هنری رقم خورد و هنرمندان عرصه تجسمی ما نیز، به کشورهای مذکور اعزام شدند.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به اینکه از سال ۹۵ به عنوان مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری منصوب شده است، توضیح داد: در این مرکز حرکتی بینالملل را با برگزاری همایش بینالمللی تئاتر مردمی پیادهروی اربعین با عنوان «روایت راهیان»، آغاز کردیم. هفت دوره آن از سال ۹۵ تاکنون برگزار شده است. هر سال نزدیک به ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر از هنرمندان آیینی را انتخاب میکردیم، ۲ روز در نجف، چهار روز در مسیر کربلا، سه تا چهار روز در شهر کربلا هنرهای نمایشی به زبانهای فارسی، ترکی و عربی اجرا میشد. بعد از راهاندازی بخش بینالملل در حوزه هنری، سعی کردیم که با کشورهای مسلمان و عربی، ارتباطات بیشتری پیدا کنیم. من تجربیاتی را سالها در کشور عراق و به مدت سه سال در کشور سوریه داشتم، آن تجربیات برای رقمزدن ارتباطات موثر به ما کمک کرد و ما با هنرمندان تئاتر سوریه و یمن و عراق و تونس ارتباط گرفتیم. این ارتباطات باعث شد که سال ۱۴۰۰، ما از بخش بین المللی حوزه هنری با نمایش «عِندَ ما تَنتَهی تُسقُط» که دارای موضوع و محتوا ضدصهیونیستی است، در جشنوارههای «جندو» و «کاف» کشور تونس شرکت کنیم. این نمایش در این ۲ جشنواره اجرا شد، رتبه و جوایزی زیای دریافت کرد و عنوان نمایش برگزیده به مفهوم مطلق را از آن خود کرد. درضمن، در این اعزام و شرکت، ما با هنرمندان تونس ارتباطات بیشتری پیدا کردیم.
تئاتر حوزه هنری و تئاتر ایران میتواند در جشنوارههای آسیایی، اروپایی و آفریقایی حضور پیدا کند
وی با بیان اینکه ارتباطات ما با کشور تونس، به عنوان یکی از کشورهای مهم آفریقایی-عربی که دارای اعتبار و جزو رسمیترین جشنوارههای تئاتری کشورهای عربی و مسلمان است، بسیار مهم و ارزشمند بود، گفت: سال ۱۴۰۱ گروه تعزیهای را به جشنواره تئاتر صحرایی در یکی از استانهای جنوبی تونس اعزام کردیم. این گروه، بهترینهای تعزیه ایران بودند و در رقابت با ۳۰ کشور دنیا توانستند با اجرای تعزیه حضرت حر، عنوان کار برگزیده به مفهوم مطلق را کسب کنند. سال گذشته نیز، «اسب قاتلین» به کارگردانی سیدمحمدهادی هاشمزاده از هنرمندان استان فارس، برگزیده مفهوم مطلق دوره چهل و یکم جشنواره تئاتر فجر شد. پس از اجراهای موفق و پرتماشاگر در شیراز، ما این کار را برای اجرا در تونس انتخاب کردیم و به جشنواره «کارتاژ» اعزام شد؛ جشنواره «کارتاژ» بزرگترین و معتبرترین جشنواره تئاتر تونس است. امسال نیز نمایش «آلاء» از طرف بخش بینالملل حوزه هنری به هفتمین جشنواره بینالمللی مونودرام «کارتاژ» تونس اعزام شده است. این نمایش قرار است از ۶ تا ۱۳ اردیبهشت در این جشنواره بینالمللی حضور پیدا کند و با آثار کشورهای اقصی نقاط دنیا حاضر در این رویداد، رقابت کند.
زارعی تاکید کرد: تئاتر حوزه هنری و تئاتر ایران به سطحی رسیده که بتواند در ژانرهای مختلف در جشنوارههای آسیایی، اروپایی و آفریقایی حضور پیدا کند. جا دارد از آقای سیدامیر جاوید مدیر بخش بینالملل حوزه هنری انقلاب اسلامی تشکر کنم چراکه در این چند سال، همکاری لازم و تمام و کمال را با مرکز هنرهای نمایشی داشته است. ما هر زمان که خواستیم نمایشی را به جشنوارههای مختلف در کشورهای دیگر اعزام کنیم با آغوش باز از آن استقبال کردند. این امر نشان از این دارد که تئاتر حوزه هنری به جایی رسیده است که هم بتواند تجربیات خود را در جشنوارههای کشورهای مختلف انتقال دهد و هم بتواند بحث جهاد تبیین و صدور انقلاب را که جزو وظایف ذاتی حوزه هنری است به خوبی انجام دهد.
وی درباره ویژگیهای نمایش «آلاء» توضیح داد: نمایش «آلاء» به کارگردانی و نویسندگی محمد کاظمتبار، نمایشی در حوزه مقاومت و جنگ است که روایتی جذاب از مقاومت و جنگ و دفاع مقدس ما ارایه میدهد. این نمایش تاکنون توانسته اجراهای موفقی داشته باشد و جوایز بسیاری را کسب کرده است.
تونس در حوزه تئاتر، حوزه هنری را نماینده ایران میداند
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره ویژگیهای جشنوارههای تئاتر کشور تونس، یادآور شد: کشور تونس، کشوری است که بحث بیداری اسلامی برای اولین بار از آنجا آغاز شد و هنوز هم بحث بیداری اسلامی در این کشور مطرح است. هنرمندان و روشنفکران تئاتری کشور تونس، با ما در صهیونیستستیزی و ظلمستیزی ثابتقدم هستند و آثار هنری و تئاتری ضدصهیونیستی زیادی را تولید میکنند. در ضمن هم هنرمندان، هم مردم تونس سالها است که از مدافعان مردم فلسطین و غزه هستند و افرادی هستند که در بحث انقلابیگری با ما بسیار همسو بوده و پیشرو هستند.
خزاعی درباره معیارهای مدنظر جشنوارههای تئاتری تونس برای انتخاب آثار ایرانی، گفت: انتخاب آثار هم از وجه هنری، هم محتوایی برای این جشنوارهها اهمیت دارد. معمولا در تونس به جهت اینکه کشوری بسیار سیاسی است، نمایشهایی که در جشنوارههایش روی صحنه میرود، جنبههای سیاسی بالایی دارد. در اکثر تئاترهای هنرمندان کشور تونس مفاهیمی چون مبازره با فساد، انقلابیگری و مبارزه با صهیونیستها زیاد دیده میشود و این مساله در بحث انتخاب آثار ایرانی نیز موثر است.
وی با بیان اینکه تونس در حوزه تئاتر حوزه هنری را نماینده ایران میداند، افزود: بیشتر تئاترهایی که از ایران به تونس اعزام شده و در جشنوارههای مختلف حضور پیدا کردهاند، آثار حوزه هنری هستند به گونهای که میتوان گفت جشنوارههای تونس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی را نماینده تئاتر ایران میدانند.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پایان درباره معرفی تماشاخانه بزرگ و تاریخی کشور تونس به هنرمندان تئاتر ایران، بیان کرد: تونس، در شمال آفریقا قرار دارد و به فرانسه و ایتالیا نزدیک است. سالها قبل از اینکه مستعمره فرانسه باشد، مستعمره ایتالیا بود و شاید بیش از ۲۰ تماشاخانه به سبک قدیم روم در آنجا احداث شده بود. به جهت اهمیت این تماشاخانهها، ما در حوزه هنری ۲ کتاب پژوهشی «تاریخ تونس» و «تماشاخانههای رومانیها» نوشته دکتر ریاض رییس دانشگاه هنرهای زیبای شهر کاف را که درباره تماشاخانههای رومی در تونس و سبقه تئاتر تونس است ترجمه کردیم و قرار است توسط انتشارات سوره مهر حوزه هنری چاپ شوند.
کد خبر 6090132 فریبرز دارایی