Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-27@13:40:17 GMT

هشدار درباره موج آنفلوآنزا

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۵۱۷۱۱

هشدار درباره موج آنفلوآنزا

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مسعود ضیایی اظهار کرد: بیماری آنفلوانزا از قدیم درگردش بوده که در فصل سرما تشدید می‌شود؛ همیشه افرادی که حساس تر بودند به نوعی به این بیماری مبتلا می‌شدند و بیماری شدیدتری داشتند برای پیشگیری از آن واکسن آنفلوانزا را داشتیم که سوش‌های شایع سال قبل را پوشش می‌داده و تصور بر این بوده که با این کار می‌شود تا حدی جلوی آنفلوانزای فصلی را در افرادی که حساس تر هستند گرفت .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: سال گذشته متاسفانه به علت کمبود واکسن عده بسیاتر کمی واکسینه شدند؛ از طرفی به خاطر مراقیت‌های شدید و رعایت پروتکل‌ها و زدن ماسک بخاطر شرایط خاص کرونا، کمترین موارد آنفلوانزا را داشتیم و خوشبختانه مشکلی پیش نیامد.

این متخصص عفونی گفت: یکی از دلایل موج اپیدمی این است که پارسال این چرخش نبوده و ایمنی نسبی ایجاد نشده و باتوجه به واکسیناسیون که انجام شده و عده زیادی واکسن دریافت کردند شاید مانند قبل پروتکل‌ها را رعایت نکنند و چون راه انتقال آنفلوانزا قطرات تنفسی است؛ آنفلوانزا چرخش پیدا کند و باعث ابتلای بسیار شود.

ضیایی با توصیه به اینکه واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های پرخطر مطابق سال‌های گذشته تزریق شود، افزود: زمان تزریق آنفلوانزا اواخر تابستان در نیمه دوم شهریور و بهترین زمان آن در فصل پاییز و اوایل پاییز است.

چه کسانی لازم است واکسن را دریافت کنند؟

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند اظهار کرد: کارکنان سیستم بهداشت و درمان، دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی و کسانی که با بیماران سر و کار دارند؛ کارمندان و کارکنان دامپزشکی، نیروی انتظامی، کسانی که نقص ایمنی دارند، بیماران خاص و صعب العلاج، کارکنان مراکز نگهداری سالمندان، تمام افرادی که بالای ۶۵ سال هستند، زنان باردار تا دو هفته بعد از زایمان و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند مانند بیماری‌های ریوی و آسم، قلبی، کلیوی، دیابت ، کودکان ۶ ماه تا 8 سال که به خاطر بیماری قرص آسپرین دریافت می‌کنند، باید این واکسن را دریافت کنند.

ضیایی با بیان اینکه افراد چاق و مسافرین کشورهای خارج در اولویت تزریق واکسن هستند، تصریح کرد: اگر به هر دلیلی کسی می‌خواهد واکسن بزند و در سن ۶ ماه تا ۸ سال است باید دو نوبت در فاصله یک ماه تزریق کند و اگر سال گذشته دو نوبت را دریافت کرده و زیر هشت سال است امسال دریافت یک نویت کافی است.

این متخصص عفونی اظهارکرد: دز این واکسن نیم سی سی است و برای سنین متفاوت فرقی نمی‌کند؛ اکنون تمام دز تزریق می‌شود؛ واکسن آنفلوانزا سه ظرفیتی و چهار ظرفیتی است؛ فرقشان در این است که سه ظرفیتی، دو سوش تایپa ، یک سوش تایپ b را پوشش می‌دهد و چهار ظرفیتی دو سوش تایپ  a و b  را پوشش می‌دهد.

فاصله واکسن آنفلوانزا با واکسن کرونا

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند گفت: اگر مبتلا به کرونا شدید حداقل دو هفته‌ای باید فاصله باشد تا بتوانید واکسن آنفلوانزا را دریافت کنید؛ اگر کرونا ندارید و  می‌خواهید واکسن کرونا و آنفلوانزا بزنید، فاصله یک هفته کفایت می‌کند و حتی همزمان می‌شود تزریق کرد، اما شاید عوارض بیشتری داشته باشد بنابراین با فاصله بهتر است.

ضیایی افزود: دز سوم واکسن کرونا برای کسانی که نقض ایمنی دارند، بیماران خاص و کارکنان سیستم بهداشتی تصویب شده و در استان نیز تزریق آن آغاز شده است.

وی با بیان اینکه تزریق واکسن آنفلوانزا حتماً باید در دست صورت گیرد و بهتر است در دست مخالف غالب تزریق شود، افزود: این واکسن عوارض خفیفی چون خارش، سوزش و درد محل تزریق دارد.

ضیایی با اشاره به موارد منع واکسن گفت: کسانی که آلرژی شدید به واکسن و ترکیبات آن دارند و  افراد دارای سابقه بیماری گیلن‌باره در طی شش هفته پس از دریافت واکسن آنفلوانزای قبلی و افرادی که حساسیت شدید به تخم مرغ  دارند باید با نظر پزشک اقدام به دریافت واکسن کنند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند خاطرنشان کرد: کسانی که واجد شرایط هستند واکسن را تهیه و تزریق کنند و درعین حال مراقبت‌ها برای کرونا خصوصا در پیشگیری از انتقال بیماری به دیگران جدی باشد.

پربیننده ترین چرا کالین پاول با وجود دو دوز واکسن در گذشت؟ جادوی رزماری برای تقویت مو با این روش خشکی پوست دست را از بین ببریم موج ششم کرونا در آبان قطعی است نوشیدن این مایعات از کرونا جلوگیری می کنند!

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: آنفلوآنزا واکسن آنفلوانزا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۵۱۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجاج ابهر و خدابنده برای تزریق واکسن مننژیت اقدام کنند

به گزارش خبرگزاری مهر، جواد خرم افزود: امسال یک هزار و ۲۶۰ نفر از استان زنجان به زیارت خانه خدا مشرف خواهند شد.

وی یادآوری کرد: واکسیناسیون مننژیت برای حجاج سایر شهرستان‌های استان انجام شده است.

خرم تاکید کرد: زائران پس از تزریق واکسن، کارت زرد رنگ دریافت و باید آن را به مسئول کاروان تحویل دهند.

نماینده مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر در استان زنجان گفت: معاینه یکهزار و ۲۶۰ زائر خانه خدا در این استان انجام و به پایان رسیده است.

خرم خاطرنشان کرد: امسال ۱۰ کاروان از زنجان به خانه خدا مشرف خواهند شد که از این تعداد یک کاروان در ابهر با ۱۲۰ نفر، خدابنده نیز یک کاروان ۱۶۵ نفری و مابقی نیز در مرکز استان است.

وی ادامه داد: واکسیناسیون این حجاج در شهرستان‌های خدابنده و ابهر آغاز شد.

نماینده مرکز پزشکی حج و پزشکی جمعیت هلال‌احمر در استان زنجان گفت: حجاج برای تزریق واکسن به هلال احمر شهرستان‌های ابهر و خدابنده در صبح و بعدازظهر مراجعه کنندخرم افزود: یکهزار و ۲۶۰ زائر عازم خانه خواهند شد که برای این تعداد و سایر عوامل یکهزار و ۳۰۰ واکسن مننژیت وارد زنجان شد.

کد خبر 6088916

دیگر خبرها

  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • حجاج ابهر و خدابنده برای تزریق واکسن مننژیت اقدام کنند
  • آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی
  • تزریق و تلقیح بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان
  • واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است
  • بیش از سه هزار و ۵۰۰ دوز واکسن سرخک در خراسان رضوی تزریق شد