Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، علیرضا شهرکی مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان   اظهارداشت: بیشترین خسارت  توفان حاره ای به بخش‌های زیربنایی و تاسیسات نظیر راه‌ها، معابر و اسکه‌های صیادی بوده است.

وی ادامه داد: خسارت نهایی بعد از برآورد نهایی به ستاد مدیریت بحران کشور برای پرداخت خسارت‌ها ارسال شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: ۷۰حادثه طبیعی شامل زلزله، توفان، سیل و آتش سوزی نخلستان‌ها در ۶ ماهه نخست امسال در این استان به وقوع پیوست.

وی ثبت چهار زلزله بالای سه ریشتر، ۲۴ مورد توفان و ۳۹ مورد سیل و آبگرفتگی را از مهمترین حوادث رخ داده این مدت در سیستان و بلوچستان ذکر کرد.

شهرکی افزود: در کنار این حوادث شاهد بروز خشکسالی و کم آبی مدام در سیستان و بلوچستان به عنوان بخش دیگری از حوادث طبیعی هستیم بطوریکه ۱۰۰ درصد مساحت این استان درگیر خشکسالی متوسط تا شدید است.

سیستان و بلوچستان واقع در جنوب شرق ایران از چنان تنوع جغرافیایی و آب و هوایی برخوردار بوده که در نقشه‌های هوایی بلندی‌های کوه‌ها، پستی دشت‌ها و نیز آبگیر‌ها و دریا در آن نمودی رنگارنگ به آن بخشیده است.

موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی علاوه بر این که سیستان و بلوچستان را به یک استان چهار فصل تبدیل کرده، در عین حال چهره‌ای مخاطره آمیز نیز به آن بخشیده است.

شمال سیستان و بلوچستان در ادوار قدیم به دلیل وفور نعمت و وجود تالاب بین المللی هامون در آن به انبار غله ایران معروف بوده، اما هم‌اینک پس از گذر سال‌ها این دریاچه به بستری برای بروز پدیده وحشتناک توفان شن تبدیل شده است.

مخاطره اصلی نواحی مرکزی سیستان و بلوچستان سیلاب‌های ویران کننده‌ای است که بیشتر در فصول سرد چهره خود را نمایان می‌کند و چنان شدتی دارد که هر آنچه در مسیر آن باشد لابه لای پیکر گل آلود خود محو می‌کند.

از عمده فجایع این سیلاب‌ها، آسیب به مسیر‌های عبور مرور و ویران کردن روستا‌های در حاشیه آبراه‌هاست.

در جنوب استان در منطقه چابهار و مکران دروازه ورود ایران به اقیانوس‌های جهان یعنی دریای عمان قرار گرفته است که در شرایط توفانی، این دریا سیمایی خشن از خود نشان می‌دهد و لنج‌های بزرگ را همچون پر کاهی به تکان وا می‌دارد، توفان‌های بزرگ یکی دیگر از مخاطرات دریایی محسوب می‌شوند و از نمونه‌های آن می‌توان به توفان آشوبا اشاره کرد که چندی قبل نزدیک بود ساحل چابهار را در نوردد و تنها امداد الهی بود که مسیر آن کج شد.

زلزله از دیگر بلایای طبیعی این استان است که به دلیل واقع شدن آن در نزدیکی گسل‌ها همواره شاهد وقوع زلزله‌های مختلف هستیم.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مدیریت بحران توفان حاره ای سیستان و بلوچستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۵۱۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طوفان حاره‌ای چیست؟

این موشن گرافی تشریح می‌کند پدیده هواشناسی «طوفان حاره‌ای» که بعضاً وقوع آن در جنوب شرق کشور مطرح می‌شود، چیست؟

 

 

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3074542 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • ایمن‌سازی کرمانشاه ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
  • انسداد ۴۲ راه روستایی و راه فرعی قدیمی اسپکه-بمپور درجنوب سیستان وبلوچستان
  • ۴۲ راه روستایی و یک راه فرعی در بلوچستان همچنان بسته است
  • سیل ۱۰ روزه در ۱۳ شهرستان سیستان و بلوچستان/ نزدیک به ۵۶ هزار نفر امدادرسانی شدند
  • بیشترین خسارت سیل بهاری به راه‌ها | جزئیات خسارت از زبان سخنگوی مدیریت بحران
  • هزینه خسارت سیل به روستاهای سیستان و بلوچستان اعلام شد
  • باد و باران باعث خسارت به ۳۷ اصله پایه شبکه برق سیستان و بلوچستان شد
  • کاهش ۱۰ درصدی میزان حوادث ناشی از کار در سیستان و بلوچستان
  • فعالیت ۴۰۰ مسئول ایمنی در سیستان و بلوچستان
  • طوفان حاره‌ای چیست؟