Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، سید اسماعیل صالحی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه یک میلیون و ۹۳ هزار هکتار مرتع در استان وجود دارد، اظهار داشت: بیش از ۶۰ درصد مراتع استان از لحاظ پوشش گیاهی دارای گرایش منفی و روبه فقیر شدن هستند.

او افزود: چهارمحال و بختیاری دارای مساحتی به وسعت یک میلیون و ۶۴۱ هزار هکتار است که یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از این میزان، عرصه ملی است و ۶۶ درصد مساحت استان را عرصه مرتعی تشکیل می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید

ارائه تسهیلات به ۱۱ هزار نفر از کشاورزان چهارمحال و بختیاری

صالحی اضافه کرد: بر اساس سند توسعه منابع طبیعی در افق ۱۴۰۰ مراتع استان از لحاظ پوشش گیاهی در چهار وضعیت خوب، متوسط، فقیر و خیلی فقیر قرار دارد که سه درصد این مراتع در وضعیت خوب، ۳۷ درصد در وضعیت متوسط، ۴۸ درصد در وضعیت فقیر و ۱۲ درصد خیلی فقیر است.

او اظهار داشت: براساس این تقسیم‌بندی مراتع استان گرایش منفی و پس‌رونده دارند و احیا و توسعه این عرصه‌ها نیاز به توجه بیشتر از لحاظ تامین و تخصیص اعتبار ملی و استانی و تسهیلات بانکی و اقدامات مدیریتی با تاکید بر سه اصل اساسی مدیریت مراتع شامل زمان مناسب استفاده از مراتع، بهره‌برداری مناسب از مراتع و رعایت ظرفیت مجاز دام در بهره‌برداری از مراتع است.

صالحی تصریح کرد: مراتع به عنوان بزرگترین واحد کاربری اراضی در سطح استان و کشور است و به خاطر اهمیت آن در شکوفایی اقتصادی جوامع روستایی و عشایری و اثرات زیست‌محیطی، باید بیشتر مورد توجه برنامه‌ریزان و سیاستگذاران و تامین‌کنندگان اعتبار قرار گیرد در غیر این صورت، سرعت تخریب بر احیا و توسعه غلبه خواهد کرد.

او گفت: مراتع استان در منطقه رویشی زاگرس قرار دارد و گونه‌های غالب این مراتع از نوع گون، دافنه، خانواده گندمیان و بقولات، چتریان و پیازداران است که از ۶۰۰ هزار وسعت گونزار‌های استان حدود ۳۰۰ هزار هکتار با بیماری خشکیدگی گونه مواجه است و باید در سریعترین زمان کار‌های مطالعاتی و تحقیقاتی در این خصوص با همکاری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری آغاز شود.

صالحی بیان کرد: گونه‌های دارویی بومی استان در حوزه اقتصادی، بهبود معیشت جوامع محلی اثرگذار هستند که باید این مراتع و سامانه‌های عرفی برای مدیریت بهتر و جلوگیری از تخریب بیشتر با برنامه‌های مشارکتی در قالب طرح‌های مرتعداری و یا مدیریت منابع طبیعی در راستای ماده ۳ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، به بهترین شکل مدیریت شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

او افزود: هم‌اکنون ۴۰ هزار خانوار بهره‌بردار در استان به عرصه‌های منابع طبیعی وابسته هستند که از این تعداد ۲۱هزار خانوار روستایی و عشایری است که وابستگی مستقیم به این عرصه‌ها دارند.

صالحی اضافه کرد: براساس آمار معاونت دام جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری دو میلیون و ۸۰۰ هزار واحد دامی در مراتع استان وجود دارد که ظرفیت این مراتع ۷۵۰ هزار راس واحد دامی است و دام مازاد در مراتع استان ۳.۷ برابر ظرفیت مرتع است.

او اظهار داشت: بهره‌برداری بی‌رویه، چرای مفرط، دام مازاد بر ظرفیت، چرای زودرس و خارج موعد، توسعه دیمزار‌ها و تغییر کاربری مراتع، نظام بهره برداری، خشکسالی، گسترش آفات و بیماری در مراتع از مهمترین عوامل تخریب مراتع استان است.

صالحی تصریح کرد: در سال‌های گذشته ۶۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های مرتعی استان طرح‌های مرتعداری تهیه شد و ۲۵۰ هزار هکتار نیز احاله مدیریت شده است و در سالجاری نیز تهیه طرح و احاله مدیریت در دستور کار قرار دارد و تمام بهره‌برداران عرصه‌های مرتعی باید با پیگیری و تهیه طرح مرتعداری نسبت به حفظ و احیاء و توسعه بهره‌برداری اصولی و پایدار از مراتع خود اقدام کنند.

او گفت: از ممیزی یک میلیون و ۹۳هزار همتار عرصه مرتعی استان ۲۹ هزار هکتار باقیمانده است و تا پایان سال اجرا ممیزی این میزان انجام خواهد شد.

صالحی بیان کرد: پلاک‌های باقیمانده به دلیل مشکلات اجتماعی، بالا بودن تعداد بهره‌برداران انجام نشده و رفع این مشکلات به همکاری فرمانداری‌ها و بخشداران نیاز است.

او افزود: در اجرای طرح‌های مرتعداری با رویکرد استفاده از ظرفیت‌های مغفول مانده در عرصه‌های مرتعی مانند چرای دام، توسعه طرح‌های گیاهان دارویی، صنعتی، زنبورداری و طرح‌های بوم گردی با مشارکت بهره‌برداران طرح تهیه و اجرایی می‌شود.

صالحی اضافه کرد: اختصاص تسهیلات بانکی به طرح‌های منابع طبیعی دلیل دیربازده بودن مورد استقبال بانک‌ها قرار نمی‌گیرد.

او ادامه داد: از سوی بنیاد برکت برای توسعه طرح‌های کشت گیاهان دارویی، ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات به بهره‌برداران اعطا خواهد شد.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری پوشش گیاهی مراتع استان اعطای تسهیلات چهارمحال و بختیاری بهره برداران مراتع استان منابع طبیعی بهره برداری یک میلیون هزار هکتار عرصه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۵۱۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش

محمدمهدی برومندی در جشنواره روز میمند شهرستان فیروزآباد در استان فارس، گفت: در این راستا یک ابر پروژه تعریف کردیم که با استفاده از مدرن‌ترین تجهیزات اسانس گیری از گیاهان دارویی، کیفیت اسانس تولیدی را برای صادرات و تولید ادکلن‌های مشهور دنیا ارتقا دهیم. 

این مقام مسئول، سطح کل باغات گل محمدی در دنیا را ۵۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: کشور ایران دارای ۳۰ هزار هکتار باغ گل محمدی است که از این سطح، هشت هزار و ۵۰۰ هکتار متعلق به استان فارس و دو هزار هکتار آن در شهرستان میمند واقع است.

او با بیان اینکه امروزه گردش مالی حوزه گیاهان دارویی در دنیا ۱۵۰ میلیارد دلار است، ابراز کرد: سهم کشور ما از این گردش مالی کمتر از یک میلیارد دلار است و این نشان می‌دهد که ما باید از یک کشاورزی معیشتی به یک کشاورزی مدرن عبور کنیم.

برومندی با بیان اینکه ۲۳۰۰ گونه گیاه دارویی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: شهرستان میمند دارای ۳۶۰ گونه گیاه دارویی است که هر کدام می‌تواند پایه تولید دارو، غذا یا مواد بهداشتی باشد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: چالش اصلی استان فارس، سرمایه گذاری است که امیدواریم با پیگیری‌های وزارت جهاد کشاورزی بتوانیم به توسعه این منطقه کمک کنیم.

فارس رتبه اول تولید محصولات باغی در کشور 

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید ۱۰ تا ۱۲ درصد محصولات کشاورزی کشور متعلق به استان فارس است، افزود: این استان با ۳۶۰ هزار هکتار سطح باغات و تولید سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات باغی، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

برومندی به تولیدات حوزه باغبانی در سطح وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و افزود: میزان تولیدات باغی در کشور ۲۶ میلیون تن و درآمد حاصل از صادرات آنها سالیانه ۶ میلیارد دلار است.

این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از محصولات با ارزش در این حوزه، گیاهان دارویی با سطح زیرکشت ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور است که سالیانه ۵۰۰ هزار تن انواع گیاهان دارویی از این سطح برداشت می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات
  • شهرک صنعتی «کشت و صنعت» لرستان به‌زودی بهره‌برداری می‌شود
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • بوی خوش گیاهان بهاری درسفره گروسی‌ها/۱۳۵ نوع گیاه خوراکی در بیجار
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • رنگین شدن سفره‌های مردم مراغه با گیاهان کوهی
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان در مناطق کوهستانی مراغه
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان کوهی مراغه