Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-28@10:49:30 GMT

مطالبه شفافیت به‌جای مچ گیری

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۵۱۹۴۸

مطالبه شفافیت به‌جای مچ گیری

استادیار جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس، ضمن تبیین اهمیت و کارکردهای شفافیت عملکرد مدیران و مسئولان، بر ضرورت شفافیت فرایندهای رسیدگی به تخلفات در کنار آن تأکید کرد و از رسانه‌ها و فعالان مدنی درخواست کرد به جای مچ‌گیری، ابتدا مطالبه اطلاعات داشته باشند و در مطالبات خود تا حد امکان به مصادیق ورود نکنند که شبهه رقابت سیاسی و تخریب شخصی ایجاد نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهاره آروین در کلاس «شفافیت در مدیریت شهری» کارگاه مشهدشناسی روزنامه قدس درباره چرایی اهمیت شفاف‌سازی فرایندهای مدیریت شهری با وجود مسائلی که به ظاهر مهم‌تر به نظر می‌رسند، گفت: در ۱۰۰ سال گذشته، بنیادی‌ترین مسئله در جامعه ما بی‌اعتمادی بوده است و از طرفی برای حل مسائل جامعه، راهی جز بازیابی اعتماد و مشارکت مردم نداریم؛ در شرایطی که مردم فکر کنند همه دروغگو و دنبال منافع شخصی هستند، نمی‌شود مسائل را حل کرد.

شفافیت یعنی انتشار عمومی اطلاعات به صورت مستمر

وی با بیان اینکه تجربه جهانی ثابت کرده، اعتماد تنها از طریق شفافیت بدست می‌آید، شفافیت را انتشار عمومی و سیستماتیک اطلاعات دانست و افزود: اینکه اطلاعات به صورت شفاف برای مدیران موجود باشد ولی در دسترس عموم نباشد و منتشر نشود، شفافیت نیست.

متأسفانه در کشور دچار بدفهمی از شفافیت هستیم و این مفهوم با مفاهیم دیگر خلط می‌شود؛ به عنوان مثال، اغلب افشاگری با شفافیت خلط می‌شود در حالی که افشاگری به معنای آشکار کردن تخلفات بوده، کارکردها و پیامدهای خاص خود را دارد و حتی ممکن است برخلاف شفافیت به بی‌اعتمادی مردم دامن بزند.

تفاوت‌های افشاگری و شفاف‌سازی

عضو سابق شورای شهر تهران در تبیین تفاوت‌های افشاگری و شفافیت تصریح کرد: به عنوان مثال اینکه ناگهان نام یک فرد یا شرکت به عنوان سوء استفاده‌کننده از ارز دولتی در رسانه‌ها منتشر شود، افشاگری است اما شفافیت در این مورد، آن است که بانک مرکزی اسامی همه دریافت‌کنندگان ارز دولتی را به صورت منظم و سیستماتیک (برخط و بدون دخالت عامل انسانی) منتشر کند. افشاگری معمولاً ابزار رقابت رقیبان سیاسی قرار می‌گیرد اما شفافیت از خود فرد شروع شده و پیش از هر کس دیگر، خود او را در برابر رقیبان آسیب‌پذیر می‌کند.

همچنین باید توجه کرد آشکار کردن فساد بدون ارائه راهکار و رسیدگی لازم موجب حادتر شدن اوضاع و سلب اعتماد عمومی می‌شود.

 در معرض دید بودن، مدیران را محتاط می‌کند

آروین استفاده از ظرفیت نظارت همگانی را از کارکردهای شفاف‌سازی معرفی و تأکید کرد: در زمینه مبارزه با فساد نیز مانند سایر موضوعات، پیشگیری بهتر از درمان است و نظارت همگانی از بهترین راهکارهای پیشگیری می‌تواند باشد؛ تجربه نشان داده آنچه از فساد، پیشگیری می‌کند و مدیران را محتاط در تخلف می‌کند، این است که مطمئن شوند دیگر نمی‌شود زد و بند کرد؛ چرا که اطلاعات جلو چشم میلیون‌ها شهروند قرار دارد (فارغ از اینکه شهروندان اطلاعات را رصد می‌کنند یا خیر) البته در نظارت همگانی باید دقت شود شفافیت علیه شفافیت و به عنوان ابزار افشاگری استفاده نشود.

وی فراهم کردن دسترسی متخصصان به داده‌های معتبر برای انجام پژوهش‌های مفید و معتبر و ورود نخبگان به حل مسائل کشور را دیگر کارکرد شفاف‌سازی فرایندهای مدیریتی دانست و افزود: به عنوان مثال در شهرداری تهران، اطلاعات قراردادهای بالای یک میلیارد تومان، تغییر کاربری‌ها، جواز ساخت و ساز و پایان کار، اعلام ریز کمک‌های نقدی و غیرنقدی به نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی و رأی تک‌تک اعضای شورای شهر به هر یک از مصوبات در دسترس عموم قرار داشت.

ملاک‌های اولویت‌بخشی به موضوعات برای شفاف‌سازی

همچنین بهاره آروین؛ فسادخیز بودن، حساسیت افکار عمومی، ملموس بودن نتایج برای شهروندان، در دسترس بودن اطلاعات و وجود استانداردهای جهانی تثبیت شده را ملاک‌های اولویت‌بخشی به موضوعات برای شفاف‌سازی برشمرد و درباره الزام‌های تحقق شفافیت گفت: الکترونیکی، سیستماتیک و برخط بودن فرایندهای انتشار اطلاعات، پیش‌زمینه ضروری تحقق شفافیت است که سبب کاهش مراجعات غیرضروری (که خود مستعد فساد هستند) و صرفه‌جویی در وقت و هزینه مردم و در نتیجه رضایت عمومی می‌شود. منبع دریافت و ارائه داده‌ها باید مشخص بوده (بدون دخالت عامل انسانی) و همه داده‌ها در قالب استاندارد (اکسل) منتشر شود.

آروین، مناسب‌سازی، راه‌اندازی و به کارگیری سامانه‌ها در واحدها و یکپارچگی داده‌ای و اتصال بین سامانه‌ها را از دیگر الزام‌های تحقق شفافیت دانست و درباره پیشران‌های تحقق شفافیت اظهار کرد: رسانه‌ها و فعالان مدنی در وهله نخست باید توجه داشته باشند که مطالبات را از جایگاه‌ها یا نهادهای انتخابی شروع کنند؛ چرا که این‌ها ریسک کمتر و ظرفیت بیشتری دارند.

 تعارض منافع جایگاهی

وی خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه، نمایندگان مردم نسبت به مدیران انتصابی، گروه مناسب‌تری برای مطالبه شفافیت هستند زیرا معمولاً گوش نمایندگان به صدای مردم، فعالان مدنی و رسانه‌ها حساس‌تر است و از سوی دیگر تا زمانی که اتفاق جدی رخ ندهد، از مصونیت برخوردار هستند اما مدیران به محض اینکه وارد حوزه شفافیت می‌شوند، مقاومت‌ها و مخالفت‌ها در برابرشان فعال شده و عملاً تخریب و به حاشیه رانده می‌شوند؛ هیچ کس هم فکر نمی‌کند که این تخریب‌ها و مخالفت‌ها به دلیل ورود آنان به حوزه شفاف‌سازی است؛ از طرفی ممکن است واحدهای مرتبط با فعالیت سازمانی مدیران از داده‌های شفاف‌سازی شده علیه مدیران سوءاستفاده کنند بنابراین مدیران در مسیر شفاف‌سازی اقدام‌هایشان عموماً دچار تعارض منافع جایگاهی می‌شوند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در این مواقع باید مدیران توجیه شوند که اطلاع‌رسانی و انتشار اطلاعات (شفاف‌سازی) را از زمانی مشخص در حال یا آینده آغاز کنند تا اشتباه‌های مدیران پیشین، پای آن‌ها گذاشته نشود و صرفاً پاسخگوی عملکرد خود باشند.

حوزه‌های ضروری شفاف‌سازی در شهرداری‌ها

آروین شفاف‌سازی در حوزه‌های مطالعات، پژوهش‌ها، نیروی انسانی، داده باز (زمینه‌ساز شهر هوشمند)، عملکرد شورای شهر و آرا و مصوبات را از موارد ضروری در شهرداری‌ها نام برد و گفت: به عنوان مثال، شفاف بودن رویه‌های گزینش و جذب نیروی انسانی (اعم از مدیران و کارکنان) از انتصاب‌های قوم و قبیله‌ای جلوگیری می‌کند. همچنین شفافیت پژوهش‌ها و مطالعات انجام شده می‌تواند از انجام پژوهش‌های تکراری و ضعیف و اتلاف منابع عمومی پیشگیری کند.

چالش‌های بروکراتیک؛ موانع تحقق شفافیت

وی در ادامه افزود: چالش‌های بروکراتیک (مانند شکاف میان رویه‌های مدیران و قوانین، مقاومت بدنه سازمانی در برابر تغییر رویه‌ها، محافظه‌کاری، بی‌ثباتی مدیریتی و تغییرات متناوب مدیران میانی و...) اصلی‌ترین موانع تحقق شفافیت در کشور است که لزوماً به معنای غیرقانونی بودن رویه‌ها نیست و حتی ممکن است مکمل قانون نیز باشد.

آروین چالش‌های موجود در زیرساخت‌های فنی و مقاومت ذی‌نفعان و پیامدهای آن را از دیگر موانع تحقق شفافیت معرفی کرد و گفت: عدم اجرای قانون منع مداخله با گذشت ۷۰ سال از تصویب آن، از تبعات عدم شفافیت قراردادهای دولتی و اطلاعات ثبت شرکت‌هاست.

به گفته آروین، عواملی همچون ایجاد فضای رقابت توسط رسانه‌ها با تدوین و سنجش دوره‌ای شاخص‌های شفافیت، شکل‌دهی به شبکه ذی‌نفعان شفافیت، نهادینه شدن تغییرات با ورود هر چه بیشتر ارگان‌ها، ارتقای سامانه‌های نظارت همگانی، استمرار مطالبه شفاف‌سازی، ایجاد سازوکار گزارشگری تخلف و فساد برای مردم (فراتر از سایت و شبکه) و تقویت نقش جامعه مدنی و سمن‌های فعال در حوزه شفافیت و مبارزه با فساد، نقش مهمی در پایدارسازی دستاوردهای شفافیت دارد.

ضرورت شفافیت فرایندهای رسیدگی به تخلفات

استادیار جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس با تأکید بر ضرورت مطالبه آیین‌نامه حمایت از گزارشگران تخلف توسط فعالان مدنی و رسانه‌ها از شوراها، شهرداری‌ها و مجلس به منظور مؤثر واقع شدن شفاف‌سازی‌ها، اضافه کرد: طبعاً شفاف‌سازی زمانی مفید واقع می‌شود که فرایندهای رسیدگی به تخلفات نیز شفاف و روشن باشد در غیر این صورت، رسیدگی مؤثر صورت نخواهد گرفت.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: عنوان مثال نظارت همگانی فعالان مدنی تحقق شفافیت شفاف سازی پژوهش ها رسانه ها داده ها رویه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۵۱۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایمن‌سازی ۲۱۲ نقطه حادثه‌خیز در معابر پایتخت/ نصب ۲۰۰ تابلوی جدید هدایت مسیر

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ، اقدامات پلیس در راستای ایمن سازی و کاهش تصادفات را تشریح کرد و گفت: ۲۱۲ نقطه حادثه خیز در تهران، رفع خطر شده است.

به گزارش ایسنا، سرهنگ احسان مومنی با اشاره به مطالبه‌گری پلیس از سازمان‌های مختلف در خصوص ترافیک و حوادث ترافیکی گفت: پلیس مطالبه ‌ر است و ما در تمام زمینه‌های مربوط به حفظ جان و مال مردم، از نهادهای مختلف مطالبه‌گری می‌کنیم.

وی با اشاره به کیفیت خودروها افزود: مطالبه ما از سازمان استاندارد ، وزارت صمت و شرکت‌های خودرو ساز در خصوص ایمنی وسیله نقلیه است. همچنین از وزرات راه  و شهرداری در خصوص وضعیت راه‌ها و جاده‌سازی‌ها مطالبه داریم.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ با تشریح اقدامات انجام شده ادامه داد: در سال گذشته با پیگیری های پلیس راهور،  ۲۱۲ نقطه حادثه خیز در تهران رفع خطر شده است که ان‌شاءالله در سال جدید کمتر شاهد تصادفات فوتی خواهیم بود. همچنین ۱۲۵۸ نقطه در شهر تهران با استفاده از نورپردازی، برچسب گذاری و نصب بنر آشکار سازی شده تا از وقوع تصافات جلوگیری شود.

وی افزود: در معابر بزرگراهی، نیازمند نصب بیشتر تابلو برای هدایت بهتر رانندگان بودیم که با پیگیری پلیس، این مسئله نیز انجام شد و  ۲۰۰ تابلوی جدید هدایت مسیر به این معابر اضافه شد.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در معابر بزرگراهی، ۱۷ پهلوگاه اضطراری جدید، تعبیه و احداث شد. از این محل‌ها می توان هنگام تصادفات و حوادث استفاده کرد تا جای خودرو وسرنشینان آن امن باشد.

مومنی آموزش را بخش مهمی از فرهنگ سازی دانست و گفت: پلیس در زمینه آموزش نیز قدم هایی برداشته و امیدوار است با آموزش، تصادفات به حداقل برسند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پرداختی بیمه ها به داروخانه ها شفاف سازی شود
  • داستان شفافیت (۲)؛ بیم و امید یازدهمین مجلس برای شفاف شدن
  • جریان وقف باید به سمت دانش‌محور شدن برود / مبلغ ما در وقف شفاف‌سازی و نمایش کارهای علمی است
  • اجرای طرح ایمن‌سازی مناطق حادثه‌خیز تهران
  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۲۴ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید
  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۶۶ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید
  • ایمن‌سازی ۲۱۲ نقطه حادثه‌خیز در معابر پایتخت/ نصب ۲۰۰ تابلوی جدید هدایت مسیر
  • پاسخ شفاف مسوولان گیلان به مطالبات مردم از شبکه باران
  • «پاسخ»؛ ویژه‌برنامه شبکه باران برای پاسخگویی مسئولان به مطالبات مردم
  • مدیران درگیر بحران‌های تصنعی نشوند/ از مطالبه‌گران منصف استقبال می‌کنیم