Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام والمسلمین علی احمد حلیمی، رئیس حوزه علمیه مزار شریف افغانستان، صبح پنجشنبه 29 مهر در نشست وبیناری سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی ضمن تبریک میلاد با برکت پیامبر رحمت (ص) و همچنین میلاد با برکت سلاله رسول خدا ششمین امام شیعیان، امام صادق (ع) و فرارسیدن هفته وحدت، با بیان آیه 125 سوره مبارکه نحل « ٱدۡعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِٱلۡحِكۡمَةِ وَٱلۡمَوۡعِظَةِ ٱلۡحَسَنَةِ وَجَٰدِلۡهُم بِٱلَّتِي هِيَ أَحۡسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعۡلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِۦ وَهُوَ أَعۡلَمُ بِٱلۡمُهۡتَدِينَ» اظهار کرد: خدای متعال در این آیه شریفه به پیامبر بزرگوار اسلام امر می فرماید به دعوت، (اُدعُ).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس یکی از تکالیف و وظایف پیامبر گرامی اسلام دعوت است.
 
وی افزود: نکته دوم این است که این دعوت، دعوت به سوی خدا است و در این آیه شریفه خدای متعال می فرماید: ادع إلی سبیل ربک (دعوت بکن به سوی راه پروردگارت). راه پروردگار همان صراط مستقیمی است که انسان ها هدایت در آن صراط مستقیم را از خدای متعال درخواست می کنند: اهدنا الصراط المستقیم. راه پروردگار همان دین الهی و ارزش های دینی است که در رأس ارزش های دینی توحید است.
 
این عالم افغانستانی در ادامه افزود: پس یکی از وظایف پیامبر گرامی اسلام دعوت به دین و ارزش های دینی و در رأس همه آنها توحید است و این وظیفه و رسالت مختص پیامبر گرامی اسلام نیست که با رحلت آن حضرت خاتمه پیدا کند بلکه باید تداوم پیدا می کند. لذا علمای اسلامی که وارثان پیامبر بزرگوار اسلام هستند باید این وظیفه و این رسالت پیامبر گرامی اسلام را ادامه دهند.
 
وی به نکته سوم در این آیه شریفه اشاره کرد و گفت: این دعوت به دین باید مبتنی بر سه اصل باشد: 1. حکمت 2. موعظه حسنه 3. جدال احسن. نسبت به افراد و مخاطبین مختلف، دعوت به دین هم باید متفاوت باشد. کسانی که اهل استدلال و برهان هستند آن­ها با استدلال و برهان و حکمت و دلیل قاطع و واضح باید به دین دعوت شوند و کسانی که اهل استدلال و برهان نیستند توده عام مردم هستند که از موعظه حسنه باید استفاده شود تا اقناع عموم انسان­ها حاصل شود.  برای بعضی نیز لازم می شود که با آن­ها با جدال احسن، و مناظرۀ نیکوتر دعوت شود. مناظره­ای نافع و مورد امر و فرمان خدای متعال است که احسن باشد (وجادلهم بالتی هی أحسن).
 
 
وی درباره مشخصه های جدال احسن گفت: اولین مشخصه اینکه شخص مجادل، باید اهلیت و صلاحیت جدال را داشته باشد، یعنی نسبت به موضوعی که جدال و مناظره می­کند حداقل آگاهی داشته باشد والا باید تخصص داشته باشد.
 
حلیمی افزود: ویژگی دوم این است که در صدد اثبات حق باشد و اگر مطلب حقی در کلام طرف مقابل او هست آن مطلب حق را بپذیرد و او را به سمت حق بکشاند نه اینکه فقط در صدد غلبه بر خصم باشد.
 
وی درباره سومین خصوصیت نیز گفت: فضا باید فضای صمیمی و پر از محبت باشد. وقتی محیط پر از صمیمیت ایجاد شد آن زمان که است که این جدال و مناظره می­تواند مفید باشد و منفعت داشته باشد و تبدیل به جدال احسن شود.
 
حلیمی چهارمین خصوصیت را روحیه پذیرش حق دانست و گفت: شخص جدال کننده نباید دارای روحیت لجاجت و لجبازی و عصبیت باشد. اگر این خصوصیات و ویژگی­ها جمع شد این جدال می­شود جدال احسن و مورد سفارش دین و دستور خدای متعال است.
 
وی به جدال مذموم در مقابل جدال احسن اشاره کرد و گفت: از جدال مذموم در روایات به مراء تعبیر می شود که در این جدال، فقط خودنمایی، برتری طلبی و غلبۀ بر خصم هدف باشد. این جدال مذموم و منهی است و دین اسلام از آن به شدت نهی کرده است.
 
رئیس حوزه علمیه مزار شریف افغانستان  خاطرنشان کرد: مراء آثار سوء زیادی دارد؛ مراء به سب و لعن و طعن و توهین و تحقیر دیگران کشیده می شود و محبت و اخوت را از بین می­برد، حقد و کینه و عداوت ایجاد می­کند و طرف مقابل را وادار به عصبیت و لجاجت می­کند. این تبدیل به یک بحث تفرقه­افکن شده و موجب جدایی می­شود.
 
وی با اشاره به اینکه این دستورات در مقابل غیر مسلمانان است گفت: پیروان مذاهب اسلامی که همه آن­ها پیرو اسلام، قرآن، پیامبر بزرگوار اسلام هستند، مشترکات زیادی با همدیگر دارند. حال، بحث این­ها چگونه باید باشد؟ به طریق اولی اگر جدال و مناظره­ای بین این­ها رخ می­دهد باید جدال احسن و در یک فضای پر از محبت و صمیمیت باشد، باید هدفشان فقط اثبات حق باشد و به طرف مقابل هیچ نوع بی حرمتی و بی ادبی را روا ندارند و ادب و حرمت یکدیگر را حفظ کنند و با کمال محبت و رحمت و مهربانی با یکدیگر مناظره و بحث کنند.
 
وی افزود: اما متأسفانه مناظره­های خصمانه چه در بحث­های شفاهی و چه در قالب مقاله­ها یا سخنرانی­ها و بی حرمتی نسبت به طرف مقابل و پیروان مذاهب دیگر باعث می­شود که تفرقه و نفاق در جوامع اسلامی ایجاد و تشدید شود. این تفرقه و اختلاف گناهی نابخشودنی است چون خداوند متعال دستور به وحدت و اتحاد می­دهد و به شدت از تفرقه­افکنی، اختلاف و تنازع نهی می­کند: «ولا تنازعوا فتفشلوا وتذهب ریحکم».
 
وی تاکید کرد: اگر جامعه اسلامی و امت مسلمان به سوی امت واحده حرکت کند و اگر دانشمندان اسلامی و علمای دینی و علمای اسلام، مسلمانان را به اتحاد و وحدت دعوت کنند، اخوت را تقویت کرده و رحمت و ادب را نسبت به یکدیگر حفظ کنند و با اخلاقی دینی با همدیگر معاشرت کنند و اگر جدالشان جدال احسن باشد، اتحاد و وحدت در جامعه اسلامی پدید خواهد آمد. وقتی اتحاد و وحدت در جوامع اسلامی و بین امت مسلمان به وجود آمد آن زمان است که عزت، قدرت و شوکت ایجاد می­شود.
 
حلیمی در پایان ابراز امیدواری کرد که علمای دین به رسالت الهی خود عمل کنند و با تخلق به اخلاق اسلامی با یکدیگر رفتار کنند و مسلمانان عالم را در هر جایی که هستند به اتحاد و وحدت دعوت کنند و همه پیروان مذاهب اسلامی در کنار همدیگر با اتحاد و اخوت زندگی کنند. همچنین علمای اسلامی اتحادیه ای از همه کشورهای جهان اسلام تشکیل دهند که یک نیروی مشترک برای دفاع از ارزش های دینی و سرزمین اسلامی باشد؛ در آن زمان دولت اسلامی قدرت و شوکت پیدا می کند.
 
انتهای پیام/
 
 

منبع: تقریب

کلیدواژه: کنفرانس1400 پیامبر گرامی اسلام ارزش های دینی اتحاد و وحدت خدای متعال طرف مقابل جدال احسن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۵۲۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام رضا (ع) محل وفاق تمام مسلمانان جهان است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه دبیران و مدیران جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در دوره بیست‌ویکم با تشکر از برگزار کنندگان این دوره از جشنواره گفت: برگزارکنندگان در این دوره مجموعه‌ای از عناصر هنری در بخش‌های مختلف را گردآوری کردند. حضور افراد تراز اول در این جلسه فرصت مغتنمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 اسماعیلی با بیان این مطلب، ادامه داد: جشنواره فیلم رضوان اتفاق مبارکی است و هرآنچه در جلسه مطرح شد سرشار از امید و انگیزه برای آینده بود.

اسماعیلی گفت: جشنواره امام رضا (ع) باید به عنوان معتبرترین جشنواره فرهنگی هنری کشور قرار گیرد چراکه تمام داشته‌ها و افتخارات فرهنگی هنری ما به برکت وجود امام رضا (ع) است.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به کتاب دو قرن سکوت عبدالحسین زرین‌کوب گفت: آغاز قرن سوم همزمان با حضور علی‌بن موسی الرضا است و این درخشش تمدن اسلامی و ایرانی که از قرن سوم درخشش خود را آغاز کرده و در قرن پنجم به قله خودش رسیده، نشان دهنده‌ی این موضوع است که اساسا نام دیگر این تمدن تمدن رضوی است.

اسماعیلی در همین زمینه ادامه داد: مجالس در این دوره به صورت مجالس علمی و آزاداندیشی بوده و به‌طور کلی هر جامعه‌ای که می‌خواهد به حوزه تمدنی برسد با استفاده از ذات آزاداندیشی است که در فرهنگ اسلامی جاری است. دوره جمهوری اسلامی دوره‌ای نو از تمدن نوین اسلامی است. ما در حال بازخوانی تمدن رضوی هستیم.

اسماعیلی با اشاره به نگاه بین‌المللی در بنیاد امام رضا (ع) گفت: حضرت رضا (ع) محل وفاق تمام مسلمانان جهان است. در سفر اخیر خود به پاکستان مشتاقان از مردم تا مقامات برای زیارت امام رضا (ع) ابزار علاقه می‌کردند.

وزیر فرهنگ ادامه داد: بعد از امام حسین (ع) در میان ائمه‌اطهار (ع) این میزان از تشویق به زیارت را برای امام رضا (ع) داریم چرا که منبع فیض است.

اسماعیلی گفت: افتخار داریم در این جشنواره همگی خادم امام رضا (ع) باشیم.

وی در پایان با آرزوی بهره‌مندی از شفاعت و عنایت امام رضا (ع) و صلوات بر محمد و آل محمد به جلسه پایان داد.

جلسه دبیران و مدیران بیست‌ویکمین دوره جشنواره امام رضا (ع) پیش از ظهر امروز (۸ اردیبهشت) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محلل این وزارتخانه برگزار شد.

تبادل نظر درباره رویکرد‌های آتی جشنواره و ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام‌شده از محور‌های این جلسه بود.

سیدمحمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، فرهاد قائمیان دبیر بیست‌ویکمین دوره جشنواره بین‌المللی و فرهنگی امام رضا (ع)، سعید زمانی مدیرعامل بیست‌ویکمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع)، محمدحسین لطیفی دبیر جشنواره فیلم رضوی و فیلم رضوان و جمعی از دبیران و مدیران این دوره از جشنواره از حاضران در جلسه بودند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • امام رضا، محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
  • امام رضا (ع) محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
  • پشت پرده اسلام آوردن سرمربی پرتغالی سپاهان | پای ازدواج با بازیگر ایرانی در میان است | رازی که پیراهن خانم بازیگر فاش کرد (عکس)
  • عیار تسلیم‌ناپذیری دربرابر ظلم
  • یاس و ناامیدی موجب از هم پاشیدگی بنیان خانواده می شود
  • بصیرت رهبری و سپاه پاسداران در پاسخ ایران به اسرائیل باعث درخشش جهان اسلام شد
  • سکوت مجامع بین المللی نسبت به کشتار مسلمانان از حد وجدانی فراتر رفته است
  • وحدت رویه ملی و جهانی علیه رژیم منحوس صهیونیستی
  • رئیس دیوان عالی کشور: حجاب در ایران قانون است؛ حتی کسانی که مسلمان نیستند یا پایبندی جدی به احکام اسلام ندارند، تابع قانون باشند/ قضات در این زمینه اصل بازدارندگی از جرم را در نظر داشته باشند و احکامی صادر کنند که موجب تنبه شود
  • انتقاد دبیر کل حزب مجمع ایثارگران از حذف اندیشه و تصاویر امام