Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-26@11:06:05 GMT

آیا کهکشان‌ها چرخه حیات دارند؟

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۵۵۶۵۳

ستاره‌ها چرخه زندگی مشخصی دارند، اما کهکشان‌ها هیچ‌گاه نمی‌میرند.

خبرگزاری میزان _ آنا نوشت: کهکشان‌ها متولد می‌شوند و تکامل می‌یابند، اما چرخه زندگی مشخصی مانند ستارگان ندارند. در جهان اولیه، تغییرات کوچک چگالی مواد در فضا منجر به ایجاد نیاکهکشان یا کهکشان‌های اولیه می‌شد. با فروپاشی کهکشان‌های اولیه، سرعت چرخش مواد سازنده آن‌ها افزایش یافت، بدین ترتیب کهکشان‌های اولیه تخت شدند و به شکل قرص یا دیسک درآمدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در داخل این قرص‌ها، چگالی به قدری بالا بود که باعث شکل‌گیری ستارگان شود؛ بنابراین نخسین کهکشان‌های مارپیچی متولد شدند.

پس از این اتفاق، کهکشان‌ها بیشتر به دلیل فعل و انفعالات گرانشی بین‌کهکشانی تغییر و تکامل پیدا کردند. برای مثال ادغام دو کهکشان مارپیچی چنان پدیده قدرتمندی است که باعث پراکنده شدن ستارگان موجود در قرص‌های این دو کهکشان می‌شود. آنچه باقی می‌ماند کهکشانی لکه مانند است که با نام کهکشان بیضوی نیز شناخته می‌شود. درواقع کهکشان‌های مارپیچی تکامل یافته و به کهکشان‌های بیضوی تبدیل می‌شوند، بنابراین کهکشان‌های نامنظم در حال تبدیل به کهکشان مارپیچی یا بیضوی هستند. برخی از کهکشان‌ها رشد می‌کنند و برخی دیگر توسط کهکشان‌های بزرگ‌تر بلعیده می‌شوند، اما در اکثر آن‌ها جمعیت ستاره‌ای بازسازی می‌شود، بنابراین یک کهکشان هرگز نمی‌میرد.

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین رویدادی‌های فضایی آبان و آذر

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: کهکشان ستاره

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کهکشان ستاره کهکشان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۵۵۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حزباوی جلوی چشم ابراهیمی جشن می‌گیرد

به گزارش "ورزش سه"، در یکی از دیدارهای هفته بیست و یکم و ماقبل پایانی فصل لیگ ستارگان قطر، تیم فوتبال الشمال با بهره‌مندی از امید ابراهیمی در فهرست نفراتش، از ساعت 19 امشب (به وقت ایران) در حالی در ورزشگاه البیت به مصاف تیم صدرنشین السد خواهد رفت که محمدامین حزباوی را در اختیار دارد.

امید ابراهیمی که در 20 بازی این فصل لیگ ستارگان قطر همواره در ترکیب الشمال حضور داشته و نمایش درخشانی در خط میانی تیمش ارائه داده، امشب هم یکی از 11 نفر اصلی در جدال حساس برابر یاران حزباوی است.

محمدامین حزباوی نیز که در 18 مسابقه از 20 بازی این فصل لیگ ستارگان قطر برای السد به میدان رفته و عملکرد موثری با زدن یک گل داشته، برای سومین هفته پیاپی در ترکیب ابتدایی تیمش برابر الشمال قرار گرفته است.

تیم فوتبال السد با 14 پیروزی، چهار مساوی و دو شکست در این فصل 46 امتیازی و صدرنشین لیگ ستارگان قطر است که در صورت برتری مقابل الشمال و در فاصله یک هفته مانده به پایان فصل قهرمان می‌شود و یاران ابراهیمی نیز با 22 امتیاز در رتبه هشتم ایستاده و شانس صعود یک پله‌ای دارند.

دیگر خبرها

  • چشمه‌ای کیهانی که فضا را با موادی معادل ۵۰ میلیون برابر جرم خورشید آلوده می‌کند
  • (عکس) سلفی ستاره ایرانی با بلاگر مشهور ژاپنی
  • تصاویر تایم لپس انفجار ستاره‌ای در کهکشان راه شیری
  • نخستین قهرمانی ستاره تیم ملی ایران با باشگاه قطری + عکس
  • چه شد که مغز و هیکل انسان امروزی انقدر کوچک شد؟!
  • حزباوی جلوی چشم ابراهیمی جشن می‌گیرد
  • اگر فضا پر از ستاره است پس چرا اینقدر تاریک است؟!
  • سفر در فضا و زمان؛ میراث ماندگار هابل
  • روند تکامل هوش مصنوعی... از اصول اولیه تا نوآوری‌های مختلف
  • ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟ / فیلم