Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-30@07:54:25 GMT

فرقه گرایی به هیچ وجه به نفع اسلام نیست

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۵۷۰۵۹

فرقه گرایی به هیچ وجه به نفع اسلام نیست

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، علامه سید چراغ الدین شاه،  روحانی اهل سنت دیوبندی  و رئیس حوزه علمیه اهل سنت دارالعلوم پاکستان در نهمین وبینار سی‌وپنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی اظهار داشت: در حدیث قدسی آمده است که  «لَوْلاکَ لَمَا خَلَقْتُ الْأَفْلاکَ» و به معنی آن است که خداوند متعال در این حدیث وجود پیامبر اسلام(ص) را به عنوان هدف آفرینش هستی معرفی می‌کند؛ بنابراین وجود مبارک رسول اکرم(ص) از هرجهت بر تمامی موجودات و آسمان و زمین برتری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: زمانی که امت پیامبر(ص)، امت واحده بود، در میان مسلمانان اتحاد و همبستگی وجود داشت و خداوند متعال به وسیله آن تمام جهان را مغلوب مسلمانان کرده بود در آن زمان مسلمانان در سرزمین دو میلیون ششصد هزار مایل مربع پرچم اسلام را به اهتراز در آوردند، بنابراین دشمنان اسلام از پیشرفت مسلمانان به شدت ناراحت بودند و برای تفرقه افکنی و ایجاد اختلافات میان مسلمانان تلاش کردند.

علامه سید چراغ الدین شاه در همین خصوص ادامه داد: دشمنان می خواستند مسلمانها با یکدیگر بجنگند تا آنها به اهداف خود برسند و مانع پیشرفت و گسترش اسلام شوند و می توان گفت که تا حدی در این رابطه با موفقیت عمل کردند چراکه برخی از افراد را به مزدوری خود گماشتند و به این طریق سیاست کهنه خود را که تفرقه بینداز و حکومت کن را پیش بردند.

رئیس حوزه علمیه اهل سنت دارالعلوم تصریح کرد: شما می بینید که فرقه ها و طایفه های مختلف مسلمانان از قبیل اهل سنت،شیعه، بریلوی ودیوبندی و... هر کدام به سمت یک قبله نماز می خوانند، قرآن و پیامبر عظیم الشان(ص) همه مسلمین یکی است و همچنین منافع و خسارت این قوم و امت نیز یکی است. جای تأسف دارد که برخی از افراد به دشمنان پیوستند و میان امت اسلام تفرقه انداختند و ما را تقسیم کردند؛ در حالی که ما می بینیم تمام انبیاء و ائمه(ع) از جمله شیر خدا حضرت علی(ع) و امامان حسنین کریمین شخصیت هایی هستند که برای آنها نص وارد شده است.

وی اذعان داشت: خداوند کریم برای آخرین فرستاده خود بهترین اصحاب را منتخب کرده بود بنابراین اصحاب پیامبر اکرم(ص)، ائمه اطهار(ع) و ائمه مجتهدین همانند ابو حنیفه و امام شافعی و... نیز قابل احترام می باشند پیامبر(ص) سه نسبت داشتند: 1- اولاد رسول، 2- اصحاب رسول و 3- ازواج رسول که اگر به هر سه نسبت احترام بگذاریم، درمیان مسلمانان اختلافی ایجاد نخواهد شد.

وی ادامه داد:  اگر ما به ائمه اطهار(ع)، به اصحاب کرام و به همسران پیامبر(ص) و به ویژه خانواده ایشان احترام بگذاریم، همانطور که خدا فرمود: «قُلْ لَا أَسْئَلُکُمْ» بنابراین این آن نسبت عظیمی است که باید هر مسلمان به آن احترام قائل شوند و به آنها عشق ورزند.

علامه سید چراغ الدین شاه اضافه کرد: خداوند متعال فرمودند بگو ای پیامبر که در عوض تبلیغ اسلام من از شما چیزی نمی خواهم، مگر اینکه به خانواده من احترام بگذارید، آنها برای ما مشعل راه هستند؛ به همین دلیل پیامبر(ص) در آخرین خطبه خود فرمودند: «ترکت فیکم ثقلین...» من درمیان شما دو تا چیز را به امانت می گذارم این دو یادگار من هیچ‌گاه از هم جدا نمی‌شوند تا کنار حوض کوثر بر من وارد شوند؛ زمانیکه به کتاب خدا چنگ می زنید و به اهل بیت(ع) تمسک جویید هرگز گمراه نخواهید شد.

رئیس حوزه علمیه اهل سنت دارالعلوم اظهار کرد: امیدواریم مداحان، سخنرانان و مبلغین ما به جای به بازی گرفتن مقدسات، آنها را الگو و چراغ راه خود قرار دهند و درمیان امت اسلامی وحدت و همبستگی ایجاد کنند.
 
وی با بیان اینکه دشمن می خواهد در میان مسلمانان تفرقه ایجاد کند، اظهار داشت: آنها میخواهند مسلمانان را علیه یکدیگر دشمن کنند در نتیجه نوبت به کشت و کشتار می‌رسد و دشمن تماشا میکند بنابراین دشمن می‌گوید زمانی که اینها درگیر یک‌دیگر هستند، نمیتوانند ضرری به ما برسانند.

علامه سید چراغ الدین شاه ادامه داد: بنابراین وظیفه مسلمانان در این برهه حساس این است که با یکدیگر متحد شوند و از سنت پیامبر(ص) الهام بگیرند و به امت واحده و امت محمدی (ص) تبدیل شوند و از مسلمانان و برادران ستم دیده خود حمایت کنند ما در فلسطین، لبنان، کشمیر و... جایی را نمی‌بینیم که مسلمانان مورد ظلم و ستم واقع نشده اند.

رئیس حوزه علمیه اهل سنت دارالعلوم اظهار کرد: امروز ما در برخی از مناطق میبینیم که مسلمانان با یکدیگر درگیر هستند باید بدانیم که این خدمت به دین نیست، خدمت به دین آن است که به جای تفرقه و تقسیم امت آن را یکپارچه و متحد کنیم ما مسلمانان مشترکات و مقدسات زیادی داریم نباید با بی احترامی به این مقدسات کدورت هایی را ایجاد کنیم و باید بدانیم که اهانت به مقدسات دیگران حرام است.

وی در پایان گفت: فرقه گرایی به هیچ وجه به نفع اسلام نیست، افراطی گرایی و تروریسم در اسلام جایی ندارد، اسلام تنها به اختلافات علمی و فکری اجازه می دهد به وجود بیاید تا پیشرفت های علمی بسیاری در این زمینه حاصل شود و مباحث علمی شکوفا گردد.

انتهای پیام/
       
 

منبع: تقریب

کلیدواژه: کنفرانس1400 میان مسلمانان پیامبر ص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۵۷۰۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام رضا (ع) محل وفاق تمام مسلمانان جهان است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه دبیران و مدیران جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در دوره بیست‌ویکم با تشکر از برگزار کنندگان این دوره از جشنواره گفت: برگزارکنندگان در این دوره مجموعه‌ای از عناصر هنری در بخش‌های مختلف را گردآوری کردند. حضور افراد تراز اول در این جلسه فرصت مغتنمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 اسماعیلی با بیان این مطلب، ادامه داد: جشنواره فیلم رضوان اتفاق مبارکی است و هرآنچه در جلسه مطرح شد سرشار از امید و انگیزه برای آینده بود.

اسماعیلی گفت: جشنواره امام رضا (ع) باید به عنوان معتبرترین جشنواره فرهنگی هنری کشور قرار گیرد چراکه تمام داشته‌ها و افتخارات فرهنگی هنری ما به برکت وجود امام رضا (ع) است.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به کتاب دو قرن سکوت عبدالحسین زرین‌کوب گفت: آغاز قرن سوم همزمان با حضور علی‌بن موسی الرضا است و این درخشش تمدن اسلامی و ایرانی که از قرن سوم درخشش خود را آغاز کرده و در قرن پنجم به قله خودش رسیده، نشان دهنده‌ی این موضوع است که اساسا نام دیگر این تمدن تمدن رضوی است.

اسماعیلی در همین زمینه ادامه داد: مجالس در این دوره به صورت مجالس علمی و آزاداندیشی بوده و به‌طور کلی هر جامعه‌ای که می‌خواهد به حوزه تمدنی برسد با استفاده از ذات آزاداندیشی است که در فرهنگ اسلامی جاری است. دوره جمهوری اسلامی دوره‌ای نو از تمدن نوین اسلامی است. ما در حال بازخوانی تمدن رضوی هستیم.

اسماعیلی با اشاره به نگاه بین‌المللی در بنیاد امام رضا (ع) گفت: حضرت رضا (ع) محل وفاق تمام مسلمانان جهان است. در سفر اخیر خود به پاکستان مشتاقان از مردم تا مقامات برای زیارت امام رضا (ع) ابزار علاقه می‌کردند.

وزیر فرهنگ ادامه داد: بعد از امام حسین (ع) در میان ائمه‌اطهار (ع) این میزان از تشویق به زیارت را برای امام رضا (ع) داریم چرا که منبع فیض است.

اسماعیلی گفت: افتخار داریم در این جشنواره همگی خادم امام رضا (ع) باشیم.

وی در پایان با آرزوی بهره‌مندی از شفاعت و عنایت امام رضا (ع) و صلوات بر محمد و آل محمد به جلسه پایان داد.

جلسه دبیران و مدیران بیست‌ویکمین دوره جشنواره امام رضا (ع) پیش از ظهر امروز (۸ اردیبهشت) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محلل این وزارتخانه برگزار شد.

تبادل نظر درباره رویکرد‌های آتی جشنواره و ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام‌شده از محور‌های این جلسه بود.

سیدمحمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، فرهاد قائمیان دبیر بیست‌ویکمین دوره جشنواره بین‌المللی و فرهنگی امام رضا (ع)، سعید زمانی مدیرعامل بیست‌ویکمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع)، محمدحسین لطیفی دبیر جشنواره فیلم رضوی و فیلم رضوان و جمعی از دبیران و مدیران این دوره از جشنواره از حاضران در جلسه بودند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • خیابان پشتیبان بلوار پیامبر اعظم (ص) قم احداث می‌شود
  • «حشاشین» روایتگر حسن صباح تروریست یا کلیددار بهشت؟
  • مدارا با مردم، یک اصل مهم اسلامی و اصلی برای شهرداری‌ها است
  • پیامبر منطقه محروم بشاگرد کیست؟! + فیلم
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • ببینید | بانیان فرقه بهائیت آغازگر کشف حجاب در ایران
  • امام رضا، محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
  • امام رضا (ع) محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
  • زمانیکه مسلمانان کاخ سفید را به مسجد تبدیل کردند! | فیلم
  • سقوط اندلس با یک تار مو