Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون مرکز وکلا قوه قضائیه گفت: طرح جدید مجلس که نتیجه آن افزایش وکیل است، می‌تواند به منافع ملی کمک کند چرا که ضامن توسعه قضایی در کشور است.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، انحصار وکالت سالیان درازی است که موجب کاهش کیفیت ارائه خدمات در این حوزه شده است. وکلا با جلوگیری از ورود دانشجویان جدید به وکالت و نصب ظرفیت‌های بسیار کمتر از نیاز کشور بر‌ای شروع دوران کارآموزی و اخذ مدرک وکالت و همچنین سردفتران با ایجاد انحصار و عدم اجازه ورود افراد جدید به این حوزه موجب کمبود تعداد وکیل و سردفتری شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در همین رابطه محمدعلی سنگبر؛ معاون مرکز وکلا قوه قضائیه در گفتگو با دانشجو به این موضوع پرداخت و اظهار داشت: متاسفانه کانون وکلا با انحصاری که در این زمینه به وجود آورده، موجب شده که از توسعه قضایی در کشور جلوگیری شود. البته این انحصار در اوایل دهه هفتاد بیشتر بود، اما در سال ۷۶ قانونی تصویب شد که بر اساس آن، تعیین ظرفیت پذیرش وکیل به یک هیات سه نفره واگذار شد. با این وجود هنوز انحصار در این حوزه وجود دارد.

 

سنگبر ادامه داد: بر‌ای جلوگیری از این انحصار باید ساز و کار تدوین شود که هر کس صلاحیت علمی دارد بتواند وارد این عرصه بشود. ما در مرکز وکلا علیرغم اینکه ملزم به تعیین ظرفیت هستیم، ولی تمام تلاش مان این بوده که بیشترین ظرفیت را در نظر بگیریم تا افراد مستعد و آگاه به قوانین وارد این حوزه شوند.

 

معاون مرکز وکلا قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره علل مخالفت کانون وکلا با افزایش وکیل در کشور اظهار داشت: بخشی از این مخالفت‌‌ها جنبه سیاسی دارد. در حقیقت این نهاد‌‌ها مایل نیستند قدرتی که در دست دارند را از دست بدهند به همین منظور در قامت مخالف ظاهر‌ می‌شوند.

 

وی افزود: بخش دیگری از این مخالفت‌‌ها به خود وکلا برمی‌گردد. البته بنده عقیده دارم علت مخالفت آن‌‌ها تعارض منافع نیست. برخی از افراد دغدغه‌های به حقی دارند و اطلاع کافی از نتایج افزایش وکیل در کشور ندارند. آن‌‌ها گمان‌ می‌کنند با اجر‌ای طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کار‌‌ها که در راست‌ای رفع انحصار در حوزه وکالت در آن ساز و کاری تعیین شده، عده‌ای از افراد کم سواد وارد این عرصه خواهند شد. حال آنکه اینطور نیست و باید بر‌ای این افراد شفاف سازی صورت بگیرد.

 

سنگبر تاکید کرد: به گفته بسیاری از کارشناسان، این طرح‌ می‌تواند به منافع ملی کمک کند چرا که ضامن توسعه قضایی در کشور است. متاسفانه مشکل در ساختار است و ما باید اختیارات حاکمیتی که به کانون وکلا داده شده را از آن‌‌ها پس بگیریم.

 

معاون مرکز وکلا قوه قضائیه در پایان به تاثیر افزایش وکیل بر کیفیت خدمات قضایی کشور اشاره کرد و گفت: ما در مرکز وکلا مشغول مطالعه و پژوهش بر‌ای مدرن کردن فض‌ای رقابت در عرصه وکالت هستیم. بر‌ای مثال در برخی کشوره‌ای پیشرو در زمینه حقوقی، اغلب خدمات در قالب چند شرکت کوچک ارائه‌ می‌شود که در این حالت، دیگر نیاز نیست که وکیل به دنبال موکل باشد؛ اما در کشور ما اینطور نیست. متاسفانه روح حاکم بر حرفه وکالت جنبه سنتی دارد. اگر بستر لازم بر‌ای حرفه‌ای کردن عرصه وکالت فراهم شود، افزایش وکیل‌ می‌تواند منجر به ایجاد رقابت شود که نتیجه آن افزایش کیفیت خدمات حقوقی و قضایی است.

 

گفتنی است به دلیل گرانی خدمات وکالت بسیاری از افراد از جمله فعالین اقتصادی علاقه‌‌ای به استفاده از این خدمات ندارند و به همین دلیل مشکلات متعددی بر‌ای فضای کسب و کار بوجود آمده است که به نظر‌ می‌رسد با طرح جدید مجلس و افزایش رقابت بین وکلا، قیمت‌‌ها به نرخ واقعی نزدیک خواهند شد.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کانون وکلا انحصار کانون وکلا انحصار وکالت مجلس یازدهم کسب و کار خدمات حقوقی افزایش وکیل توسعه قضایی کانون وکلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۵۹۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه بیش از ۱۰۰ خدمت رایگان برای بارداری سالم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ جباری افزود:­ تا کنون ۲۱ قرارگاه جوانی جمعیت برگزار شده است.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   به گفته او، ­حدود ۵۰۰ مرکز آموزش هنگام ازدواج در سراسر کشور با خدمات رایگان فعال هستند.   جباری گفت: هم اکنون پوشش بیمه ناباروری در همه مراکز دولتی کاملا رایگان ارائه می‌شود و در همه استان‌ها حداقل یک مرکز ناباروری سطح ۳ وجود دارد.   به گفته رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت ­علاوه بر درمان، خدمات پیشگیری از ناباروری و اصلاح سبک زندگی هم در دستور کار قرار گرفته است.   جباری ادامه داد: هنوز درصد سزارین‌ها در کشور ما بالاست که برای سلامت مادر و جنین خطرات جدی به همراه دارد. ­ وی افزود: به روایت آمار، کودکان ناشی از سزارین نسبت به کودکان ناشی از زایممان طبیعی خطر ابتلا به آسم و بیماری تنفسی شان بیشتر است.   وی گفت: تجهیز خوابگاه‌های متاهل دانشجویی و افزایش وام ودیعه دانشجویی، کاهش نوبت شب کاری کادر درمان از جمله اقدامات وزارت بهداشت در راستای حمایت از قانون جوانی جمعیت صورت گرفته است.   جباری به اجرای منشور کرامت مادری در این راستا اشاره کرد و افزود: فاصله سن ازدواج و فرزند آوری از ۴ سال به ۳ سال کاهش یافته و توصیه ما به زوجین این است که تا دوسال ابتدای ازدواج به فرزندآوری اقدام کنند. ­

دیگر خبرها

  • حل مشکلات حقوقی بیش از ۳هزار مددجوی البرزی
  • قوانین و مقررات در کشور جلوتر از مصادیق مالکیت فکری است
  • دو ضربه مهم به بودجه‌نویسی کشور؛ یکی در دولت احمدی‌نژاد و یکی در دولت رئیسی
  • افتتاح مرکز امداد اجتماعی در حرم مطهر شاهچراغ (ع)
  • درخواست «افزایش اختیارات آتش‌نشانی در برابر ساختمان‌های ناایمن» به مجلس می‌رود
  • توقیف ۲۵۰۰ میلیارد تومان اموال قاچاقچیان موادمخدر در گلستان
  • افزایش کیفیت خدمات به مردم با رویه واحد در دادسرا‌های سراسر گلستان
  • حل مشکلات حقوقی ۳ هزار مددجوی استان البرز از طریق مشاوره
  • فاصله ازدواج و فرزندآوری به ۳ سال رسیده است
  • ارائه بیش از ۱۰۰ خدمت رایگان برای بارداری سالم