Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@23:09:53 GMT

ابداع یک رایانه نقابی برای غواصی آزاد

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۵۹۶۶۰

ابداع یک رایانه نقابی برای غواصی آزاد

یک دستیار رایانه‌ای جدید موسوم به "اوکساما"(Oxama) به جای قرارگیری روی مچ غواصان آزاد، روی صورت آنها قرار می‌گیرد و با آنها ارتباط برقرار می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، غواصی در زیر آب در حالی که نفس خود را حبس می‌کنید و با نام " غواصی آزاد " شناخته می‌شود، می‌تواند خطرناک باشد. به همین دلیل است که بسیاری از غواصان آزاد از یک دستیار کامپیوتری شبیه به ساعت هوشمند روی مچ خود استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غواصی آزاد شکلی از ورزش غواصی است که در آن فرد، نفس خود را تا زمان برگشت به سطح آب حبس می‌کند. علاوه بر توقف نفس، فشار زیاد آب هم باعث می‌شود که عمق و مدت زمان ممکن در شیرجه‌ی آزاد محدود باشد. نمونه هایی از فعالیت‌ها و کاربردهای شیرجه آزاد عبارتند از: ماهیگیری سنتی، شیرجه‌ی آزاد رقابتی و غیر رقابتی، ماهیگیری با نیزه و عکاسی آزاد، شنای موزون، فوتبال زیر آب، راگبی زیر آب، هاکی زیر آب، تیراندازی با هدف در زیر آب و غواصی سطحی.

اصطلاح شیرجه‌ی آزاد بعضی اوقات برای اشاره به غواصی اسکوبا که در آن غواص آزادی عمل بیشتری در حرکات و تنفس خود-به نسبت غواصی با کپسول هوا- دارد نیز استفاده می‌شود.

اکنون ادعا می‌شود که دستگاه جدیدی به نام "اوکساما" با قابلیت نصب روی چهره به شکل یک نقاب، دارای مزایای متعددی است، از جمله این که با کاربر خود صحبت می‌کند.

"اوکساما" که توسط یک استارتاپ ایتالیایی مستقر در میلان به همین نام ایجاد شده است، به شکل یک نقاب سیلیکونی نرم است که از طریق دو بند کشی روی صورت کاربر ثابت می‌شود. می‌توان از عینک شنا در زیر آن استفاده کرد، یا ماسک غواصی را روی آن پوشید.

درون این دستگاه دو ماژول الکترونیکی قابل جابجایی وجود دارد که روی گونه‌های کاربر قرار می‌گیرد. یکی از آنها دارای حسگرهایی است که متغیرهایی مانند عمق، دمای آب، زمان غوطه‌وری، سرعت نزول یا صعود و شتاب غواص را اندازه گیری می‌کند که البته همه اینها توسط اکثر رایانه‌های کنونی برای غواصی آزاد که روی مچ دست غواصان قرار می‌گیرد نیر ردیابی می‌شوند.

اما مزیت "اوکساما" در مقایسه با رقبای خود در این است که همچنین ضربان قلب و میزان اکسیژن خون غواص را از طریق یک حسگر نوری که روی پوست وی قرار می‌گیرد، اندازه می‌گیرد و همچنین زاویه سر غواص را برای آن دسته غواصان آزادی که در حال مسابقه هستند و باید خیلی سریع به عمق آب بروند، اندازه گیری می‌کند که می‌تواند ویژگی مفیدی برای آنها باشد.

ضمن اینکه همه این داده‌ها از طریق ماژول دیگری که شامل مبدل هدایت استخوانی است به کاربر منتقل می‌شود. این ماژول، اصوات ترکیبی را به شکل ارتعاشاتی که از طریق استخوان‌های گونه عبور می‌کنند، به درون گوش داخلی منتقل می‌کند، جایی که آنها به شکل صدا شنیده می‌شوند. در نتیجه، کاربر مجبور نیست یک دست خود را برای خواندن صفحه نمایش رایانه مچی خود همواره بالا نگه دارد.

همچنین با استفاده از یک برنامه که با سیستم عامل‌های اندروید و iOS سازگار است، می‌توان آن را روی چهار حالت تنظیم کرد که شامل حالت‌های زیر است: "کم حرف" که تمام داده‌ها را ضبط می‌کند اما فقط در ابتدا و انتهای شیرجه با کاربر صحبت می‌کند. "هشدار" که در آن فقط در صورت فراتر رفتن از محدوده‌ها و آستانه‌های از پیش تعیین شده با کاربر صحبت می‌کند. "پرحرف" که در آن هشدارها و سایر پارامترهای از پیش انتخاب شده هر ۱۵ ثانیه یک بار بیان می‌شوند و "بی صدا" که در آن داده‌ها ضبط می‌شوند، اما اصلاً چیزی به کاربر گفته نمی‌شود.

و همانطور که در سایر رایانه‌های غواصی نیز اتفاق می‌افتد، همه داده‌ها برای ثبت در گزارش غواصی کاربر ذخیره می‌شوند.

"اوکساما" در حال حاضر در حال تامین سرمایه برای تولید انبوه است و قیمت برنامه ریزی شده برای آن ۱۱۶۰ دلار تعیین شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: غواصی آزاد قرار می گیرد غواصی آزاد داده ها زیر آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۵۹۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابداع باتری برپایه آب با چگالی انرژی بالا و چرخه عمر طولانی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ و بر اساس اعلام مجریان این طرح، این باتری‌های آبی جدید دو برابر بیشتر از باتری‌های لیتیوم یون رایج، چگالی انرژی خواهند داشت و این قابلیت را دارند که صنعت خودرو‌های الکتریکی را متحول کنند.

همچنین، باتری‌های آبی از آب به عنوان حلال برای الکترولیت‌ها استفاده می‌کنند که ایمنی آنها را افزایش می‌دهند. باتری‌های لیتیوم یونی غیرآبی معمولی دارای چگالی انرژی بالایی هستند، اما به دلیل وجود الکترولیت‌های آلی قابل اشتعال که به باتری اجازه شارژ و تخلیه را می‌دهد ایمنی مطلوبی ندارند.

از سویی، باتری‌های آبی نیز به دلیل حلالیت محدود الکترولیت و ولتاژ پایین باتری، عموما چگالی انرژی کمتری دارند. 

اکنون، محققان در چین یک باتری آبی با چگالی بالا بر اساس انتقال چند الکترونی هالوژن ساخته اند.

یک گروه تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور «لی زیانفنگ» «LI Xianfeng» از مؤسسه فیزیک شیمی دالیان (DICP) آکادمی علوم چین (CAS) یک کاتد انتقال چند الکترونی را بر اساس برُم و ید ابداع کرده اند. در آزمایش باتری کامل، این کاتد به ظرفیت ویژه بیش از Ah/L ۸۴۰ و چگالی انرژی تا Wh/L ۱۲۰۰ بر اساس کاتولیت (آب فعال شده) دست یافته است.


استفاده از محلول مخلوط هالوژن

برای بهبود چگالی انرژی باتری‌های آبی، محققان از محلول مخلوط هالوژن از یون‌های یدید (I-) و یون‌های برمید (Br-) به عنوان الکترولیت استفاده کردند. آنها یک واکنش انتقال چند الکترونی را توسعه داده و I- را به عنصر ید (I۲) و سپس به یدات (IO۳-) منتقل کردند.

محققان می‌گویند در طول فرآیند شارژ، I- در سمت مثبت به IO۳- اکسید شد و H+ تولید شده به شکل یک الکترولیت پشتیبان به سمت منفی هدایت شد.طی فرآیند تخلیه، H+ از سمت مثبت هدایت شده و IO۳- به I- کاهش یافت.
فرآیند
کاتد انتقال چند الکترونی توسعه یافته دارای ظرفیت مشخص Ah/L ۸۴۰ بود. با ترکیب کاتد با Cd فلزی برای تشکیل یک باتری کامل، محققان به چگالی انرژی تا Wh/L ۱۲۰۰ بر اساس کاتولیت توسعه یافته دست یافتند.

به گفته محققان، Br- اضافه شده به الکترولیت می‌تواند برمید ید قطبی (IBr) را در طول فرآیند شارژ تولید کند که واکنش با H۲O را برای تشکیل IO۳- تسهیل می‌کند.
در طول تخلیه، IO۳- توانست Br- را به Br۲ اکسید کند و در واکنش الکتروشیمیایی برای اجرای تخلیه برگشت پذیر و سریع IO۳- شرکت کرد.

بنابراین، واسطه برمید تشکیل شده در طول فرآیند شارژ و تخلیه، فرآیند واکنش را بهینه کرد و به طور موثر انرژی جنبشی و برگشت پذیری واکنش الکتروشیمیایی را بهبود بخشید.
افزایش چرخه عمر باتری‌ها تا ۱۰۰۰ چرخه 

هنگامی که محققان الکترولیت خود را با یک آند وانادیوم آزمایش کردند، دریافتند که چرخه عمر باتری‌ها می‌تواند تا هزار چرخه افزایش یابد که پایداری قابل توجهی را نشان می‌دهد. به گفته آن‌ها چگالی انرژی باتری‌های آبی جدید حتی از برخی مواد الکترود جامد فراتر رفته و می‌تواند از نظر هزینه با باتری‌های لیتیومی رایج قابل مقایسه باشد.

بر اساس ادعای این دانشمندان، این پژوهش نشان دهنده قابلیت توسعه باتری‌های آبی با چگالی انرژی بالاست و این یک گزینه برای توسعه سیستم‌های ذخیره سازی انرژی در مقیاس شبکه و حتی وسایل نقلیه الکتریکی است.

پروفسور لی می‌گوید: این مطالعه ایده جدیدی را برای طراحی باتری‌های آبی با چگالی بالا ارائه می‌دهد و ممکن است کاربرد باتری‌های آبی را در زمینه باتری‌های قدرت (باتری‌های برقی) گسترش دهد.

نتایج این تحقیقات در نشریه Nature Energy منتشر شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اسب تروجان
  • الکترونیک سبز می‌شود/ ابداع نانوسیم‌هایی که از هوا برق تولید می‌کنند 
  • دیگر نیازی به نمونه خون نیست/ ابداع فناوری سنجش اکسیژن در تنفس 
  • ریموت کنترل جرثقیل و کاربرد آن
  • ۲۰ اثر به اختتامیه رویداد بازی‌آرا رسید/ معرفی ظرفیت‌های خوب بازی‌های رایانه‌ای به سبد خانوار
  • فیشینگ حرفه‌ای در عظیمیه کرج دستگیر شد
  • هوش مصنوعی iOS ۱۸ را زیر و رو می‌کند
  • آب به باتری کم مصرف تبدیل شد!
  • دستگیری فیشینگ کار حرفه‌ای در عظیمیه کرج
  • ابداع باتری برپایه آب با چگالی انرژی بالا و چرخه عمر طولانی