Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی یک استاد تاریخ اسلام گفت: وحدت مسلمانان سبب می‌شود تا اشتراکات مورد توجه قرار گرفته و اختلافات به حاشیه رود و لذا زمینه شکل‌گیری گروه‌هایی مانند طالبان و داعش از میان خواهد رفت.

غلامحسین بشکنی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت وحدت میان اهل تسنن و اهل تشیع اظهار کرد: جهان اسلام متشکل از فرقه‌ها و مذاهب گوناگونی است که لازم است در نقطه مشترکی با یکدیگر قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گونه‌ای که پیش‌زمینه هفته وحدت نیز در جهان اسلام وجود داشته است. به عنوان مثال قبل از اینکه امام خمینی این هفته را به عنوان هفته وحدت اعلام کنند، افرادی مانند سید جمال‌الدین اسدآبادی، محمد عبده، شیخ سلیم بشری و... نیز وحدت میان اهل سنت و اهل تشیع را مورد توجه قرار داده بودند.

وی ادامه داد: بر اساس برخی روایات، هنگامی که مقام معظم رهبری در سال ۱۳۵۶ به زاهدان تبعید شده بودند، به اهل تسنن این استان پیشنهاد دادند که در طول روزهای ۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول جشن‌هایی برگزار کنند. بنابراین این جنبه وحدت‌آفرین، پیش از آنکه در سال ۱۳۶۰ حضرت امام این هفته را به مناسبت هفته وحدت نام‌گذاری کنند، وجود داشته است. این رویکرد، نقطه عطفی است که با استفاده از آن بتوان متحد شده و اجازه ندهیم تا استکبار جهانی از اختلافات کوچک ما بهره برده و آن را برجسته سازد و زمینه اختلافات بزرگ‌ و عمیق را فراهم کند.

این استاد تاریخ اسلام عنوان کرد: قطعا چنانچه مسلمانان با یکدیگر متحد باشند، به دنبال اختلافات نرفته و اشتراکات را مورد توجه قرار می‌دهند. بر این اساس گروه‌هایی مانند طالبان و داعش شکل نمی‌گیرد، در حالی که این تفرقه‌افکنی‌ها توسط برخی از دشمنان مسلمانان و بعضی از استعمارگران ایجاد می‌شود.

بشکنی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال انگلیس که در تاریخ از آن با عنوان «استعمار پیر» یاد می‌شود، در راستای از بین بردن وحدت جهان اسلام، بهائیت را در جهان تشیع و وهابیت را در جهان تسنن به وجود آورد تا اختلافاتی میان مسلمانان ایجاد کند.

وی اضافه کرد: بنابراین اگر اتحاد میان مسلمانان شکل بگیرد، قطعا اشتراکات بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند و اختلافات به حاشیه می‌روند تا زمینه شکل‌گیری چنین گروه‌هایی ایجاد نشود.

این استاد تاریخ اسلام تصریح کرد: انجام عملیات انتحاری سبب ایجاد تشتت در جهان اسلام می‌شود. لذا تمام مسلمانان باید وحدت و اتحاد را مورد توجه قرار دهند تا گروه‌ها و تفکراتی مانند داعش و طالبان شکل نگرفته و به تبع آن عملیات انتحاری که با انگیزه‌های دینی اجرا می‌شود نیز انجام نشود.

بشکنی افزود: فکر می‌کنم توجه به دو نکته باعث می‌شود تا مسلمانان به نقطه مشترک دست یابند. عمل به تعالیم قرآن، نخستین نکته‌ای است که باید در نظر گرفته شود و دومین نکته عمل به سیره عملی حضرت رسول اکرم(ص) است. از این رو چنانچه در زمینه وحدت اسلامی به سیره و سنت پیامبر عمل کنیم، می‌توانیم جامعه اسلامی منسجم و متحدی ایجاد کنیم.

وی گفت: در یکی از غزوه‌ها میان مهاجرین و انصار تشتت شکل گرفت و امکان درگیری میان آن‌ها وجود داشت، پیامبر به مهاجرین و انصار دستور دادند که حرکت کنند. آن‌ها مدت طولانی را پیاده‌روی کرده و سپس به سبب خستگی، کینه و درگیری میان آن‌ها از میان رفت. پیامبر پس از این واقعه فرمودند که ما مأمور هستیم که با یکدیگر وحدت داشته باشیم و اختلافات خود را کنار بگذاریم. بنابراین پیامبر با این جمله وحدت‌آفرین، میان دو گروه اتحادی ایجاد کرده و باعث شدند که مسلمانان قلب سلیمی نسبت به یکدیگر پیدا کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری وحدت هفته وحدت اسلام مسلمانان اهل تسنن اهل سنت سني شيعه وحدت شیعه و سنی جهان تشیع داعش حمله انتحاری مورد توجه قرار جهان اسلام گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۶۱۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وحدت رویه ملی و جهانی علیه رژیم منحوس صهیونیستی

امام جمعه رشت با تاکید بر اینکه در مجامع بین المللی علیه صهیونیست کودک کش غاصب، وحدت رویه ملی و جهانی شکل گرفته است، گفت: زوال شکست پذیری رژیم منحوس صهیونیستی در مجامع بین المللی نزدیک شده و به زودی نابود خواهد شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، آیت الله رسول فلاحتی در آئین عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته رشت با گرامیداشت هفته کار و کارگر و نشست صمیمی کارگران با رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: ۱۴ میلیون کارگر در کشور در حال فعالیت بوده که به احتساب خانواده‌های آنان حدود نیمی از جمعیت کشور را جامعه کارگری تشکیل داده است.


وی با بیان اینکه زندگی مردم با تولیدات کارگران عجین است افزود: ارمغان تولید برای کشور ثروت است وثروت نیز رفاه به بار می‌آورد بنابراین توجه به رفاه، آسایش و آرامش جامعه کارگری لازم و ضروری است.


امام‌جمعه رشت با اشاره به سالروز شهادت آیت الله مطهری و ایام بزرگداشت مقام معلم تصریح کرد: دورنگری در آثار علامه شهیدمطهری در تاریخ مشهود است چرا که شهیدمطهری از عالمان برجسته تاریخ ایران و اسلام شناسی زبده‌ای بود که هنوز اندیشه‌های او می‌تواند پاسخگوی شبهات روز باشد.


به گفته فلاحتی اگر کسی یک دوره آثار شهیدمطهری را مطالعه کندمی‌تواند اسلام شناس شده و توانایی پاسخگویی به شبهات روز را بدست بیاورد
وی با اشاره به سفر رئیس جمهور به پاکستان گفت: بدخواهان درصدد بودند تا به خاطر جرایم گروهک‌ها مرز‌های ایران و پاکستان ملتهب باشد لذا عمده هدف سفر رئیس جمهور ایران رفع این التهابات ۲ کشور بوده که تفاهم نامه‌هایی دراین زمینه صورت گرفت.


امام‌جمعه رشت با تاکید بر اینکه در مجامع بین المللی علیه صهیونیست کودک کش غاصب، وحدت رویه ملی و جهانی شکل گرفته است، افزود: زوال شکست پذیری رژیم منحوس صهیونیستی در مجامع بین المللی نزدیک شده و به زودی نابود خواهد شد، لذا به زودی شاهد شاهد نابودی رژیم منحوس صهیونیستی در جغرافیای تاریخ اسلام خواهیم بود

دیگر خبرها

  • این رویداد در خدمت ایجاد مشارکت میان جامعه پژوهشگران برگزار شد
  • پشت پرده اسلام آوردن سرمربی پرتغالی سپاهان | پای ازدواج با بازیگر ایرانی در میان است | رازی که پیراهن خانم بازیگر فاش کرد (عکس)
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است
  • بصیرت رهبری و سپاه پاسداران در پاسخ ایران به اسرائیل باعث درخشش جهان اسلام شد
  • سکوت مجامع بین المللی نسبت به کشتار مسلمانان از حد وجدانی فراتر رفته است
  • وحدت رویه ملی و جهانی علیه رژیم منحوس صهیونیستی
  • لزوم اتحاد بین دستگاه‌های اجرایی برای تحقق توسعه لرستان
  • وحدت و انسجام، نیاز ضروری و مهم امروز جهان اسلام است
  • امروز مقاومت مقابل نظام سلطه مورد توجه و اقبال جوانان منطقه است
  • جنگ ترکیبی دشمن با هدف از بین بردن وحدت مسلمین انجام می شود