Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، مولوی شرف الدین جامی الاحمدی، امام جمعه اهل سنت تربت جام، امروز جمعه 30 مهر در دوازدهمین وبینار سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، ضمن تبریک هفته وحدت و میلاد پیامبر اسلام (ص)، با اشاره به اینکه هر ساله مراسم باشکوهی به همین مناسبت از سوی حوزه علمیه احمدیه تربت جام و با حضور اقشار مختلف مردم، اعم از شیعه و سنی برگزار می شود، ابراز امیدواری کرد که اتحاد و اتفاقی که بین مسلمانان به خصوص در این منطقه و در ایران اسلامی است به محوریت امام عزیز ما حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله) پایدار بماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
وی خاطرنشان کرد: اولین اقدامی که پیامبر اکرم (ص) در جهت تشکیل حکومت اسلامی در مدینه منوره انجام دادند اخوت اسلامی بود، اخوت بین مهاجرین و انصار که باعث شد محبت و الفت بین آنها برقرار باشد تا جایی که فکر می‌کردند بعضی، از برادران خود ارث خواهند برد. به تأسی از اقدام مدبرانه پیامبر اکرم (ص)، همین اقدام در اولین تشکیل حکومت اسلامی در ایران مورد توجه قرار گرفت و اخوت و برادری بین اقشار مختلف اسلامی ایجاد شد.
 
وی افزود: همانطور که خداوند متعال می فرماید: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» (همه مومنین و همه مسلمانان برادر یکدیگرند چرا که همه اولاد حضرت آدم (ع) هستند و پدر و مادر همه یکی است بنابراین وحدت و برادری از اینجا ثابت می‌شود. همچنین همه مردم وظیفه دارند که به وظایف قرآنی و سنت نبوی یعنی برادری و اخوت عمل کنند و همه مسلمانان و مومنین بر اصلاح ذات البین بین مومنین تلاش کنند.
 
مولوی شرف الدین جامی خاطرنشان کرد: بحمد الله در منطقه تربت جام وحدت عملی وجود دارد و شعاری نیست یعنی به گونه ای است که مسلمانان شیعه و سنی با هم شریک کشاورزی هستند، شرکت تجاری دارند، با هم وصلت می کنند و دیگر اینجا مساله شیعه و سنی مطرح نیست مساله اسلام است و باید این امر در کلیه بلاد اسلامی مطرح و عملی باشد تا مثمر ثمر شده و نتیجه ‌دهد.
 
وی افزود: همانطور که خداوند متعال یگانه است و توحید راس همه طاعات است بنابراین مردمان هم از یکتا پرستی و یگانگی خداوند متعال الگو بگیرند که خداوند یکی است و شریک و انبازی ندارد؛ مسلمانان هم لازم است که خودشان با یکدیگر منسجم شوند و تعامل داشته باشند و همه ید واحد و تابع قرآن و سنت باشند.
 
وی به سران کشورهای اسلامی توصیه کرد که به جای اینکه با صهیونیست و دشمنان اسلام و دشمنان قبله اول مسلمین متحد بشوند همه با یکدیگر تعامل پیدا کنند و با یکدیگر متحد شوند؛ در این صورت شکست مفتضحانه ای بر همه بلاد کفر مستولی می شود و یقین بدانید که بر اثر اتحاد و اتفاق مسلمانان می توانند همه ابرقدرتها را به زمین بزنند و پوزه آنها را به خاک بکشند.
 
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که خداوند متعال فتح و نصرت برای اسلام و مسلمین عنایت بفرماید و عمر با برکت به مقام معظم رهبری و مسئولین مملکت عنایت فرماید.
 
انتهای پیام/
 
 

منبع: تقریب

کلیدواژه: کنفرانس1400 خداوند متعال تربت جام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۶۱۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان‌های بین‌المللی در ایجاد و تداوم صلح و حل منازعات بین دولت‌ها نقش به‌سزایی دارند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنرانی در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین فرهنگی در باکو گفت: معتقدیم نقش سازمان‌های بین المللی در ایجاد و تداوم صلح و حل منازعات، درگیری‌ها و سوء تفاهمات بین دولت‌ها، بسیار تاثیر گذار است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنرانی در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین فرهنگی در باکو به سخنرانی پرداخت که متن کامل آن به شرح زیر است:

《بسم الله الرحمن الرحیم

خانم‌ها و آقایان؛ سلام علیکم

همانگونه که مستحضرید، در جهان به هم پیوند خورده حاضر، تقویت روابط بین فرهنگی و تلاش برای حفظ ارزش‌ها و میراث فرهنگی در سایه افزایش تعامل مردم جهان و مناسبات متقابل کشورها محقق خواهد شد.

گفت‌وگوی صادقانه و به دور از جهالت و تعصب بین جوامع و سعه صدر در پذیرش تفاوت‌ها ضامن زندگی صلح‌آمیز مردم جهان و همگرایی بین ادیان و فرهنگ‌ها خواهد بود.

حضار گرامی اولویت دولت جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط فرهنگی توجه ویژه به همسایگان و کشورهای نزدیک و ایجاد ارتباطات متعادل و متوازن با قاره‌های آسیا و آفریقا و سایر مناطق جهان است، همچنین تعامل و گسترش روابط از طریق مشارکت در فعالیت‌های سازمان‌های بین‌المللی از جمله اولویت‌های ما است و معتقدیم نقش سازمان‌های بین‌المللی در ایجاد و تداوم صلح و حل منازعات، درگیری‌ها و سو تفاهمات بین دولت‌ها، بسیار تأثیرگذار است.

این توجه و پیگیری سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی و مراکز تابعه آنها و همراهی کشورهای عضو در حل و فصل منازعات و مسائل مهم جهان، از جمله موضوع غزه و جنایت‌های بی وقفه رژیم صهیونیستی علیه غیر نظامیان بویژه زنان و کودکان و تبیین و روشنگری در خصوص این جنایات، بر همگان روشن است و بر عهده تمام کشورهای عضو است که با اجرای قطعنامه‌ها و اعلامیه‌های صادره، اثربخشی این سازمان‌ها را تقویت کنند.

شما رفتار، منافقانه را در قبال فلسطین می‌بنید. امروز دانشگاه‌های غرب و آمریکا نشان از آزادی بیان ساختگی و استفاده ابزاری آن‌ها از مفاهیم ارزشمندی چون حقوق بشر است.

ایران همواره مهد توجه به تفاوت فرهنگ‌ها و قومیت‌ها و مذاهب گوناگون بوده است و اقلیت‌های دینی و مذهبی در ایران از آزادی و حقوق برابر با همه مردم کشور برخوردار هستند.

این تجربه ارزشمند قابل استفاده و توجه در همه کشورها و جوامع، به‌ویژه کشورهای مسلمان است‌.

اسلام به ما می‌آموزد که کرامت انسانی و حقوق فردی و اجتماعی تمام انسان‌ها را محترم بشماریم و در پذیرش تنوعات فرهنگی مدارا کنیم.

پیشوای موحدین و مظهر عدالت علی ابن ابی طالب (ع) می‌فرماید: مردم دو نوع‌اند یا برادر تو هستند یا در خلقت با تو برابرند.

سعدی شاعر نامدار ایرانی نیز این تاکید قرآن را چنین به زیبایی سروده است:

دو عاقل را نباشد گین و پیکار / که به دانایی ستیزد یا سبک بار

اگر نادان ببخشد سخت گوید / خردمندش به نرمی دل بجوید

عالیجنابان

اتخاذ سیاست‌های مناسب و طراحی برنامه‌ها و اجرای پروژه‌های بین فرهنگی چند جانبه به ایجاد توسعه پایدار فرهنگ محور منجر خواهد شد و پذیرش تفاوت‌ها و تنوع فرهنگی و دینی کشورها موجب تبیین روشن مؤلفه‌های فرهنگی خواهد بود.

با توجه به اهمیت تعاملات فرهنگی در توسعه روابط و مناسبات کشورها، فهم و کاربردی شدن گفت‌وگوهای میان فرهنگی و تسهیل مهندسی این فرایند و ایجاد صلح پایدار و حفظ آن، نیازمند تحقیقات گسترده‌تر، آموزش بیشتر و توجه همگانی است.

خانم‌ها و آقایان؛

توجه به ارزش‌های مختلف در این جوامع چند فرهنگی و چند مذهبی باید مورد مطالبه همه کشورها باشد. در دنیای امروز با توجه به گسترش و پیشرفت سریع علم و تکنولوژی و هوش مصنوعی برای حفظ هویت ارزش‌ها و میراث فرهنگی باید همبستگی و ارتباط فعال بین کشورها برقرار باشد.

با توجه به تأثیرگذاری و قدرت جریان سازی فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی در مسائل مختلف به ویژه امور فرهنگی پیشنهاد می‌شود همه کشورها و نهادها در راستای تسهیل فرایند گفتمان فرهنگی بین ملت‌ها و دولت‌ها برای نیل به اهداف صلح محور از رسانه‌های صلح مدار و روشنگر، حمایت و در این امر تشریک مساعی کنند.

همچنین لازم است علمای بزرگ و روشن بین جهان اسلام در برابر معضلاتی از قبیل افراط گرایی و تکفیر دست به دست هم داده و با وحدت و مودت و اخوت اسلامی در برابر این بلای بزرگ با روشنگری و مجاهدت در تبیین و با زبان روز جوانان امت اسلامی را نسبت به این خطر بزرگ که منابع مادی و معنوی جهان اسلام را نابود می‌نماید، آگاه سازند.

در پایان، امیدوارم که این اجلاس، با تلاش‌ها و پیگیری مقامات و کارشناسان تمامی کشورهای این حوزه هرچه سریع‌تر محقق و بر این اساس شاهد هم افزایی مودت و ارتقا سطح گفت‌وگوها و روابط در همه سطوح باشیم.

از برگزار کنندگان این اجلاس مهم به ویژه وزیر محترم فرهنگ کشور دوست و برادر جمهوری آذربایجان و حسن توجه شما بزرگواران صمیمانه سپاسگزارم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته》

کد خبر 749800

دیگر خبرها

  • تأکید استاندار لرستان بر تقویت رویکرد وحدت در استان
  • سازمان‌های بین‌المللی در ایجاد و تداوم صلح و حل منازعات بین دولت‌ها نقش به‌سزایی دارند
  • مراسم سوگواری امام صادق در باغ موزه دفاع مقدس برگزارمی شود
  • سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل منصوب شد
  • چرا به سمت قبله نماز می‌خوانیم؟ + دلائل علمی
  • رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل تغییر کرد
  • دشمنان، همواره در تلاش برای ایجاد نفاق برای منحرف کردن مسیر پیشرفت ایران هستند
  • دیدار فرمانده سپاه با ائمە جمعه بوکان
  • ضرورت اقدامات عملی برای توقف ماشین کشتار رژیم صهیونیستی
  • تأکید رئیس قوه قضائیه بر تدوین پیوست رسانه‌ای در آرا و تصمیمات قضائی